Financování regionálního školství 2014+ (seznámení s principy) Jindřich Fryč 07/02/2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Školy tvořené pouze 1. stupněm tzv. málotřídky A
REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
FINANCOVÁNÍ ŠKOLSTVÍ.
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
F INANCOVÁNÍ VYBRANÝCH VEŘEJNÝCH SLUŽEB Vzdělávání.
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2009 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Reforma financování regionálního školství
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2008.
Čerpání rozpočtu přímých výdajů za rok 2009 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
M O R A V S K O S L E Z S K Ý K R A J 1 Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných krajem Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných.
Čerpání rozpočtu přímých nákladů za rok 2012 Zpracoval: OŠMS, oddělení přímých nákladů Datum:
Regionální školství financování, odměňování pedagogických pracovníků
Financování regionálního školství
Ekonomika vzdělávání. Okruhy problémů, které EŠ zkoumá Vzájemný vztah vzdělání a vědecko- technického pokroku Financování školství Prognózování školství.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb a podmínky podpory nově vznikajících sociálních.
Odměňování pedagogických pracovníků
Vzdělání z hlediska teorie statků
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
1 Asistent pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
KONCEPČNÍ ZÁMĚR REFORMY SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Aktuální informace (pro RK vedoucích pracovníků a pracovníků přímo řízených organizací) Mgr. F. Dobšík (30. duben 2013)
Ekonomické a organizační problémy ve školství Pk v 1. Q 2009 Ing. Ladislav Forman vedoucí odboru školství, kultury, památkové péče a tělovýchovy
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
1 Kariérní systém a reforma financování Jaroslav Fidrmuc MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Rozpočet přímých NIV na rok 2010 Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 26. srpna 2010 KÚ Liberec.
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 13. prosince 2012 Liberec.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
Porada škol a školských zařízení Středočeského kraje
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2014 Liberec.
Rozpočet přímých NIV na rok 2012
Rozpočet přímých NIV na rok 2014
Rozpočet přímých NIV na rok 2017
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Porada s řediteli škol a školských zařízení
Změny financování regionálního školství
Základní vzdělávání a další …
Bc. Magdalena Zábranská
Rozpočet přímých NIV na rok 2015
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 14. prosince 2016 Liberec.
Rozpočet přímých NIV na rok 2015
Normativní financování vztahy a souvislosti
Rozpočet přímých NIV na rok 2013
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 21. října 2011 Liberec.
PHmax ve středním vzdělávání
PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ
Rozpočet přímých NIV na rok 2016
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Demografický vývoj v okolí Prahy, kapacita ZŠ, nedostatek pedagogů
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Návrh rozpočtu kapitoly MŠMT na rok 2019 v Kč ve stavu projednaném vládou dne bez podílu výdajů od EU   Vládní návrh rozpočtu MŠMT na rok.
Rozpočet přímých NIV na rok 2018
ROZPOČET PŘÍMÝCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ NA ROK 2018
Rozpis rozpočtu a normativy
s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných obcemi
Porada s obcemi s rozšířenou působností
Rozpočet přímých NIV na rok 2011
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Transkript prezentace:

Financování regionálního školství (seznámení s principy) Jindřich Fryč 07/02/2013

Hlavní parametry reformních opatření Nově definovat principy financování regionálního školství tak, aby byly v souladu s celkovým pojetím školského zákona. Cílem finanční podpory je v nově připravovaném systému dítě/žák/student ve vazbě na RVP Reforma bude stát na vzájemné diskusi k nastavení vzdělávací politiky ve spolupráci se zřizovateli, kteří jsou nepostradatelnými partnery Připravované změny ve financování jsou vedeny úsilím o stabilizaci rozpočtu. Jedním z parametrů reformních opatření je sjednocení úrovně financování vzdělávacího procesu v tzv. hlavní vzdělávací linii z prostředků státního rozpočtu v souladu s RVP

Základní prvek č. 1: Oborový normativ 1 dítě v mateřské škole, 1 žáka v prvním stupni (stanoví se různá výše pro školy s pouze prvním stupněm a pro první stupeň plně organizované školy) a 1 žáka v druhém stupni základní školy, 1 žáka ve skupině nákladově srovnatelných oborů vzdělání ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole; normativ zde případně ještě bude členěn na normativ pro teoretickou a praktickou část vzdělávání. Oborové normativy budou navýšeny v návaznosti na přiznaná podpůrná opatření

Základní prvek č. 2: Doplňkové částky 1 doplňková částka (v modelaci 130 tis. Kč) na 1 mateřskou školu a každé odloučené pracoviště mateřské školy, 1 doplňková částka (v modelaci 550 tis. Kč) pro 1 základní školu a každé odloučené pracoviště s prvním stupněm, 1 doplňková částka (v modelaci 900 tis. Kč; zvažuje se zvýšení této částky pro druhé stupně škol zřízených svazkem obcí o cca 20 až 30%) pro všechny druhé stupně v obci Pozn: pro všechny základní školy s druhým stupněm v působnosti jednoho zřizovatele; ať už obec zřizuje jednu nebo pět základních škol s druhým stupněm, bude pro všechny školy určena 1 společná částka, jejíž rozdělení mezi školy může zřizovatel krajskému úřadu navrhnout dle vlastního uvážení.

Doplňkové částky k oborovým normativům v MŠ a ZŠ Zamýšlená realizace státní podpory vzdělávání žáků v ZŠ a v MŠ v podobě kombinace normativu na žáka + doplňková částka respektuje nesporná specifika zajištění předškolního vzdělávání a povinné školní docházky, kterými jsou:  objektivní nutnost existence i menších škol (dostupnost)  povinnost přijmout (do výše kapacity) takový počet žáků, který se přihlásí

Důvody pro zavedení doplňkové částky v MŠ a ZŠ nástroj podpory organizačního uspořádání základních škol, přispívajícího ke zvýšení kvality vzdělávání, včetně nástroje pro vytváření škol zřizovaných svazkem obcí pro malé obce s jednou školou (resp. s jednou MŠ a jednou ZŠ) jde o konkrétní a transparentní vyjádření „míry“, resp. „úrovně“ státní podpory malých vesnických škol (míra podpory je regulována stanovením výše doplňkové částky) pro větší obce zřizující více plně organizovaných základních škol jde naopak o prvek motivující k optimalizaci jejich počtu

Financování ZUŠ, školských služeb a nepedagogických pracovníků cca. 30 % v rozpočtu regionálního školství zachování stávajícího principu systému republikových a krajských normativů (stávající systém) závazné postupy pro financování této oblasti stanoví MŠMT směrnicí (nebo vyhláškou)

Finanční tok v úrovni MŠMT - kraj Z úrovně MŠMT bude objem prostředků pro krajský úřad vypočten jako součet částky stanovené podle oborových normativů a jednotek výkonu ve školách v příslušném kraji a částky vypočtené podle obdoby současných republikových normativů. Republikovými normativy však bude nově vyjádřena pouze finanční náročnost práce nepedagogických pracovníků ve školách, vzdělávání v ZUŠ, poradenských zařízení, školských služeb, atd. (tedy oblast upravená krajskými normativy). V systému přidělování prostředků se bude KÚ navíc poskytovat rezerva pro postupné zavedení systému

Metody určení výše prostředků pro školy a školská zařízení zřizované kraji, obcemi a svazky obcí Škola/školské zařízení Platy pedagogů, učebnice, učební pomůcky, DVPP Platy nepedagogůProvoz MŠ, ZŠ Oborový normativ + doplňková částka Republikové/krajské normativy Zřizovatel/ostatní zdroje/ SŠ, konzervatoře, VOŠ Oborový normativ Republikové/krajské normativy ZUŠRepublikové/krajské normativy Školská zařízeníRepublikové/krajské normativy Prostředky z kapitoly MŠMT

Opatření pro náběh nového systému financování Zavedení reformy do praxe se předpokládá od 1. ledna 2014 V přechodném období (2014 až 2017) bude možné využívat tzv. rezervu ke kompenzaci kritických výkyvů ve financování škol způsobených přechodem na jednotnou soustavu oborových normativů Financování podpůrných opatření podle předpokládaného nového znění § 16 bude možné nejdříve od 1. ledna (do té doby bude fungovat stávající model příplatků k normativu) modelace respektuje reálné náklady roku 2012/2013

Možné slučování oborů vzdělání v SŠ

Porovnání č.1 (I. stupeň – ZŠ tvořená oběma stupni)

Porovnání č.2 (ZŠ tvořené pouze třídami I. stupně)

Porovnání č.3 (II. stupeň - ZŠ tvořená oběma stupni)

Školy tvořené pouze 1. stupněm tzv. málotřídky Porovnání výše prostředků přidělených prostřednictvím oborového normativu a doplňkové částky s výší prostředků přidělovaných podle krajských normativů 2012 pro ZŠ s pouze 1. stupněm (bez příplatků) ŠkolaŽáci, třídy Krajské normativy 2012Nový systém (vč.odvodů)Porovnání počet žákůpočet žáků - postiženípočet tříd ZRIZ kraj škola stupeň celkem z toho ve spec.třídách těžké postižení z toho ve spec.třídách lehké a střední postižení z toho ve spec.třídách celkem spec. třídy MP pedagogové (bez odvodů) Celkem na IZO (vč.odvodů) Oborový normativ Doplňková částka Celkem oborový normativ a doplňková částka na IZO Rozdíl na IZO Rozdíl na IZO v % 2PardubickýZŠ 1.st1.st ,5 2VysočinaZŠ 1.st1.st ,5 2 Středočeský ZŠ 1.st1.st ,4 2 Jihočeský ZŠ 1.st1.st ,8 Počet žáků/tříd vč. žáků s postižením Normativy na mzdy PP a ONIV (bez mezd nepedagogů) Nový modelový výpočet založený na podpoře dostupnosti 1. st ZŠ , , , ,8 Všechny školy s počtem žáků 21 a méně mají v nové systému více finančních prostředků ve srovnání s finančními prostředky přidělenými podle krajských normativů Rozdíl v porovnání mezi čtyřmi školami je způsoben rozdílnou výší krajských normativů a počtem žáků ve škole A

Děkuji Vám za pozornost