1 Strategie prevence kriminality na území Ústeckého kraje na období 2009 - 2011 I. konference Prevence kriminality v Ústeckém kraji Ústí nad Labem 19.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Závěrečná konference: „ INDIVIDUÁLNÍHO PROJEKTU MĚSTA CHEBU NA ZMĚNU SITUACE SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝCH OBYVATEL MĚSTA, ZEJMÉNA OBYVATEL SÍDLIŠTĚ ZLATÝ VRCH“
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
ROZVOJ SPOLEČNÉ PARTNERSKÉ SPOLUPRÁCE VEŘEJNÉ SPRÁVY V ČESKO SASKÉM/BAVORSKÉM REGIONU / ENTWICKLUNG DER GEMEINSAMEN PARTNERSCHAFTLICHEN ZUSAMMENARBEIT.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
STRATEGIE SPOLUPRÁCE OBCÍ MAS BYSTŘIČKA PROJEKT SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV „MAS JAKO NÁSTROJ SPOLUPRÁCE PRO EFEKTIVNÍ CHOD ÚŘADŮ“
7. setkání zástupců krajů Mgr. Marcela Stratilová pracovník pro EV, oddělení mládeže a sportu, KÚOK.
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Hlavní město Praha Protidrogová politika hl. m. Prahy Krajské oddělení protidrogové prevence PRM MHMP Mgr. Nina Janyšková.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
Policie České republiky PREVENCEPREVENCE. Preventivně informační skupiny PREVENCEPREVENCE spolupráce se sdělovacími prostředky informační servis z oblasti.
SOUČINNOST POLICIE A SOUKROMÝCH BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB Setkání AMBO Hradec Králové
1 Pracovní setkání manažerů prevence kriminality obcí Ústeckého kraje Místo: Krajský úřad Ústeckého kraje v Ústí nad Labem Dne:
Administrativní členění ČR VY_32_Inovace_17KR-1 Mgr.Lenka Krčmářová ZŠ a MŠ Nedašov.
SCLLD LAG Podralsko Zpracování SCLLD bylo podpořeno z Operačního programu Technická pomoc Registrační číslo projektu: CZ.1.08/3.2.00/ Strategie.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Vnější služba – výsledky v oblasti trestního řízení
Situace na trhu práce v JmK a veřejná služba
Dokument KAP MSK - obsah
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Mgr. Radek Jiránek ředitel Agentury pro sociální začleňování
Národní program podpory cestovního ruchu
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Plánování rozvoje sociálních služeb Ústecký kraj
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Úřad práce České republiky
„Váš kraj, Váš rozpočet“
STÁŘÍ A VÝVOJ STÁRNUTÍ POPULACE V ČESKÉ REPUBLICE A JEJÍCH KRAJÍCH
Spolupráce obce a ÚP ČR v Litvínově v SVL
Koordinovaný přístup k sociálně vyloučeným lokalitám
VII. krajská konference prevence kriminality a rizikového chování
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
Hlavní město praha a integrace cizinců
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Účetnictví – význam informací
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Vyhodnocení bezpečnostních opatření PČR na úseku požívání alkoholických nápojů nezletilými a mladistvými osobami „MLÁDEŽ - PROSINEC 2010“
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
Spolupráce škol a orgánů sociálně-právní ochrany dětí
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Dostupné bydlení v Hradci Králové jako nástroj sociální práce vedoucí k sociální změně PhDr. Marek Šimůnek, MBA Magistrát města Hradec Králové ANNO,
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
METODICKÁ PODPORA ŘÍZENÍ KVALITY V ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELCÍCH
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví ORP Chrudim Podpora sociální práce v obci Chrudim a ve správním obvodu obce s rozšířenou.
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
VII. krajská konference prevence kriminality a rizikového chování
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Ing. Stanislava Správková
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
XIV. ROČNÍK KRAJSKÉ KONFERENCE
Dotační program Ministerstva vnitra k ochraně škol a školských zařízení 12. prosince 2018 Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajského.
Projekt „Plánování sociálních služeb v Plzeňském kraji“
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Ustavující jednání Řídícího výboru MAP II, Praha 1
Transkript prezentace:

1 Strategie prevence kriminality na území Ústeckého kraje na období I. konference Prevence kriminality v Ústeckém kraji Ústí nad Labem

2 Východiska Strategie PK ÚK Strategie prevence kriminality ČR na léta 2008 až 2011 Bezpečnostní analýza Ústeckého kraje (2008) Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období 2008 – 2011 zkušenosti zástupců jednotlivých subjektů veřejné správy i neziskového sektoru

3 Bezpečnostní analýza Ústeckého kraje (2008) 1. Analýza kriminality 2. Socio-demografická analýza 3. Institucionální analýza Ke stažení na webových stránkách Ústeckého kraje: ustecky.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=450018&id= &p1=140063

4 1. Analýza kriminality v Ústeckém kraji 2007 Analýza – 3 úrovně: A. Krajská – srovnání s ostatními kraji v ČR B. Okresní – srovnání 7 okresů Ústeckého kraje C. Obvodní – srovnání 42 (z 54) obvodů Obvodních oddělení PČR v ÚK

5 Analýza kriminality v Ústeckém kraji 2007 V jednotlivých úrovních byla srovnávána kriminalita také v oblastech: Majetková TČ Majetková TČ Krádeže vloupáním (do bytů, chat, obchodů…) Krádeže vloupáním (do bytů, chat, obchodů…) Krádeže prosté (kapesní, autokriminalita a jiné) Krádeže prosté (kapesní, autokriminalita a jiné) Násilná + mravnostní TČ (loupeže, ublížení na zdraví…) Násilná + mravnostní TČ (loupeže, ublížení na zdraví…) Ostatní kriminalita (výtržnictví, překupnictví, sprejerství…) Ostatní kriminalita (výtržnictví, překupnictví, sprejerství…) Srovnávací ukazatel – index:

6 Analýza kriminality v Ústeckém kraji 2007 – Ústecký kraj v ČR Celkem zjištěných tr. činů v kraji: 2006 – – změna: + 5,6% Indexové pořadí TČ v ČR: 1. Praha – 737,9 8. Plzeňský – 278,1 2. Ústecký – 421,0 9. Jihočeský – 251,3 3. Středočeský – 374,0 10. Královéhradecký – 248,1 4. Liberecký – 372,6 11. Olomoucký – 245,9 5. Karlovarský – 347,4 12. Pardubický – 206,4 6. Moravskoslezský – 296,1 13. Vysočina – 187,9 7. Jihomoravský – 295,2 14. Zlínský – 186,4

7 Analýza kriminality v Ústeckém kraji 2007 – Ústecký kraj v ČR Podíl Ústeckého kraje na zjištěné celkové kriminalitě v ČR (%)

8 Analýza kriminality v Ústeckém kraji 2007 – okresní úroveň Indexové srovnání mezi okresy ÚK celková kriminalita násilná + mravnostní krádeže vloupáním krádeže prosté 1. Chomutov - 530,31. Most - 41,41. Chomutov - 92,11. Chomutov - 204,4 2. Most - 460,22. Chomutov - 35,82. Most - 87,92. Teplice - 195,7 3. Teplice - 455,93. Litoměřice - 31,43. Ústí n. L. - 76,73. Ústí n. L ,4 4. Ústí n. L ,84. Teplice - 31,34. Louny - 72,24. Most - 163,8 5. Litoměřice - 370,35. Ústí n. L. - 23,25. Teplice - 65,85. Litoměřice - 130,7 6. Děčín - 339,46. Louny - 19,66. Litoměřice - 64,06. Děčín - 113,0 7. Louny - 316,67. Děčín - 19,57. Děčín - 56,87. Louny - 98,1

9 Analýza kriminality v Ústeckém kraji 2007 – úroveň obvodů OO Policie ČR Obvodní oddělení PČR/ stupeň OO PČR index index index 1. Chomutov (mú) 666,515. Lovosice / II 396,229. Děčín / II 303,4 2. Teplice (mú) 589,916. Česká Kamenice / IV 389,830. Úštěk / IV 297,0 3. Obrnice / III 568,017. Krásná Lípa / IV 375,531. Krupka / III 289,8 4. Jirkov / II 520,518. Štětí / III 371,832. Duchcov / III 285,4 5. Most (mú) 491,219. Podbořany / III 367,6133. Žatec / II 282,6 6. Březno (CV) / IV 467,320. Louny / II 367,6034. Terezín / IV 280,0 7. Ústí nad Labem (mú) 464,421. Varnsdorf / II 365,935. Velký Šenov / IV 272,9 8. Rumburk / III 452,122. Libochovice / IV 349,236. Koštice / IV 259,3 9. Bílina / III 438,123. Dubí / III 349,037. Chlumec / IV 248,1 10. Litoměřice / II 423,224. Roudnice n. L. / III 339,538. Radonice / IV 243,3 11. Libouchec / IV 418,125. Šluknov / IV 331,139. Meziboří / III 233,6 12. Litvínov (III) + Hamr (III) 411,026. Ludvíkovice / IV 323,940. Benešov nad Pl./III 233,0 13. Vejprty / IV 406,827. Klášterec n. O. / III 323,941. Kryry / IV 226,3 14. Kadaň / III 400,028. Postoloprty / III 321,142. Valtířov / IV 169,2

10 2. Socio-demografická analýza  Vývoj počtu obyvatel  Věková struktura obyvatelstva  Vzdělanostní struktura obyvatelstva  Průmysl v regionu  Trh práce a zaměstnanost  Školství  Sociální služby a zdravotnictví  Analýza vybraných skupin obyvatelstva ohrožených sociálním vyloučením a působnost orgánů veřejné správy a jiných subjektů

11 Analýza vybraných skupin obyvatelstva ohrožených sociálním vyloučením Cílové slupiny: 1. Děti a mladiství Především děti (do 18 let), na které se zaměřuje sociálně-právní ochrana dětí: tj. i na tzv. „rizikovou mládež“ = děti ohrožené sociálně nežádoucími jevy:  zanedbávají školní docházku,  nepracují, i když nemají dostatečný zdroj obživy,  požívají alkohol nebo návykové látky,  živí se prostitucí,  spáchaly trestný čin nebo, jde-li o děti mladší než patnáct let, spáchaly čin, který by jinak byl trestným činem (tzv. provinění),  opakovaně nebo soustavně páchají přestupky nebo jinak ohrožují občanské soužití,  opakovaně se dopouští útěků od rodičů nebo jiných fyzických nebo právnických osob odpovědných za výchovu dítěte (§ 6 odst. 1 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, v platném znění)

12 Analýza vybraných skupin obyvatelstva ohrožených sociálním vyloučením Cílové slupiny: 2. Osoby ohrožené sociálním vyloučením (sociálním vyloučením se rozumí vyčlenění osoby mimo běžný život společnosti a nemožnost se do něj zapojit v důsledku nepříznivé sociální situace - § 3 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění) Např.: osoby, které jsou propuštěny z výkonu vazby nebo výkonu trestu odnětí svobody, osoby po ukončení léčby chronických závislostí propuštěny ze zdravotnického zařízení, psychiatrické léčebny nebo léčebného zařízení pro chorobné závislosti, osoby propuštěné ze školského zařízení pro výkon ústavní či ochranné výchovy nebo z pěstounské péče po dosažení zletilosti, respektive v 19 letech, osoby, které nemají uspokojivě naplněny životní potřeby – osoby bez přístřeší

13 Analýza vybraných skupin obyvatelstva ohrožených sociálním vyloučením Ad 1. Děti a mladiství – evidence OSPOD – kuratela ml. V České republice bylo v roce 2006 evidováno orgány OSPOD – kurátory pro mládež celkem klientů. V Ústeckém kraji evidovali kurátoři celkem klientů (13,66 % v rámci ČR) = 2. místo po Moravskoslezském kraji. V indexovém vyjádření zaujímá Ústecký kraj již jednoznačně 1. místo, kdy index kraje činí 72,3 dětských klientů (Moravskoslezský index je 52,8 a republikový průměr je 42,27 klientů na 10 tisíc obyvatel). Trestná činnost osob do 18 let - v ČR provinění - v Ústeckém kraji – TČ (11,72% v rámci ČR) = 2. místo v ČR - index ÚK = 18,78 případů/10 tis. obyv., ČR = 12,85 (opět 2. místo v krajském srovnání)

14 TRESTNÁ ČINNOST DĚTÍ OBEC Trestná činnost 2006 z toho děti do 15-ti let Trestná činnost 2007 z toho děti do 15-ti let Roční Změna celkem Roční změna u nezletilých Bílina Děčín Chomutov Kadaň Litoměřice Litvínov Louny Lovosice Most Podbořany Roudnice Rumburk Teplice Ústí n. L Varnsdorf Žatec Celkem kraj

TRESTNÁ ČINNOST DĚTÍ

16 DĚTI V INSTITUCIONÁLNÍ PÉČI V roce 2006 evidovaly orgány OSPOD Ústeckého kraje dětí do 18 let, které byly na základě soudního rozhodnutí umístěny do školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Z tohoto počtu byla 26 dětem uložena ochranná výchova. V České republice bylo v tomto období evidováno umístěných dětí, Ústecký kraj zaujímá s 17,6 % jednoznačně první místo! Pozn.: Moravskoslezský kraj, druhý v pořadí, eviduje o více jak 340 dětí méně a má o 400 tisíc obyv. více. V průměru vychází, že v Ústeckém kraji je 19 dětí v institucionální péči na 10 tisíc obyvatel. Republikový průměr pak činí 8,5 dítěte na 10 tisíc obyvatel.

17 DĚTI V INSTITUCIONÁLNÍ PÉČI OBEC Roční změna u ÚV Roční změna u OV Počet dětí v ÚV Počet dětí v OV Počet dětí v ÚV Počet dětí v OV Bílina Děčín Chomutov Kadaň Litoměřice Litvínov Louny Lovosice Most Podbořany Roudnice n. L Rumburk Teplice Ústí n. L Varnsdorf Žatec Celkem kraj

18 DĚTI V INSTITUCIONÁLNÍ PÉČI

19 OSOBY OHROŽENÉ SOCIÁLNÍM VYLOUČENÍM Osoby propuštěné z vězení V roce 2006 bylo v ČR propuštěno z VV či VTOS osob z toho osob z Ústeckého kraje (12,8 %) = 2. místo v ČR po Moravskoslezském kraji Indexové vyjádření: Ústecký kraj 22,4 osob/10 tis. obyv. = opět 2. místo v ČR Průměr ČR - 14 osob/10 tis.

20 OSOBY PROPUŠTĚNÉ Z VĚZENÍ OBEC Počet osob propuštěných z vězení 2006 Index na 10 tisíc obyv. Počet osob propuštěných z vězení 2007 Index na 10 tisíc obyv. Bílina5828,26732,5 Děčín13917,513316,8 Chomutov16820,713716,9 Kadaň7918,07116,1 Litoměřice7513,09115,8 Litvínov9323,110024,9 Louny5212,15613,1 Lovosice2910,93212,0 Most19425,221527,9 Podbořany2717,23019,1 Roudnice4314,34414,7 Rumburk11333,38525,1 Teplice34332,530228,6 Ústí n. L.29124,729024,6 Varnsdorf5928,55627,1 Žatec7326,54717,1 Celkem kraj , ,4

21 OSOBY PROPUŠTĚNÉ Z VĚZENÍ

22 3. Institucionální analýza Resort Ministerstva vnitra ČR Resort Ministerstva práce a sociálních věcí ČR Resort Ministerstva zdravotnictví ČR Resort Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR Resort Ministerstva spravedlnosti ČR Rada vlády ČR pro záležitosti romské komunity Rada vlády ČR pro koordinaci protidrogové politiky Ústecký kraj Nadace a nadační fondy

23 Institucionální analýza Resort Ministerstva vnitra ČR Programu prevence kriminality (dříve na místní úrovni – Partnerství): Zapojení měst a obcí Ústeckého kraje do Programu prevence kriminality (dříve na místní úrovni – Partnerství): V letech 1996 – 2008 podpořeno celkem:  23 měst a obcí Ústeckého kraje + kraj  721 projektů sociální či situační prevence nebo informování občanů celkem částkou Kč

24 Institucionální analýza – Resort MV ČR Resort Ministerstva vnitra ČR – Program prevence kriminality

25 Institucionální analýza – Resort MV ČR Typy nejčastěji realizovaných projektů podpořených v Programu prevence kriminality : Situační prevence:  městské kamerové dohlížecí systémy (MKDS)  pulty centralizované ochrany,  signál v tísni – zabezpečovací zařízení,  bezpečnostní stojany pro kola (uzamykatelné řetězy),  osvětlení rizikových míst, oplocení rizikových míst,  bezpečnostní opatření v dopravě (do roku 2007) a jiné. Sociální prevence:  Sportovní aktivity: skate + in line, školní hřiště, sportovní plácky, sportovní vybavení + půjčovny.  Zájmové aktivity (klubové, technické, umělecké): nízkoprahová zařízení a terénní sociální práce, poznávací akce, pobyty, krizová a azylová zařízení, pomoc obětem trestných činů. Specifické projekty:  zvyšování právního vědomí, systém včasné intervence (SVI), prevence diváckého násilí. Informování občanů:  přednášky a přednáškové cykly, kursy výcviku sebeobrany, poradenská centra, mobilní poradny, sousedská výpomoc, evidence jízdních kol. Zařízení a prostředky pro komunikaci s veřejností:  schránky důvěry, tištěné informační materiály, audio, video materiály,  venkovní varovné prostředky,  bezpečná lokalita a jiné.

26 Strategie prevence kriminality na území Ústeckého kraje na období Byla schválena Zastupitelstvem Ústeckého kraje dne 25. června 2008 – č. 106/26Z/2008 Zpracovala Pracovní skupina pro prevenci kriminality Ústeckého kraje Ke stažení na webových stránkách kraje:

27 Strategie prevence kriminality na území Ústeckého kraje na období Struktura dokumentu: 1. Popis současného stavu (zdroje Bezpečnostní analýza ÚK, Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v ÚK na období 2008 – 2011, vlastní zkušenosti členů prac. skupiny a jiné) 2. SWOT analýza – silné a slabé stránky systému prevence, příležitosti a ohrožení pro oblasti prevence kriminality a sociální prevence 3. Vize, cíle, cílové skupiny 4. Opatření k jednotlivým cílům

28 Strategie prevence kriminality na území Ústeckého kraje na období Vize, cíle, cílové skupiny Vize stagnace, popř. pokles ročního počtu trestných činů a dalších deliktů spáchaných na území kraje stagnace, popř. pokles ročního počtu trestných činů a dalších deliktů spáchaných na území kraje rostoucí pocit bezpečí občanů rostoucí pocit bezpečí občanů udržení stávajících aktivit (služeb) a zvyšování jejich kvality a efektivity udržení stávajících aktivit (služeb) a zvyšování jejich kvality a efektivity dostatek specifických programů pro děti do 18-ti let s výchovnými problémy (rizikovým chováním) ve všech lokalitách Ústeckého kraje dostatek specifických programů pro děti do 18-ti let s výchovnými problémy (rizikovým chováním) ve všech lokalitách Ústeckého kraje zvyšování informovanosti veřejnosti o možnostech a způsobech ochrany před trestnou činností zvyšování informovanosti veřejnosti o možnostech a způsobech ochrany před trestnou činností preventivní programy přizpůsobené specifickým potřebám v lokalitě preventivní programy přizpůsobené specifickým potřebám v lokalitě koncepční financování preventivních aktivit – víceleté financování koncepční financování preventivních aktivit – víceleté financování zvyšování kvality života v Ústeckém kraji. zvyšování kvality života v Ústeckém kraji.

29 Strategie prevence kriminality na území Ústeckého kraje na období Vize, cíle, cílové skupiny Obecné cíle Předcházet vzniku kriminality a snižovat její výskyt Předcházet vzniku kriminality a snižovat její výskyt – eliminace rizikových sociálně nežádoucích jevů, snižovat kriminalitu a omezování příležitostí k páchání trestné činnosti. Zajistit funkční systém prevence kriminality na krajské a místní (obecní) úrovni Zajistit funkční systém prevence kriminality na krajské a místní (obecní) úrovni – koordinace participujících subjektů, vytvoření systému kvalitních, efektivních a stabilně finančně zabezpečených preventivních programů v kraji – projekty sociální a situační prevence a aktivity zaměřené na informovanost veřejnosti. Posilovat odpovědnost a působnost obcí či jejich svazků v oblasti prevence, tj. prevence kriminality a sociální prevence.

30 Strategie prevence kriminality na území Ústeckého kraje na období Vize, cíle, cílové skupiny Cílové skupiny děti a mládež a rodiny s dětmi děti a mládež a rodiny s dětmi oběti trestné činnosti a oběti domácího násilí oběti trestné činnosti a oběti domácího násilí obyvatelé nejvíce ohrožení trestnou činností obyvatelé nejvíce ohrožení trestnou činností osoby opouštějící školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy osoby opouštějící školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy osoby ohrožené sociálním vyloučením (např. osoby ze sociálně vyloučených lokalit) osoby ohrožené sociálním vyloučením (např. osoby ze sociálně vyloučených lokalit) pracovníci působící v oblasti prevence pracovníci působící v oblasti prevence občané (obyvatelé kraje, návštěvníci či osoby, které v kraji pracují) občané (obyvatelé kraje, návštěvníci či osoby, které v kraji pracují)

31 Strategie prevence kriminality na území Ústeckého kraje na období Vize, cíle, cílové skupiny Dílčí cíle Cíl 1: Zajištění dostatečné informovanosti obyvatel ÚK o systému prevence Cíl 1: Zajištění dostatečné informovanosti obyvatel ÚK o systému prevence Cíl 2: Podpora spolupráce participujících subjektů, uzavírání partnerství, koordinace jejich činnosti – zapojení veřejnosti Cíl 2: Podpora spolupráce participujících subjektů, uzavírání partnerství, koordinace jejich činnosti – zapojení veřejnosti Cíl 3: Zjištění potřeb (názorů, postojů) občanů v oblasti prevence a hodnocení efektivity realizovaných preventivních programů Cíl 3: Zjištění potřeb (názorů, postojů) občanů v oblasti prevence a hodnocení efektivity realizovaných preventivních programů Cíl 4: Zajištění odpovídající nabídky programů (projektů) sociální a situační prevence (úrovně primární, sekundární či terciární prevence) Cíl 4: Zajištění odpovídající nabídky programů (projektů) sociální a situační prevence (úrovně primární, sekundární či terciární prevence)

32 Strategie prevence kriminality na území Ústeckého kraje na období Opatření k jednotlivým cílům Cíl 1: Zajištění dostatečné informovanosti obyvatel ÚK o systému prevence Opatření 1.1: Vytvoření informačního systému o systému prevence, o možnostech ochrany před TČ a o možnostech pomoci obětem TČ. Informace o realizaci preventivních aktivit. Opatření 1.2: Podpora aktivit na zlepšení veřejné prezentace programů prevence

33 Strategie prevence kriminality na území Ústeckého kraje na období Opatření k jednotlivým cílům Cíl 2: Podpora spolupráce participujících subjektů, uzavírání partnerství, koordinace jejich činnosti – zapojení veřejnosti Opatření 2.1: Zapojení příslušných subjektů do systému prevence (obce, školy, NNO…) a zajištění jejich koordinace Opatření 2.2: Zavádění systému vzdělávacích aktivit pro pracovníky subjektů participujících v systému prevence Opatření 2.3: Prohlubování spolupráce jednotlivých subjektů – interdisciplinární setkávání zástupců obcí a dalších zainteresovaných subjektů

34 Strategie prevence kriminality na území Ústeckého kraje na období Opatření k jednotlivým cílům Cíl 3: Zjištění potřeb (názorů, postojů) občanů v oblasti prevence a hodnocení efektivity realizovaných preventivních programů Opatření 3.1: Analýza potřeb (názorů, postojů) občanů kraje v oblasti prevence kriminality a aktualizace bezpečnostní analýzy Opatření 3.2: Hodnocení efektivity preventivních projektů

35 Strategie prevence kriminality na území Ústeckého kraje na období Opatření k jednotlivým cílům Cíl 4: Zajištění odpovídající nabídky programů (projektů) sociální a situační prevence (úrovně primární, sekundární či terciární prevence) Opatření 4.1: Zajištění dostupnosti služeb sociální prevence na celém území Ústeckého kraje (azylové bydlení, nízkoprahová zařízení, domy na půl cesty a další) Opatření 4.2: Realizace podpůrných programů pro osoby ohrožené sociálním vyloučením Opatření 4.3: Realizace podpůrných programů pro děti a mládež (nejen rizikovou) Opatření 4.4: Cílené zaměření situační prevence

36 Strategie prevence kriminality na území Ústeckého kraje na období Typy podporovaných projektů – pořadí dle priorit: projekty sociální prevence – např. volnočasové aktivity, nízkoprahová, poradenská a krizová zařízení, resocializační a rekvalifikační programy, azylové a chráněné bydlení, terénní sociální práce, sportovní plácky, skate + inline a jiné) informování občanů – např. přednášky a přednáškové cykly, schránky důvěry, tiskoviny, DVD, média a jiné projekty situační prevence – např. městské kamerové dohlížecí systémy (MKDS), pulty centralizované ochrany, mříže, bezpečnostní stojany na kola, oplocení rizikových míst a jiné.

37 Ing. Karel Giampaoli Krajský úřad Ústeckého kraje tel.: