VE VÝROBĚ Počátky průmyslové revoluce  konec 18. století - rozvoj techniky místo ruční práce – nejdříve v zemědělství  žací a secí stroje, mlátičky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
První průmyslová revoluce
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Téma: Využití Accessu pro tvorbu evidence našeho podnikání Vypracovala: Jana Wasserbauerová.
Filip Leden. Historie využití vodní páry v parním stroji Základem parního stroje byl pohyb pístu v uzavřeném válci způsobený přiváděnou párou z parního¨kotle.Vylepšení.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE proces, který začal ve 2. pol. 18. st. proces, který začal ve 2. pol. 18. st. využívání vědeckých poznatků ve výrobě využívání vědeckých.
Lidská společnost digitálního věku
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.9 Manufaktury a první stroje Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_34_ČS TEMA: Manufaktury a první.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_15 TÉMA: VYNÁLEZY.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Průmyslová revoluce 11 Důsledky a změny. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc13 Označení materiáludkc13_prum_rev_dusledky_zmeny.
S TOLETÍ PÁRY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s průmyslovým a kulturním rozvojem českých zemí. Učebnice:
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Austrálie. Historie: 1606 – objevena Holanďany (Portugalci asi dříve) konec 18.st. – počátek britské kolonizace – trestanecké kolonie 19.st. – „zlatá.
Fyzika - referát Vlaky.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Termika – Fotovoltaika
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
ELEKTRÁRNY.
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
univerzitní výcvikové a rekreační středisko
TEPELNÉ MOTORY.
Šablona III/2 VYNÁLEZY A OBJEVY 18. – 20. STOLETÍ Mgr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
SPALOVACÍ MOTORY (HISTORIE)
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
VY_32_INOVACE_03_19_Století páry
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Název školy: Základní škola Městec Králové
Revoluce ve Francii
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Informace z učebnice I..
Olomoucký kraj 8 největší kraj v ČR.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE - OPAKOVÁNÍ
univerzitní výcvikové a rekreační středisko
Manufaktury a první stroje
Počet a jeho vývoj – skladba obyvatelstva
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 05 Dějepis _8.ročník_04
  Název materiálu: Čeští vynálezci Ročník: 5.
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Knihtisk.
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Transkript prezentace:

VE VÝROBĚ

Počátky průmyslové revoluce  konec 18. století - rozvoj techniky místo ruční práce – nejdříve v zemědělství  žací a secí stroje, mlátičky  stroje zastaly spoustu práce, připravují lidi na venkově o práci  lidé se stěhují za prací do měst - pracují v továrnách jako dělníci Průmyslová revoluce = proces, kdy je lidská práce nahrazována prací strojovou řemesla a manufaktury nahrazeny výrobou v továrnách

Anglie=strojovna Evropy  Průmysl. revoluce zde začala nejdříve – 1830  pro rozvoj průmyslu nejlepší podmínky: - od 14. století zde neexistovalo nevolnictví - od 17. století se zde neválčilo = klid na podnikání - kolonie = dostatek surovin a obrovský trh pro své výrobky  Náskok před kontinentální E, zakázala vyvážet plány strojů. (Tím začala éra špiónů v Anglii, kteří plány pašovali do Evropy.)

Technický pokrok  Nové stroje - hlavně v textilní výrobě  Spřádací stroj – velký pokrok a produktivita  Mechanický tkalcovský stav – vynalezl dr.Edmund Cartwright  Válcový potiskovací stroj  Šlapací šicí stroj – první r firmou Singer  Velký rozvoj strojírenství  Vysoká spotřeba železa = = rozvoj hutnictví – vznik vysokých pecí  Teplota hoření dřeva přestává stačit - použití uhlí a koksu  Poptávka po železné rudě a uhlí = = rozvoj těžebního průmyslu-  suroviny dopravit do továren - rozvoj dopravy

Parní stroj Paroloď Parní lokomotiva Další možnosti na referáty: horkovzdušný balon, telegraf, ruchadlo

DOPRAVA KONĚSPŘEŽKA Kůň na kolejích První na světě v Anglie – pro průmysl První pro dopravu – na území ČR Českých Budějovic do Lince (Rakousko)

Parní lokomotiva  Vynálezce George Stephenson  Anglie  Pohon na parní „stroj“

Parní stroj v lodní dopravě  Parník-paroloď byla původně loď poháněná parním strojem, později i parní turbínou.  Vynálezce ROBERT FULTON  Praktičnost a komerční využití parníku  Cca 1800  Ponorka „Nautilus“ pro Napoleona

Parní stroj v automobilismu  Parní automobil je silniční dopravní prostředek, poháněný parním strojem.  Nahradil koňskou dopravu  Byl vynalezen v roce 1769  V Čechách Josef Božek – zavedl a zdokonalil

Horkovzdušný balon  bratři Montgolfiérové – r první let  balón průměr 10m  do výše 2km  prvními pasažéry beran, kohout a kachna  u nás první let Jean Blanchard + hrabě Jáchym Šternberk

Telegraf  Samuel Finley Breese Morse - v r sestrojil první funkční telegraf - nyní v Národním muzeu ve Washingtonu  1837 telegraf patentovat - včetně kódu = Morseovy abecedy - převádí číslice na tečky a čárky, později kód i pro písmena

Jára Cimrman – národní genius a světoběžník  parní ponorka na kolesový nožní pohon  zubní protéza Veselý železničář  horkovzdušný balón s telegrafním bleskosvodem řízený větrným šroubem na koňský pohon (s vyhazovatelnou kotvou typu ruchni sebou - ne náhodou se zachytila na záhumenku bratranců Veverkových)  původní objevitel telefonu – patent mu sebral Bell  významný architekt, spisovatel, literát, malíř,skladatel  řada divadelních her, sonát ale i oper  významný biolog a lékař – Pahrbek geniality, vynálezce větrů  objevitel dynamitu – patent Nobel

Jiné vědy

fyzika Luigi Galvani při pitvání žab "živočišná elektřina" Allessandro Volta baterie na výrobu elektric. proudu, tzv. galvanický článek Egypt znal již 2000 let

chemie Louis Pasteur biolog, chemik, lékař tepelná sterilizace potravinářských produktů (pasterizace) Proti kvašení potravin (způsobují mikroorganismy) Zkoumal infekce, mikroorganismy Očkování - proti vzteklině zakladatel imunologie a mikrobiologie

biologie Carl Linné Botanik systém zařazování a pojmenovávání rostlin a živočichů Charles Darwin evoluční biologie Jan Evangelista Purkyně buněčná teorie rozmanitost kožních rýh na bříškách prstů Lékařství: Edward Jenner očkování proti pravým neštovicím (vakcína - vacca = lat. kráva)

 stěhování obyvatelstva z vesnice do měst  vznik trhu pracovní síly  přebytek pracovní síly vede ke snižování mezd  další snižování nákladů vede k práci dětí a žen  nedodržování pravidel vedlo k nelidským pracovním podmínkám  zavádění nových strojů do výroby = nepotřeba lidské práce vedla k rozbíjení strojů pracovníky  bída  vznik nových společenských vrstev - dělnictvo a buržoazie  vznik odborových organizací (stávky, jednání – snaha snížit pracovní dobu, zakázat práci dětí do určitého věku, zavést sociální zařízení – nemoc, úraz, úmrtí)  proměna měst  nový způsob života Důsledky

Industrial revolution