Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY SOCIÁLNÍ SÍTĚ (Sociální psychologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Iluze a realita virtuálních přátelství klíč k sociálním problémům PhDr. Vojtěch Bednář
Advertisements

Markéta Kadlecová: Evropské sítě NNO Evropské sítě NNO Zapojení českých sítí do nich Markéta Kadlecová Síťování nejen genderových NNO 24. ledna 2008.
ŽIJEME V DIGITÁLNÍ DOBĚ. SVĚT KOLEM NÁS SE MĚNÍ … MĚNÍ SE NAŠI PŘÁTELÉ? MĚNÍME SE MY? ? ŽIJEME V DIGITÁLNÍ DOBĚ.
Sociální sítě.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
sociální psychologie Škola:
Tištěné a elektronické zdroje informací v domácí studijní činnosti žáků Jitka Jursová TU Liberec.
Vymezení, funkce, zdroje
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Emoce (city).
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
… ale taky protivný nepřítel … ROLE ICT VE VZDĚLÁVÁNÍ Počítač může být kamarádRadek Maca Co chceme? Chceme být zdraví a silní. Chceme být vzdělaní a.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
MAGIE MASEK Diplomová práce.
Interpersonální přitažlivost
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
I sss I nternet, elektronické informační zdroje a s lužby pro o s oby se s pecifickými potřebami v knihovnách Zlata Houšková, Jana Vejsadová Internet ve.
Virtuální sociální skupiny a jejich dynamika
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Základní principy geografického výzkumu
Teorie vzdělávání dospělých
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Základy sociální psychologie
Závěrečné setkání Nové Dvory, 26. – Bc. Lucie Chládková Bc. Kristýna Juhová Mgr. Lenka Karbanová Bc. Markéta Kovářová Bc. Jana Vavříková.
Online komunity Hana Macháčková. Úvod Internet a kyberprostor jako sociální prostor ▫Viz dříve – navazování a udržování (i velmi intimních) vztahů Vznikají/jsou.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Sociální sítě Sociální síť, je propojená skupina lidí, kteří se navzájem ovlivňují. Sociální síť není tvořena na základě zájmů, vazeb nebo z podobných.
Kupní chování a EU.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Vztahy geografie k ostatním vědám
Václav Navrátil Sociální média jako nástroj vlastní propagace.
Vzdělávání, výzkum a praxe územního rozvoje K možnostem vzájemné spolupráce.
Vedoucí práce: Ing. Pavel Štrach, Ph.D et Ph.D Autorka: Bc. Michaela Hozdeková, DiS.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP v Olomouci Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. & Mgr. Veronika Krejčí
Terénní sociální práce s uživateli drog v sociálně vyloučených lokalitách JAKUB ČERNÝ ROMAN HLOUŠEK.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
F prostor, K prostor, V prostor,... V jakém prostoru to dnes vlastně žijeme? Prof. Ing. Milan Konvit, PhD.
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Mladí lidé a dobrovolnictví v oblasti péče o přírodu a kulturní dědictví České republiky prezentace výsledků výzkumu Tomáš Blaha Marek Zemský.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
IKT SOCIÁLNÍ SÍTĚ Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Online komunity Hana Macháčková.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Teorie vzdělávání dospělých
Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
SOCIÁLNÍ SÍTĚ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Socializace Kejřová.
Vymezení a funkce volného času
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY SOCIÁLNÍ SÍTĚ (Sociální psychologie + psychologie Internetu)

OBSAH člověk = tvor společenský samota a osamělost sociální interakce –offline psychologický zážitek komunity sociální sítě – teoretická východiska –vs. on-line navazování a kvalita vztahů ve VR on-line sociální sítě

ČLOVĚK = TVOR SPOLEČENSKÝ sociální podstata člověka –→ potřeba sociálního kontaktu –uspokojení – v sociálních interakcích  potřeba styku s jinými lidmi = základní sociální potřeba člověka nenaplnění této potřeby  OSAMĚLOST (emoce)

SAMOTA vs. OSAMĚLOST samota –dobrovolný únik ze svého sociálního prostředí (příp. z vlastní vůle – pod tlakem) –objektivní stav –lze rozpoznat při pohledu zvenčí osamělost –? jak vnímáme své sociální interakce a jejich charakteristiky, jak pociťujeme důvěrné IP vztahy –osoba považuje své zapojení do sociálních vztahů za slabší a méně uspokojivé než by si přála

osamělost –znaky: subjektivní prožitek výsledek vnímání nedostatků v IP vztazích nepříjemnost –typy: sociální izolace – chybění sociálních vazeb emocionální izolace – chybění důvěrného vztahu s jednou konkrétní osobou osamělost jako rys vs. stav –rys osamělosti – relativně stabilní vzorec prožívání osamělosti –stav osamělosti – časově ohraničení zážitek, spojen s výraznými změnami v životě (budování nových soc.sítí)

prožívání osamělého člověka –zvýšená úroveň sociální úzkosti a studu –nižší stupeň sebeúcty a asertivity –introverze, úzkostnost –přecitlivělost na odmítání –pravděpodobněji výskyt depresí –obtíže ve formování přátelských vztahů –nedostatek reciprocity v IP vztazích vliv osamělosti na zdravotní stav člověka –osamělost jako živná půda nemoci –viz výzkumy, např. transplantace kostní dřeně – osamělost zvyšuje úmrtnost

SOCIÁLNÍ INTERAKCE = způsob, jak uspokojit potřebu sociálních vztahů vytváření sociálních vztahů  sociálních sítí cesty: –off-line prostředí → Face to Face –on-line prostředí

PSYCHOLOGICKÝ ZÁŽITEK KOMUNITY „proces, kterým jednotlivec vnímá svoji příslušnost ke skupině a intenzitu vazby vůči své komunitě nebo skupině“ (Halamová in Černý, 2006, s. 11) „zkušenost, která vzniká v interakci jedince a skupiny, zároveň tvoří pocit náležitosti do skupiny a odbourává pocity izolace“ (Bishop, Chertok, Jason in Černý, 2006, s. 11) preventivní účinek psychologického zážitku komunity před osamělostí zvýšení sociální podpory  snížení stresu + zvládání stresových situací

dimenze psychologického zážitku komunity – McMillan a Chavis: –členství –vliv –integrace a naplnění potřeb –sdílená emocionální vazba

SOCIÁLNÍ SÍTĚ Zdroj: cit , 23:48 Zdroj: articles/ws2co_op/results.htm, cit , 23:50

Sociální sítě TEORETICKÁ VÝCHODISKA přírodní vědy – sítě se chovají v odlišných světech podle stejných pravidel sociologie (teorie sociálních věd) –změna vazeb společnosti –ústup hierarchického rozdělení –potřeba hledat nové formy sociální kontroly a rozhodování –→ teorie sociálních sítí

Sociální sítě HIERARCHICKÁ vs. SÍŤOVANÁ SPOLEČNOST tradiční náhled na společnost - hierarchie vs. současnost – síťování důvody –sítě – vysoké transakční náklady –např. komunikace – nedostatečné komunikační technologie → vysoké náklady na existenci necentralizované sítě –vs. elektronická média – možnost komunikovat kdekoliv a kdekoliv, relativně levně  sítě jako rozšířenější forma sociální komunikace

OTÁZKA: CO PRO VÁS ZNAMENÁ INTERNET? INTERNET NEJSOU INFORMACE, INTERNET JSOU VZTAHY… 30 +do 20 let … informace… komunikace … práce… vztahy … komunikace… přátelé … zábava

VZTAHY NA INTERNETU psychologické aspekty virtuální prostor –vliv na způsob komunikace, charakter vztahů a jejich vnímání –vs. dochází ke změně komunikace a vztahů? rozvoj vztahů – co jej ovlivňuje/podmiňuje: –blízkost –frekvence kontaktů

Suler: psychologická specifika virtuálního prostředí omezení smyslových vjemů komunikace textem flexibilita identity změněné vnímání rovnocenný status transcendentní prostředí časová flexibilita sociální rozmanitost nahrávání/zaznamenávání komunikace přerušení média – „black hole“ zážitek

Šmahel: specifika internetové komunikace net democracy – rovnost statusů geografie kyberprostoru –chybí reálné geografické zakotvení –struktura dle zájmů uživatelů, koníčků… –roste pravděpodobnost setkání s člověkem, který se nám podobá sociální mnohočetnost – možnost komunikovat s více lidmi (skupina i intimní dialogy) prostředí bez zábran – disinhibice důraz na verbalizaci symetrická komunikace orientace na problém

Emoce a vztahy ve VP NAVAZOVÁNÍ VZTAHŮ mnoho uživatelů – větší možnost výběru partnera nezávislost na lokalitě snadné navázání vztahu příležitost pro sociálně handicapované: –nesmělost –fyzická nepřitažlivost –problém vyjadřovat své emoce trénink komunikace

Emoce a vztahy ve VP LÁSKA ON-LINE vliv fyzické atraktivity na navazování vztahů fyzická neatraktivita jako handicap získávání přátel ve VP: –blízkost (fyzická vs. frekvence setkávání) –míra sdílení společných postojů a názorů –komplementární vztahy – rád odpovídám/rád se ptám –spirála „ty máš rád mě, já mám rád tebe, ty mě máš rád víc…“ –humor –míra sebeodhalení/intimity –zvýšení romantiky reálného života

Emoce a vztahy ve VP ? KVALITY VZTAHŮ VE VP neskutečnost vztahů ve VP větší rychlost a povrchnost přenos virtuálních vztahů do reality deziluze z reálného setkání

Emoce a vztahy ve VP: DISKUZE který typ vztahů je opravdovější? který typ vztahů žijete častěji? v čem se liší vaše off-line a on-line vztahy? a co mají společné? Zdroj: cit , 8:03

SOCIAL NETWORKING IN PLAIN videoukázka lze ji přehrát např. na KVc délka trvání: 01:47

ON-LINE SOCIÁLNÍ SÍTĚ sociální síť –= propojená skupina lidí –tito se navzájem ovlivňují –a představují uzly –propojení uzlů – na základě zájmů, rodinných vazeb, tj. jde o nějaké vztahy historicky 2 základní druhy sítí: –propojení anonymních uživatelů –vs. propojení reálných osob přenášení reálných vztahů do virtuálního světa síťová generace

ON-LINE SOCIÁLNÍ SÍTĚ síť – propojení uživatelů –vzájemná vazba mezi nimi – sociální graf seznam všech přátel obraz mého působení v sociální síti vs. nedostatečnost takového popisu –? jak se pozná rozdíl mezi mými skutečnými kamarády a „pouhými“ známými? –→ teorie OBJEKTOVĚ ORIENTOVANÉHO SPOLEČENSTVÍ –objekty (fotky, videa…) jsou tím, co jako další spojuje jednotlivé uživatele

každá sociální síť – jiný typ objektů: –Flickr – fotky –YouTube – videa –Last.fm – hudba –LingedIn – pracovní místa –„opravdové“ sociální sítě: FB, Twitter – kombinace objektů

Zdroj : Dt%EC, cit , 7:52

síťová generace: SÍŤOVÝ ŽIVOT využívání síťových, komunikativních a kolaborativních nástrojů pro interakci ovlivňování a budování své „osobní značky“ v síti specifická očekávání ohledně toho, jakým způsobem a v jakém množství přijímat informace vytváření „soukromého prostoru“ a „nových veřejných prostor“ v online světě neustálé dynamické proměňování své sítě spolupráce v kontextu této sítě

síťová generace: KLÍČOVÉ HODNOTY síťování egocentrismus aktivita ochota sdílet autenticita potřeba interagovat spoluvytváření kultury spolutvorba práce jako zábava odpor vůči hierarchiím smysl pro spravedlnost

Moje sociální síť: OFF-LINE vs. ON-LINE kdo patří do mé off- line kdo patří do mé on- line sociální sítě? jaký je mezi nimi rozdíl? co to pro mě znamená?

Použité zdroje a literatura BOČEK, J.: Vážně jsme tak blbí? [online] [cit  16:40] Dostupný z ČERNÝ, J.: Psychologický zážitek virtuální komunity: bakalářská práce. Brno : Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, 2006, 65 s., II s., Vedoucí diplomové práce PhDr. David Šmahel, Ph.D. FRANC, D.: Internet nejsou informace. Internet jsou vztahy. [online] [cit  21:56] Dostupný z FRANC, D.: Síťová generace a síťové hodnoty. [online] [cit  22:12] Dostupný z KOLEKTIV AUTORŮ: O Lidech. Na blízko i na dálku. Metodika projektu LiveOnLine. 1. vyd., Praha : Powerpoint, s. ISBN MIXA, M.: Sociální sítě. [online] [cit  01:05] Dostupný z Sociální osamělost. [online] [cit  22:52] Dostupný z ŠMAHEL, D.: Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. 1. vyd. Praha : Triton, s. ISBN

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Mgr. Barbora Neuwirthová Předmět: Seminář z psychologie Datum: