ČÁSTI JEŘÁBŮ
ČÁSTI JEŘÁBŮ 1. STROJNÍ ČÁSTI 2. ELEKTROČÁSTI
STROJNÍ ČÁSTI A. Kladky B. Lanové bubny C. Kladnice a závěsy háků D. Spojky E. Brzdy a zdrže F. Pojíždějící kola a jeřábové kolejnice
A. Kladky - jsou rotační strojní součásti, používané k vedení nebo k pohonu lan a řetězů Dělí se na : vodicí vyrovnávací hnací
Kladky - vyrábějí se nejčastěji odléváním z oceli na odlitky, někdy se používá šedá litina
B. Lanové bubny - slouží k navíjení nebo k odvíjení jeřábového lana Bývají : hladké rýhované
JEŘÁBOVÁ LANA - používají se ocelová lana - jsou vinutá z patentovaných drátků o pevnosti až 2000 MPa
JEŘÁBOVÁ LANA - jsou zatížena na tah a také na ohyb - protisměrná lana netvoří smyčky a méně se rozplétají
C. Kladnice a závěsy háků - slouží ke zvětšení lanového nebo řetězového převodu a zároveň k uchycení háku
Kladnice - spojuje hák s lanem - její vlastní tíha neustále napíná lano Jsou : normální zkrácené
D. Spojky U jeřábů se používají spojky : pevné pružné vyrovnávací výsuvné (lamelové - obr.)
VYROVNÁVACÍ (KLOUBOVÁ) SPOJKA - součástka, která spojuje obvykle hnací a hnaný hřídel - viz. obr.: 1 - hnací hřídel 2 - hnaný hřídel 3 - teleskopický h. 4 - vidlice
E. Brzdy a zdrže - slouží k zastavení pohybu Dělí se na brzdy: stavěcí regulační dvoučelisťové pásové třecí
Brzdy Pásová brzda – jsou nejjednodušší, mají i pětkrát větší účinnost, nerovnoměrně se opotřebovávají Schéma : Dvoučelisťová brzda – má 2 vnější čelisti, je ovládána elektromagneticky
BRZDÍCÍ MATERIÁLY Brzdová obložení
Zdrže - používají se k zadržování zvedaného nebo spouštěného břemene v okamžité poloze Jsou : a) zubové b) třecí
F. Pojíždějící kola a kolejnice Pojíždějící kola slouží k pojezdu a otáčení jeřábu nebo kočky po kolejové dráze Dělí se na : hnaná kola hnací kola
POJEZDOVÉ MECHANISMY - umožňují jízdu celého jeřábu nebo jeřábové kočky - čtvrtina až polovina protilehlých pojezdových kol jsou hnacími koly - pojezdová kola mají dva nákolky (zabrání sjetí kola z kolejnice)
JEŘÁBOVÉ KOČKY - slouží ke zvedání, spouštění a přemisťování břemen - jsou tvořeny rámem, na kterém je umístěn zdvihový a pojezdový mechanismus Kočky jsou: dvoukolejnicové visuté
2. ELEKTROČÁSTI a. Elektromotory b. Brzdové elektromagnety c. Hlavní jeřábový vypínač d. Rozvaděče (pojistky, stykače, transformátory) e. Kontroléry, ovladače f. Koncové vypínače g. Trolejová výzbroj
a. Elektromotory - patří mezi nejdůležitější elektrické části jeřábu Dělí se na : motory střídavé motory stejnosměrné
b. Brzdové elektromagnety Brzdy používané u jeřábů jsou konstruovány tak, aby byly stále ve stavu zabržděném. Brzdové elektromagnety se používají k odbrždění.
c. Hlavní jeřábový vypínač Vypínač jeřábu slouží k zajištění nebo přerušení elektrického proudu
d. Jeřábový rozvaděč - je to skříň, ve které jsou soustředěny podstatné části el. rozvodu, kterými se řídí a rozvádí elektrická energie
e. Kontrolery a ovladače - jsou to elektrická zařízení pro spouštění a ovládání jeřábových motorů
f. Koncové vypínače - jsou to elektrické přístroje, které zabraňují překročení stanovené hranice pohybu
g. Trolejová výzbroj Patří sem: isolátory sběrače proudu spojky (1.obr.) trolejové vodiče
Odkazy : K. Mičkal, J. Jindra: Mechanizační prostředky II. Ing.Vlastimil Sekal: Manipulační technika a základy logistiky www.revizespulak.com www.edb.cz/grmat/obr/w0802160083000_obr.jpg www.ocelovalana.cz www.monteco.cz/top3.jpg www.monteco.cz/kladky www.k-technik.cz www.kladkostroje.cz/obr/stranky
Odkazy : www.navajo.cz www.mmspektrum.com/multimedia/image/30/3015 _big.jpg