XXI. valné shromáždění a jarní celostátní seminář STMOÚ ČR, Ostrava, 18. - 20. 5. 2011 Konzumace alkoholu na veřejných prostranstvích a provozní doba pohostinských.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kontrola dodržování podmínek prodeje tabákových výrobků
Advertisements

Interpretace práva.
Správní právo Pojem správního práva.
Veřejná moc a veřejná správa
Nástroje územního plánování
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Interpretace práva Jiří Vítek. Obecná charakteristika interpretace práva = výklad práva poznávací funkce a argumentační mezistupeň mezi tvorbou a aplikací.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
ŘEŠENÍ PROTISOUTĚŽNÍCH OPATŘENÍ ZE STRANY VEŘEJNÉ MOCI Pohled Ministerstva vnitra.
JUDr. Filip Melzer, LL.M., Ph.D.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Kontrola veřejné správy I.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
1. Správní trestání a správní delikty
Veřejná správa.
Obecně Lucia Madleňáková
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Masaryk University, Faculty of Law Department of Commercial Law JUDr. Josef Kotásek, Ph. D.
Životní prostředí jako veřejný statek
Norma, právo, forma zákonů
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Aneb právo shromažďovací a jiné trable neonacistů 
Právní procesy.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Současná pravidla regulace hazardu na území obcí a připravované změny od roku 2016 Odbor 34 – Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi Ostrava 9. 4.
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Úvod do práva.
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
2. Správní trestání a správní delikty
Obecně Mgr. Lucia Rentková
Konference Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů, Praha 18. února 2011 PhDr. Miroslava Matoušová Úřad pro ochranu osobních údajů.
Alkohol v ČR MUDr. Ferdinand Polák, Ph.D. náměstek ministra pro zdravotní péči Ministerstvo zdravotnictví.
Regulace loterií a sázkových her Obce regulovat mohou provozování určitých sázkových her svými obecně závaznými vyhláškami (dále jen OZV) na základě a.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
JUDr. Václav Urban Odbor živností Tržní řády Zákonné zmocnění k vydání 11 TRŽNÍ ŘÁDY.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Právní odpovědnost  sekundární povinnost vznikající fyzické či právnické osobě za porušení primární povinnosti,
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Manuál pro obce k zákonu o právu shromažďovacím. Proč? K dispozici není žádný kvalitní komentář k zákonu č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, který.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 1 Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra Zákon o hazardních hrách - dopady.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
Správní trestání I..
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
JEDENÁCT LET APLIKACE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEHO PROMĚNY ADMINISTRATIVNÍ A JUSTIČNÍ PRAXÍ K VYBRANÝM INSTITUTŮM SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEJICH.
Základy odpovědnosti za přestupky
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Novela zákona o místních poplatcích
ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA
Název vzdělávacího materiálu
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Správní právo procesní
Právo na dobrou správu.
Seminář MV ČR Judikatura Ústavního soudu k OZV : problémové okruhy, vztah konkretizace veřejného prostranství a principu proporcionality.
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra oddělení dozoru Brno Poznatky z dozorové činnosti ve vztahu k tvorbě obecně závazných vyhlášek.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Právní normy ON 1. M.
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra
Dělá reklamu na léčiva jen výrobce nebo prodejce
Transkript prezentace:

XXI. valné shromáždění a jarní celostátní seminář STMOÚ ČR, Ostrava, Konzumace alkoholu na veřejných prostranstvích a provozní doba pohostinských zařízení v obecně závazných vyhláškách obcí Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Ministerstva vnitra

Obsah:  Konzumace alkoholu na veřejných prostranstvích  Regulace provozní doby pohostinských zařízení

I. KONZUMACE ALKOHOLU Kde a jakým způsobem je problematika konzumace alkoholu upravena?  zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami, v planém znění  § 13 zákonné zmocnění k vydání OZV regulující konzumaci alkoholu: „V případě konání kulturní, společenské nebo sportovní akce přístupné veřejnosti s důvodným rizikem nárůstu problémů s negativních společenských jevů způsobených jednáním fyzických osob pod vlivem alkoholu lze obecně závaznou vyhláškou omezit nebo zakázat v určitých dnech nebo hodinách nebo na určitých místech prodej, podávání a konzumaci alkoholických nápojů“

Zbývá prostor pro regulaci konzumace alkoholu v rámci § 10 zákona o obcích?  ano, dle § 10 písm. a) zákona o obcích za podmínky dodržení principu proporcionality Co lze dle judikatury ÚS považovat za konzumaci alkoholu?  pod pojem „konzumace“ lez dle nejnovější judikatury ÚS (nález Jeseník sp. zn. Pl. ÚS 11/09) subsumovat nejen požívání alkoholického nápoje, ale i „zdržování se na veřejném prostranství s otevřenou lahví nebo jinou nádobou s alkoholickým nápojem.“  V dotčeném nálezu ÚS dále (kromě zákazu konzumace alkoholu na veřejném prostranství definovaného výše) připustil i zákaz „zjevného umožňování konzumace alkoholu na veřejném prostranství“, kterou vyhláška definovala jako rozlévání alkoholických nápojů nebo výdej otevřené láhve nebo jiné nádoby s alkoholickým nápojem.

Jaké argumenty vedly ÚS v nálezu Jeseník k připuštění zákazu konzumace alkoholu na veřejném prostranství ve smyslu „zdržování se na veřejném prostranství s otevřenou lahví nebo jinou nádobou s alkoholickým nápojem“ a zákazu zjevného umožňování konzumace alkoholu? Konzumace alkoholu – se znakem způsobilosti narušit veřejný pořádek – se věcně i logicky neomezuje na samotné (vlastní) požívání alkoholického nápoje (tj. pití jako takové), nýbrž zahrnuje i obdobně tomu imanentní a veřejně reflektovatelné činnosti, jež počínají opatřením alkoholického nápoje a pokračují jeho „veřejnou“ připraveností ke skutečné konzumaci. Právě znak takové „veřejné připravenosti“ obec přiléhavě reflektuje v dotčeném ustanovení podmínkou, že jde o alkoholický nápoj v „otevřené lahvi či jiné nádobě“, jakož i podmínkou „zdržování se“; ta je významná nejen proto, že je typovým „předpolím“ konzumace, nýbrž i tím, že ze zákazu vylučuje pouhý přenos nádoby (přes veřejné prostranství), jenž – oproti tomu – sám o sobě veřejnou konzumaci alkoholu neimplikuje.

Otázka případného trestání? Dle téhož nálezu ÚS nicméně stojí za to připomenout (co kupříkladu uvedl Nejvyšší správní soud v rozsudku sp. zn. 5 As 104/2008 dostupném na že: „Při posuzování skutkové podstaty přestupku (§ 46 odst. 2 zákona č. 200/1990 Sb.) třeba zvažovat i otázku příslušného materiálního korektivu, resp. jeho společenského významu či dopadu („škodlivosti“), což musí hrát významnou roli při aplikaci posuzované vyhlášky, aby též tím byl vyloučen její dopad „na naprosto běžné životní situace, při nichž nedochází k narušení veřejného pořádku“, jak uvažuje navrhovatel, konkrétně i na „nesení točeného piva ve džbánu“.

ZÁVĚR: Zákaz činností jako zdržování se na veřejném prostranství s otevřenou lahví nebo jinou nádobou s alkoholickým nápojem a výdej otevřené láhve nebo jiné nádoby s alkoholickým nápojem lze subsumovat pod činnosti, které narušují veřejný pořádek v obci v souvislosti s konzumací alkoholu. Obec je tedy oprávněna obecně závaznou vyhláškou regulovat ve smyslu § 10 písm. a) zákona o obcích nejen samotnou konzumaci alkoholu na vymezených veřejných prostranstvích, ale i činnosti k této konzumaci směřující, tj. např. zdržování se na veřejném prostranství s otevřenou lahví nebo jinou nádobou s alkoholickým nápojem, resp. činnosti, jež zakázanou „veřejnou“ konzumaci svým účelem umožňují.

II. REGULACE PROVOZNÍ DOBY POHOSTINSKÝCH ZAŘÍZENÍ V současné době neexistuje výslovné zákonné zmocnění k regulaci provozní doby pohostinských zařízení. Výslovné zákonné zmocnění dané původním zněním ustanovení § 96 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, bylo zrušeno s účinností od 1. října Je tedy možné přistoupit k regulaci provozu pohostinských zařízení dle § 10 zákona o obcích?

Původní názor ÚS: V nálezu např. sp. zn. Pl. ÚS 58/05 ze dne 8. června 2010 (město České Velenice) Ústavní soud konstatoval, že: „za situace, kdy absentuje výslovné zákonné zmocnění obce k regulaci provozní doby hostinských provozoven, které bylo v minulosti (do ) obsaženo v § 96 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, nelze základ pro vymezení působnosti shledávat v extenzivním výkladu § 10 písm. a) zákona o obcích, jímž by se působnost obce dostala do kolize s čl. 26 odst. 1 Listiny základních práv a svobod.“

Současný názor ÚS (nález Břeclav sp. zn. Pl. ÚS. 28/09 ze dne 2.listopadu 2010): –ustanovení § 96 zákona č. 258/2000 Sb. bylo sice zrušeno s účinností od , avšak nikoli pro kolizi s čl. 26 odst. 1 Listiny, nýbrž s odůvodněním, že „zákon o obcích stanoví oprávnění obce usměrnit vyhláškou místní záležitosti efektivněji než zákon č. 258/2000 Sb., neboť dovoluje preventivní ochranu obyvatelstva.“ –„…za situace, kdy provozováním hostinské činnosti v nočních hodinách může docházet k narušování veřejného pořádku, má obec možnost na základě zmocnění vyplývajícího z § 10 zákona o obcích a čl. 104 Ústavy, stanovit povinnosti subjektům tuto činnost provozujícím, a to včetně povinnosti spočívající v omezení provozní doby v nočních hodinách. Ústavní soud tedy nevylučuje, že obce mohou na svém území regulovat provozní dobu hostinských (a obdobných) zařízení a určitým způsobem tak omezit právo provozovat hospodářskou činnost dle čl. 26 Listiny v zájmu ochrany jiných ústavně zaručených práv…“

V této souvislosti odkazuje Ústavní soud i na nález Jeseník (sp. zn. Pl. ÚS 11/09), v němž konstatoval, že „je-li aprobovatelné regulovat konzumaci alkoholu na veřejných prostranstvích, a tato ospravedlnitelná regulace zahrnuje právem i jednání vlastní konzumaci „přípravná“ (její „předpolí“), pak je stejně tak – logicky i věcně – udržitelné, aby postihla činnosti obdobně přípravné (konzumaci alkoholických nápojů nutně předcházející), resp. činnosti, jež zakázanou „veřejnou“ konzumaci svým účelem umožňují.“. Uvedený závěr lze dle ÚS vztáhnout i na regulaci provozní doby hostinských zařízení, neboť i když samo o sobě provozování hostinské činnosti veřejný pořádek nenarušuje, je možno jej v kontextu citovaného nálezu rovněž v určitých lokalitách považovat za „předpolí“ vytvářející předpoklady pro narušování veřejného pořádku.

Obdobně též v navazujícím nálezu sp. zn. Pl. ÚS. 13/09 ze dne 25. ledna 2011 (Vodňany) Ústavní soud připustil že, omezením provozní doby hostinských zařízení se chrání nejen veřejný zájem, ale současně i právo na pokojné bydlení a spánek jakožto součást práva na ochranu soukromého a rodinného života v širším slova smyslu (čl. 10 odst. 2 Listiny). Připomenul současně, že žádné ze základních lidských práv nebo svobod nepředstavuje zcela samostatnou a izolovanou hodnotu, nýbrž že se vždy nachází v určitém vztahu k jiným základním právům nebo svobodám. Proto nelze právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost ve smyslu čl. 26 Listiny chápat jako základní právo zcela oddělené od práv jiných, ale je nutno přihlížet i k jiným právům, např. k právu na soukromí podle čl. 7 odst. 1 Listiny.

ZÁVĚR: Ústavní soud nevylučuje, že obce mohou na svém území regulovat provozní dobu hostinských (a obdobných) zařízení a určitým způsobem tak omezit právo provozovat hospodářskou činnost dle čl. 26 Listiny v zájmu ochrany jiných ústavně zaručených práv. Obecně závazné vyhlášky musí být formulovány v souladu s principem právní jistoty adresátů normy, tj. srozumitelně a dostatečně určitě, aby co možná nejkonkrétnějším způsobem reagovaly na konkrétní poměry v konkrétní obci.

Děkujeme za pozornost Kontakt na odbor dozoru a kontroly veřejné správy Internetové stránky odboru: