1 Název projektu Komunitní plánování jako nástroj pro posilování sociální soudržnosti a podpora sociálního začleňování a předcházení sociálnímu vyloučení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústí nad Labem.
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Centrum komunitní práce, poradenská organizace Ústí nad Labem
Cesta ke kvalitě v praxi
Knihovna v obci - proč? aneb Víme, co máme? Kardašova Řečice říjen 2005 Zlata Houšková.
2.komunitní plán sociálních a navazujících služeb v Zábřehu na období
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
AKVŠ – profesionalita – spolupráce Marta Machytková předsedkyně VV.
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Obec správným směrem Komunitní plánování Prezentace pro projekt: Pelhřimovsko za vzděláním " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu.
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
Co to je, když se řekne „komunitní role“ aneb Knihovna v malé obci Tábor, červen 2009 Zlata Houšková.
Ročník Lenka Miketová ZSF OU v Ostravě
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Zhodnocení naplnění 2. Komunitního plánu sociálních služeb města Olomouce v letech Zdislav Doleček Olomouc.
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB. KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ metoda Komunitní plánování je metoda metoda – jak zpracovávat rozvojové materiály pro různé.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
Informační a poradenské centrum v Havlíčkově Brodě a spolupráce s veřejnými knihovnami Modelový program podpory slaďování profesního a rodinného života.
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
MARKETINGOVÝ MIX.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Informace o stavu přípravy střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období 2008 – 2011 informační seminář k PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Podpora transformace v.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
CO JE TO KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ - PROPOJENÍ, ROLE, MOŽNOSTI PŘI PROSAZOVÁNÍ PRO-RODINNÉ POLITIKY A OPATŘENÍ NA SLAD´OVÁNÍ RODINY A PRACOVNÍHO ŽIVOTA Litoměřice.
Komunitní a akční plánování v praxi Co je to zapojování veřejnosti.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Komunitní plánování v kvalitě místní Agendy 21 ve Zdravém městě Vsetín PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB, DOBRÁ PRAXE ZDRAVÝCH MĚST aneb ZDRAVÁ MĚSTA.
Centrum komunitní práce Ústí nad Labem Komunitní plánování sociálních a ostatních služeb Přednášející Michal Polesný projektový manažer Ústecký kraj –
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
„Zavedení systematické podpory procesu plánování sociálních služeb a péče sociálně potřebným na Středním Vsetínsku, Velkokarlovicku a Hornolidečsku“ Operační.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Komunitní plánování ORP Roudnice nad Labem – spolu a inovativně.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Kraslice, – Úvod – několik slov o projektu … – Naladíme se … – Nadané děti – Ing. Petr Čavojský / Mgr.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
5 POTŘEBNÝCH SOUČÁSTÍ místní Agendy 21
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA DOBŘÍŠSKU A ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI
VÍTÁME VÁS NA SPOLEČNÉM SETKÁNÍ PARTNERSTVÍ MAP ORP BEROUN
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
ÚVODNÍ SETKÁNÍ SE STAROSTY
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Strategie regionu, obce
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Ing. Stanislava Správková
Klíčové aktivity projektu
KOMUNITNÍ PLÁN PÉČE Benešov nad Ploučnicí
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Sociálně aktivizační služby
Transkript prezentace:

1 Název projektu Komunitní plánování jako nástroj pro posilování sociální soudržnosti a podpora sociálního začleňování a předcházení sociálnímu vyloučení znevýhodněných osob na trhu práce Název rozvojového partnerství Evropský dům - Europa House Nositel projektu: Centrum komunitní práce Ústí nad labem Zdroj podpory projektu: iniciativa společenství EQUAL Realizace projektu: Etapy projektu: AKCE II a III probíhá od do

2 Legenda o logu: Logo EQUAL ve své jednoduché a jednoznačné symbolice zobrazuje základní a nutný prvek, bez kterého by tento projekt nemohl fungovat a tím je: KOMUNIKACE Profily hlav a jejich mimika jasně vyjadřují proces komunikace, i když se jedná o pasivní obrázek. Mimika jednoznačně vyjadřuje další nosný prvek úspěšného jednání: POZITIVNÍ EMOCE Zvolenou barevností poukazujeme na mnohotvárnost a členitost, která je přijímána a tolerována, lidé jsou barevní a mají různé názory: SVOBODNÉ MYŠLENÍ Tři hlavy mluví s jednou: bílá hlava uživatele mluví se žlutou hlavou poskytovatele, za kterým stojí zadavatel a zaměstnavatel, tři silní pomáhají slabšímu: POMOC POTŘEBNÝM Sdělnost loga je podtržena vyjmenováním všech čtyř skupin, logo je používáno pouze v této formě, s uvedením webové adresy, která jednoznačně informuje o co se jedná:

3 Systém komunitního plánování je zajímavý tím, že v sobě integruje manažerský přístup, z komerční sféry s psychologickými, sociologickými a psychoterapeutickými přístupy v práci s komunitou či skupinou. Bez propojení obou přístupů nemůže proces komunitního plánování efektivně fungovat a naplňovat principy z kterých vychází. Komunitní plánování se tak stává moderní manažerskou metodou, která je využívána v sociální ekonomice. Včasným plánováním přiměřených programů, projektů a sociálních služeb, s propojováním spolupráce zadavatelů, zaměstnavatelů, poskytovatelů a uživatelů, můžeme prostřednictvím této metody předcházet sociálnímu vyloučení znevýhodněných osob na trhu práce a ze společnosti, rozvíjet sociální služby dle místních potřeb a posilovat kapacity sociální ekonomiky. Kouzlo komunitního plánování je především v procesu kterým se uskutečňuje, v síle lidí, kteří proces realizují, v jejich komunikaci a pozitivním myšlení. Kouzlo je pak vždy umocněno profesionálními dovednostmi z oblasti projektového řízení, managementu a marketingu.

4 Zapojení uživatelů Proč se uživatelé mají zapojit ? poskytují informace, zajišťují zpětné vazby ve všech fázích procesu, přispívají k realističtějším náhledům na řešení problémů, formulují potřeby své a skupiny, kterou zastupují. v procesech komunitního plánování je zapojení uživatelů principem, který je nutné dodržovat ve všech krocích a nespokojit se pouze s tím, že v čele procesů stojí tři lidé tzv. triáda – uživatel, zadavatel, poskytovatel. V první fázi zapojení uživatelů musíme získat jejich důvěru, že to co vytváříme je smysluplné, a že je k tomu potřebujeme.

5 Nejlepším řešením při prvopočátečním zapojení uživatelů je naplánování pravidelných setkání, a to v jejich přirozeném prostředí, V rámci těchto setkání deklarujeme snahu o změnu, podporu politické reprezentace a důležitost jejich účasti. Uživatelům nabízíme kde všude se mohou v procesech zapojit. Vysvětlujeme, že jejich názory a zkušenosti jsou rovné zkušenostem odborníků (poskytovatelům služeb). Nejdůležitějším prvkem je vysvětlit uživatelům funkčnost trvale udržitelné organizační struktury komunitního plánování. Uživatel musí vědět kde je jeho místo a kde se pohybuje. Již v počátku se musíme vyvarovat vystavování uživatelů nepříjemným situacím,

6 V rámci komunitního plánování můžeme jako doprovodné programy připravit různé vzdělávací aktivity pro uživatele. V rámci těchto programů můžeme postupně získat vzdělané a motivované uživatele, kteří se zapojí přímo do organizační struktury. Při zapojení uživatelů do procesů komunitního plánování musíme brát v úvahu, že existují různé skupiny uživatelů. V počátku procesů komunitního plánování jsme vlastně uživatele rozdělili do určitých skupin již tím, že jsme vytvořili koordinační či pracovní skupiny dle jednotlivých oblastí poskytované péče. V této fázi si též musíme říci jaké máme možnosti pro přímé zapojení uživatelů do práce koordinačních (pracovních) skupin.

7 Formy zapojení uživatelů jednotlivec zařízení-kluby důchodců uživatelské skupiny rady např. seniorů Koordinační skupiny Pracovní skupiny Dobrovolné skupiny Rodičovské skupiny

8 Možnosti zapojení uživatelů dojednotlivých kroků komunitního plánování KROK 1 Zapojení uživatelů při přípravě prostředí pro procesy komunitního plánování iniciační tým který by měl připravit základní představu o tom jak bude proces komunitního plánování v daném místě probíhat. Při výběru a hledání uživatelů pro účast v iniciační skupině můžeme oslovit uživatele, kteří aktivně pracují např. ve svépomocných skupinách, Radě seniorů, či jsou aktivní při činnostech samotných poskytovatelů např. rodiče pečující o zdravotně postižené dítě nebo zdravotně postižený občan, který vede dílčí aktivity u poskytovatele.

9 KROK 2 Zapojení uživatelů do organizační struktury Do této organizační struktury se od samotného začátku snažíme zapojit uživatele. Vycházíme ze své znalosti prostředí nebo zjistíme jaké skupiny uživatelů ve svém místě máme k dispozici. V první fázi vyjednáme schůzky se všemi „organizovanými“ uživateli, vysvětlíme o co nám jde, co nabízíme a kde jsou naše cíle. Nabídneme účast v koordinačních skupinách, jednotlivým zástupcům. Při těchto jednáních máme možnost k diskusím o „samotné“ organizační struktuře, např. jak budou rozděleny koordinační skupiny, co bude naším cílem, jak nám mohou skupiny uživatelů pomoci při sběru dat, jak si uživatelé představují, že budou dále o procesech informování atd.

10 Uživatelé musí dostat jména a spojení na kontaktní osoby, které jim mohou zodpovědět jakékoliv otázky kolem procesů komunitního plánování. V některých cílových skupinách budeme mít problémy se získáváním uživatelů, nemusíme mít ihned uživatele ve všech skupinách, ale musíme ctít princip triády a o zapojení uživatelů se cíleně snažit po celou dobu. Uživatelům při prvních jednáních koordinačních skupin bychom měli dát více prostoru pro svá vyjádření. Místa a časy setkávání koordinačních skupin bychom měli upravit k možnostem uživatelů – handicap, zaměstnání atd.) Uživatel - ne pouze své zájmy. Zde je nutné říci, že dosažení tohoto stavu si vyžaduje delší časové období.

11 Individuální práce manažera nebo jiné pověřené osoby s uživateli zastoupenými přímo v koordinační skupině je velmi důležitá a v mnoha městech České republiky, které se vydaly cestou komunitního plánování podceněná. zajistit další vzdělávání uživatelů vedoucí k lepšímu pochopení úlohy uživatelů Pokud individuálně s uživateli nepracujeme nevydrží v koordinační skupině dlouho, většinou odcházejí se slovy, „že by rádi pracovali, ale tomuto nerozumí, je to složité, oni Evropským fondům nerozumí, ti politici stejně sociálno nechtějí, atd.“

12 3 a 4 KROK Zapojení uživatelů v rámci analýzy potřeb uživatelů a vytváření regionálního informačního systému sociálních a komunitních služeb V rámci analýz jsou účelově zapojovány uživatelé a to převážně prostřednictvím „řízených“ sociologických průzkumů. S uživateli můžeme však spolupracovat i při získávání informací v rámci průzkumů – např. strukturované dotazníky, jejichž sběr může provádět např. proškolený uživatel, který využije svého přirozeného prostředí Dobrou praxí jsou diskuse, sběr dat a kulaté stoly přímo na akcích uživatelů – rekondiční pobyty, akce volného času atd.

13 V této části nesmíme zapomínat na „veřejnost“, tedy občany, kteří služby nevyužívají Zapojení veřejnosti – kulaté stoly, nebo veřejná slyšení. Pro procesy komunitního plánování se jedná o důležitý prvek, kde se snažíme zjistit názory lidí, kteří nejsou zasaženy „prozatím“, žádným využíváním sociálních služeb. Pro tuto aktivitu potřebujeme dobrého moderátora, příjemné prostředí, významného představitele od zadavatele a systém pro zaznamenávání názorů, nápadů jednotlivých občanů, kteří na setkání přijdou. Zde je dobré připomenout, že je nutné volit přiměřený počet setkání s veřejností a přiměřený čas, v kterém bude setkávání uskutečňováno. Čas v celkové časové ose celého procesu komunitního plánování. Častým jevem je dlouhá série kulatých stolů, která nemá ve finále vágní výsledek

14 5 KROK Zapojení uživatelů při tvorbě Návrhu komunitního plánu – práce v koordinačních skupinách sociálních služeb Při tvorbě návrhu komunitního plánu sociálních služeb jsou zapojeni uživatelé, kteří pracují v koordinačních skupinách Pokud máme málo uživatelů nebo žádné v Koordinačních skupinách, je nutné vždy u uživatelů hledat oponenturu našeho návrhu, návrhu odborníků z té či oné koordinační skupiny. Samotná tvorba návrhu vyžaduje od manažerů jednotlivých skupin značné nároky hlavně v oblasti řízení a práce se skupinou. Uživatelé ve skupině jsou většinou v menšině a je pro ně problematické prosazení svých návrhů. Manažer skupiny musí vytvářet volný prostor pro uživatele při jednáních. Vhodným doplněním jsou individuální setkání manažera s uživateli sloužící k vyjasnění a pochopení situace.

15 6 KROK Zapojení uživatelů v rámci procesu konzultací Proces konzultací s uživateli byl měl probíhat na osobních setkáních a diskusích. Pouze malé procento uživatelů bude návrh připomínkovat prostřednictvím internetu či vyplněním připomínkovacího dotazníku po přečtení návrhu v knihovně či na Úřadu práce. Osoba zodpovědná za proces konzultací, společně s manažerským týmem by měla připravit časový harmonogram pro cílený proces konzultací s uživateli. Harmonogram by měl obsahovat: - skupiny uživatelů s kterými bude návrh konzultován - osobu, která konzultaci povede - datum, čas kdy bude konzultace probíhat

16 Proces konzultací se skupinou uživatelů např. Rada uživatelů Domova důchodců je veden formou krátkého představení komunitního plánování, představením Návrhu cílů a Opatření a co nám přináší proces konzultací, v našem příkladě, za oblast seniorů. Pro představení je vhodné využít techniku promítání a ne strohé předčítání. Pokud nemáme vybavení můžeme použít překopírování jednotlivých Cílů a Opatření na větší formáty, které vyvěsíme. Zde nemůžeme očekávat, že se uživatelé budou vyjadřovat např. k celkové ceně opatření či odkud půjdou finanční prostředky na opatření, hlavní je zda je správně postavený cíl a opatření, která ho naplňují. V naprosté většině případů se nám objevují v rámci procesu konzultací s uživateli nové nápady či doporučení, která v návrhu nejsou a některá mají k sociálním službám daleko např.: zastávka MHD je daleko od zařízení, chodník není v zimě uklizen atd. Tyto situace řešíme tak, že si návrhy poznamenáme a předáme je na patřičná místa, dle kompetencí. Tuto informaci sdělíme uživatelům již v začátku.

17 Dalším problematickým bodem skupinového připomínkování návrhu komunitního plánu je vyplňování připomínkovacího dotazníku. V tomto případě volíme cestu, že máme dotazníky prázdné sebou, uživatele v začátku s jejich obsahem seznámíme a při postupném probírání návrhů cílů a opatření, po diskusi nad změnou zapíšeme změnu do dotazníku. V závěru setkání všechny zapsané změny přečteme, odsouhlasíme s uživateli a dohodneme se zda je připomínka podána za např. Radu uživatelů či za jednotlivce. Po skončení procesu konzultací je žádoucí dát všem uživatelům, kteří připomínky zaslali, vědět jak jejich připomínka skončila. 7 KROK Zpracování konečné verze plánu

18 8 KROK – realizační období plánu Zapojení uživatelů do implementace komunitního plánu V rámci implementace jsou aktivně zapojeni uživatelé, kteří pracují v koordinačních či pracovních skupinách. Manažeři koordinačních (pracovních skupin), kde uživatelé prozatím nejsou by měli při implementaci dále navštěvovat či se pravidelně setkávat s uživateli, s kterými bylo pracováno buď při analýzách či v procesu konzultací Uživatelé by měli být pravidelně informování o obsahu jednotlivých připravovaných projektech, které reagují na naplnění jednotlivých cílů.

19 Prostorem pro tyto aktivity jsou pravidelná jednání koordinačních (pracovních) skupin. Pokud se nám v komunitním plánu objevují cíle, které se zabývají přímo uživateli např.: Vznik rodičovské skupiny v oblasti drogových závislostí, Rozvoj aktivit svépomocné skupiny v oblasti duševního zdraví, Vydávání uživatelského časopisu atd. je nutné se na tyto cíle více zaměřit. Vhodné je ustanovení realizační skupiny k naplnění cíle, která může být složena ze zástupců poskytovatele, manažera a uživatelů.

20 9 KROK Zapojení uživatelů do hodnocení naplňování komunitního plánu K hodnocení naplňování komunitního plánu máme vytvořeny hodnotící tabulky. Zpráva by měla obsahovat: - jaké nové služby vznikly - jaké nové programy se nabízejí - jak se rozšířily stávající kapacity služeb - kolik finančních prostředků se podařilo zajistit z vnitřních a vnějších zdrojů - kolika uživatelům bylo pomoženo - co se nepodařilo a proč

21 10 KROK Finanční náklady zapojení uživatelů ( co kalkulovat) Zde předkládáme pouze výčet položek, které bychom při zapojení uživatelů mohli financovat: lidské zdroje (osoby, které by v procesech komunitního plánování měli na starost zapojení uživatelů, při vytvoření podpůrných skupin uživatelů, např. Rada seniorů bychom měli počítat s osobou zodpovědnou za tyto skupiny) při analýzách a procesu konzultací bychom měli zajistit finanční prostředky pro sběrače dat či rozhovorů v dostatečném množství, stejně tak pro osoby, které by prováděli individuální konzultace Návrhu komunitního plánu s uživateli technické zázemí (telefony, , poštovné, pronájmy místností, techniky) finanční prostředky pro vzdělávání uživatelů – vzdělávání v procesech komunitního plánování, vzdělávání v procesech hodnocení kvality z pohledu uživatelů finanční prostředky pro zatraktivnění např. webové stránky a propagační materiály

22 Postupy a metody práce s uživateli v jednotlivých koordinačních skupinách A/ Koordinační skupina za cílovou skupinu senioři B/ Koordinační skupina za cílovou skupinu dlouhodobě duševně nemocní občané C/ Koordinační skupina za cílovou skupinu děti a mládež D/ Koordinační skupina za cílovou skupinu zdravotně postižení občané E/ Koordinační skupina za cílovou skupinu národností a etnické menšiny F/ Koordinační skupina za cílovou skupinu osoby ohrožené drogou

23 G/ Koordinační skupina za cílovou skupinu mentálně postižení občané H/ Koordinační skupina za cílovou skupinu občanů v přechodná sociální krizi a občany společensky nepřizpůsobené

24 Centrum komunitní práce Ústí nad Labem Děkuji vám za pozornost PhDr. Lenka Krbcová Mašínová Ředitelka Centra komunitní práce Koněvova 18, Ústí nad Labem Tel: