Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/14.0193.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

Cukry sacharidy, glycidy. Vlastnosti Nejrozšířenější organické látky Největší podíl organické hmoty na Zemi Zdroj energie – škrob, glykogen Podpůrná funkce.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
KAKAO A ČOKOLÁDA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: kakao, čokoláda, výroba, výrobky, dělení čokolády Autor:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_03 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluVýživa – základní složky potravy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_CHARAKTERISTIKA_SLOZENI_A_PUVOD_ OVOCE_PREZENTACE_01 Název školyStřední.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C9-011 PředmětCHEMIE 9.ROČNÍK.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Eva Drlíková, Mgr. Jana Vašinová Název šablony VY_32_INOVACE.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Energetická hodnota potravin (EH)
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Test Čtvrtek, 2.3..
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vlastnosti plynů.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Složení potravin Ing. Petra Pechová, 2012.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Sacharóza – výroba cukru
Cukry (sacharidy).
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
VY_32_INOVACE_ , upravené tuky Ing. Blanka Kožíšková
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Kypřící prostředky P. Pechová, 2012.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Příprava perníkového těsta
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
Vlastnosti plynů.
Neživá příroda - vzduch
Letní pozdrav.
Cukry Sacharidy (z lat. saccharum = cukr), též glycidy, nepřesně cukry. Zastarale a chybně uhlovodany nebo karbohydráty jsou organické sloučeniny patřící.
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Organická chemie v průmyslu
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
Získávání energie pro život
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Doplňkové látky ve výživě a krmení hospodářských zvířat
Transkript prezentace:

Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/

Slide 1 Modul 1 Hygiena živočišných produktů HYGIENA MEDU

Slide 2…atd Obsah 1. Charakteristika a definice medu 2. Druhy medu 3. Vlastnosti medu 4. Zpracování medu 5. Skladování medu 6. Tržní druhy medu 7. Základní požadavky na med 8. Zdraví škodlivý med 9. Falšování a porušení medu 10. Nutriční efekty medu 11. Konec prezentace

Slide 2…atd Med - charakteristika Med je produktem včel.

Slide 2…atd Med - definice Med je látka z nektaru květů nebo výměšků medovice nacházející se na rostlinách, kterou včely druhu Apis mellifera sbírají, přetvářejí, směšují se zvláštními látkami a ukládají do buněk plástů.

Slide 2…atd Druhy medu – podle původu  Květový - nektarový  Medovicový  Smíšený

Slide 2…atd Květový – nektarový med Pochází z nektaru květů Je složený ze sladkých šťáv květů rostlin (nektar). Jedná se o různě koncentralizovanou směs cukrů:  Glukóza  Fruktóza  Sacharóza  Maltóza Mezi další složky patří minerální látky, organické kyseliny, barviva a aromatické látky.

Slide 2…atd Medovicový med Pochází z výměšků producentů medovice Je produkt výměšků bodavého savého hmyzu (např. mšice). Medovice je šťáva, která prošla částí trávicího ústrojí. Její složení závisí jednak na rostlinné šťávě (jehličnaté a listnaté stromy) a také na druhu hmyzu. Hlavní složkou je cukr, dále bílkoviny, organické kyseliny, aromatické látky a pryskyřice.

Slide 2…atd Smíšený med Pochází ze snůšky nektarové i medovicové

Druhy medu – podle způsobu získávání  Vytáčený  Plástečkový  Lisovaný  Vykapávaný

Druhy medu

Vlastnosti medu  Med má zvláštní chuť, pro kterou mu někteří lidé dávají přednost před cukrem a jinými sladidly.  Má vhodné chemické vlastnosti – vhodný pro pečení.  Kapalný med se nekazí.  Díky vysokému obsahu cukru ničí bakterie procesem zvaným osmolýza.  Nemohou se na něm uchytit ani kvasinky ze vzduchu, protože obsah vody je příliš nízký.

Složení medu  Sušina80 – 83%  Voda17 – 20%

Sušina medu  95% cukry  5% bílkoviny vitamíny barviva aromatické látky hormony

Sacharidy medu Med je přesycený roztok cukrů. Nejvíce je zastoupena fruktóza a glukóza. Cukry dodávají medu:  sladkou chuť  hydroskopičnost  určují fyzikální vlastnosti medu

Sacharidy medu Čím více je v medu fruktózy, tím pomaleji krystalizuje. Sacharóza je přirozenou součástí nektaru a medovice. Její obsah je následující:  květové medy 5 %  smíšené a medovicové medy 8 %  akátový med 10 %

Bílkoviny medu  Jsou hlavně součástí enzymů, které se do medu dostávají ze žláz včel.  V medu jsou obsaženy téměř všechny nejdůležitější aminokyseliny.  Aminokyseliny také ovlivňují chuť medu.

Organické kyseliny medu  Ovlivňují reakce pH.  Základní je kyselina glukonová, která vzniká z glukózy.  Kyseliny jsou převážně rostlinného původu.  Kyselina jablečná  Kyselina jantarová  Kyselina citronová

M inerální látky  Pochází hlavně z rostlin.  Vyšší podíl minerálních látek mají medy medovicové.  Nejvíce zastoupené jsou:  draslík  železo  zinek  měď

Vitamíny  Do medu se dostávají z mateří kašičky a pylu  Nejvíce jsou zastoupeny vitamíny skupiny B

Barvina  Všechna barviva jsou hlavně rostlinného původu, např. Kvercetin  Tmavší barva medovicového medu je způsobena nižší kyselostí a větším množstvím minerálních látek.

Látky ovlivňující vlastnosti medu  Eterické oleje, pryskyřice a acetylaldehyd ovlivňují vůni medu  Hydroxymethylfurfural ovlivňuje kvalitu medu

Hormony V medu jsou obsaženy:  acetylcholin  adrenalin Každý med ještě dále obsahuje různé příměsi:  pylová zrna  chloupky hmyzu

Hodnoty pH medu Med nektarový pH 3,5 až pH 4,0

Hodnoty pH medu Med medovicový pH 4,0 až pH 6,0

Hodnoty pH medu Med smíšený pH 3,2 až pH 4,5

Zpracování medu Podle způsobu získávání a zpracování dělíme med do následujících skupin:  Med vytočený – získává se odstředěním plástů prostých plodů pomocí stroje medomed  Med plástečkový – zavíčkovaný v celých plástech nebo dílcích plástů

Zpracování medu Medomed

Zpracování medu Medomed

Zpracování medu Podle způsobu získávání a zpracování dělíme med do následujících skupin:  Med lisovaný – získává se lisováním plástů bez plodů za použití tepla  Med vykapávaný – získává se vykapáním odvíčkovaných plástů

Skladování medu Med by se měl skladovat v nádobách:  skleněných  porcelánových  plastových nádobách Med snadno přijímá cizí pachy a vlhkost z ovzduší. Při nevhodném skladování hrozí nebezpečí:  kvašení medu

Skladování medu  Nejlépe je med skladován v uzavřených nádobách.  Bez působení slunečních paprsků.  Při teplotě 10 °C až 15 °C (maximálně při 20 °C).

Skladování medu  Požadovaná relativní vlhkost je 70 %. Za těchto podmínek si med udrží svoji jakost po dobu 2 let.

Tržní druhy medu  Med všech tržních druhů nesmí obsahovat jiné látky než ty, které pocházejí z nektaru, medovice a výměšků žláz včel, ani zdraví škodlivé látky a rezidua pesticidních, baktericidních a jiných cizorodých látek a jejich metabolity.

Tržní druhy medu  Včelí med určený k přímému používání  Včelí med s mateří kašičkou  Včelí med pro potravinářské účely  Včelí med pro výrobu medoviny

Základní požadavky  Při zpracování medu se nesmějí přidávat žádné látky  Při zpracování medu se nesmějí žádné látky odebírat  Med nesmí mít cizí pachy a příchutě  Med nesmí kvasit nebo pěnit

Základní požadavky  Med se nesmí zahřívat, aby byly zničeny přirozené enzymy  U medu se nesmí uměle měnit kyselost  Med nesmí obsahovat patogenní mikroorganismy a chemické látky  Med nesmí mít neznámý původ

Zdraví škodlivý med se považuje:  Med získaný drcením a lisováním plástů s včelím plodem. To přichází v úvahu u plástů po uhynulých a vysířených včelstev.  Med obsahující více než 55 mg mědi v 1 kg medu nebo rozpuštěné sloučeniny zinku

Falšování a porušení medu  Patří mezi nejčastější vady medu.  Porušené mohou být přímo přidáním sacharózy nebo častěji podáním sacharózy včelám, které ji přimíchají do zásob.  Nebezpečím je i porušování medu průmyslově vyráběnými krmivy pro včely.

Falšování a porušení medu  Med nesmí obsahovat více než 21 % vody (při vyšším obsahu se rychle kazí).  Med získaným včel přikrmovaných v době snůšky není pravý včelí med a nesmí být za něj vydáván.  Méněcenný med je s chybnou vůní a chutí (vyjma pohankového medu).  Méněcenný je nečířený med obsahující 20 – 22 % vody.

Falšování a porušení medu  Z cizích příměsí se mohou vyskytovat chloupky a jiné části včel, celé včely a jiný hmyz.  Dále se mohou v medu vyskytovat různé druhy nepatogenních roztočů.

Vady medu Mechanické znečištění  mrtvé včely  zbytky vosku Zpěněný med  vysoká vlhkost  čerstvě stočený med Cizí pach  různé odlišnosti aroma

Vady medu Cizí chuť  různé pachutě Přepuštěný med  byl zahřátý na vysokou teplotu a pak ochlazen Starý med  teplá nahořklá, štiplavá chuť

Nutriční efekty medu  Má pozitivní efekty při dlouhodobém užívání. Obsahuje totiž mnoho uhličitanů a polyfenoly, které působí jako antioxidanty. Ty zabraňují působení negativních důsledků stresu v organismu.  Antioxidanty v medu příznivě působí proti rakovině tlustého střeva.

Nutriční efekty medu  Zvyšování populace probiotických bakterií ve střevech (zvýšení obranyschopnosti organismu, zlepšení trávení, snížení cholesterolu)

Nutriční efekty medu  Zvyšování populace probiotických bakterií ve střevech (zvýšení obranyschopnosti organismu, zlepšení trávení, snížení cholesterolu)

Děkujeme za pozornost MVDr.Michaela Jobová MVDr.Hana Vrajová