Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 1. ročník oboru Strojírenství a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fázové přeměny slitin železa v tuhém stavu
Advertisements

Tato prezentace byla vytvořena
TEPELNÉ ZPRACOVÁNÍ.
Digitální učební materiál
Tato prezentace byla vytvořena
Fázové přeměny při tepelném zpracování
Technické železo Surová železa nekujná Železa kujná Litiny Oceli
Základy tepelného zpracování
LITINY.
Fázové přeměny.
Tato prezentace byla vytvořena
Strojírenství Strojírenská technologie Tepelné zpracování kovů (ST12)
Kontrolní práce č. 5.
Tepelné zpracování ocelí (druhy a způsoby)
TEPELNÉ ZPRACOVÁNÍ.
Strojírenství Strojírenská technologie Metalurgie (ST10)
Přeměny austenitu Při poklesu teploty polymorfní oceli pod kritické teploty A3, Acm a A1 dojde k přeměnám přechlazeného austenitu. Základem přeměn je přeměna.
Tepelné a chemicko-tepelné zpracování slitin Fe-C
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Zásady navrhování a zapisování polotovarů na strojírenských výkresech
Tepelné zpracování v praxi
Chemicko-tepelné zpracování v praxi
Tato prezentace byla vytvořena
Kalení Kalení je tepelné zpracování za účelem dosažení vyšší tvrdosti oceli. Kalení spočívá v : ohřevu na kalící teplotu (nad 727o C) , do oblasti austenitu.
Diagram IRA, ARA Žíhání Kalení Popouštění Chemicko-tepelné zpracování
Tato prezentace byla vytvořena
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání.
Tepelné a chemicko-tepelné zpracování slitin Fe-C Žíhání, kalení, cementace, nitridace.
CO MÁ VĚDĚT KONSTRUKTÉR O TEPELNÉM ZPRACOVÁNÍ - žíhání Otakar PRIKNER – tepelné zpracování kovů U Letiště 279, Martínkovice Tel.,fax (1)
ŽÍHÁNÍ Je způsob tepelného zpracování. Podle teploty žíhání rozlišujeme žíhání na : a. S překrystalizací – nad 727°C. b. Bez překrystalizace.
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání.
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 1. ročník oboru Strojírenství.
Základy metalografie - příprava vzorku
Použitelnost kovů se určuje v praxi podle vlastností materiálu: Fyzikální Chemické Technologické Mechanické.
Mechanické vlastnosti Důležité pro výpočet pevnosti, lze jimi číselně vyjádřit chování materiálu za působení vnějších sil. Zabývají se namáháním jako.
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství a Ekonomika podnikání.
Popouštění ocelí v praxi
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství Vzdělávací.
Materiály a technologie Mechanik elektronik 1. ročník OB21-OP-EL-MTE-VAŠ-M Rozdělení ocelí a litin.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál Prezentace Určen pro: 1. ročník oboru Strojírenství a.
Rovnovážný diagram Fe – Fe 3 C Rovnovážné diagramy Slitiny Fe s C tuhnou podle: rovnovážného stabilního Fe – C, nebo metastabilního diagramu Fe – Fe.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 1. ročník oboru strojírenství.
VÝROBA A ZNAČENÍ LITIN Litiny jsou slitiny Fe s C + další prvky,
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru Ekonomika podnikání.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2.ročník oboru Strojírenství.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Tváření kovů – test č.1.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Pracovní list – předloha pro žáky Určen pro: 3. ročník.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
SLITINY ŽELEZA NA ODLITKY vypracovala: Ing
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Základy metalografie - test
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Technologické vlastnosti technických materiálů
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
CZ.1.07/1.5.00/ KRYSTALIZACE KOVŮ A SLITIN
Tepelné zpracování v praxi. Tepelné zpracování Druhy tepelného zpracování: 1. Žíhání 2. Kalení 3. Popouštění Druhy chemicko tepelného zpracování: 1. Cementace.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Transkript prezentace:

Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 1. ročník oboru Strojírenství a 2. ročník oboru Ekonomika a podnikání Vzdělávací oblast: Strojírenská technologie – Nauka o materiálu Název učebního materiálu: Žíhání oceli Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Klíčová slova: ohřev, ochlazování, rovnovážná struktura, žíhání s překrystalizací, žíhání bez překrystalizace. Anotace: Prezentace je určena žákům 1. ročníku oboru Strojírenství pro výuku v předmětu Strojírenská technologie a žákům 2. ročníku oboru Ekonomika a podnikání v předmětu Strojírenská výroba. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace. Metodické pokyny: DUM uplatní učitel při výkladu dané látky, použité obrázky zvýší názornost výkladu. Prezentaci mohou žáci použít i v rámci samostatné domácí přípravy na výuku.

Obsah:  Úvod  Přehled způsobů žíhání  Žíhání bez překrystalizace  Žíhání s překrystalizací

Úvod  Vlastnosti oceli závisí nejen na jejím chemickém složení, ale i na struktuře, tvaru, velikosti a rozložení jednotlivých fází  Požadovanou strukturu získáme vhodným tepelným zpracováním  TZ – probíhá ve 3 fázích: 1.Ohřev 2.Výdrž 3.Ochlazování  Je-li do průběhu výše uvedených operací zařazena mechanická deformace tepelně mechanické zpracování

Úvod  Při TZ je důležitá rychlost ohřevu i ochlazování : Pomalé ochlazování zvýšení stability struktury = žíhání Rychlé ochlazování snížení stability struktury = kalení, účelem je zvýšit tvrdost oceli vytvořením částečně nebo zcela nerovnovážné struktury

Přehled způsobů žíhání Způsob žíháníŽíhací teploty [ °C ] Bez překrystalizace k stabilizaci rozměrů100 až 150 k odstranění křehkosti po moření 200 až 300 k snížení pnutí500 až 650 rekrystalizační550 až 700 protivločkové650 až 700 na měkko680 až 750 S překrystalizací základní30 až 80 nad A c3 rozpouštěcí1000 až 1150 normalizační30 až 50 nad A c3 stabilizační800 až 850 homogenizační1100 až 1250 izotermické100 až 50 pod A c1

Přehled způsobů žíhání  Oblast žíhacích teplot v metastabilním diagramu

Žíhání bez překrystalizace  Žíhání ke stabilizaci rozměrů Použití: měřidla, kalibry Ohřev na 120°C, výdrž na této teplotě několik týdnů, pak ochlazování  Žíhání k odstranění křehkosti po moření Účel: odstranit vodík, který se dostal do povrchové vrstvy oceli při moření Ohřev = 200 – 300°C, výdrž – 4 až 10 hodin, pomalé ochlazování na vzduchu nebo v peci

Žíhání bez překrystalizace  Žíhání ke snížení pnutí Cíl: snížení zbytkového pnutí např. po svařování, předcházejícím TZ, odlévání Nutný pomalý ohřev i ochlazování Žíhací teploty: °C Doba výdrže: 1 – 10 hod. podle velikosti a tvaru součásti Pomalé ochlazování v peci na teplotu 300 až 250 °C, pak dochlazení na vzduchu

Žíhání bez překrystalizace  Žíhání protivločkové Cíl: zabránit vzniku vnitřních trhlin v oceli, které se pro svůj charakteristický tvar nazývají vločky Výkovky nebo vývalky se přímo z tvářecí teploty nasazují do vychlazovací pece, kde zvolna chladnou Pomalé ochlazování má umožnit unikání vodíku z výrobku difúzí, čím větší jsou rozměry kusu, tím pomalejší musí být ochlazování, aby vodík stačil difundovat na povrch Ohřev 650 až 700°C, dlouhá výdrž a velmi pomalé ochlazování v peci až do teploty 150°C Celková doba žíhání velkých výkovků je i několik dnů až týden

Žíhání bez překrystalizace  Žíhání rekrystalizační Cíl: obnovení schopnosti další plastické deformace po tváření za studena,odstranění deformovaného zrna za vzniku zrna nového odstranění deformačního zpevnění Použití: mezioperační žíhání během tváření za studena u ocelí s nízkým obsahem C Žíhací teploty: nad rekrystalizační teplotou pro danou ocel ( °C), výdrž 1 hodinu a pak ochlazování Teplota žíhání se volí v závislosti na stupni předchozí deformace a na původní a požadované velikosti zrna

Žíhání bez překrystalizace  Žíhání na měkko Cíl: změna lamelárního perlitu na perlit globulární zlepší se obrobitelnost, nižší tvrdost Žíhací teplota: blízko A C1, u nadeutektoidních ocelí, kde je sbalování karbidů obtížnější i mírně nad A C1

Žíhání bez překrystalizace  Žíhání na měkko Nejjednodušší žíhání na měkko je ohřev na teplotu těsně pod A c1 a několikahodinová výdrž na této teplotě a pak pomalé ochlazování v peci a dochlazení na vzduchu Působením povrchového napětí lamely cementitu případně i jiných karbidů se sbalí do kuliček globulární perlit, je-li jemnozrnný, je struktura vhodná pro kalení Průběh žíhání můžeme urychlit kolísáním teploty kolem A c1

Žíhání s překrystalizací  Žíhání normalizační Cíl: zjemnění austenitického zrna vyšší pevnost Hrubé zrno může být po odlévání oceli, po tváření za vysokých teplot Použití: odlitky, výkovky U podeutektoidních ocelí ohřev 30 až 50°C nad A C3, dlouhodobá výdrž, ochlazení na klidném vzduchu pak v peci – nízká úroveň vnitřních pnutí Volbou různé rychlosti ochlazování v oblasti perlitické přeměny lze rozpadem austenitu při malém přechlazení získat struktury hrubší, tvárnější, měkčí, při větším přechlazení pak struktury jemnější, pevnější, tvrdší

Žíhání s překrystalizací  Žíhání základní Zvláštní modifikace normalizačního žíhání Ochlazování v peci rychlostí pod 200°C/h, u legovaných ocelí jen 50°C/h Cíl: zlepšit obrobitelnost, tvářitelnost, snížit tvrdost, vnitřní pnutí

Žíhání s překrystalizací  Žíhání homogenizační Cíl: snížení chemické nestejnorodosti vzniklé při tuhnutí odlitků a ingotů Mechanismus: difúze Teploty: 1100 až 1250°C doba výdrže 5 až 15 hod., pomalé ochlazování Vysokoteplotní dlouhodobý ohřev vede k oxidaci, oduhličení a zhrubnutí zrna – náprava: tvářením za tepla a následnou normalizací nebo rekrystalizací

Žíhání s překrystalizací  Žíhání izotermické Rychlé ochlazení z oblasti austenitu na teplotu perlitické přeměny (600 až 700°C) – IRA, výdrž na teplotě a ochlazení na vzduchu po ukončení přeměny Použití: u uhlíkových nebo nízkolegovaných ocelí vede ke zlepšení obrobitelnosti i jakosti povrchu po obrábění

Žíhání s překrystalizací  Žíhání rozpouštěcí V praxi – austenitizační žíhání, odlišuje se od definice žíhání ocel se dostává do nerovnovážného stavu Ohřev, dostatečná výdrž nutná k rozpuštění karbidů v austenitu, pak tak rychlé ochlazování, aby se zabránilo jejich opětovnému vyloučení Cíl: homogenita oceli Použití: austenitické oceli – ohřev na 1050°C, dlouhá výdrž, ochlazení ve vodě

Žíhání  Vozová žíhací pec

Žíhací pec

Použité zdroje: Zdroje obrázků: AUTOR NEUVEDEN. seznam.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. seznam.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. seznam.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Použitá literatura: MACEK, K.; ZUNA, P.; BARTOŠ, J.. Nauka o materiálu II. Praha 1: SNTL - Nakladatelství technické literatury, 1986, ISBN Použité obrázky jsou součástí uvedené literatury