Zahraniční rozvojová spolupráce ČR Martin Náprstek Česká rozvojová agentura (ČRA) Rozvojová spolupráce měst a obcí MZV a SMO ČR, 24. 11. 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt „Rovnost na Vysočině v kontextu koncepce rodinné politiky Kraje Vysočina“ Ing. Soňa Krátká, regionální koordinátorka.
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Finanční možností svépomocných skupin
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
1 Grantové schéma Vyrovnávání šancí žen a mužů Národní vzdělávací fond.
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
Program švýcarsko-české spolupráce Ministerstvo financí - Národní koordinační jednotka.
ZAHRANIČNÍ ROZVOJOVÁ SPOLUPRÁCE ČESKÉ REPUBLIKY MZV ČR.
Celostátní síť pro venkov
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
PROGRAM ROZVOJOVÉ SPOLUPRÁCE MOLDAVSKO
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
Partnerství se soukromým sektorem v rozvojové spolupráci Michal Kaplan Česká rozvojová agentura Kulatý stůl na MZV Praha,
AGENTURA V ROCE Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách  schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor.
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce Ing. Petra Murycová, oddělení Evropské unie, MPSV.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
SIGMA společná iniciativa OECD a EU. Co je SIGMA program podpory v rámci IPA a ENPI podpora a posílení systému řízení v rámci veřejné správy podpora socio-ekonomického.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
1 Partnerství neziskového a soukromého sektoru v oblasti zahraniční rozvojové spolupráce Daniel Svoboda člen SR FoRS Development Worldwide, spolek
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
ZAHRANIČNÍ ROZVOJOVÁ SPOLUPRÁCE ČESKÉ REPUBLIKY Zuzana Hlavičková MZV ČR.
Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2011 setkání RRLZ,
Zahraniční rozvojová spolupráce ČR Martin Náprstek zástupce ředitele Česká rozvojová agentura (ČRA) Rozvojová spolupráce měst a obcí SMO ČR,
S DRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV Nevládní a politická organizace s celostátní působností, která sdružuje a hájí zájmy obcí a měst v ČR Vznik na počátku 2008.
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
Město Valašské Meziříčí Spolupráce se zahraničím.
Aktuální stav plnění usnesení vlády týkajících se projektu Systém včasné intervence Mgr. Hana Jamrichová MPSV.
1 FoRS – České fórum pro rozvojovou spolupráci Seminář Rozvojová spolupráce měst a obcí, Marie Zázvorková.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
© NSZM ČR Národní síť Zdravých měst ČR Setkání Zdravých měst a realizátorů MA21 v Kraji Vysočina Jihlava, 12. ledna 2015.
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
Platforma podnikatelů pro zahraniční rozvojovou spolupráci Diskuse u kulatého stolu o udržitelných cílech rozvoje ve zdravotnictví.
Česká rozvojová pomoc jako investice pod záštitou předsedy vlády Bohuslava Sobotky Martin Tlapa Náměstek ministra zahraničních věcí 3. června 2016 Ministerstvo.
Program rozvojového partnerství pro soukromý sektor Program studie proveditelnosti ČESKÁ ROZVOJOVÁ AGENTURA Subsaharská Afrika – exportní příležitosti.
UKONČENÍ ADMINISTRACE Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Tisková konference
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
ZAHRANIČNÍ ROZVOJOVÁ SPOLUPRÁCE ČESKÉ REPUBLIKY MZV ČR.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Prevence domácího násilí na vládní úrovni
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Zapojování soukromého sektoru do rozvojové spolupráce a Program B2B Barbora Latečková, Česká rozvojová agentura Praha, MZV ČR,
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Výroční konference OP PIK
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Fondy vnější spolupráce EU – finanční nástroje rozvojové spolupráce
Rozvojová a humanitární pomoc a projekty
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Česká rozvojová agentura (ČRA)
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Program B2B a zapojování soukromého sektoru do rozvojové spolupráce Ludmila Leškovská, Česká rozvojová agentura Praha,
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Mabistrát hlavního města Prahy
Ing. Stanislava Správková
Svaz měst a obcí ČR Základní informace o činnosti
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
Strategie rozvoje obce - tvorba koncepčního dokumentu Shrnutí
Globální rozvojové vzdělávání: PROČ? JAK? S KÝM?
Aktuální informace z odboru strategického rozvoje Milan Filip 25. 5
Transkript prezentace:

Zahraniční rozvojová spolupráce ČR Martin Náprstek Česká rozvojová agentura (ČRA) Rozvojová spolupráce měst a obcí MZV a SMO ČR,

pomoc při odstraňování chudoby v méně vyspělých částech světa cestou udržitelného socioekonomického rozvoje ZRS přispívá o k zajištění bezpečnosti a stability na globální úrovni i k předcházení konfliktů na regionální a lokální úrovni (včetně omezení nežádoucí migrace a bezpečnosti v oblasti životního prostředí) o k podpoře demokracie o k dodržování lidských práv a základních svobod o k posilování právního státu ZRS také přispívá k rozvoji politických, ekonomických, obchodních, environmentálních, kulturních a vědeckých vztahů s partnerskými zeměmi Cíle ZRS ČR

vycházejí z: o Rozvojových cílů tisíciletí ( ) o Evropského konsensu o rozvoji (2005) o Pařížské deklarace o efektivnosti pomoci (2005) o Akční agenda z Akkry (2008) o SDGs (2015 – 2030) 17 „goals“, 169 „targets“ – pro všechny země! o partnerství s přijímajícími zeměmi o posilování systémů a zvyšování kapacit partnerských zemí o vzájemná odpovědnost o koordinace a harmonizace rozvojových aktivit o transparentnost a otevřenost veřejné diskusi Hlavní principy ZRS ČR

Splněno: -počet lidí žijících z méně než 1,25 USD/den se snížil z 1,9 miliardy v roce 1990 na 836 milionů -dvě třetiny rozvojových zemí dosáhly rovnosti mezi dívkami a chlapci v přístupu k základnímu vzdělání -2,6 miliardy lidí získalo přístup k pitné vodě (přesto 663 mil. tento přístup dosud nemá...) Částečně splněno: -počet úmrtí na malárii klesl oproti 1990 o 60 % (AIDS však stále roste...) -v letech 2000 – 2014 stoupl objem celosvětové rozvojové pomoci o 66 % Nesplněno: -dětská úmrtnost sice klesla na polovinu (z 90 na 43 úmrtí na tisíc porodů), cíl však byl snížení o dvě třetiny -úmrtnost žen při porodech klesla o polovinu, cíl však byl o dvě třetiny Hlavní principy ZRS ČR (MDGs 2000 – 2015)

Staré rozvojové cíle (MDGs, ) se snažily zmobilizovat zdroje bohatých zemí především na rozvoj sociálních služeb v chudých zemí Nové cíle (SDGs, ) stojí před úkolem, jak nastartovat v chudých zemích z jejich vlastních zdrojů a reformovat v bohatých zemích takový ekonomický růst, který nebude atakovat meze planety a zároveň z něj budou těžit hlavně ti na okraji – handicapovaní, senioři, rasové a národnostní menšiny, ale také ženy Analytické cetnrum GLOPOLIS: Informační centrum OSN: udrzitelneho-rozvoje-sdgs / Hlavní principy ZRS ČR (agenda Post 2015)

Zákon o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci do zahraničí (zákon č. 151/2010 Sb.) Koncepce zahraniční rozvojové spolupráce České republiky na období (UV č. 366 ze dne 24. května 2010) od 2013 členství ČR v OECD DAC (29 členů – významných donorů) Transformace systému zahraniční rozvojové spolupráce (UV č ze dne 19. září 2007) každoročně vládě předkládáné Plány ZRS na příští rok včetně výhledu na další dva roky samostatné, dílčí koncepční dokumenty (viz Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání apod.) Legislativní a koncepční rámec ZRS ČR

Dvoustranná spolupráce: o význam pro budování kapacit české ZRS a její uplatnění v mezinárodním měřítku o důležitá role při zvyšování podpory rozvojové spolupráci - dobře viditelné výsledky Mnohostranná spolupráce: o koordinovaná globální akce pro zásadní a dlouhodobé zlepšení situace v chudých zemích o rozsáhlý okruh politik: mezinárodní obchod, opatření v souvislosti se změnou klimatu, daňová problematika, boj proti korupci, otázky migrace, bezpečnosti atd. o OSN, EU, IMF, WB, OECD, WTO Formy rozvojové spolupráce ČR

Financování ZRS ČR v roce 2014 CELKEM mil. Kč ZRS(ODA)/HND 0,11% Dvoustranná spolupráce mil. Kč, 31 % celkové ZRS Mnohostranná spolupráce mil. Kč, 69 % celkové ZRS

Modality dvoustranné rozvojové spolupráce ČR Dvoustranné rozvojové projekty Trojstranné rozvojové projekty Stipendia (aktuálně pro 40 zemí cca 140 míst) Humanitární pomoc Ostatní u dalších donorů obvyklé nástroje (ČR většinou dosud nevyužívá): o zvýhodněné exportní úvěry o přímá rozpočtová podpora o delegovaná spolupráce o mikrofinancován í

Dvoustranná rozvojová spolupráce ČR Teritoriální priority: Programové země: o Afghánistán o Bosna a Hercegovina o Etiopie o Moldavsko o Mongolsko Projektové země: o Gruzie o Kambodža o Kosovo o Palestinská autonomní území o Srbsko Ostatní země: o Jemen (do konce 2014) o Vietnam (do konce 2014) o Zambie o Ukrajina (na základě zvláštního usnesení vlády)

Sektorové priority: životní prostředí zemědělství sociální rozvoj (včetně vzdělávání, sociálních a zdravotnických služeb) ekonomický rozvoj (včetně energetiky) Průřezové principy: řádná (demokratická) správa věcí veřejných šetrnost k životnímu prostředí a klimatu dodržování základních lidských, ekonomických, sociálních a pracovních práv příjemců projektů rovné příležitosti žen a mužů Dvoustranná rozvojová spolupráce ČR

Rada pro ZRS – zajišťuje koordinaci a koherenci MZV – působí na úroveni politické, koncepční a programové: o připravuje strategické a koncepční dokumenty o připravuje každoroční Plány dvoustranné ZRS a střednědobé výhledy o zadává evaluace rozvojových intervencí o řídí ČRA o zabývá se humanitární pomocí a transformační spoluprácí ČRA – implementuje: o viz dále Zastupitelské úřady v prioritních zemích – pomáhají: o plní významné úkoly při identifikaci a formulaci vhodných projektů i při monitoringu o jsou důležitým kontaktním místem Institucionální rámec ZRS ČR

Institucionální nastavení Rada pro ZRS projekty MZV Česká rozvojová agentura ZÚ

Česká rozvojová agentura působí od 1. ledna 2008 jako implementační agentura pro plnění úkolů v oblasti ZRS ČR, zejména pro přípravu a realizaci bilaterálních projektů ZRS od 1. července 2010 zřízena zákonem o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci do zahraničí (č. 159/2010 Sb.) funkci zřizovatele vykonává MZV, organizačně ČRA spadá v rámci MZV pod ekonomickou sekci

Úkoly ČRA – projektový cyklus Bilaterální projekty: o indentifikace námětů (v součinnosti s MZV) o formulace o vypisování výběrových řízení o řízení realizace a monitoring Dotační tituly: o rozvojové projekty NNO v partnerských zemích a jejich monitoring o projekty NNO v ČR (osvěta, rozvojová výchova) a jejich monitoring posilování kapacit aktérů ZRS (včetně předvýjezdové přípravy pracovníků MZV) organizace školení podpora českých subjektů usilujících o zapojení do ZRS ostatních dárců (tzv. trilaterální spolupráce - zvláště projekty Evropské komise)

Spolupráce ČRA s ostatními aktéry v rámci české rozvojové konstituence Neziskový sektor České fórum pro rozvojovou spolupráci (FoRS) Soukromý sektor Platforma podnikatelů pro zahraniční rozvojovou spolupráci (PPZRS) Akademický sektor některé university implementují projekty - členy FoRSFoRS studijní programy rozvojových studií; rozvojový výzkum Kraje a obce Svaz měst a obcí ČR (

Spolupráce ČRA s ostatními aktéry další nástroje podpory a spolupráce v gesci ČRA Vysílání českých učitelů do rozvojových zemí (od r. 2012, Kambodža, BaH, Mongolsko, Etiopie a další – určeno pro české VŠ) Projekty rozvojově - ekonomického partnerství (B2B v ZRS – podpora komerčních námětů českých firem s rozvojovým potenciálem) Vysílání expertů do rozvojových zemí (nově od 2015 – snaha o využití znalostí a know-how českých odborníků v různých sektorech) dále např. programy Aid for Trade (MPO), spolupráce v oblasti bezpečnosti a migrace (MV), poradenství v oblasti financí a ekonomické transformace (MF) Podpora rozvojových aktivit krajů a obcí v prioritních zemích ZRS ČR (podpora vzájemné spolupráce tzv. „local authorities“)

Příležitosti pro města a obce (v gesci ČRA) 1) dotační titul „Podpora rozvojových aktivit krajů a obcí v prioritních zemích“ - 1,5 mil. Kč ročně, max. výše dotace 0,5 mil. Kč 2) bilaterální projekty ZRS ČR v gesci ČRA - zaměření a rozpočet podle potřeb partnerské země - veřejná zakázka nebo dotace - dot. titul „Státní správa a občanská společnost“ (cca 25 mil. Kč ročně) 3) trojstranná spolupráce (spolufinancování projektů) - dotace vázaná na poskytnutí min. 50 % finančních prostředků dalším donorem - typicky z fondů EK (Development Cooperation Instrument - DCI) - EuropeAid: - program pro „Civil Society Organizations and Local Authorities“

Příklady projektů Dotační titul „Podpora rozvojových aktivit krajů a obcí v prioritních zemích“ Valašské Meziříčí (2015) projekt:Výměna zkušeností a přenos dobré praxe v oblasti elektronizace veřejné správy Valašské Meziříčí - Čačak (Srbsko) pro rozvoj „Good Governance“ rozpočet: Kč ,- (dotace ČRA Kč ,-) Ústecký kraj (2014 – 2015) projekt: Zvyšování kompetencí pracovníků ve zdravotnictví a navázání dlouhodobé spolupráce mezi studenty středních škol ve městech Vršac a Bela Crkva (Srbsko) a Ústeckém kraji rozpočet 2014: Kč ,- (dotace ČRA Kč ,-) rozpočet 2015: Kč ,- (dotace ČRA Kč ,-)

Česká rozvojová agentura Nerudova Praha 1 Tel.: Fax: Děkuji za pozornost!