1 Současný stav veřejné osobní hromadné dopravy v městech ČR a její financování Ing. Miloslav Kulich předseda SDP ČR
2 Sdružení právnických osob provozovatelé MHD v největších městech ČR majoritní majetkový podíl měst a obcí Drahobejlova 6/2215, Praha tel , fax
3 Řádní členové SDP ČR: 1.DP města Děčína, a.s. 2.DP města Brna, a.s. 3.DP České Budějovice, a.s. 4.DP měst Chomutova a Jirkova, a.s. 5.DP města Hradce Králové, a.s. 6.DP města Jihlavy, a.s. 7.DP města Liberce, a.s. 8.DP měst Mostu a Litvínova, a.s. 9.DP města Olomouce, a.s 10.DP Ostrava, a.s. 11.Městský dopravní podnik Opava, a.s. 12.DP Karlovy Vary, a.s. 13.DP města Mariánské Lázně, a.s. 14.Plzeňské městské dopravní podniky, a.s. 15.DP hl. m. Prahy, a.s. 16.DP města Pardubice, a.s. 17.DP Teplice, s.r.o. 18.DP města Ústí nad Labem, a.s. 19.Dopravní společnost Zlín-Otrokovice, s.r.o.
4 Odborné skupiny: Autobusy Dopravně provozní Ekonomika Pevná trakční zařízení Přepravní kontrola Tramvaje Tramvajové tratě Trolejbusy
5 19 provozovatelů MHD provozuje: 7 tramvajových systémů 13 trolejbusových systémů 19 autobusových systémů 1 systém metra
6 Provozní údaje: Tramvaje: 77 linek o délce 992 km provozní síť 340 km vozidel 50 % z nich starších 20 let 4 % nízkopodlažních
a23a45a67a89a1011a1213a1415a1617a1819a2021~2425~2829~32<32 počet vozů Česká republikaSlovenská republika Počet tramvajových vozů podle stáří k
8 Provozní údaje: Trolejbusy: 93 linek o délce 710 km provozní síť 300 km 668 vozidel průměrné stáří 9,7 roku 17,7 % starších 15 let
9 Provozní údaje: Autobusy: 544 linek o délce km provozní síť km vozidel průměrné stáří 5,64 roku 29,3 % nízkopodlažních
10 Dopravní výkony v tis. vozkm
11 Meziroční pokles o: 576 tis. vozových km 0,18 % Praha tis. vozkm - 0,90 % Brno ,08 % Liberec ,80 % Ostrava ,16 % Praha metro ,85 % Děčín ,05 % Opava ,07 % Olomouc ,17 %
12 Dopravní výkony v tis. místkm
13 Meziroční nárůst o: tis. míst.km 0,85 % Děčín ,49 % Liberec ,61 % Praha ,59 % Pardubice ,81 % Olomouc ,52 % Ústí n.L ,39 % Opava ,81 % Praha metro ,99 %
14 Financování obnovy vozového parku MHD: Vlastní zdroje dopravních podniků (odpisy) Investiční dotace akcionářů nebo společníků, tzn. měst a obcí Státní podpora Ostatní zdroje (např. úvěry, nyní i fondy EU)
15 Program státní podpory obnovy vozidel MHD Nositelem je MD ČR Fixní částka do výše 30 % pořizovací ceny U NP vozidel nebo vozidel se zabudovaným zařízením pro přístup osob se sníženou pohyblivostí dalších max. 20 % Další zvýšení fixní částkou pro vozidla na plynový pohon V současnosti nezvýhodňuje elektrickou trakci
: dotováno 22 % vozidel 2005: dotováno 48 % vozidel Meziroční snížení počtu nakupovaných vozidel z 234 (2004) na 125 (2005), tj. na 53 % ! (výpadek nákupů DP Praha) Počty vozidel MHD zakoupené celkem, z toho se státní podporou
17
18 Požadavek na státní podporu 2005: Kč Přidělená podpora: Kč tj. 37,7 %
19 Z nakupovaných vozidel bylo v roce % nízkopodlažních
: dot. města 47 % dot. stát 3 % vl. zdroje 24 % ost. zdroje 26 % 2005: dot. města 50 % dot. stát 5 % vl. zdroje 45 % ost. zdroje 0 % Struktura investičních zdrojů do obnovy vozového parku
dot. města 26 % dot. stát 9 % vl. zdroje 65 % 2005 dot. města 26 % dot. stát 12 % vl. zdroje 62 %
22 Meziroční nárůst přepravených osob o 2,3 % Počet přepravených osob
23 Meziroční nárůst tržeb o 6,6 %
24 Počet zaměstnanců celkem, z toho řidičů MHD počet zaměstnanců počet zaměstnanců celkem z toho řidičů MHD Meziroční pokles počtu zaměstnanců: o 2 % Zároveň vzrostl počet řidičů MHD: o 0,8 %
25 Úhrada prokazatelné ztráty městy: meziroční nárůst z tis. Kč (2004) na tis. Kč, tj. o 2,2 % DP Praha čerpá 68 % prokazatelné ztráty.
26 Několik syntetických ukazatelů: úhrada prokazatelné ztráty na 1 přepraveného cestujícího: 5,27 Kč úhrada prokazatelné ztráty na 1 ujetý vozový km : 37,15 Kč úhrada prokazatelné ztráty na 1 ujetý voz. km mimo DP Praha : 23,65 Kč úhrada prokazatelné ztráty na 1 ujetý místový km : 0,34 Kč tržba na 1 přepraveného cestujícího : 2,68 Kč tržba na 1 ujetý vozový km : 18,93 Kč tržba na 1 ujetý místový km : 0,17 Kč