Božena Němcová Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0124 Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Učebnice: Český jazyk v kostce, str. 18 a další. je-li součástí názvu další vlastní jméno, zachovává si rovněž své velké písmeno Spolková republika Německo,
Advertisements

Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
Spisovatelé národního obrození a jejich nejznámější díla.
DĚTSKÝ DOMOV, ZŠ a SŠ Žatec. Moje škola Moje třída Naše škola je spojena z DĚTSKÝM DOMOVEM. Do naší školy převážně chodí děti z Dětského domova, ale i.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
SVĚTOVÉ LIDOVÉ POHÁDKY PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovní druhy 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_26.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Pohádka.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5_karel_jaromir_erben Název:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_02
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Doplňující učivo k národnímu obrození
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_30_Hádej_kdo_jsem _(1310 _1790)_šg2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Člověk a jeho svět 2.ročník
BOŽENA NĚMCOVÁ.
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Autor: Andrea Kolářová
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_29.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Téma (název prezentace)
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Božena Němcová Barunka Panklová
Božena Němcová Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Počátky slovesného umění
literární pětiminutovka
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Božena Němcová DUM_011/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE /BOŽENA NĚMCOVÁ/ ŠŤÁSTKOVÁ/2012 * Ɨ Střední škola, Základní škola a Mateřská.
B. Němcová – opakování (7.roč.)
Transkript prezentace:

Božena Němcová Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický okruh: Počátky realismus v české lit. Téma: Božena Němcová Ročník: Jméno autora: Mgr. Marcela Hofnerová Datum tvorby: Anotace:Žáci si připomenou základní údaje o této spisovatelce a bude proveden rozbor vybraného lit. díla této autorky.

Božena Němcová

Božena Němcová (před 1820 – 1862) o jejím datu narození a také o její rodiče se vedou spory (nashromážděné informace nasvědčují tomu, že panský kočí Johann Pankl, rakouský Němec, a česká služka Terezie Novotná, oba pak zaměstnaní u vévodkyně Zaháňské, mohli být pouze adoptivními rodiči Boženy a namísto dne jejího narození mohli dát zapsat datum, kdy si děvčátko, nelegitimně narozené (snad sestře kněžny Kateřiny Zaháňské), osvojili.)

, nar. se ve Vídni, dětství prožila Barbora Panklová v Ratibořicích u České Skalice, (především mezi jejím pátým a devátým rokem - v dětství na ni velmi zapůsobila její babička, Magdalena Novotná, tkadlena z Náchodska, a pak zpovzdálí pozorovaný život na zámku, ten se jí přiblížil, když byla jako dospívající dívka vychovávána v rodině panského úředníka ve Chvalkovicích – zde se jí otevřela zámecká knihovna a ona se stala náruživou čtenářkou)

. v r se vdala za o 15 let staršího úředníka finanční stráže Josefa Němce, uvědomělého Čecha, žáka J. Jungmanna, který byl o deset let starší a měla s ním čtyři děti život s ním byl velmi neklidný, stále se stěhovali a byli politicky stíháni, což neprospívalo rodině i manželství

. pobývali v Červeném Kostelci, v Josefově, v Litomyšli, Polné (tady všude rok) a v letech poprvé v Praze, B. N. byla velmi dobře přijata českou elitou té doby (př. F. Palacký, P.J. Šafařík, F.L. Čelakovský, K.J. Erben, K.H.Borovský…,a snažila se i literárně prosadit v letech pobývala na Chodsku, kde studovala lidové zvyky a pověsti, poté v Nymburku a Liberci, v r se (s dětmi) usadila v Praze, poté, co se nechal Josef Němec (s vidinou postupu) nechal přeložit do Uher z Prahy podnikla 4 cesty na Slovensko

. byla stále pod policejním dohledem, žila v chudobě, a tak často přemýšlela o nějakém úniku, včetně odchodu do Ameriky – nicméně Prahu opustila, až když se chtěla definitivně oddělit od manžela – tehdy se podruhé – v r – ocitla v Litomyšli, ale byla již nemocná, do Prahy ji přivezl manžel už jen umírat obdivovala vzdělání a povzbuzovala k vlastenectví, ke vzdělávání národa, byla přesvědčena o ceně každého člověka, věřila v občanskou solidaritu, toleranci a lidskost ve společenském soužití

DÍLO A) sběratelská činnost – Národní báchorky a pověsti ( ) - kniha lidové prozaické slovesnosti, pohádky, legendy a pověsti. V lidových pohádkách Božena Němcová zvýraznila absolutní spravedlnost, jednoznačně dává zvítězit lásce a dobru –Slovenské pohádky a pověsti ( ) Na rozdíl od K. J. Erbena nešlo Němcové o zachycení původní podoby pohádkových motivů, snažila se o vlastní převyprávění lidové látky

. Sebrané pohádky Němcové: např. O Perníkové chaloupce, O Smolíčkovi, O kohoutkovi a slepičce Princ Bajaja, Čertův švagr, Čert a Káča, O Princezně se zlatou hvězdou na čele, O Slunečníku, Měsíčníku a Větrníku, Sůl nad zlato

. B) vlastní tvorba - povídky (napsala je až v posledních 10 letech svého života): Pomněnka šlechetné duše Chudí lidé Pan učitel Chyže pod horami Divá Bára Karla Dobrý člověk V zámku a podzámčí Pohorská vesnice

Divá Bára Povídka vypráví o pastýři Jakubovi a jeho dceři Báře. Bára je nebojácné děvče, pomáhá otci pást husy a krávy. Ve vsi není moc oblíbená ale přátelí s Eliškou. Eliščiny rodiče ji chtějí provdat za pana správce. Eliška má ale ráda jiného, doktora z Prahy. Eliška se svěří Báře. Ta se přestrojí za smrtku a počká si v lese na pan správce. Vyleká ho a řekne mu, ať už za Eliškou nechodí. Když se lidé doví, že to byla přestrojená Bára, potrestají ji. Nechají ji zavřít na noc do márnice. Když jde okolo márnice myslivec, potká otce Jakuba,jak leží před márnicí. Ptá se ho, co tu dělá. Když mu Jakub vše poví, myslivec vyrazí dveře a Báru vysvobodí. Báře se myslivec líbil již dřív, a tak do týdne je svatba. Eliška dostala dopis z Prahy od tetičky, že jí odkazuje všechen svůj majetek, ale že si musí vzít za muže pana doktora. Eliška je šťastná.

Babička vrchol tvorby novela napsala ji po smrti nejstaršího syna Hynka. hlavní postavou je babička – zidealizovaná, stala se symbolem dobra a lásky. babička svoji morální hodnotou výrazně převyšuje ostatní lidi (ze všech vrstev). většina postav (včetně kněžny, která je také výrazně zidealizovaná), je historicky doložená.

Babička Hlavní postava: babička Magdaléna Novotná - moudrá, svá, vlastenecká, konzervativní, nenechá se strhnout dobou, nepřizpůsobivá, milující, pracovitá, šlechetná, zkušená, prostá, zásadová, spravedlivá, pokorná, klidná, vlídná, mírumilovná, vyrovnaná, upřímná, přejícná, žijící v souladu s přírodou, symbol starých zvyků

Babička Vedlejší postavy: Barunka (Božena Němcová) - vnučka Magdalény Novotné, nejstarší a nejrozumnější z vnoučat Adélka, Vilém, Jan - sourozenci Barunky kněžna Zaháňská - dobrosrdečná, přejícná Hortensie - schovanka kněžny, jemná, pokorná, milá Terezka - matka Barunky, Adélky, Viléma, Jana, dcera Magdalény Novotné Viktorka - bláznivá, divoká pan Bayer - myslivec Kristla - prostá, věrná Jakub Míla - upřímný, věrný, čestný

Staré Bělidlo

Babička Děj Babičky se odehrává ve dvou pásmech. První z nich ukazuje život na Starém bělidle s příjezdem babičky a popisem jejího všedního dne. Pak se objevují vedle rodiny Proškových další lidé: mlynář, myslivec, bába kořenářka, bláznivá Viktorka, pan Bayer, paní kněžna se schovankou Hortenzií a mnoho dalších postav. Druhá část začíná v 7. kapitole. Zachycuje přírodní dění během ročních období a líčí život v jednotlivých fázích roku. Němcová sama přiznala, že psala Babičku pro útěchu své duše. V tíživé době se v duchu vracela do dob svého dětství, a při tom své vzpomínky zachycovala růžověji.

Babička Poměr mezi babičkou a její dcerou Terezkou byl ve skutečnosti napjatější než v líčení Němcové. Také paní kněžna, hrdá aristokratka plná rozmaru, se jeví ve skutečnosti podstatně jinak než v jejím podání, příběh Viktorky měl jinou, drastičtější podobu. Všechno to dokládá záměr spisovatelky zmírňovat vyhrocené protiklady všeobjímající láskou a pochopením. Babička měla představovat dokonalý typ obyvatele ratibořického údolí a úsilí o zlepšení vztahů mezi lidmi zahrnulo všechny obyvatele ratibořického údolí. Babička patří mezi povídky, v nichž spisovatelka směřovala k zobrazení kladného hrdiny.

Použité zdroje SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro I. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2001, ISBN Fotoarchív autora denik/bozena-nemcova/babicka-rozbor.htmlhttp:// denik/bozena-nemcova/babicka-rozbor.html

Babička Babička si svou moudrostí a upřímností získala též úctu paní kněžny, která ji pozvala společně s dětmi k sobě na zámek. A tam jí babička vypráví příběh svého života. Paní kněžna babičce přislíbila pomoc v případě potřeby. Babička nežádala pomoc pro sebe, ale pro Kristlu, její snoubenec neodešel na vojnu a tak se mohli vzít. Přimluvila se také za rodinu Kudrnových, aby otec dostal stálé zaměstnání polesného, museli doma jíst z nouze kočky a veverky. Přimluvila se i za Hortensii, aby si nemusela brát ženicha, kterého jí kněžna zvolila, a mohla se vrátit do Itálie, kde byl její milý. Její štěstí netrvalo dlouho, zemřela po roce a zanechala kněžně malého synka.

Babička Babička říkávala Adélce, že stará jabloň a ona jsou si rovny a odejdou spolu. Jednoho jara jabloň zůstala suchá a i babička se začala cítit špatně a věděla, že její život končí. Sešli a sjeli se všichni přátelé, první přijela Barunka, která s babičkou trávila poslední dny jejího života. Když babička zemřela, plakalo celé údolíčko. Babiččinu osobnost charakterizuje v závěru knihy kněžna, která sledovala oknem pohřební průvod, slovy: „Šťastná to žena!