Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky T.2.1.Podvozky Obor:Autoelektrikář Ročník:2. Vypracoval:Tomáš Dolina Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Podvozkové systémy základním systémem je protiblokovací systém brzd ABS systém ABS může být doplněn o funkci protikluzového systému TCS nebo ASR nejkomfortnější je systém ESP
Cluster sensor je kombinovaný snímač stáčivé rychlosti, příčného zrychlení a podélného zrychlení veličiny jsou důležité pro výpočet skutečného směru pohybu vozidla je umístěn v těžišti vozidla poblíž ruční brzdy a k řídící jednotce ESP je připojen spolu se snímačem úhlu natočení volantu vysokorychlostní sběrnicí
Snímač natočení úhlu volantu používá se pro zjištění požadovaného směru jízdy vozidla pracuje na optoelektrickém principu a je namontován uprostřed sloupku řízení po přeprogramování jednotky ESP nebo po výměně snímače musíme nakalibrovat přímý směr jízdy pro správnou funkci ESP
Protiblokovací systém ABS musí zachovat ovladatelnost vozidla za všech podmínek při brzdění se nesmí zablokovat ani jedno kolo pracuje na principu změny tlaku brzdové kapaliny ke každému kolu zvlášť ne vždy platí pravidlo, že ABS zkracuje brzdnou dráhu
Regulace prokluzu TCS a ASR oba systémy mají zabránit protáčení hnacích kol aktivní systém vysílá do řídící jednotky motoru požadavek na snížení výkonu (změna předstihu, snížení vstřikovaného množství) a zároveň přibrzdí protáčející se kolo
Elektronický stabilizační program ESP podle nastavení volantu a rychlosti vozidla se určuje požadovaný směr, který je stále porovnáván se skutečným chováním vozidla systém koriguje situaci přibrzděním kol (až tří kol najednou), abys se vozidlo dostalo ze smyku
Další podvozkové systémy ● Elektronická uzávěrka diferenciálu EDS ● Hydraulický brzdový asistent HBA ● Aktivní ochrana proti převrácení ARP ● Systém pro sjíždění z kopce HDC ● Systém podpory vadnoucích brzd FBSP ● Plynulá regulace tuhosti tlumičů CDC ● Automatická regulace odstupu ACC ● Kontrola tlaku v pneumatikách SET
Posilovače řízení úkolem je podpora řízení v různých jízdních režimech rozělujeme je na: hydraulický posilovač řízení elektrohydraulický posilovač řízení elektrický posilovač řízení
Hydraulický posilovač řízení HPS skládá se z lamelovévo čerpadla poháněného klínovým řemenem, které saje olej z nádobky a vytlačuje ho tlakovým vedením do řídícího ventilu. Odtud je olej veden do hydraulického válce řízení a případně dále veden zpět do nádobky. V nádobce může být umístěn filtr a uzávěr opatřený ryskami pro kontrolu hladiny.
Elektrohydraulický posilovač řízení EHPS používá k pohonu hydraulického čerpadla elektromotor, místo pohonu od klínového řemene ostatní část soustavy je shodná jako u soustavy s hydraulickým posilovačem a navíc systém obsahuje snímač servořízení, který snímá rychlost otáčení volantem a tím mění otáčky zubového čerpadla
Elektrický posilovač řízení EPS účinek je závislí na rychlosti jízdy v systému je elektromotor připojený ke sloupku řízení a pomáhá řidiči otáčet volantem
Servis posilovačů řízení základním servisním úkonem je kontrola hladiny servooleje v nádržce kontrolujeme také těsnost systému, zejména manžet při jakékoliv opravě je vhodné systém několikrát propláchnout z důvodu vyplavení nečistot
Střední průmyslová škola Uherský Brod,