Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice Autor: Mgr. Milan Urbášek Název DUM: VY_32_INOVACE_10 Název sady: Přírodověda pro 5. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál seznamuje žáka se zařazením člověka jako živočišného druhu a základními podmínkami pro život člověka na Zemi. Prezentace byla vytvořena pro práci s interaktivní tabulí nebo dataprojektorem. Datum:
Název projektuZlepšení podmínek vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Škola Základní Škola Přáslavice Sada VY_32_INOVACE_10 Anotace Výukový materiál o člověku, jeho životních potřebách, výživě. Obsahuje cvičné otázky. Prezentace je určena pro interaktivní použití. DUM vypracován dne: Ověřeno ve výuce dne:
Člověk je součástí přírody, patří do živočišné říše Osou těla je páteř složená z obratlů = obratlovec Děti (mláďata) sají mléko = savec Schopnosti složitě myslet, dorozumívat se řečí, uvědoměle pracovat Člověk jako živočišný druh
Základní podmínky pro život člověka na Zemi jsou: 1.Teplo 2.Světlo 3.Vzduch 4.Voda 5.Potrava Životní podmínky
V nejhustěji obydlených oblastech teploty nejsou ani příliš nízké, ani moc vysoké Oblasti poblíž severního a jižního pólu jsou tak chladné, že tam člověk prakticky nemůže žít Naopak ani oblasti s velmi vysokými teplotami nejsou pro život člověka příliš vhodné Teplo
Střídání dne a noci (světla a tmy) v průběhu 24 hodin Původní obyvatelé polárních oblastí byli schopni se přizpůsobit podmínkám polárního dne a noci (slunce několik měsíců nezapadá/nevychází) U lidí žijících mimo tato území by mohla tato dlouhá období vyvolat duševní skleslost, sníženou odolnost proti nemocem a jiné potíže Světlo
Plíce = schopnost přijímat pouze kyslík ze vzduchu Bez přístrojů člověk nemůže dýchat ani pod vodou, ani ve výškách, kde je obsah kyslíku ve vzduchu nedostatečný Horolezci používají kyslíkové přístroje Kabiny letadel mají zařízení, kde se potřebné složení vzduchu zabezpečuje Vzduch
Lidské tělo samo o sobě obsahuje asi 70% vody Doporučený denní příjem vody je až 2,5 litru Člověk přijímá vodu z nápojů a potravin (maso, ovoce) Oblasti bez vody jsou neobydlené ! Člověk svou činností vodu znečišťuje a sám si ničí jednu ze základních podmínek života ! Voda
Člověk potřebuje pro život potravu rostlinného i živočišného původu Potrava je zdrojem vitamínů, živin, vody, vlákniny a dalších důležitých složek pro zdraví Zemědělská výroba zabezpečuje výživu obyvatel Každý člověk by se měl snažit jíst zdravou výživu Potrava
Bílkoviny, tuky, cukry, vitamíny, minerály, vláknina Bílkoviny = živočišné a rostlinné, růst organismu 1.Živočišné – maso, vnitřnosti, mléko 2.Rostlinné – luštěniny (čočka, hrách) Tuky = živočišné a rostlinné, zdroj energie 1.Živočišné – maso, mléko, vejce 2.Rostlinné – oleje, plody (olivy) Cukry = ovoce, zelenina, brambory, zdroj energie Vlákniny = luštěniny, činnost trávicí soustavy Zdravá výživa
Sodík, jód = jodisovaná kuchyňská sůl, podporují činnost štítné žlázy vápník = mléko a mléčné výrobky, podporují růst kostí Železo = zelený salát, špenát, maso – tvorba krve Fluór = maso mořských ryb – zdravý vývoj zubů Minerální látky
A = zelenina (mrkev, rajčata), ovoce (ostružiny) – zdraví oční sítnice a pokožky B = maso, droždí, ořechy, slupky obilovin – činnost nervové soustavy a tvorba červených krvinek C = ničí se teplem, šípky, kiwi, papika, zelí – zvyšují obranyschopnost proti nachlazení D = rybí tuk, mléko, máslo, vejce – zajišťují správný vývoj kostí Vitamíny
Vyjmenuj základní životní podmínky pro člověka. ……………………………………………… Kolik procent vody obsahuje lidské tělo? ……………………………………………… Co patří do zdravé výživy? ……………………………………………… Který vitamin zvyšuje obranyschopnost proti nachlazení? ……………………………………………… Otázky: