Pythagorova VĚTA. PYTHAGORAS (6. století před naším letopočtem) Πυθαγορασ (Pí & ypsílon & théta & alfa & gamma & omíkron & ró & alfa & sígma)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
33.1 Pythagorova věta Pythagoras ze Samu řecký matematik
Advertisements

POZNÁMKY ve formátu PDF
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená.
Pythagorova věta Mgr. Dalibor Kudela
Goniometrické funkce Řešení pravoúhlého trojúhelníku
Trojúhelník – II.část Mgr. Dalibor Kudela
EUKLIDOVY VĚTY A PYTHAGOROVA VĚTA
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
PYTHAGOROVA VĚTA příklady
Pythagorova věta užití v prostoru
19_Obvody a obsahy rovinných obrazců
Základní škola Ostrava – Hrabová Microsoft Office PowerPoint 2003
VY_42_INOVACE_109_PYTHAGOROVA VĚTA Jméno autora VMM. Lačná Datum vytvoření VMříjen 2011 Ročník použití VM8. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika Anotace.
PYTHAGOROVA VĚTA Výuková prezentace.
Opakování na písemnou práci
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Pythagorova věta autor.
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Pythagorova věta.
Obvody obrazců Za předpokladu použití psacích a rýsovacích potřeb.
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Pythagorova věta 8. ročník
Pythagorova věta v prostoru
Pythagorova věta – historie
Pythagorova věta.
Opakování Víš, co je to druhá mocnina ? Je to součin dvou sobě rovných činitelů. a 2 = a.a.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Opakování před 1. pís. prací Pythagorova věta, mocniny, číselné výrazy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VY_42_INOVACE_110_PYTHAGOROVA VĚTA V ROVINĚ 1. ČÁST Jméno autora VMM. Lačná Datum vytvoření VMříjen 2011 Ročník použití VM8. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika.
Matematika 8.ročník ZŠ Pythagorova věta Creation IP&RK.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK V ROVINNÝCH GEOMETRICKÝCH OBRAZCÍCH
Pythagorova věta Pythagoras 570 př.n.l. – 510 př.n.l.
Goniometrické funkce Sinus Nutný doprovodný komentář učitele.
Povrch hranolu – příklady – 1
Pravoúhlý trojúhelník (procvičování)
Pythagorova věta Mgr. Petra Toboříková Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, Komenského 234.
Pravoúhlý trojúhelník sekunda - osmileté studium Mgr. Štěpánka Baierlová Gymnázium Sušice Pythagorova věta.
Kolmé hranoly - povrch a objem Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
J e h l a n Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu
PYTHAGOROVA VĚTA Pythagorova Pythagorova věta a věta k ní obrácená.
Matematika pro 6. ročník Trojúhelník – obvod a obsah Projekt: Hledání nové cestičky k výuce matematiky Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Autor: Mgr.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Obvod a obsah trojúhelníku Základní škola Čelákovice VY_32_INOVACE_069_Obvod a obsah trojúhelníku.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:TROJÚHELNÍK-PYTHAGOROVA.
Vytvořil Aleš Veselý 9.A 7.Zš Kladno
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Matematika pro 8. ročník Hranoly – příklady – 1.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Goniometrické funkce Sinus Nutný doprovodný komentář učitele.
Goniometrické funkce Kosinus Nutný doprovodný komentář učitele.
Pythagorova věta - příklady
Název: VY_32_INOVACE_MA_8A_12I Škola:
Pythagorova věta 7. třída Lenka Betlachová.
Goniometrické funkce Autor © Mgr. Radomír Macháň
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Pythagorova věta – popisuje vztahy stran v pravoúhlém trojúhelníku
Pravoúhlý trojúhelník, Pythagorova věta, přepona, odvěsna
Opakování na 2. písemnou práci
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Název školy: Základní škola Městec Králové
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Pythagorova věta.
Transkript prezentace:

Pythagorova VĚTA

PYTHAGORAS (6. století před naším letopočtem) Πυθαγορασ (Pí & ypsílon & théta & alfa & gamma & omíkron & ró & alfa & sígma)

PYTAGORAS Pytagoras ze Samu byl řécký matematik, který žil v r před n.l. Studoval matematiku a astronomii v Egyptě a v Babylonu. Žil v jižní Itálii a na Sicílii, kde založil pythagorejskou školu. Pythagorejci objevili např. známou větu, že součet vnitřních úhlů v trojúhelníku je 180°. Pythagorova věta byla známa už dlouho před Pythagorem, např. v Číně 2200 r. před n.l. a v Indii 800 r. před n.l. Pythagorejcům se přisuzuje zřejmě proto, že ji dokázali.

Strany v trojúhelníku ABC si označíme a, b, c. a b c a2a2 b2b2 c2c2 a b c A B C

Je-li trojúhelník pravoúhlý, potom obsah čtverce nad přeponou se rovná součtu obsahů čtverců nad oběma odvěsnami. Pythagorova věta CA B

c 2 = a 2 + b 2 Tento vzorec je matematický zápis PYTHAGOROVY věty o přeponě Pomocí tohoto vzorce vypočítáme délku přepony v pravoúhlém trojúhelníku

a = 3 m b = 4 m c = ? (m) c 2 = a 2 + b 2 c 2 = c 2 = 25 c = V pravoúhlém trojúhelníku ABC mají odvěsny délku a = 3m, b = 4 m. Vypočti délku přepony. c = 5 m Délka přepony c je 5 m.

c 2 = Vypočítej délku přepony pravoúhlého trojúhelníka, známe-li délky odvěsen: a = 8 cm, b = 6 cm c 2 = a 2 + b 2 c 2 = c 2 = 100 c = √100 c = 10 cm a = 8 c = ? b = 6 A C B

Jak dlouhá je přepona pravoúhlého trojúhelníka, jehož odvěsny mají délky 56 m a 33 m ? a=56 m b=33 m c=? m Přepona pravoúhlého trojúhelníka je dlouhá 65 m.

Vypočítej výšku rovnostranného trojúhelníka, jehož strana a= 6 cm. a=6 cm v=? cm Výška rovnostranného trojúhelníka je 5,2 cm.

Příklady Vypočítejte výšku k základně v rovnoramenném trojúhelníku, je-li dána délka jeho ramene r = 15 cm a délka základny z = 28 cm. Vypočítejte délku úhlopříčky v obdélníku ABCD, jsou-li dány délky stran a = 8 cm, b = 12 cm. 2. Vypočítejte výšku k základně v rovnoramenném trojúhelníku, je-li dána délka jeho ramene a délka základny.

Příklady Obdélníkové náměstí má délky stran 30 a 40 metrů. Kolik metrů bude měřit cesta, která povede po úhlopříčce náměstí rovně z jednoho rohu do druhého? Jak dlouhý musí být žebřík, pokud chceme vylézt do výšky deset metrů a dole bude žebřík vzdálen od budovy tři metry?

Příklady Která z následujících trojic čísel může představovat délky stran pravoúhlého trojúhelníku a) 4; 6; 10 b) 6; 10; 12 c) 8; 10; 12 d) 6; 8; 10 Úhlopříčka ve čtverci má délku 9,2 cm. Urči délku strany čtverce

Příklady Kosočtverec má úhlopříčku délky 21 cm a stranu délky 12 cm. Urči délku jeho druhé úhlopříčky. Nakresli obrázek. Rovnoramenný trojúhelník ABC má základnu 6 cm a rameno 12,5 cm. Vypočti výšku příslušnou a) k základně b) k rameni.

Příklady Vejde se rybářský prut dlouhý 2,9 m do skříně o rozměrech 2 m; 1,7 m a 1,5 m ? Jezero má tvar pravidelného šestiúhelníku, který je tvořen šesti rovnostrannými trojúhelníky o straně délky 50 m. Na jedné z šesti stran jezera je stánek se zmrzlinou.Tomáš se opaluje na pláži, která leží naproti pláže se stánkem. O kolik metrů si zkrátí cestu, nepůjde-li ke stánku pěšky podél břehu, ale poplave ke stánku přímou cestou ?

Příklad Mach a Šebestová stojí před svým domem. Mach šel do školy směrem na jih rychlostí 1,5 m/s, Šebestová ujížděla do obchodu na kole východním směrem rychlostí 6 m/s. Jak daleko budou od sebe za 10 minut ?