Pravoúhlý trojúhelník sekunda - osmileté studium Mgr. Štěpánka Baierlová Gymnázium Sušice Pythagorova věta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pythagorova věta a její odvození
Advertisements

POZNÁMKY ve formátu PDF
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená.
Pythagorova věta Mgr. Dalibor Kudela
Trojúhelník – II.část Mgr. Dalibor Kudela
EUKLIDOVY VĚTY A PYTHAGOROVA VĚTA
Matematika – 8.ročník Pythagorova věta
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Vytvořila: Pavla Monsportová 2.B
PYTHAGOROVA VĚTA příklady
Pythagorova věta – využití VY_32_INOVACE_38-1-2
Pythagorova věta užití v prostoru
Pythagorova věta – úvod
Pravoúhlý trojúhelník
Základní škola Ostrava – Hrabová Microsoft Office PowerPoint 2003
14_Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Euklidovy věty
VY_42_INOVACE_109_PYTHAGOROVA VĚTA Jméno autora VMM. Lačná Datum vytvoření VMříjen 2011 Ročník použití VM8. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika Anotace.
Opakování na písemnou práci
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Pythagorova věta autor.
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Pythagorova věta.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Pythagorova věta 8. ročník
Pythagorova věta v prostoru
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Výuková sada – Matematika, DUM č.01
Pythagorova věta.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
V PRAVOÚHLÉM TROJÚHELNÍKU
* Thaletova věta Matematika – 8. ročník *
Opakování před 1. pís. prací Pythagorova věta, mocniny, číselné výrazy
Matematika 8.ročník ZŠ Pythagorova věta Creation IP&RK.
1 GONIOMETRICKÉ FUNKCE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK V ROVINNÝCH GEOMETRICKÝCH OBRAZCÍCH
Pythagorova věta Pythagoras 570 př.n.l. – 510 př.n.l.
Goniometrické funkce Sinus Nutný doprovodný komentář učitele.
Pravoúhlý trojúhelník (procvičování)
Pythagorova věta Mgr. Petra Toboříková Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, Komenského 234.
Pythagorova VĚTA. PYTHAGORAS (6. století před naším letopočtem) Πυθαγορασ (Pí & ypsílon & théta & alfa & gamma & omíkron & ró & alfa & sígma)
PYTHAGOROVA VĚTA Pythagorova Pythagorova věta a věta k ní obrácená.
PYTHAGOROVA VĚTA SLOVNÍ ÚLOHY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu
Užití Pythagorovy věty Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPlanimetrie Datum vytvoření Ročník2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:TROJÚHELNÍK-PYTHAGOROVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Matematika pro 8. ročník Hranoly – příklady – 1.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Goniometrické funkce Kosinus Nutný doprovodný komentář učitele.
Pythagorova věta - příklady
Název: VY_32_INOVACE_MA_8A_12I Škola:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Pythagorova věta – popisuje vztahy stran v pravoúhlém trojúhelníku
Pravoúhlý trojúhelník, Pythagorova věta, přepona, odvěsna
Opakování na 2. písemnou práci
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Název školy: Základní škola Městec Králové
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Transkript prezentace:

Pravoúhlý trojúhelník sekunda - osmileté studium Mgr. Štěpánka Baierlová Gymnázium Sušice Pythagorova věta

a b c C A B Pravoúhlý trojúhelník ABC c - přepona a, b - odvěsny Co zajímavého platí v pravoúhlém trojúhelníku?

a b c a2a2 c2c2 b2b2 C A B Obsah čtverce nad odvěsnou pravoúhlého trojúhelníku je roven součtu obsahů čtverců nad oběma odvěsnami PYTHAGOROVA VĚTA a 2 + b 2 = c 2 Grafický důkaz Pythagorovy věty 1. možnost 2. možnost (důkaz pomocí Cabri geometrie)

Délky odvěsen v pravoúhlém trojúhelníku jsou 6 cm a 8 cm. Určete délku přepony. 6 cm 8 cm c = ? c 2 = a 2 + b 2 c = a 2 + b 2 c = c = c = 100 cm c = 10 cm ŘEŠENÍ

b 2 = c 2 - a 2 a 2 = c 2 - b 2 Co ještě dle uvedeného vzorce platí? a 2 + b 2 = c 2 a b c a2a2 c2c2 b2b2 C A B

V pravoúhlém trojúhleníku známe přeponu c = 5 cm. Délka jedné odvěsny je b = 4 cm. Určete délku druhé odvěsny. 5 cm 4 cm a = ? c 2 = a 2 + b 2 a 2 = c 2 - b 2 a = c 2 - b 2

? Poznáme pravoúhlý trojúhelník podle délek jeho stran? obrácená PYTHAGOROVA VĚTA Jestliže pro strany a, b, c trojúhelníku ABC platí a 2 + b 2 = c 2, je tento trojúhelník pravoúhlý s přeponou c a odvěsnami a, b. ? Rozhodněte, zda se jedná o pravoúhlý trojúhelník. Svůj výpočet ověřte měřením. a = 2cm b = 3 cm c = 4 cm c 2 = a 2 + b 2 c 2 = 4 2 = 16 a 2 + b 2 = a 2 + b 2 = a 2 + b 2 = 13 c 2 = a 2 + b 2

? Zachraňte před utopením "velikosti stran" a přiřaďte je tak, aby vznikly pravoúhlé trojúhelníky. 20 cm 21 cm 29 cm 10 cm 8 cm 6 cm 5 cm 4 cm 3 cm 5 cm 12 cm 13 cm ŘEŠENÍ 5 cm 20 cm 10 cm 12 cm 8 cm21 cm 29 cm 6 cm 5 cm 4 cm 3 cm 13 cm

Využití Pythagorovy věty při řešení slovních úloh POSTUP: 1. Zápis úlohy, náčrtek 2. Nalezení vhodného trojúhelníku 3. Sestavení Pythagorovy věty pro danou situaci 4. Výpočet 5. Logická zkouška 6. Odpověď

Štít domu má tvar rovnoramenného trojúhelníku. Jak je tento štít vysoký, je-li šířka štítu 8 m a má-li šikmá hrana štítu délku 6 cm? 8 m 6 m 4 m v = ? výška v = 4,47 m ŘEŠENÍ

Žebřík, který je vysoký 15 m, je opřen o dům ve vzdálenosti 3 m. V jaké výšce je žebřík o dům opřen? 3 m 15 m v

Určete úhlopříčku čtverce o straně 7 cm. 7 cm u = ? u = 9,9 cm ŘEŠENÍ

Rozměry krabičky džusu jsou 3 x 4 x 10 cm. Jaká může být nejmenší délka brčka, aby nezmizelo v krabičce a vyčnívalo alespoň 2 cm? ŘEŠENÍ 6 cm 4 cm 10 cm 2 cm d u

10 cm d = ? 3 cm 4 cm u u 2 = u = u = 5 cm u = u = 25 4 cm 3 cm 10 cm 2 cm u d = ? 5 cm d 2 = d = d = d = 125 d = 11,2 cm délka brčka = d + 2 cm délka brčka = 11,2 cm + 2 cm = 13,2 cm Minimální délka brčka musí být 13,2 cm. ŘEŠENÍ

PYTHAGOROVA VĚTA Au tor: Mgr. Štěpánka Baierlová, Gymnázium Sušice Předmět: Matematika Třída: sekunda osmiletého gymnázia, 8. třída ZŠ Obsah: Prezentace obsahuje látku hodin, vysvětluje pojmy Pythagorova věty, obrácená Pythagorova věta, důkaz Pythagorovy věty pomocí Cabri geometrie Najdete zde příklady využití Pythagorovy věty Použité materiály: Matematika pro nižší třídy víceletých gymnázií, kol. autorů nakl. Prometheus, Praha, 2003 Mgr. Štěpánka Baierlová Gymnázium Sušice