Náboženství a násilí Julie Benátská Jana Kelnarová Linda Kolářová Zuzana Kohlová Lucie Zýmová
Obětní beránek Obětní beránek představuje předmět či osobu, která v té či oné společnosti plní významnou rituální funkci, jejíž podstata tkví v upevnění soudržnosti společnosti a jejího symbolického očištění.
Kolektivní perzekuce perzekuce se odehrávají nejčastěji v dobách krize (epidemie, sucho, záplavy, hladomor, politické nepokoje, náboženské konflikty), v dobách, kdy jsou normální instituce oslabeny, v dobách příznivých pro vznik davů, tj. spontánních srocení lidí, která jsou schopná oslabené instituce zastoupit nebo na ně vyvíjet tlak ztráta sociálnosti a zánik pravidel daného kulturního řádu zhroucením institucí se stírají hierarchické a funkční rozdíly a to vede k indiferenciaci vlastní kulturnosti
Perzekuční stereotypy 1)Stereotyp nediferenciované krize 2)Stereotypní obvinění 3)Univerzální rysy výběru obětí (kulturní, náboženská, fyzická kritéria) 4)Samotné násilí – zničení či vyhnání oběti
Perzekuce v mýtech Obsahují mýty perzekuční stereotypy v jasné podobě? skutečná oběť a skutečné kolektivní násilí – většina kritiků nesouhlasí
Kolektivní vraždy v mýtech Skandinávská mytologie – Zlý sen hodného boha Baldra – Lynčování jako hra Baldra a jeho druhů Ásů – Podvodník Loki – Slepý bratr Höd Řecká mytologie – Kúréti ochraňující Dia před jeho otcem – Titáni zabíjející malého Dionýsa
Vývoj násilí v mytologii Kolektivní násilí Individuální násilí Odstranění stop po násilí
Zločiny bohů Dionýsos z Halikarnássu si stěžuje na mýty, které bohy předvádějí jako: „zlé, zlomyslné, sprosté, prostě tak, že se to nehodí pro ani pro slušné lidi, natož pro bohy…“ Bůh nemůže být ani zločinec ani oběť
Umravňování mýtů Zamlčování zločinů bohů v mýtech – „hodný“ Baldr Lichotivé, shovívavé a rafinované podávání zločinů bohů -Pásifaé se narodí Mínotaurus Nevinný viník -Neudělal to schválně (slepý Höd) Bůh podvodník -Loki
Náboženství a kolektivní násilí Na úkor obětních beránků se upevňuje společenská úmluva Existuje úzký vztah mezi kolektivním násilím a jistým procentem sakralizace → proměna tělesných pozůstatků v relikvie Z oběti dělají předmět posvátného kultu sami její vrazi
Násilí a magie Srovnávání historických perzekučních textů a mytických textů Podobnosti: – Směšování člověka a zvířete: Dogribové X Židovka, čarodějnice – Směšování morální a fyzické zrůdnosti
Vztah mýtů a rituálů Aztécký mýtus o stvoření slunce a měsíce na vrcholku Teotihuacán
Tecucistecatl a Nanahuatzin (Buboso)
Násilí a posvátno 1972 vztah násilí a náboženství na základě antropologické literatury – hlavní funkcí náboženství v tradičních a archaických společnostech je udržovat sociální soudržnost především prostřednictvím kolektivně sdíleného rituálu náboženství a kultura mají původ v násilném procesu vytváření obětního beránka obětní mechanismus – kolektivním násilím se společnost stmeluje a nastoluje řád – prvotní funkcí náboženství a rituálu je regulace násilí
Obětní beránek Ambivalentní charakter oběti 1. Oběť = zvíře substituce jako základ pro praktikování obětování: – Pritchard: „pokud chceme porozumět Nuerům, musíme porozumět jejich dobytku“ Izák a Jákob Odysseus
Obětní beránek 2. oběť = člověk – nejde o vinný vs nevinný – osoba bez společenských vazeb – obětováním se vyhneme zlu, které by bylo jinak namířené vůči celé společnosti – substituce oběti musí být skrytá (nevědomost o nevinně oběti) – podoba mezi obětí a obětovaným – Medea a Iáson
Důraz na Bibli Náboženství je založeno na procesu vytváření obětního beránka jakožto prostředku sloužícího k zavádění řádu Bible je kritikou a odsouzením vytváření obětního beránka, nikoli jeho příkladem. protiklad mýtu a evangelia mýty více skrývají než odhalují biblické příběhy odhalují pravdu
Mýtus x Genesis Romulus a Remus bratrovražda Romulus = vítěz – na jeho počest město pojmenované Roma Kain a Ábel bratrovražda Kain je za svůj čin odsouzen Bohem
Jahvův služebník (Izajáš) osud obětního beránka pasivní přijmutí osudu text se staví na stranu služebníka (oběti) uvědomění na straně společnosti
Myanmar (Barma)
Rohingya Muslimové Na území Myanmaru již od 8. století Tvoří 4% (20%) populace osob Nejohroženější menšina na světě dle OSN
Rohingya Zákazy: – Stěhování se, vyjetí ze země – Jakákoli politická angažovanost, nesmí volit – Studium SŠ a VŠ Nutnost mít úřední povolení pro: – Sňatek – Přijímání návštěv – Návštěvu Rangúnu
Buddhisté x muslimové Květen 2012 – 3 muslimové obviněni ze znásilnění buddhistické dívky Červen 2012 – 10 muslimů ubito jako odplata – rozšíření násilností – přes 100 mrtvých – Noční zákaz vycházení Červenec 2012 – Násilí pokračuje – Řešení – uprchlické tábory OSN
Buddhisté x muslimové Říjen 2012 – Nová vlna nepokojů – město Sittwe – vypálení muslimských čtvrtí
Důsledky lidí v uprchlických táborech lidí opustilo domovy po další vlně násilí obydlí bylo zničeno Oficiálně 170 mrtvých, neoficiálně tisíce A nepokoje přetrvávají
KIRWAN, Michael. René Girard: uvedení do díla. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2008, 155 s. ISBN GIRARD, René. Violence and Sacred. Google books IDNES.CZ: Spor buddhistů a muslimů vymazal v Barmě kus města, ukázal satelit [online] (cit ), dostupné na: /zahranicni.aspx?c=A121027_171005_zahranicni_ts /zahranicni.aspx?c=A121027_171005_zahranicni_ts E-ISLÁM: Výzva k zastavení násilí proti muslimům v Myanmaru [online], (cit ), dostupné na: násilí-proti-muslimům-myanmaruhttp:// násilí-proti-muslimům-myanmaru ČT24: Ze svých domovů muselo prchnout dvacet tisíc Barmánců [online] (cit ), dostupné na: ze-svych-domovu-muselo-prchnout-dvacet-tisic-barmancu/ ze-svych-domovu-muselo-prchnout-dvacet-tisic-barmancu/