Náboženství a násilí Julie Benátská Jana Kelnarová Linda Kolářová Zuzana Kohlová Lucie Zýmová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jana Smiggels Kavková Praha, PODPORA VYVÁŽENÉHO ZASTOUPENÍ ŽEN A MUŽŮ V ROZHODOVACÍCH POZICÍCH.
Advertisements

Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Průmyslová revoluce 11 Důsledky a změny. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc13 Označení materiáludkc13_prum_rev_dusledky_zmeny.
Národní koordinační mechanismus pátrání po pohřešovaných dětech …..rychlé a úspěšné nalezení pohřešovaných dětí.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Název prezentace (DUMu)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Poměr.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK I.
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Společnost a její typologie
Mytologie a biblické texty
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Opakování rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Dopad online seznamek na výběrové párování
Česká republika – součást společenstva hospodářsky vyspělých států
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Vybrané kapitoly ze sociologie 4
0. UKOTVENOST / IDENTITA Jakožto součást církve Kristovy nemá ČCE svůj původ ani svůj cíl sama v sobě, ale v Hospodinu, Bohu Izraele, který se v dějinách.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Náboženství a násilí Julie Benátská Jana Kelnarová Linda Kolářová Zuzana Kohlová Lucie Zýmová

Obětní beránek Obětní beránek představuje předmět či osobu, která v té či oné společnosti plní významnou rituální funkci, jejíž podstata tkví v upevnění soudržnosti společnosti a jejího symbolického očištění.

Kolektivní perzekuce perzekuce se odehrávají nejčastěji v dobách krize (epidemie, sucho, záplavy, hladomor, politické nepokoje, náboženské konflikty), v dobách, kdy jsou normální instituce oslabeny, v dobách příznivých pro vznik davů, tj. spontánních srocení lidí, která jsou schopná oslabené instituce zastoupit nebo na ně vyvíjet tlak ztráta sociálnosti a zánik pravidel daného kulturního řádu zhroucením institucí se stírají hierarchické a funkční rozdíly a to vede k indiferenciaci vlastní kulturnosti

Perzekuční stereotypy 1)Stereotyp nediferenciované krize 2)Stereotypní obvinění 3)Univerzální rysy výběru obětí (kulturní, náboženská, fyzická kritéria) 4)Samotné násilí – zničení či vyhnání oběti

Perzekuce v mýtech Obsahují mýty perzekuční stereotypy v jasné podobě? skutečná oběť a skutečné kolektivní násilí – většina kritiků nesouhlasí

Kolektivní vraždy v mýtech Skandinávská mytologie – Zlý sen hodného boha Baldra – Lynčování jako hra Baldra a jeho druhů Ásů – Podvodník Loki – Slepý bratr Höd Řecká mytologie – Kúréti ochraňující Dia před jeho otcem – Titáni zabíjející malého Dionýsa

Vývoj násilí v mytologii Kolektivní násilí Individuální násilí Odstranění stop po násilí

Zločiny bohů Dionýsos z Halikarnássu si stěžuje na mýty, které bohy předvádějí jako: „zlé, zlomyslné, sprosté, prostě tak, že se to nehodí pro ani pro slušné lidi, natož pro bohy…“ Bůh nemůže být ani zločinec ani oběť

Umravňování mýtů Zamlčování zločinů bohů v mýtech – „hodný“ Baldr Lichotivé, shovívavé a rafinované podávání zločinů bohů -Pásifaé se narodí Mínotaurus Nevinný viník -Neudělal to schválně (slepý Höd) Bůh podvodník -Loki

Náboženství a kolektivní násilí Na úkor obětních beránků se upevňuje společenská úmluva Existuje úzký vztah mezi kolektivním násilím a jistým procentem sakralizace → proměna tělesných pozůstatků v relikvie Z oběti dělají předmět posvátného kultu sami její vrazi

Násilí a magie Srovnávání historických perzekučních textů a mytických textů Podobnosti: – Směšování člověka a zvířete: Dogribové X Židovka, čarodějnice – Směšování morální a fyzické zrůdnosti

Vztah mýtů a rituálů Aztécký mýtus o stvoření slunce a měsíce na vrcholku Teotihuacán

Tecucistecatl a Nanahuatzin (Buboso)

Násilí a posvátno 1972 vztah násilí a náboženství na základě antropologické literatury – hlavní funkcí náboženství v tradičních a archaických společnostech je udržovat sociální soudržnost především prostřednictvím kolektivně sdíleného rituálu náboženství a kultura mají původ v násilném procesu vytváření obětního beránka obětní mechanismus – kolektivním násilím se společnost stmeluje a nastoluje řád – prvotní funkcí náboženství a rituálu je regulace násilí

Obětní beránek Ambivalentní charakter oběti 1. Oběť = zvíře substituce jako základ pro praktikování obětování: – Pritchard: „pokud chceme porozumět Nuerům, musíme porozumět jejich dobytku“ Izák a Jákob Odysseus

Obětní beránek 2. oběť = člověk – nejde o vinný vs nevinný – osoba bez společenských vazeb – obětováním se vyhneme zlu, které by bylo jinak namířené vůči celé společnosti – substituce oběti musí být skrytá (nevědomost o nevinně oběti) – podoba mezi obětí a obětovaným – Medea a Iáson

Důraz na Bibli Náboženství je založeno na procesu vytváření obětního beránka jakožto prostředku sloužícího k zavádění řádu Bible je kritikou a odsouzením vytváření obětního beránka, nikoli jeho příkladem. protiklad mýtu a evangelia mýty více skrývají než odhalují biblické příběhy odhalují pravdu

Mýtus x Genesis Romulus a Remus bratrovražda Romulus = vítěz – na jeho počest město pojmenované Roma Kain a Ábel bratrovražda Kain je za svůj čin odsouzen Bohem

Jahvův služebník (Izajáš) osud obětního beránka pasivní přijmutí osudu text se staví na stranu služebníka (oběti) uvědomění na straně společnosti

Myanmar (Barma)

Rohingya Muslimové Na území Myanmaru již od 8. století Tvoří 4% (20%) populace osob Nejohroženější menšina na světě dle OSN

Rohingya Zákazy: – Stěhování se, vyjetí ze země – Jakákoli politická angažovanost, nesmí volit – Studium SŠ a VŠ Nutnost mít úřední povolení pro: – Sňatek – Přijímání návštěv – Návštěvu Rangúnu

Buddhisté x muslimové Květen 2012 – 3 muslimové obviněni ze znásilnění buddhistické dívky Červen 2012 – 10 muslimů ubito jako odplata – rozšíření násilností – přes 100 mrtvých – Noční zákaz vycházení Červenec 2012 – Násilí pokračuje – Řešení – uprchlické tábory OSN

Buddhisté x muslimové Říjen 2012 – Nová vlna nepokojů – město Sittwe – vypálení muslimských čtvrtí

Důsledky lidí v uprchlických táborech lidí opustilo domovy po další vlně násilí obydlí bylo zničeno Oficiálně 170 mrtvých, neoficiálně tisíce A nepokoje přetrvávají

KIRWAN, Michael. René Girard: uvedení do díla. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2008, 155 s. ISBN GIRARD, René. Violence and Sacred. Google books IDNES.CZ: Spor buddhistů a muslimů vymazal v Barmě kus města, ukázal satelit [online] (cit ), dostupné na: /zahranicni.aspx?c=A121027_171005_zahranicni_ts /zahranicni.aspx?c=A121027_171005_zahranicni_ts E-ISLÁM: Výzva k zastavení násilí proti muslimům v Myanmaru [online], (cit ), dostupné na: násilí-proti-muslimům-myanmaruhttp:// násilí-proti-muslimům-myanmaru ČT24: Ze svých domovů muselo prchnout dvacet tisíc Barmánců [online] (cit ), dostupné na: ze-svych-domovu-muselo-prchnout-dvacet-tisic-barmancu/ ze-svych-domovu-muselo-prchnout-dvacet-tisic-barmancu/