Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Vzdělávání zdravotně postižených dětí
Projekt ZŠ Staňkov. O projektu  Projekt pro žáky s poruchami učení  Dotace z ESF – ,- Kč  Doba trvání – 2 roky.
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9 MOST MEZI ŠKOLKOU A ŠKOLOU.
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výzkum na téma „Klíčové faktory ovlivňující inkluzi dětí a mládeže se specifickými vzdělávacími potřebami do zájmového a neformálního vzdělávání“ GAC s.r.o.
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Výstupy z Úvodního semináře
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Komunikace mezi generacemi
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
Logopedická třída MOTÝLCI
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Příklady dobré praxe.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Individuální vzdělávací plán
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Cíle projektu a projektové aktivity Aktivity na národní úrovni  Podpora Národní pracovní skupiny v práci na  Národním akčním plánu ochrany práv dětí.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem.
Město Velké Hamry – inkluzivní opatření v oblasti vzdělávání Mgr. Štěpán Bolf, lokální konzultant.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
Od integrace k inkluzi Mgr. Ludmila Večerková
9. Tvorba individuálního plánu
Setkání zpracovatelů MAP ve Středočeském kraji
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Jak zacházet s Doporučením ve škole
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Asistent pedagoga pro děti a žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí
9. Tvorba individuálního plánu
Tisková konference Štrasburk dva roky poté
Tisková konference
Pedie Co mají společné?.
Práce se selhávajícím žákem
ANALÝZA PORADENSKÝCH SLUŽEB A PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ PRO ŽÁKA S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ V ZÁKLADNÍ ŠKOLE Pavla Sychrová MU, 2011.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSTVÍ A KONZULTACE KE SPOLEČNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ V KAŽDÉM KRAJI
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Wroclaw 2. –
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková

Bartoloměj, 9 let. Základní diagnóza: Wiliamsův syndrom Vzácná genetická porucha, která zahrnuje: srdeční vady, zvýšenou citlivost sluchu, opožděný psychomotorický vývoj, mentální postižení, opožděný vývoj řeči, řadu dalších zdravotním potíží.

Bartoloměj potřebuje podporu, ale je schopen se učit nové věci a mnoho věcí zvládá stejně jako jeho zdraví vrstevníci. Třeba chodit do školy…

Proč integrace do běžné základní školy, a ne speciální školství? společné vzdělávání všech dětí je legitimní cesta, podporovaná státem (školský zákon). přínosy pro dítě se zdravotním postižením – motivace, sociální kontakty, komunikace. přínosy pro zdravé vrstevníky – přijímání jinakosti, rozvoj sociálního cítění, empatie, tolerance.

Příprava integrace do spádové školy začala 1,5 roku před nástupem do školy (odklad povinné školní docházky) komunikace: rodina – škola – poradenské zařízení (SPC Turnov) asistent pedagoga financovaný krajem – nezbytná podmínka integrace Bartoloměje. úprava prostředí, organizace třídy, příprava učitelského sboru, nácvik situací s Bartolomějem. příprava IVP, nastavení pravidel komunikace

Bartoloměj je od žákem své spádové základní školy: ZŠ Sokolovská v Liberci – Pavlovicích. Ve třídě je 23 dětí, třídní učitelka Zora Blažková a asistentka pedagoga Kateřina Dvořáková.

Asistentka Bartolomějovi pomáhá při výuce, udržuje jeho pozornost, opakuje učivo, pracuje s ním individuálně. Je k dispozici jak paní učitelce, tak ostatním dětem. Ve třídě asistentka funguje i při Bártově nepřítomnosti, např. v době nemoci.

Bartoloměj má individuální vzdělávací plán, který respektuje jeho schopnosti a možnosti. Nicméně od samého počátku Bartoloměj ve škole všechny překvapuje… Dělá to, co ostatní, snaží se. Baví ho s dětmi soutěžit, snaží se s nimi držet krok.

Bez problémů pracuje s interaktivními pomůckami.

… píše jenom tiskacím písmem, ale zato ve větách…

Ale hlavně: čte!

Podle individuálního plánu měl původně zvládnout 12 písmenek. Jenže Bartoloměj se stejně jako ostatní prvňáci naučil číst!

Na konci první třídy toho uměl víc, než by se naučil po dvou letech v praktické škole…

Má Bartoloměj nějaké speciální úlevy? Ano, ale jsou to drobnosti, které nevyžadují žádné nebo minimální finanční prostředky.

Chodí dříve na oběd…

Nechodí (zatím) na plavání.

Má individuální pomůcky a studijní materiály.

Sociální aspekt vzdělání Bartoloměj skvěle zapadl do kolektivu dětí, má kamarády, kteří ho „berou“, pomáhají mu a umějí se ho zastat. Pedagogové si chválí atmosféru ve třídě, přítomnost druhého dospělého má pozitivní vliv. Bárta zná celá škola, vč. rodičů, kuchařek a uklizeček. Bárt zvládá i mimoškolní aktivity, výlety, školu v přírodě.

Začleňování dětí s handicapy do hlavního vzdělávacího proudu vyžaduje aktivní přístup a spolupráci všech zúčastněných: státu (financování asistenta pedagoga), školy (vedení školy, pedagogů, AP) podporu poradenského zařízení, rodiny.

Integrace dětí s mentálním postižením není běžná, řada rodičů dětí s tímto postižením ani pedagogů si ji nedokáže představit.

Příklad Bartoloměje ale ukazuje, že i dítě s mentálním postižením může chodit do běžné školy. Přála bych všem rodičům dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, aby jejich děti dostaly šanci něco podobného zažít!

Od paní učitelky Blažkové vyřizuji vzkaz: „Přijďte se k nám do 2.A podívat!“

Děkuji ZŠ Sokolovská za skvělý přístup k inkluzi a Vám všem za pozornost! Mgr. Hana Kubíková, matka e