Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Mgr. Dušana Fučíková
Štrasburský rozsudek „D.H. a ostatní proti ČR“ – 2 roky poté
Diagnostika SPU.
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Základní škola, Brno, Štolcova 16
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Výstupy z Úvodního semináře
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Podpůrná a vyrovnávací opatření v inkluzivní škole
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. projekt CENTRA PODPORY INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Individuální národní.
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Komunitní a otevřená škola
PhDr. Veronika Girglová
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Výzkumný záměr – zaměření PAS
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Prezentace výzkumných týmů Výzkumný záměr MSM Speciální potřeby žáky v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Postavení pedagogiky mezi vědami
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Informace o speciálním vzdělávání Liberec, 24. srpna 2015.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. 3. září 2015, Opava.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
9. Tvorba individuálního plánu
Prezentace k výzkumu cílové skupiny Další osoby ohrožené sociálním vyloučením pro přípravu 5. komunitního plánu Autorský tým Centrum praktických a evaluačních.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Jak zacházet s Doporučením ve škole
Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
9. Tvorba individuálního plánu
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
PORADENSTVÍ A KONZULTACE KE SPOLEČNÉMU VZDĚLÁVÁNÍ V KAŽDÉM KRAJI
Vzorový projekt pro ZŠ.
Vzorový projekt pro ZŠ.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava

Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze – průřez výsledků výzkumu doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. 3. září 2015, Opava

Struktura sdělení » předmět výzkumu » respondenti výzkumu » metody a techniky výzkumu » klíčová výzkumná zjištění » výzkumné závěry » doporučení

PŘEDMĚT VÝZKUMU Terminologická objasnění: » připravenost pedagogů » sociální vyloučení – sociální znevýhodnění » děti a žáci cílových skupin připravenost pedagogů inkluzepraxe orientace

RESPONDENTI VÝZKUMU 1. skupina skupiny dětí a žáků v mentální normě skupiny dětí a žáků s mentálním postižením * skupiny dětí a žáků v mentální subnormě * 2. skupina skupiny dětí a žáků se SVP bez mentálního postižení skupiny dětí a žáků z prostředí sociální exkluze * 3. skupina skupiny dětí a žáků z etnicky většinové společnosti skupiny dětí a žáků z etnicky menšinové společnosti

RESPONDENTI VÝZKUMU

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU » dotazník » 3 výzkumné oblasti » názorová a postojová schémata » kvantitativní strategie ve všech směrech » výzkumné otázky Výzkumné otázky 1. Jaká je orientace pedagogů základních škol v klíčových tématech, zasahujících do konceptu sociální exkluze a edukace? 2.Jaká je (reálná) terénní praxe pedagogů základních škol v edukaci žáků cílových skupin? 3.Jak je vnímaná realizace inkluze u pedagogů základních škol v kontextu žáků cílových skupin?

KLÍČOVÁ VÝZKUMNÁ ZJIŠTĚNÍ VO1: Jaká je orientace pedagogů základních škol v klíčových tématech, zasahujících do konceptu sociální exkluze a edukace? » 92 % sociální znevýhodnění a sociální exkluze považují za synonymum » 84 % se domnívá, že v SVL v ČR žijí výhradně Romové » 21 % si myslí, že etnicky menšinová společnost staví vzdělání hodnotově na nízkém stupni » 67 % se domnívá, že žáci se SZn by se měli vzdělávat podle RVP ZV LMP » 96 % se domnívá, že žáci se SZn mají MP » 42 % se domnívá, že žáci v HP by se měli vzdělávat podle RVP ZV LMP

KLÍČOVÁ VÝZKUMNÁ ZJIŠTĚNÍ VO2: Jaká je (reálná) terénní praxe pedagogů základních škol v edukaci žáků cílových skupin? » 84 % deklaruje, že se neorientují dobře ve SPP práce s žáky se SVP » 71 % uvádí, že neznají všechny podmínky uvedené v RVP pro vzdělávání žáků se SVP » 87 % udává, že ani jejich kolegové tyto podmínky neznají » 95 % uvádí, že škola pro úspěšné vzdělávání žáků se SZn neuplatňuje všechny podmínky stanovené kurikulem RVP ZV » 94 % deklaruje, že škola pro úspěšné vzdělávání žáků s MP uplatňuje všechny podmínky stanovené kurikulem RVP ZV. » 85 % přiznává, že se neorientují v definovaných vyrovnávacích a podpůrných opatřených pro žáky se SVP

KLÍČOVÁ VÝZKUMNÁ ZJIŠTĚNÍ VO2: Jaká je (reálná) terénní praxe pedagogů základních škol v edukaci žáků cílových skupin? » 87 % nehodnotí spolupráci školy se školským poradenským zařízením jako funkční » 82 % nehodnotí spolupráci školského poradenského zařízení se školou jako funkční » 74 % udává, že k RŽ v procesu školní edukace je vhodné přistupovat frontálně » 87 % konstatuje, že k žákům s MP v procesu školní edukace je vhodné přistupovat frontálně » 28 % absolvovali kurz, resp. kurzy v rámci systému DVPP » 11 % …že jejich kolegové absolvovali kurz, resp. kurzy v rámci systému DVPP

KLÍČOVÁ VÝZKUMNÁ ZJIŠTĚNÍ VO3: Jak je vnímaná realizace inkluze u pedagogů základních škol v kontextu žáků cílových skupin? » 57 % se domnívá, že společné vzdělávání žáků CS s ostatními žáky narušuje sociální klima třídního kolektivu » 60 % udává, že žáci CS ve společném vzdělávání ostatními žáky nejsou přijímaní rovnocenně » 67 % deklaruje, že žáci většinové společnosti odmítají spolupracovat s RŽ » 43 % deklaruje, že přítomnost žáka se SZn ve společném vzdělávání je obohacením pro všechny žáky » 50% je toho názoru, že přítomnost žáka s MP ve společném vzdělávání je obohacením pro všechny žáky. » 77 % se považuje za zastánce společného vzdělávání žáků s MP s intaktními žáky. » 62 % nepovažuje své kolegy za zastánce společného vzdělávání žáků s MP s intaktními žáky.

VÝZKUMNÉ ZÁVĚRY VO1: Jaká je orientace pedagogů základních škol v klíčových tématech, zasahujících do konceptu sociální exkluze a edukace? -dostatečně se neorientují v klíčových tématech, zasahujících do procesů školní edukace -nezohledňují (S)P teorii a aktuální platné trendy v oblasti inkluze -u žáků se SZn a v HP spíše preferují mimo hlavní proud -téměř všichni si myslí, že žáci se SZn mají MP -sociální exkluzí spojují s romskou etnicitou, což může ve své podstatě směřovat k problému etnicky laděné stereotypizace -osobní pedagogická či zprostředkovaná pedagogická zkušenost, případně jejich subjektivní názorové a postojové schéma dotýkající se vzdělávání etnicky romských žáků z prostředí sociální exkluze, ohraničuje (tj. limituje) jejich vlastní pedagogický přístup

VÝZKUMNÉ ZÁVĚRY VO2: Jaká je (reálná) terénní praxe pedagogů základních škol v edukaci žáků cílových skupin? -neor i entují se ve SPP -sami deklarují, že nejsou dostatečně připravení pro pedagogickou práci s dětmi a žáky se SVP -podmínky vzdělávání (v legis a v kurikulu) neznají v plném rozsahu -uvědomují si, že tyto rezervy mají i kolegové -Škola jako VVI z hlediska připravenosti k edukaci CS není dostatečně připravená a neuplatňuje všechny explicitně definované podmínky pro úspěšné vzdělávání SZn a MP -o vzájemné spolupráci Š a ŠPZ si nemyslí, že je suficientně funkční -deklarují, že k RŽ v procesu školní edukace je vhodné přistupovat frontálně -to samé si myslí o žácích s MP -účast na dalším vzdělávání je dosti nízká, ač je velmi žádoucí

VÝZKUMNÉ ZÁVĚRY VO3: Jak je vnímaná realizace inkluze u pedagogů základních škol v kontextu žáků cílových skupin? -pohled pedagoga na inkluzi tedy determinuje to, jak vlastní heterogenita třídního kolektivu mezi žáky je vnímaná a jakou podobu má jejich sociální koheze -jen málo pedagogů považuje přítomnost žáka se SZn ve společném vzdělávání obohacením pro všechny žáky -polovina si myslí, že přítomnost žáka s MP ve společném vzdělávání je také pro všechny žáky obohacením a stejně tak uvádí, že společné vzdělávání všech žáků CS s ostatními žáky narušuje sociální klima třídního kolektivu -vysoký počet pedagogů deklaruje, že žáci většinové společnosti odmítají spolupracovat s RŽ -velká část se přitom považuje za zastánce společného vzdělávání žáků s MP s intaktními žáky, -své kolegy na pracovišti považují za zastánce typu společného vzdělávání o něco méně

VÝZKUMNÝ ZÁVĚR Vlastní subjektivně vnímaná připravenost pedagogů k edukaci dětí a žáků cílových skupin je významně insuficientní.

VÝZKUMNÁ DOPORUČENÍ » Do pregraduální přípravy PP v rámci PPZ cíleně zanést témata, dotýkající se problematiky sociální exkluze a inkluze v nejširším a v nejužším slova smyslu. » V rámci PPZ v pregraduální přípravě budoucích pedagogů (mimo speciální pedagogy, tj. zejména studijní obory učitelského směru) provést analýzu obsahů sylabů (popisů) předmětů zaměřených na základy speciální pedagogiky.

VÝZKUMNÁ DOPORUČENÍ » V pregraduální přípravě budoucích učitelů cíleně věnovat dostatek prostoru tématu multikulturní výchova s důrazem na pedagogickou práci s dětmi a žáky z různých etnických skupin, nikoliv pouze multikulturním aspektům společnosti v širším slova smyslu. » Nastavit koordinovaný a systematicky efektivně koncipovaný systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

VÝZKUMNÁ DOPORUČENÍ » Zajistit koordinovanou a systémově efektivní spolupráci mezi školou a školským poradenským zařízením a podpořit školní poradenské pracoviště. » Školy jako výchovně – vzdělávací instituce by měly všechny žáky vést k přijímání jejich vlastní heterogenity (heterogenity vlastních třídních kolektivů).

Děkuji Vám za pozornost.