Mezigenerační a sociální konflikty v české literatuře 19. století Opakování, test.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Advertisements

Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Vytvořila: Kristýna Kořínková
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_10
Božena Němcová - život o datu a místu narození se dosud vedou spory
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Divadlo konce 19.století.
Výlet do české literatury
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Kritický realismus v literatuře
Periodizace národního obrození
Karolina Světlá 8. ročník.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
KRITICKÝ REALISMUS V ČECHÁCH. CHARAKTERISTIKA časové zařazení: 80. léta 19. stol. snaha co nejrealističtěji, nejvěrněji popsat obraz společnosti výrazná.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_III/2_INOVACE_81_Jan Werich
Realistické drama Ladislav Stroupežnický (1850 – 1892)
KAREL ČAPEK 1890 – 1938.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Český kritický realismus a naturalismus
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Rembrandt (Rembrandt Harmenszoon van Rijn )
Národní obrození.
William Shakespeare.
Český jazyk – Karel Václav Rais – 8. ročník
2. polovina 18. století – 50. léta 19.století
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
Božena Němcová. O Vídeň – Praha O Dcera panského kočího Jana Pankla a služky Terezie Novotné. O Měla velmi silný vztah k babičce.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
REALISMUS a NATURALISMUS Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová PRAVDIVOST?VĚROHODNOST?POZNÁNÍ?NEVYHNUTELNOST?OSUDOVOST?
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Divadelní scéna Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Realistické drama Ladislav Stroupežnický (1850 – 1892)
Vilém a Alois Mrštíkové
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Realistické drama.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
Božena Němcová.
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Ladislav Stroupežnický
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Opakování z literatury 8. r.
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Název materiálu: Národní obrození
Blíže se seznámí s hudebním skladatelem Antonínem Dvořákem.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Světová literatura 2.pol.20.stol.
Poloha České republiky
Kritický realismus - úvod
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Mezigenerační a sociální konflikty v české literatuře 19. století Opakování, test

1. Literatura 2. pol. 19. století se zabývá těmito tématy: a) b) c) d)

1. Řešení a) b) c) d) Sociální rozvrstvení společnosti Analýza lidských vztahů,mezigenerační konflikty Dobová morálka, nadvláda peněz a majetku Venkovská tematika

2. V české i světové literatuře převládá umělecký směr: a) romantismus b) klasicismus c) renesance d) realismus

Coubert: Přesívačky zrní

3. Vyberte jména autorů, kteří ve svých dílech řeší sociální konflikty: a) Karel Václav Rais b) Jan Blahoslav c) bratři Mrštíkové d) František Palacký

a) Karel Václav Rais c) bratři Mrštíkové

4. Pro lepší vystižení venkovského prostředí autoři často používají: a) b) c) d)

4. Řešení a) b) c) d) Nářečí Lidové zvyky Dobové oblečení, kroje Charakteristické rysy pro daný kraj – úrodný, hornatý atd.

5. Vyberte název veselohry ze života jihočeské vesnice, jejíž zápletka je dána sporem kolem místa ponocného v obci: a) Naši b) Naši furianti c) Maryša d) Měsíc nad řekou

b) Naši furianti

Doplňující otázka: Našli byste v české filmotéce obdobnou veselohru ze života české vesnice? Znáte jméno režiséra?

6. V divadelní hře Maryša je užito stylizovaného nářečí: a) chodského b) hanáckého c) podkrkonošského d) lašského

b) hanáckého „...a já vašó ženó bét nemožu...“

7. Mezigenerační konflikty představují: a) konflikty mezi jednotlivými národnostními menšinami b) konflikty mezi dvěma i třemi generacemi c) konflikty uvnitř jedné rodiny nebo rodinného klanu d) mimomanželské vztahy

b) konflikty mezi dvěma i třemi generacemi

8. Doplňte krátkou recenzi divadelní hry: ________ je drama – tragédie z venkovského prostředí o pěti jednáních. Odehrává se v jedné jihomoravské vesnici koncem 19. století (1886). Příběh začíná loučením vesnice s branci. Na vojnu odešel i ______, kterého milovala ______. Slíbili si věrnost, ovšem díky neúprosnosti a neustálému naléhání a donucování ze strany otce, matky i tety se rozhodla stát se manželkou ______. To byl mlynář, který již měl děti a svoji předchozí manželku doslova utrápil.

8. Řešení Maryša je drama – tragédie z venkovského prostředí o pěti jednáních. Odehrává se v jedné jihomoravské vesnici koncem 19. století (1886). Příběh začíná loučením vesnice s branci. Na vojnu odešel i Francek, kterého milovala Maryša. Slíbili si věrnost, ovšem díky neúprosnosti a neustálému naléhání a donucování ze strany otce, matky i tety se rozhodla stát se manželkou Vávry. To byl mlynář, který již měl děti a svoji předchozí manželku doslova utrápil.

Bři Mrštíkové píší Maryšu obraz Pavla Matušky

Pátrání téměř detektivní 9. Doplňte tabulku:

Pátrání téměř detektivní 9. Řešení:

10. Realistické hry z venkovského prostředí se hrály na prknech: a) divadla Bouda b) Stavovského divadla c) Národního divadla d) Osvobozeného divadla

c) Národního divadla

Zdroje: pg