Z DROJ A ŠÍŘENÍ ZVUKU Ing. Jan Havel
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. ANOTACE 1.Kód EVM: K_INOVACE_2.FY.41 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.28/ Vytvořeno: červenec Ročník: 2. ročník – osmileté gymnázium (RVP-G), 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika Tematický okruhZvukové jevy Materiál slouží k výkladu základních pojmů o zvuku. V prezentaci je vyloženo, jak zvuk vzniká a co ovlivňuje jeho šíření. Dále jsou vysvětleny některé jevy vyplývající z konečné rychlosti zvuku. Učivo je ověřeno závěrečnými otázkami a příklady. Materiál se využije v průběhu hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Všude kolem slyšíme zvuky Poslouchej zvuky, které uslyšíš a pokus se je rozeznat: [4] [5] [6] [1] [2] [3] [7]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Kontrola
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Zvuk Zvuk je fyzikální jev – mechanické vlnění pružného prostředí, které jsme schopni registrovat pomocí sluchu Vzniká mechanickým kmitáním (chvěním) pružných těles zdrojem může být cokoliv o Člověk (hlasivky) o Hudební nástroj o Reproduktor o Sbíjecí kladivo o Fyzikální jev (blesk, exploze…) o Atd…
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Zdroj zvuku Reproduktor – zařízení sloužící jako zdroj zvuku volně pohyblivou cívkou prochází proud a na cívku tak v magnetické poli permanentního magnetu působí síla, která ji vychyluje. K cívce je připevněna membrána, která střídavě stlačuje nebo zřeďuje vzduch v okolí. Tlakové změny se šíří do okolí zvuk Pružný závěs Rám reproduktoru Pohyblivá cívka Permanentní magnet Membrána Zvuk šířící se do okolí zhuštění zředění
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Akustické prostředí Zvuk je významně ovlivňován prostředím, ve kterém se šíří Některé materiály dobře vedou zvuk – například kovy Některé materiály nevedou zvuk dobře – tlumí jej – například speciální akustické pěny a izolace Ve vakuu se zvuk nešíří!! [8] [9]
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Rychlost zvuku
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Rychlost zvuku Rychlost zvuku je sice vysoká, ale proti rychlosti světla zanedbatelná – ta je skoro milionkrát vyšší Rozdíl v rychlosti světla zvuku umožnil změřit rychlost zvuku experimentálně: Na jednom kopci se vystřelí z děla, na druhém pozorovatel změří prodlevu mezi zábleskem a zvukovým projevem dopočítáme rychlost zvuku Světlo – téměř okamžitě Zvuk – několik s prodleva
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Rychlost zvuku Urči z experimentu rychlost zvuku, pokud jsou oba kopce vzdálené 1725 m a prodleva mezi zábleskem a zvukem výstřelu je 5 s: Rychlost světla můžeme zanedbat a předpokládat, že světlo k pozorovateli dorazilo okamžitě Světlo – téměř okamžitě Zvuk – několik s prodleva
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Rychlost zvuku Uvedený rozdíl mezi rychlostí světla a zvuku nám umožňuje odhad vzdálenosti bouřky (respektive blesku) Pro přesné určení vzdálenosti změříme stopkami (například v mobilním telefonu) časovou prodlevu mezi zábleskem a hromem (=akustický projev blesku) a ze známé rychlosti zvuku dopočteme vzdálenost záblesku Vzdálenost můžeme pouze odhadnout – časovou prodlevu odhadneme (počítáme jednadvacet, dvaadvacet…) a následně ji vydělíme třemi a dostaneme vzdálenost v km
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Rychlost zvuku
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Otázky k zopakování Vysvětli, co je to zvuk? Jak zvuk vzniká? Uveď příklady zdrojů zvuku. Na čem závisí rychlost zvuku? Jakou má velikost ve vzduchu? Dokážeš najít prostředí, ve kterém se zvuk nešíří? Vysvětli, jak můžeme orientačně určit vzdálenost bouřky
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Zdroje a použitá literatura [1] FITZGERALT, Patrick. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [2] LYCAON. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [3] AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [4] BLOCK, Steve. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [5] WILKEN, Sebastien. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [6] HIPPS, Tim. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [7] AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [8] AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [9] AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HES, Jaromír. Zvuk - šíření [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: %20%C5%A1%C3%AD%C5%99en%C3%AD%20zvuku.pdf AUTOR NEUVEDEN. Fyzika 9. třída - poznámky, příklady, témata pro opakování [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Sada klipartů MS office Není-li uvedeno jinak, jsou obrazové materiály dílem autora, vytvořené v open-source sw Inkscape, případně jde o fotografie pořízené autorem materiálu