Didaktická média v dějepisném vyučování přednáška č. 10 AR 2014/2015
Pojem didaktická (edukační) média Dříve nazývány vyučovací a učební prostředky. Kritéria klasifikace DM v dějepisném vyučování: 1.hledisko autenticita – fikce 2.dle zdroje smyslového vnímání
I. Klasifikace DM dle autenticity Historické prameny listiny, kroniky, akta, umělecká díla, vyprávění pamětníků, fotografie, historické mapy, plány, dobové filmy a nahrávky, stavební památky, hmotné předměty Média zprostředkující s určitým prvkem autenticity literatura faktu, historická beletrie, slovníky, reprodukce uměleckých děl, dokumentární filmy s historickou tematikou, historické atlasy, odborná přednáška Zprostředkující (didaktická) média výklad učitele, učebnice, školní dějepisné atlasy, historické kartogramy, školní dějepisné mapy, školní makety, nástěnné obrazy
Klasifikace DM dle zdroje smyslového vnímání Textové prostředky 1.slovní – výklad učitele oral history? 2.písemné – učebnic, zápis na tabuli, historická literatura, naučné slovníky, kroniky, dokumenty Vizuální 1.obrazové – ilustrace v učebnicích, nástěnné obrazy, diapozitivy, reprodukce uměleckých děl, originály uměleckých děl ( obrazy, kresby, grafiky), fotografie, karikatury, plakáty
2. grafické – časové přímky, historické mapy, školní atlasy, plány měst, grafy, schémata, statistické tabulky hmotné prostředky – trojrozměrné učební pomůcky auditivní prostředky (dobové zvukové záznamy, rozhlasové pořady) audovizuální prostředky ( film, videozáznam, televizní pořady)
Moderní edukační média 1. Výukový CD -ROM – propojení médií, integrace zvuku, obrázků, textu, animace a videa →multimedialita Typy dějepisných výukových programů: historické dokumenty nástin obecné historie historické simulace didaktické hry, kvízy, testy Sledovat – instalaci, ovladatelnost, obsah,design
MEM 2. Internet + aktuální informace v elektronické a hypertextové podobě _ absence kontroly kvality, nesystematické uspořádání informací
Využití internetu ve výuce D informační zdroj komunikace, projektová výuka tvorba vlastních internetových stránek pro výuku D motivace Postup práce s internetem- zdrojem historického poznání ( dle J. Raveho):
vymezení problému rešerše z učebnic a příruček vyhledávání na internetu zpracování dat Stellner, František, Poláček, Jaroslav a kol., Internet nejen pro historiky, Praha 2003
Didaktická technika Umožňuje využití didaktických médií 1.Tradiční didaktická technika přístroje → statický obraz – diaprojektor přístroje → promítání neprůhledných předloh – epiprojektor přístroje → promítání průhledných předloh – foliografy, zpětné projektory přístroje →přenášení zvuku – magnetofon, gramofon, CD přehrávač přístroje →promítání pohyblivých obrazů a zvuku – filmový promítací přístroj, videorekordér, DVD přehrávač
Didaktická technika Moderní prostředky DT osobní počítač dataprojektor interaktivní tabule vizualizér
Práce s interaktivní tabulí Využití zakoupených výukových programů 1/ Využití další nabídky výukových materiálů Tvorba vlastního výukového programu např. software SMART Notebook
Výhody a nevýhody práce s interaktivní tabulí + motivace ( vhodné využití tabule, samotná tabule) uplatnění zásady názornosti možnost zapojit Ž aktivně do výuky rozvíjení informační a počítačové gramotnosti žáků snadné uložení textu napsaného ve výuce a jeho sdílení prostřednictvím internetu se žáky - sklouzávání k encyklopedismu může být potlačován rozvoj abstraktního myšlení žáků příliš časté používání →opadá zájem Ž dbát při používání IT o interaktivitu tvorba vlastních výukových programů náročná na čas problémy s odhadem velikosti písma a čitelností textu Ani sebelepší technologie nedokáže udělat ze špatného učitele dobrého.
Příprava vlastní prezentace Využití: spojovačky přesouvačky přiřazovačky dokreslovačky dopisovačky doplňovačky poznávačky animace hry
Internet ve výuce dějepisu František Stellner, Jaroslav Poláček a kol., Internet nejen pro historiky. Jak hledat a najít, Praha 2003 aktuální informace absence kontroly kvality nesystematičnost i na stránkách historických institucí, univerzit chyby častější než u tištěných publikací