Didaktická média v dějepisném vyučování přednáška č. 10 AR 2014/2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Didaktická média v dějepisném vyučování
Advertisements

Použití počítačů NÁZEV ŠKOLY2. ZŠ J. A. Komenského Milevsko, J. A. Komenského 1023, okres Písek ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.4.00/ ČÍSLO ŠABLONYIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Raichová. Materiál je publikován pod licencí Creative Commons. ze sady:3tematický.
ICT ve výuce jazyků Mgr. Jana Sochorová Základní škola a Mateřská škola Česká Bělá.
Petr Vybíral  1.Didaktické technika  2.Média používaná ve výukovém procesu  3.E-learning  4.IS MU(osobní administrativa - Zápis předmětů,
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
PREZENTACE. INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE 2 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu VY_32_INOVACE_14_02 Šablona III/2 Inovace a.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
RŮZNOST KANCELÁŘSKÝCH BALÍKŮ je řada za sebou následujících snímků (slidů) předváděných na PREZENTACE monitoru počítače plátně prostřednictvím dataprojektoru.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_031.ICT.34 Tvorba webových stránek – úvod do CSS.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_09 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu I. (dějepis, historie, historické prameny,
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj POMŮCKY PRO ÚSPĚŠNOU PREZENTACI.
= Sada diapozitivů (snímků), které se promítají na promítacím přístroji (zpětném projektoru). Jednotlivé snímky se zobrazují v určitém pořadí a umožňují.
Základní škola Jílové u Prahy© 2017
Správa fotografií v Adobe Lightroom I.
Obchodní akademie Náchod
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Software počítače – opakování
Grafické programy - opakování
zpracovaný v rámci projektu
Způsoby zápisu algoritmů
Prezentace fotografií v Adobe Lightroom
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ORGANIZACE DAT V POČÍTAČI
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zábava na internetu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Algoritmizace - opakování
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Správa fotografií v Adobe Lightroom II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Finanční matematika 4. (finanční gramotnost) Složené úrokování
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Paměti počítače, rozdělení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Přídavná zařízení.
Informatika – Grafika.
Teorie Informace, signál
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář
Historické prameny a pomocné vědy historické
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
UA104 – Didaktika informatiky I
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Didaktický seminář 2019 Technologie pro aktivní zapojení žáků a studentů se zrakovým postižením do výuky mgr. Lukáš Másilko, ing. Svatoslav Ondra 16.—17.
Autor: Mgr. Božena Andrašková
Historické prameny a pomocné vědy historické
Transkript prezentace:

Didaktická média v dějepisném vyučování přednáška č. 10 AR 2014/2015

Pojem didaktická (edukační) média Dříve nazývány vyučovací a učební prostředky. Kritéria klasifikace DM v dějepisném vyučování: 1.hledisko autenticita – fikce 2.dle zdroje smyslového vnímání

I. Klasifikace DM dle autenticity Historické prameny listiny, kroniky, akta, umělecká díla, vyprávění pamětníků, fotografie, historické mapy, plány, dobové filmy a nahrávky, stavební památky, hmotné předměty Média zprostředkující s určitým prvkem autenticity literatura faktu, historická beletrie, slovníky, reprodukce uměleckých děl, dokumentární filmy s historickou tematikou, historické atlasy, odborná přednáška Zprostředkující (didaktická) média výklad učitele, učebnice, školní dějepisné atlasy, historické kartogramy, školní dějepisné mapy, školní makety, nástěnné obrazy

Klasifikace DM dle zdroje smyslového vnímání Textové prostředky 1.slovní – výklad učitele oral history? 2.písemné – učebnic, zápis na tabuli, historická literatura, naučné slovníky, kroniky, dokumenty Vizuální 1.obrazové – ilustrace v učebnicích, nástěnné obrazy, diapozitivy, reprodukce uměleckých děl, originály uměleckých děl ( obrazy, kresby, grafiky), fotografie, karikatury, plakáty

2. grafické – časové přímky, historické mapy, školní atlasy, plány měst, grafy, schémata, statistické tabulky hmotné prostředky – trojrozměrné učební pomůcky auditivní prostředky (dobové zvukové záznamy, rozhlasové pořady) audovizuální prostředky ( film, videozáznam, televizní pořady)

Moderní edukační média 1. Výukový CD -ROM – propojení médií, integrace zvuku, obrázků, textu, animace a videa →multimedialita Typy dějepisných výukových programů: historické dokumenty nástin obecné historie historické simulace didaktické hry, kvízy, testy Sledovat – instalaci, ovladatelnost, obsah,design

MEM 2. Internet + aktuální informace v elektronické a hypertextové podobě _ absence kontroly kvality, nesystematické uspořádání informací

Využití internetu ve výuce D informační zdroj komunikace, projektová výuka tvorba vlastních internetových stránek pro výuku D motivace Postup práce s internetem- zdrojem historického poznání ( dle J. Raveho):

vymezení problému rešerše z učebnic a příruček vyhledávání na internetu zpracování dat Stellner, František, Poláček, Jaroslav a kol., Internet nejen pro historiky, Praha 2003

Didaktická technika Umožňuje využití didaktických médií 1.Tradiční didaktická technika přístroje → statický obraz – diaprojektor přístroje → promítání neprůhledných předloh – epiprojektor přístroje → promítání průhledných předloh – foliografy, zpětné projektory přístroje →přenášení zvuku – magnetofon, gramofon, CD přehrávač přístroje →promítání pohyblivých obrazů a zvuku – filmový promítací přístroj, videorekordér, DVD přehrávač

Didaktická technika Moderní prostředky DT osobní počítač dataprojektor interaktivní tabule vizualizér

Práce s interaktivní tabulí Využití zakoupených výukových programů 1/ Využití další nabídky výukových materiálů Tvorba vlastního výukového programu např. software SMART Notebook

Výhody a nevýhody práce s interaktivní tabulí + motivace ( vhodné využití tabule, samotná tabule) uplatnění zásady názornosti možnost zapojit Ž aktivně do výuky rozvíjení informační a počítačové gramotnosti žáků snadné uložení textu napsaného ve výuce a jeho sdílení prostřednictvím internetu se žáky - sklouzávání k encyklopedismu může být potlačován rozvoj abstraktního myšlení žáků příliš časté používání →opadá zájem Ž dbát při používání IT o interaktivitu tvorba vlastních výukových programů náročná na čas problémy s odhadem velikosti písma a čitelností textu Ani sebelepší technologie nedokáže udělat ze špatného učitele dobrého.

Příprava vlastní prezentace Využití: spojovačky přesouvačky přiřazovačky dokreslovačky dopisovačky doplňovačky poznávačky animace hry

Internet ve výuce dějepisu František Stellner, Jaroslav Poláček a kol., Internet nejen pro historiky. Jak hledat a najít, Praha 2003 aktuální informace absence kontroly kvality nesystematičnost i na stránkách historických institucí, univerzit chyby častější než u tištěných publikací