Veronika Kurečková Centrum dopravního výzkumu, Brno Rehabilitační programy pro řidiče
Program pro řidiče s problematickým průběhem praxe, s cílem snížit recidivu přestupků a trestných činů v dopravě. Co je to „rehabilitační program“
Od 50. let výzkumy, že na nejhorší řidiče pokuty a hrozby nezabírají Od 70. let v USA a pak v Německu a Rakousku 90. léta expanze po Evropě V současnosti jsou rehabilitační programy pro řidiče běžnou praxí v drtivé většině evropských zemí. Zkušenosti z historie
Úrovně řidičské způsobilosti Ovládání vozidla. Pohyb v provozu. Kontext řízení (plánování, cíle jízdy apod.) Kontext života (životní styl, kultura, věk, příslušnost ke skupině…)
Individuální x skupinové Vzdělávání x terapie Jak můžou rehabilitační programy vypadat? Úspěšnost Redukce recidivy o 15 – 90 procent.
Projekt česko–švýcarské spolupráce řidiči pod vlivem alkoholu na principu KBT probíhá pilotní testování ve spolupráci s Probační a mediační službou. Jak vypadají rehabilitační programy v České republice? Projekt REPADO – 2011 – 2015 (financovaný v rámci Bezpečnostního výzkumu Ministerstva vnitra) řidiči pod vlivem alkoholu, trestné činy v dopravě, opakované přestupky kombinace edukace a terapie 5 setkání x 4 hodiny + 7 hodin výuky první pomoci
Účast v rehabilitačním programu povinná pro všechny řidiče, kteří přijdou o řidičský průkaz a chtějí jej získat znovu. 27 hodin. Programy vedené psychology – terapeuty, absolventy specializovaného vzdělávacího programu. Náklady hrazeny účastníky. Povinnost absolvovat vzdělávací program je součástí věcného návrhu nového zákona o autoškolství (č. 247). Připravováno MD ve spolupráci s MV. Současný plán
Represe a důsledná kontrola řidičů. Alternativní tresty. Opakování autoškoly? Školy smyku? Jaké máme alternativy?
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, Brno telefon: Veronika Kurečková