Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala Ludmila Kebzová
Advertisements

Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
V současném světě – 2 názory na svět
Názor na svět: věřící, bez vyznání a ateisté
Křesťanství vznik a podstata.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Křesťanství.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.62 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
Občanská výchova 7. ročník
Náboženská literatura
Světová náboženství.
KŘESŤANSTVÍ.
Světová náboženství.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.6
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_09.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
RISK Náboženství.
Asie - obyvatelstvo. Asie - obyvatelstvo Světadíl s největším počtem obyvatel na světě (asi 4 mld. lidí) Světadíl s největším počtem obyvatel na světě.
Vypracoval: Jakub Moravec
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - KŘESŤANSTVÍ
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník - Člověk a společnost – Dějepis - Náboženství autor VM:Ondřej Vojáček.
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
Víra a náboženství Výchova k občanství – 6. ročník
Věřím v ŽIVOT VĚČNÝ. 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Opakování - náboženství
Galatským. Autor a datum vzniku Pavel - po Jeruzalemském sněmu - v roce 49 po Kr. - jeden z nejstarších listů NZ.
Islámské umění.
Geografie Věda, která zkoumá krajinnou sféru (od 6 – 70 km pod zemským povrchem – až po 30 km nad zemským povrchem) Jaký je svět kolem nás? Proč je plný.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Šárka Hájková NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Z7_OBYVATELSTVO ASIE TÉMA: Obyvatelstvo Asie Obyvatelstvo.
Světová náboženství. Světové náboženství není založeno jen pro jeden národ, ale má své příznivce po celém světě.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování náboženství – opakovací kvíz Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-18 Šablona: III/2 Inovace.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Výukový materiál Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_V_LIDSKEM_SPOLECENSTVI_11.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_SVĚTOVÉ JAZYKY A NÁBOŽENSTVÍ ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Buddhismus Albert Procházka, Samuel Mann, Tadeáš Petrů, Slávek Rydval.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
VY_32_INOVACE_8_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_NÁBOŽENSTVÍ A JINÉ SEKTY Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace Registrační.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Židovství Judaismus. Toto náboženství pochází z Izraele Teologie judaismu slouží jako základ mnoha jiných náboženství včetně dvou nejrozšířenějších, křesťanství.
Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník:
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Něcisté, ateisté a agnostici: Čemu v Česku věříme?
Judaismus (židovství)
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Náboženství a fanatismus
Buddhismus VY_32_INOVACE_1B_18 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník: 1 Tematická oblast: OV1 Anotace: Tento materiál slouží k výuce a opakování učiva pro žáky, kteří byli v souladu s § 9 vyhlášky číslo 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, v platném znění, zařazeni do třídy odborného učiliště, kde se vzdělávají dle ŠVP v oborech E/01 Stravovací a ubytovací služby, E/01 Prodavačské práce a E/01 Pečovatelské služby. Autor: Mgr. Marcela VLASATÍKOVÁ Období vytvoření: Srpen 2013

Téma: Péče o zdraví 7. Duchovní život

Duchovní život Víme už, že člověk má: 1.biologické a materiální potřeby (jíst, pít,…bydlení, oblečení,..). 2.psychické potřeby - duševní (rozum, city a vůli) 3.sociální potřeby (pěstuje vztahy k lidem) Kromě nich vykazuje i projevy duchovního života.

Projevy duchovního života Prožívat krásu Prožívat lásku Vědět něco o hudbě Kochat se uměním Blízkost druhého člověka Blízkost druhých lidí Naplňují náš duchovní život.

Potřebujeme najít odpovědi i na těžké otázky: Přemýšlet, kde jsme se tu vzali? Co má v životě smysl? Co je smrt, co je po smrti? Existuje bůh? Je pouze jeden bůh? Kdo stvořil svět? Na většinu otázek nejde odpovědět. M u s í m e v ě ř i t

Víra v boha. Někteří věří jenom sami sobě a možnosti ovládat svůj život. Jiní věří v nadpřirozené síly nebo bytosti. Víra v boha a jeho vliv na náš život je základem náboženství.

Co přináší víra  V í r a u každého náboženství přináší pocit jistoty a sounáležitosti s ostatními věřícími lidmi.  Je to duchovní radost a obohacení života. Náboženství má vypracovaný morální kodex.  Jeho dodržování = vysoká morální úroveň společnosti. (Křesťanství – osobní život neomezuje.)

Náboženství ve světě Ve světě vzniklo velké množství náboženství.  Křesťanství – Ježíš  Buddhismus – Budha  Hinduismus - Brahma, Višnu a Šiva  Islám – Aláh ( Muslimové)  Judaismus – Bůh Stvořitel

Víra v ČR. U nás je nejrozšířenější náboženství křesťanství. Velkou roli na to, jestli se stane člověk věřícím, mají tradice rodiny, tradice kraje a společnosti (Slovácko, Valašsko). Víra Dává odpověď na otázky: Jak vznikl náš svět? Kdo jsme? Odkud jsme přišli? Kam směřujeme? Jak správně žít? Co je dobré? Co je špatné?

Křesťanství, kniha BIBLE Příslušnost ke křesťanství je dána křtem a osobním přijetím vyznání víry Všichni křesťané věří v jednoho Boha, vyznávají Ježíše Krista jako Spasitele a Božího syna uznávají křest a další svátosti věří v možnost odpuštění hříchů a spásy Křesťané věří, že Ježíš zemřel na kříži, třetího dne byl vzkříšen a za 40 dní vstoupil na nebe.

BUDDHISMUS Buddhismus, původem z Indie, zůstává stále nejrozšířenějším náboženstvím v Asii. Jeho jednotlivé školy můžete dnes nalézt na celém světě. Odhady počtu buddhistů se pohybují mezi 350 milióny až milióny věřících. Pravidla pro všechny stoupence zahrnují: zdržet se zabíjení a zraňování živých bytostí zdržet se braní věcí (nekrást) zdržet se nesprávného sexuálního chování zdržet se zraňující a nepravdivé mluvy (nelhat, nepomlouvat, nemluvit zbytečně...) zdržet se zneužívání omamných prostředků základem je vyhnout se jakémukoliv ublížení jiné bytosti. Dnes je praktikována především na území Tibetu, Nepálu, Bhútánu Mongolsku a některých částí Indie, Číny a Japonska.

Buddhismus V buddhistických textech můžeme najít návody, jak dosáhnout štěstí v tomto životě, co dělat pro lepší budoucí zrození, jak se správně chovat k manželce či manželovi a udržet si tak šťastný partnerský život v tomto i budoucím životě, jak si zachovat dobré, jak si udržet bohatství atd... Buddhisté po celém světě slaví Vesak Svátek je spojen se třemi událostmi ze života historického Buddhy. Na květnový úplněk se zakladatel buddhismu Gautama Buddha narodil, během květnového úplňku o 35 let později dosáhl plného rozvinutí mysli - osvícení, a ve věku osmdesáti let zemřel..

Islám Některá náboženství omezují věřící Islám – zakazuje ženám chodit bez muže, řídit auto, chodit do práce.. Islám pochází ze západního pobřeží arabského poloostrova, z měst Mekky a Medíny. Slovo "islám" znamená "odevzdání se Bohu" Je to náboženství založené na učení proroka Mohameda. Základní text Islámu - Korán - je považován za absolutní neměnnou pravdu. Každý krok lidské bytosti je předurčen Alláhem a vše co, se stane, je jeho dílem.

Hinduismus Je rozmanitější než buddhismus, a to částečně proto, že je možno vybírat z většího počtu božstev a částečně i proto, že bohové mohou mít rošťácké i zlomyslné povahy. Tři hlavní hinduistická božstva - Brahma, Višnu a Šiva.

Hindové Stoupenci hinduismu tvoří jednu šestinu světové populace

Judaismus Judaismus, židovské náboženství, které patří spolu s křesťanstvím a islámem mezi tři světové monoteistické soustavy. Je nejstarší, základy již ve 13. stol. př. n. l. v době Mojžíše. Hlavním rysem judaismu je víra v jediného Boha Základem judaismu jsou biblické texty Starého zákona. Vnějším symbolem smlouvy mezi Bohem a Židy, které si Bůh vyvolil za svůj privilegovaný národ, je obřízka. Nositeli judaismu jsou Židé.

Náboženské sekty. Někdy může dojít ke zneužití víry. Vznikají skupiny věřících sekty. Cílem bývá touha vůdců manipulovat s lidmi (ovládat je). Umí to dobře. Mladí a nezkušení jsou psychicky i ekonomicky zneužíváni. Cesta ze sekty = nesnadná, nemožná. Věřící jsou psychicky zneužíváni = není jim dán prostor pro vlastní úvahy a myšlení. Důvěřiví věřící jsou ekonomicky zneužíváni = připraví členy o majetek i peníze. Může dojít i k násilí.

Sekty Poučení o sektách najdeme v současné literatuře

Co vede lidi ke vstupu do sekty? Do sekty lidi přivádí porozumění s ostatními členy (bratry a sestrami) nalezení opory při řešení osobních neúspěchů nešťastné lásky a ztráty v osobním životě

Otázky: 1.Vyjmenuj projevy duchovního života. 2.Co je základem každého náboženství? Na které otázky odpovídá? 3.Co je to sekta? Jak vzniká a co od ní hrozí? 4.Co může vést mladé lidi ke vstupu do sekty? Co naleznou?

Použité zdroje a adresy Literatura Občanská výchova pro odborná učiliště I Autorka Hana Kovaříková, vydalo 2003 nakladatelství Septima stv.C3.AD cs.wikipedia.org/wiki/Buddhismus content/uploads/Phra_Buddha_Maha_Nawamin_Sakayamuni_Sri_Wisetchaichan.jpg

Pokračování npQRcLdqr3lZ4DqcQmTrE3MDRQG6cvNLpXUhdeFTVF5 3h7DF_25htqoPH3X6_dAN1-eBOjg klein/0.Uebersicht-klein/Hinduismus-kl.jpg content/uploads/2010/10/Akshardham_Delhi_.jpg