2 VÁNOCE 2015
3 KOMENTÁŘ Santa ani Děda Mráz nemají šanci, české Vánoce i letos patří Ježíškovi. Nejméně chceme pod stromečkem adrenalinové zážitky či erotické pomůcky, radost udělá kniha nebo dárek z lásky. Vánoční atmosféru ovlivní obava z možných teroristických útoků. Stejně jako v minulých letech i letos bude neohroženým králem tradičních křesťanských svátků pro téměř dvě třetiny domácí populace Ježíšek, který nedal svým konkurentům žádnou šanci. Jak ukázal aktuální průzkum společnosti SANEP, Ježíšek bude na Štědrý večer nadělovat dárky 65,1% českým domácnostem. Oproti tomu hojně reklamně a produktově propagovaný Santa Claus, pak o letošních Vánocích nadělí dárky 0,3% českým rodinám a Děda Mráz 0,5% veřejnosti. Jak dále ukázalo exkluzivní šetření společnosti SANEP, částku do výše 1000,-Kč hodlá investovat do vánočních dárků 13,9% respondentů, kteří představují reprezentativní vzorek domácí populace. Částku od 1000,-Kč do 3000,-Kč pak míní investovat do vánočních dárků 22,2% dotázaných a částku ve výši od 3000,-Kč do 5000,- Kč 25,3% dotázaných. Finanční obnos ve výši od 5000,-Kč do 10000,-Kč pak hodlá do dárků investovat 17,1% dotázaných a obnos přesahující částku ,-Kč již jen 9,3% respondentů. Na vánoční dárky pak nemá žádné finanční prostředky 5,1% dotázaných. Za nejlepší dárek pod vánočním stromkem považuje 8,9% dotázaných knihu a 8,4% veřejnosti pak drobnost z lásky. Nejlepším dárkem pro 6,9% dotázaných je ten, o nějž si sami řeknou. Nicméně každého dárku si váží 36,7% dotázaných. Naopak za nejméně žádaný nebo spíše nevhodný dárek považuje 11,6% dotázaných poukázku na adrenalinový zážitek. Nevhodné je coby vánoční dárek i erotické prádlo či erotické pomůcky, a to z pohledu 6,4% respondentů. Jako nejhorší dárek pod stromečkem je dle názoru 5,6% veřejnosti prostředek na hubnutí. V žebříčku nejhorších vánočních dárků následují ponožky (5,2%), věci do domácnosti (4,7%) či alkohol (4,2%).
4 KOMENTÁŘ Vánoční svátky vnímá i přes předvánoční shon jako období klidu a pohody 31,6% veřejnosti. Pro 15,5% respondentů představují Vánoce příležitost k rodinnému setkání. Jako radost pro děti pak představují Vánoce pro 13,9% dotázaných. Tradiční křesťanské hodnoty a symboliky oslavuje o vánočních svátcích 13,7% dotázaných. Ovšem pouze jako chaos a stres vnímá Vánoce 12,3% dotázaných a jako nákupy dárků a předvánoční shon 8,2% respondentů. Kvůli nákupu vánočních dárků je ochotno se zadlužit v souhrnu 3,5% dotázaných. Což je o tři desetiny procentního bodu víc než v minulém roce. Větší finanční prostředky na pořízení vánočních dárků hodlá oproti loňskému roku vynaložit 17,9% dotázaných. Jakkoli je zřejmé, že si jednoznačná většina domácí populace spojuje vánoční svátky s Ježíškem v souhrnu 82,1% veřejnosti se domnívá, že Vánoce jsou již spíše komerční událostí než právě křesťanským svátkem. K tomuto většinovému názoru nepochybně přispívá obchodně konzumní předvánoční atmosféra, která jednoznačně převyšuje duchovní rovinu těchto významných křesťanských svátků. Oblíbené slevy u českých zákazníků budu v zorném poli i při nákupu spotřebního zboží v povánočních slevách, které hodlá letos využít v souhrnu 44,3% veřejnosti. O letošních Vánocích hodlá na sobě šetřit 16,4% dotázaných. Na všem, co k těmto svátkům patří pak letos bude šetřit 11,8% veřejnosti a na stromečku a výzdobě 5,5% respondentů. Naopak letos nebude šetřit 31,2% dotázaných. Bohužel vánoční svátky budou ovlivněny i teroristickými útoky. Ovlivnění vánoční atmosféry z obavy další eskalace násilí připouští v souhrnu 22,8% dotázaných.
5 KOMENTÁŘ S velkou obavou z eskalace násilí v souvislosti s teroristickými útoky bude prožívat letošní Vánoce 7,2% dotázaných. Stejně jako loni, ale i s mírnou obavou pak bude prožívat vánoční svátky 15,9% respondentů. V porovnání s minulým rokem nedochází k příliš zásadním změnám. Nicméně pozorovat lze mírně vyšší ochotu se kvůli nákupu vánočních dárků zadlužit. Rovněž je zjevná větší ochota k vynaložení větších finančních prostředků k nákupu vánočních dárků než v minulém roce. Tato zjištění mohou souviset s ekonomickou a politickou stabilitou naší země, ale i dalších evropských států. Na druhé straně se ovšem zvyšuje počet lidí, kteří nemají na dárky dostatek finančních prostředků, což je zase naopak reflexí rozšiřující se sociální propasti v naší společnosti. Exkluzivní internetový průzkum společnosti SANEP byl proveden ve dnech – na vybrané skupině dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel ČR ve věku 18+ let. Celkově se průzkumu společnosti SANEP zúčastnilo v rámci respondentního panelu více jak 220 tisíc registrovaných uživatelů dotázaných. Reprezentativní vzorek byl vybrán metodou kvótního výběru a odpovídá sociodemografickému rozložení obyvatel ČR dle údajů Českého statistického úřadu. Statistická chyba u uvedené skupiny obyvatel se pohybuje v rozmezí +-2,5%. Kontrola daného vzorku byla provedena triangulační datovou metodou. Více na SANEP je členem mezinárodní aliance výzkumných agentur AIMRI (Alliance of International Market Research Institutes).
6 Kdo bude o letošních Vánocích u Vás nadělovat dárky? N=4.208 In %
7 Jakou finanční částku hodláte letos investovat do vánočních dárků? N=4.208 In %
8 Jaký dárek považujete za nejlepší? N=4.208 In %
9 Jaký dárek považujete za nejhorší? N=4.208 In %
10 Co pro Vás představují Vánoce? N=4.208 In %
11 Jste ochotni se kvůli nákupu vánočních dárků zadlužit? N=4.208 In %
12 Hodláte v letošním roce vynaložit na nákup vánočních dárků více finančních prostředků než v roce 2014? N=4.208 In %
13 Domníváte se, že Vánoce jsou již spíše komerční událostí než křesťanským svátkem? N=4.208 In %
14 Hodláte v letošním roce při nákupu spotřebního zboží využít spíše povánoční slevy? N=4.208 In %
15 O letošních vánočních svátcích budete nejvíce šetřit na: N=4.208 In %
16 Ovlivní Vaší atmosféru a prožití letošních svátků vánočních obava z dalších možných teroristických útoků? N=4.208 In %
17 V souvislosti s teroristickými útoky v Paříži budete prožívat letošní svátky vánoční: N=4.208 In %
18 Kdo bude o letošních Vánocích u Vás nadělovat dárky? In % Ježíšek Rodina Děda Mráz Santa Claus Vánoce neslavím Nikdo Nevím
19 Jakou finanční částku hodláte letos investovat do vánočních dárků? In % – 1000 Kč – 3000 Kč – 5000 Kč – Kč Více než 10 tis. Kč Na letošní dárky nemám peníze Nevím
20 Jaký dárek považujete za nejlepší? In % Knihy Drobnost z lásky Ten, o nějž jste si sami řekli Finanční prostředky Elektronika (TV, rádio. DVD, PC, tablety atp.) Ostatní – jiný (pod 3%) Každého dárku si vážím Nevím
21 Jaký dárek považujete za nejhorší? In % Poukázka na adrenalinový zážitek Erotické prádlo či erotické pomůcky Prostředky na hubnutí Ponožky a jiné běžné spodní prádlo Věci do domácnosti (nádobí, prostředky na uklízení, žehlící prkna atp.) Alkohol Ostatní – jiný (pod 3%) Každého dárku si vážím Nevím
22 Co pro Vás představují Vánoce? In % Klid a pohodu Radost pro děti Křesťanské svátky, které každoročně oslavují zrození Ježíše Nazaretského Příležitost pro rodinné setkání Chaos a stres Nákupy dárků a předvánoční shon ,2 Nevím
23 Jste ochotni se kvůli nákupu vánočních dárků zadlužit? In % ANO SPÍŠE ANO NE SPÍŠE NE NEVÍM
ANO SPÍŠE ANO NE SPÍŠE NE NEVÍM Hodláte v letošním roce vynaložit na nákup vánočních dárků více finančních prostředků než v roce 2014? In %
25 Domníváte se, že Vánoce jsou již spíše komerční událostí než křesťanským svátkem? In % ANO SPÍŠE ANO NE SPÍŠE NE NEVÍM
26 Hodláte v letošním roce při nákupu spotřebního zboží využít spíše povánoční slevy? In % ANO SPÍŠE ANO NE SPÍŠE NE NEVÍM
27 O letošních vánočních svátcích budete nejvíce šetřit na: In % Všem Sobě Stromečku a výzdobě Dárcích pro příbuzné Jídle Dárcích pro potřebné Dárcích pro své partnery Dárcích pro děti Šetřit nebudu Nevím
TÉMA PRŮZKUMU: Vánoce 2015 REALIZÁTOR: SANEP s.r.o. VÝBĚR RESPONDENTŮ: kvótní výběr TYP OTÁZEK: multiplechoice REPREZENTATIVITA: ve věku 18+let Reprezentativní vzorek odpovídá sociodemografickému rozložení obyvatel ČR dle údajů Českého statistického úřadu. VELIKOST REPREZENTATIVNÍHO VZORKU: N=4.208 Celkově se průzkumu společnosti SANEP zúčastnilo v rámci respondentního panelu více jak 220 tisíc registrovaných uživatelů, dotázaných. PRŮBĚH PRŮZKUMU: POUŽITÁ METODIKA PRŮZKUMU: internetový CAWI on/off-line průzkum POUŽITÉ KVÓTY: věk, pohlaví, bydliště, vzdělání STATISTICKÁ ODCHYLKA: +- 2,5% KONTROLA VZORKU: triangulační datová metodika METODOLOGIE 28
29 METODOLOGIE POHLAVÍ MUŽI48,9% ŽENY51,1% CELKEM100% VĚK ,3% ,4% ,2% 60+28,1% CELKEM100% PŘÍJEM 0-20 tis.Kč62,4% tis.Kč35,1% 50 tis.Kč a více2,5% CELKEM100% VZDĚLÁNÍ základní + SŠ bez maturity 54,6% SŠ s maturitou 31,1% VŠ 14,3% CELKEM 100% VELIKOST MÍSTA BYDLIŠTĚ Praha12,1% Středočeský12.3% Ústecký7,3% Plzeňský5,2% Královéhradecký5,1% Vysočina4,7% Moravskoslezský11,9% Jihomoravský11,7% Liberecký4,3% Karlovarský2,8% Jihočeský5,8% Pardubický4,9% Olomoucký6,3% Zlínský5,6% ČR celkem100% METODOLOGIE
Panel Book 30
Kontakty SANEP SANEP s.r.o. Cimburkova 258/21 Praha 3, Žižkov PSČ IČO: DIČ: CZ Sekretariát: Tel: Fax: Oldřich Zajíc jednatel a ředitel společnosti Tel.: Průzkum zpracoval analytický tým společnosti SANEP a Oldřich Zajíc 31