Městský úřad Žamberk Mgr. Radomíra Křenová. Řízení kvality – nutnost, standard nebo přepych? Proč řídit kvalitu a certifikovat? Pokud chceme dosáhnout.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STRATEGIE VIZE Kam chceme dojít? Kde jsme? Co umíme?
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Projektové řízení Modul č.1.
Presentation Title.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Změny požadavků podle nové normy
Benchmarking nepřetržitý a systematický proces porovnávání a měření produktů, procesů a metod vlastní organizace s těmi, kdo byli uznáni jako vhodní pro.
Hodnocení škol a školských zařízení
NĚKTERÉ ZKUŠENOSTI ZE ZAVÁDĚNÍ ISO 27001
Analýza a popis pracovního místa
Management kontinuity činností organizace
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
Příprava pracovníků v Tanex,PLASTY a.s. Ing. Dana Spejchalová, Ph.D.
Postakviziční integrace Jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Pavel Seeman.
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Systém managementu jakosti
ISMS VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
E-PRAHA 2006/Osička1 Systém managementu jakosti ÚMČ Praha 10 ČSN EN ISO 9001:2001 Systém managementu jakosti ÚMČ Praha 10 ČSN EN ISO 9001:2001.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Řešení informační bezpečnosti v malých a středních firmách Pavel Šnajdr – Informační management 2 Diplomová práce.
Management systému řízení kvality
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/9 9. Tvorba modelů v procesně řízeném podniku  Způsoby modelování  Základní postupy a role.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
Personální audit - cesta k efektivitě využívání lidských zdrojů.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
Přechod na ISO 9001:2015 v DIAMO, s. p.
Systém managementu jakosti
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Edukační standardy Beharková Natália.
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Role manažerů kvality na odborech MěÚ
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

Městský úřad Žamberk Mgr. Radomíra Křenová

Řízení kvality – nutnost, standard nebo přepych? Proč řídit kvalitu a certifikovat? Pokud chceme dosáhnout určitého stupně kvality, musíme mít přehled o všech krocích a procesech, které vedou k jejímu zajištění. Standardní činností úřadu jsou téměř všechny požadavky normy připraveny ke splnění a není důvod nepojmenovat či neidentifikovat procesy, které jsou běžnou součástí chodu úřadu. Zpřesňování postupů práce a činností vede k větší jistotě práce zaměstnanců a vyladěný systém komunikace uvnitř úřadu je základní předpoklad pro předávání a sdělování informací, které jsou základem řízení.

Řízení kvality – nutnost, standard nebo přepych? Můj příspěvek se týká řízení kvality, ale musím začít prvotní zmínkou o předchozím zajištění bezpečnosti informací. Městský úřad Žamberk se začal zabývat otázkou lepšího zajištění bezpečnosti informací v roce 2006 také z důvodu zájmu poskytnout občanům, městu i zaměstnancům vyšší kvalitu zabezpečení a jistotu uložení dat, kterých v databázích různých agend neustále přibývá.

Řízení kvality – nutnost, standard nebo přepych? V roce 2006 byla provedena analýza bezpečnosti a celkového stavu řízení na MěÚ, která určila směr dalších kroků úřadu. V návaznosti na analýzu se prvním cílem stala certifikace ISMS a vzhledem k tomu, že systémy sloužící k zajištění bezpečnosti informací se mohou v širokém rozsahu využít i pro řízení kvality, bylo rozhodnuto, že druhým a následným cílem je také certifikace QMS. Tým, který se podílel na řízení ISMS - „Informační fórum“ se rozšířil i na oblast QMS – „Fórum jakosti“, kdy základ týmu z řad zaměstnanců je stejný, ale jednotlivé oblasti mají odlišné představitele vedení, kteří samostatně zpracovávají a řídí uvedené oblasti.

Řízení kvality – nutnost, standard nebo přepych? Do týmu jsou zapojeni zaměstnanci v průřezu strukturou úřadu, který se nám zdál nejvýhodnější: - vedoucí odboru obrany a krizového řízení - vedoucí kanceláře tajemníka - vedoucí právního odboru - vedoucí odd. informatiky - vedoucí odd. územního plánování - referentka odboru finančního … a vzhledem k tomu, že náš úřad je umístěn ve dvou budovách, jsou v týmu zástupci obou budov.

Řízení kvality – nutnost, standard nebo přepych? Když už na našem městském úřadě došlo v roce 2007 k certifikaci systému bezpečnosti informací, byl tím vytvořen další prostor, zčásti připravený i pro požadavky QMS a následující rok jsme získali i certifikát systému řízení kvality. Samozřejmě to nebylo jednoduché a museli jsme ještě mnoho věcí dotáhnout, upravit, připravit a zpracovat, ale už by byla škoda, nevyužít vše, co bylo již dokončeno.

Řízení kvality – nutnost, standard nebo přepych? Pokud shrnu to, co požaduje norma, mohu požadavky zjednodušit na: požadavky na dokumentaci (základní řády, směrnice, pracovní postupy, nařízení … apod.) odpovědnost managementu i jednotlivých řídících stupňů (stanovení hierarchie) plánování a cíle (všichni vedoucí pravidelně připravují…) zaměření na zákazníka (občana) a zpětná vazba (kdo to je, co mu nabídneme a jak…) komunikace vnější i vnitřní (kontakt s občanem a nezpochybnitelný kontakt se zaměstnanci) kontrola a přezkoumání (denní činnosti zaměstnanců i vedoucích, činnost auditů a vnitřních kontrol) zdroje (lidské, materiální, finanční… činnost personalistů, správců rozpočtů i vedoucích…) kompetence a výcvik (činnost personalistů ve spolupráci s vedoucími zaměstnanci, příp. se školiteli) infrastruktura a pracovní prostředí (vedoucí a referenti BOZP…) plánování a realizace/výroba „produktu“ (vlastní činnost v agendách, výstupy náplní práce) nakupování a hodnocení dodavatelů (práce investičních referentů nebo vedoucích odborů) monitorování a analýza dat (vedoucích – souvisí s plánováním, činnost odd. IT, benchmarking) nápravná a preventivní opatření ( vedoucí, příp. bezpečnostní referenti…)

Řízení kvality – nutnost, standard nebo přepych? … vše se v činnosti úřadu najde, vše by mělo být nějakým způsobem zpracované a podchycené. Musím se ale přiznat, že kromě studování norem a podkladů, nám pomohla i náhoda, to když jsem si zašla do knihovny pro oddechový román a odnášela jsem si knihu „Vedení lidí, týmů a firem“ od Jiřího Plamínka - a bylo zřejmé, co bude částečnou náplní příštích večerů. Hned v úvodu jsem pak narazila na klíčovou myšlenku pro řízení kvality - řešit téma „proč“ daleko více, než „jak“. Vysvětlit všem, že pochopení problému může daleko více přispět ke zvýšení kvality, než jen dodržování návodu jak pracovat.

Řízení kvality – nutnost, standard nebo přepych? Doslovně: „Kdo chápe „proč“ je něco dobré dělat určitým způsobem, může v neobvyklých situacích běžný postup modifikovat a má v nich větší šanci uspět.“ „… je dobré uspořádat ve firmě procesy, je to však nástroj k něčemu, nikoliv cíl sám o sobě. A navíc, pokud je na konci procesů neužitečný produkt, žádné jejich zlepšování vám k úspěchu nepomůže.“

Řízení kvality – nutnost, standard nebo přepych? V kapitole „Budování úspěšné firmy“ mě zaujal obrázek pyramidy úspěchu a zlepšování, který je založen na otázkách a odpovědích na téma: 1. UŽITEČNOST (Máme co nabídnout? Víme komu a proč?) 2. EFEKTIVITA (Není to zbytečně nákladné?) 3. STABILITA (Umíme se vyrovnat se změnami a potížemi?) 4. DYNAMIKA (Dokážeme řídit změny a ovlivňovat vývoj?)

Řízení kvality – nutnost, standard nebo přepych? Pro obhajobu certifikace v minulém roce jsem si připravila modifikaci/doplnění této pyramidy a dosadila některé činnosti a kroky, které nám v řízení kvality pomáhají a vedouc nás dále, po stupních nahoru. Konkretizaci našich činností v rámci obecného pravidla.

Řízení kvality – nutnost, standard nebo přepych? Úplným základem je vytvoření karet procesů. Pak nastupuje benchmarking a vyhodnocování s porovnáváním a také zpětná vazba. Dalším krokem je tvorba procesních map jednotlivých procesů, kdy se pečlivým rozborem může původně jeden proces rozdělit i na několik jiných, dále tvorba krizových plánů a v neposlední řadě analýza rizik/hrozeb.

Řízení kvality – nutnost, standard nebo přepych? Samotná analýza rizik není požadavkem normy systému řízení kvality, ale je dobrým pomocníkem při řešení preventivních opatření nebo stanovování nápravných opatření. U nás tato analýza vznikla jako „vedlejší produkt“ a má dvě části - první obecnou, teoretický seznam hrozeb „co se může přihodit“ v různých oblastech provozu a řízení úřadu a jejich obecné preventivní zabezpečení a druhou konkrétní, kdy jsou již stanoveny na základě reálnější hrozby pro úřad postupy prevence s vyhodnocením důležitosti rizik.

Řízení kvality – nutnost, standard nebo přepych?

Pokud se mohu vrátit k úvodnímu slovu, celému „Fóru jakosti“ i mně jde nejen o to udržet certifikaci, ale přiblížit a vysvětlit všem zaměstnancům nutnost plnění nastavených kritérií a tím je vtáhnout do celého procesu zajišťování kvality … tzn. nejen „vykonávat“, ale hlavně sami „tvořit cestu“. Netvrdím, že je to proces jednoduchý, krátký ani nezavazující, ale abych odpověděla na předloženou otázku z názvu mé prezentace, myslím si, že řízení kvality je v dnešní době již nutný standard bez známek přepychu.

Řízení kvality – nutnost, standard nebo přepych? Děkuji za pozornost. Mgr. Radomíra Křenová vedoucí kanceláře tajemníka Městský úřad Žamberk