C O TO JE MATERIASLIMUS ? lat. materia – látka filozofický směr podstatou všechno je hmota (bytí)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Ekonomická krize, lidský a sociální kapitál Mgr. Ing. Petr Wawrosz.
Média: nástroj vládnoucí třídy
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Empedoklés a Anaxagoras
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Sociální vztahy.
Problémy poválečného světa
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Osvícenství.
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
KULTURA Jitka Nešněrová.
Bolševická revoluce Revoluce v Rusku.
Evropa od pádu Napoleona do revoluce roku 1848
KOMUNISMUS Michal Hess.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Teorie státu - pokračování
Bohatství versus chudoba
Literatura na počátku 20.století
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
Albert Camus Barbora Vaňková.
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
KOMUNISMUS UTOPIE NEBO ZLOČIN?.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Úvod do estetiky estetika.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Předchůdkyně I. vlny ženského hnutí
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
„Filosofové doposud svět vysvětlovali, jde však o to – změnit ho.“
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Globální svět v geopolitické perspektivě.
O BDOBÍ RESTAURACE A ROVNOVÁHY SIL (1815 – 1847) Mgr. Vladimír Velešík.
Projevy marxismu, komunismu, stalinské represe - Gulagy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
7lOSnQ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Václav Bělohradský * Praha.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Marxismus Mgr. Vladimír Velešík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Filosofická antropologie
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
Základní škola Čelákovice
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Základní filozofické otázky
Francouzský materialismus I
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Transkript prezentace:

C O TO JE MATERIASLIMUS ? lat. materia – látka filozofický směr podstatou všechno je hmota (bytí)

H ISTORIE MATERIALISMU

P OČÁTKY PROJEVU počátku v antice – náznaky v Milétské škole (atomismus - pralátka, hmota z malých částeček) rozmach v 1. pol. 19. stol. ve Francii díky encyklopedistům v Německu v 1. pol. 19. stol. věděcké vysvětlení materialismu i metafyzikou => existuje bytí přechází až k idealismu zásluhou Karla Marxe nutnost vnímat vztah mezi hmotou a ideálem hmota základ a lidské vědomí obraz hmoty

KARL MARX – KOMUNISTICKÝ MANIFEST "Evropou obchází strašidlo - strašidlo komunismu. Ke svaté štvanici na toto strašidlo se spojily všechny mocnosti staré Evropy - papež i car, Metternich i Guizot, francouzští radikálové i němečtí policajti. Kde je opoziční strana, ketrá by nebyla svými vládnoucími odpůrci vykřičena jako komunistická, kde je opoziční strana, která by opět potupnou výtku komunismu nevmetla ve tvář, jak pokrokovějším opozičníkům, tak i svým reakčním odpůrcům? Z této zkušenosti vyplývá dvojí. Komunismus je ji uznáván všemi evropskými mocnostmi za moc. je svrchovaný čas, aby komunisté otevřeně před celým světem vyložili své názory, své cíle a své snahy a proti báchorkám o strašidle komunismu postavili manifest strany samé. Proto se v Londýně shromáždili komunisté nejrůznějších národností a sepsali tento manifest, jenž uveřejní v jazyku anglickém, francouském, německém, italském, vlámském a dánském."

O BSAH MANIFESTU dějiny lidské politiky od tzv. "bojů tříd každá revoluce vedla k další třídní nerovnosti po zániku feudální společnosti vznik buržoasie (majetní) a proletářů (nemajetní) podstat třídního boje – buržoasie se obohacuje na úkor práce proletariátu

Z ÁKLADNÍ BODY MANIFESTU vyvlastnění pozemkového majetku progresivní daň zrušení dědičného práva konfiskace majetku emigrantům a rebelům zestátnění úvěrůprostřednictvím národní banky se státním kapitálem a výhradním monopolem zestátnění dopravy navýšení narodních továren, orné půdy stejná pracovní povinnost spojení zemědělství a prům. výroby veřejná a bezplatná výchova všech dětí

D NEŠNÍ POJETÍ MATERIALISMU

C O JE JÍM OVLIVŇOVÁNO ? věda – vše má materiální povahu, vše je hmota, člověk jako pouhý organismus morálka a mravnost -> to, co bylo kdysi považováno za špatné, je dnes až žádoucí právo – sebezvýhodňování skupin či jednotlivce politika -> zájem jen o ekonomické poměry psychologie – činím to, co je mi příjemné

O VLIVŇUJÍ I NÁZORY NA ŽIVOT eutanázie („Ať se člověk zbytečně netrápí.“) interupce („Každá žena může sama hospodařit s buňkami ve svém vlastním těle.“)

M ATERIÁLNÍ HODNOTY vyšší hodnoty jsou trvalejší než nižší nižší hodnoty lidi oddělují a vyšší lidi naopak spojují čím více je hodnota univerzálnější, tím je vyšší vyšší hodnota vzniká v tom případě, pokud z ní plyne vyšší naplnění Příjemnost a nepříjemnost: upřednostnění příjemnosti vzniká smyslovým cítěním projevuje se v jednání Vitální hodnoty: rozdíl mezi životními hodnotami v Nietzechově smyslu vztah mezi vznešeností a nízkostí hodnoty nelze zjednodušovat (např.: na příjemné či nepříjemné nebo na užitečné či neužitečné)

M ATERIÁLNÍ HODNOTY Duchovní hodnoty: vyšší pozice hodnoty nejsou závislé na vitálních hodnotách a příjemnosti - dávat přednost např.: krásný - škaredý, spravedlivý - nepravedlivý. Posvátné a profánní: oblast vyšších hodnot, ukazují se na nějakých předmětnostech, většinou filozofický pohled základ v lásce, člověk získává Boží perspektivu náhledu city jako blaženost, zoufalství, blízkost.

P RAMENY : ScheleraObsah textu zpracován z knihy: Filosofie 19. století; Emerich Coreth + kolektiv Celý obsah z článku Karl Marx: komunistocký manifest čerpán z knihy : Karl Marx, Bedřich Engels - Manifest komunistické strany Text: O (dnešní) krizi liberální demokracie očima Maxe Schelera filosofii/ w=article&id=6&idc=43&Itemid=57 w=article&id=6&idc=52&Itemid=57