Krizový plán Centrum primární prevence Občanské sdružení Semiramis Mladá Boleslav.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Mikulov, Valtická č. 3,
Advertisements

Systém včasné intervence ve Svitavách
Právní problematika pitvy
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
6. Krajská konference k prevenci rizikových forem chování
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Poradenský proces v programech všeobecné primární prevence rizikového chování Markéta Exnerová Vedoucí Centra primární prevence Semiramis o.s. PPRCH 2009.
Odpovědnost školy v oblasti rizik. Druhy odpovědnosti odpovědnost za škodu –škoda na zdraví, jiná nemajetková újma, škoda na majetku odpovědnost za přestupek.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní poradenské pracoviště
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Kurz pro výchovné poradce Právní rámec výkonu poradenské činnosti
Individuální výchovný plán
Centrum primární prevence Semiramis o.s.
AKTUÁLNÍ PROBLÉMY NA ÚSEKU ODHALOVÁNÍ A VYŠETŘOVÁNÍ SEXUÁLNĚ MOTIVOVANÉ TRESTNÉ ČINNOSTI PÁCHANÉ NA DĚTECH mjr. Mgr. Jan Machuta 3. oddělení SKPV OOK.
Boj proti fotbalovému násilí filosofie, právní rámec a role jednotlivých subjektů Ivan Langer ministr vnitra.
ŽIVOT VE ŠKOLE - I VE ŠKOLE S PRAVIDLY
Sociální patologie SCPT SCPA
TEST 1. Čeho se dopustil Kapitán, když pustil družinu Jezevců nocovat do lesa? 2. Čeho se dopustil Koumák, když kluky zavedl do seníku? 3. Mělo by na celou.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Poznatky z šetření stížností
Prezentace OSPOD Městského úřadu Jilemnice 26. listopadu 2014
Minimální preventivní program školy
Prezentace OSPOD Městského úřadu Jilemnice 28. srpna 2014
O.s. PREVENT působí v Jihočeském kraji od roku 1999 na poli protidrogové prevence a vzdělávání. Zastřešuje několik zařízení a projektů. Mezi jinými i Kontaktní.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
INTERVENCE STÁTU DO RODINNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ © Radovan Dávid, 2012.
DLOUHODOBÝ ZÁMĚR VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE (2012 – 2016)
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
1 Opatření MŠMT k oblasti šikany ve školním prostředí Bezpečné klima ve školách 17. – Praha, Hotel Fortuna nisterstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Vyhodnocení akce ALKOHOL. Prevence v rámci akce proběhlo na území celé ČR více jak 140 besed ve školách a školských zařízeních na téma užívání.
Tým pro mládež Plzeň-město v rámci projektu „Na správnou cestu!“
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Linka bezpečí a důvěry - komunikace se službami odborné pomoci
MULTIDISCIPLINÁRNÍ SPOLUPRÁCE V SOCIÁLNĚ - PRÁVNÍ OCHRANĚ DĚTÍ Jihlava,
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Možnosti a činnost kurátora pro děti a mládež, výchovná opatření TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Povinnosti a práva zdravotnických pracovníků
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Hazard Alkohol a Děti 2018.
Školská sociální práce
Právní rámec pomoci obětem domácího a sexuálního násilí
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA, náměstek ústředního školního inspektora
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Záškoláctví.
Transkript prezentace:

Krizový plán Centrum primární prevence Občanské sdružení Semiramis Mladá Boleslav

Co je krizový plán? Přesný „návod“, jak postupovat při řešení krizových situací Kdo se na něm podílí? Konkrétní podoba (školní řád, změny,srozumitelnost,odkazy,..) Kde je jeho místo?

STRATEGIE KRIZOVÝ PLÁN Síť návazných služeb Nové přístupy (čerpání dobré praxe) Kumulace funkcí Formálnost Nechci, neumím Priority jinde Strategie MPP Evaluace Metodické vedení Supervize Kazuistické semináře Konzultace Školní řád

Zásady krizového plánu Přesný postup Zakotvení konkrétních jevů do školního řádu + zřetelné sankce Jasné kompetence (kdo, co) Týmová spolupráce – Poradenské centrum Jednotný postup pro všechny x individuálně ke každému případu Podrobné seznámení (sbor, rodiče, žáci) Spolupráce s Policií ČR Vstup Policie ČR do školy

Rozumy Konzumace alkoholu, tabákových výrobků a ostatních návykových látek v ČR Konzumace návykových látek osobami mladšími 18ti let Distribuce drog Pravidla 1.pomoci (při akutní intoxikaci apod.) Znalost oznamovacích povinností Předčasné ukončení školní docházky (kriminogenní faktor) Každé řešení je lepší než pasivita? (některá řešení horší než neřešení) Provádět šetření má v kompetenci pouze Policie ČR Role školy je pouze preventivní a poradenská!

Rozumy Škola musí vytvořit podmínky pro předcházení výskytu rizikového chování v prostorách školy v době školního vyučování, včetně všech školních akcí i mimoškolní činnosti. Škola musí zajistit bezpečnost a ochranu zdraví žáků před škodlivými účinky rizikového chování v prostorách školy v době školního vyučování, včetně všech školních akcí i mimoškolní činnosti. Škola má jednoznačnou odpovědnost za žáky. Škola musí pomocí školního řádu jasně vymezit zákaz rizikového chování.

Rozumy Škola poskytuje žákům a rodičům (zákonným zástupcům) nezbytné informace nutné k zajištění ochrany před rizikovým chováním. Škola poskytuje žákům věcné a pravdivé informace o formách rizikového chování, přiměřené jejich rozumovému a osobnostnímu vývoji. Škola je povinna působit na žáky v oblasti primární prevence rizikového chování. Při řešení případů souvisejících s rizikovým chováním je třeba spolupracovat s dalšími zainteresovanými institucemi (Policie ČR, Orgán sociálně-právní ochrany dětí apod.).

Rozumy Škola může od Orgánu sociálně-právní ochrany dětí vyžadovat pomoc. V České republice není stanovena věková hranice pro užívání návykových látek (nelegálních i legálních). Jejich konzumace tedy není považována za protiprávní jednání. Jejich užívání osobami mladšími 18 let je považováno za nebezpečné chování a každý nezletilec má tedy nárok na pomoc Orgánu sociálně-právní ochrany dítěte.

Rozumy Za přestupek nebo trestný čin je považováno navádění či podpora užívání návykových látek u osob mladších 18 let i samotné prodání či podání návykové látky (zde se jedná zejména o alkohol a tabákové výrobky, které spadají do legálních návykových látek). Užívání návykových látek v prostorách školy v době školního vyučování a na všech akcích pořádaných školou (tedy i mimoškolní činnosti) není přípustné. Všichni zaměstnanci školy mají oznamovací povinnost k vedení školy v případě, kdy žáci návykové látky užívají, distribuují či je u sebe přechovávají.

Rozumy Za přestupek nebo trestný čin je považováno přechovávání (držení) a distribuce nelegálních návykových látek. Množství, které je distribuováno, není rozhodující. Množství u přechovávání (držení) je rozhodující pouze ve vztahu ke kvalifikaci protiprávního jednání (přestupek nebo trestný čin). Šikanování může naplňovat skutkovou podstatu řady trestných činů (omezování osobní svobody, vydírání, vzbuzení důvodné obavy, čin loupeže, čin znásilnění, čin pohlavního zneužívání, čin kuplířství, čin ublížení na zdraví, čin poškození cizí věci, čin násilí proti skupině a proti jednotlivci).

Rozumy Pedagogický pracovník musí předcházet šikanování mezi žáky, projevy šikanování neprodleně řešit a každé jeho oběti poskytnout okamžitou pomoc. Pedagogický pracovník, kterému bude znám případ šikanování a nepřijme v tomto ohledu žádné opatření, se vystavuje riziku trestního postihu (neoznámení trestného činu, nepřekažení trestného činu, nadržování, schvalování trestného činu, podněcování k trestnému činu apod.). Skutkovou podstatu trestného činu (účast na trestném činu) může jednání pedagogického pracovníka naplňovat v případě, že o chování žáků věděl a nezabránil spáchání trestného činu např. tím, že ponechal šikanovaného samotného mezi šikanujícími žáky apod.

Rozumy Vážnější projevy rasismu a jiné diskriminační projevy jsou postihovány jako přestupek nebo trestný čin. Za přestupek je považováno ohrožení výchovy a vzdělávání nezletilců, kdy dítě není přihlášeno k povinné školní docházce nebo dojde k zanedbání péče o ni. Osobní prohlídku u žáka nebo prohlídku jeho věcí má v kompetenci pouze Policie ČR.

Rozumy Pokud získá pracovník školy hodnověrným způsobem poznatky o tom, že někdo připravuje, páchá nebo již spáchal jednání, které lze posoudit jako týrání dítěte, má podle platných zákonů tzv. oznamovací povinnost. V případě zanedbání této povinnosti nastupuje pro tuto osobu trestní odpovědnost za nepřekažení nebo neoznámení trestného činu (týrání svěřené osoby, znásilnění, pohlavní zneužívání, vražda). Rodiče (zákonní zástupci) musí být informování o tom, co se s jejich dítětem děje či bude dít. Jedinou výjimkou, kdy rodiče nejsou informováni, je podezření či zjištění zneužívání, týrání dítěte ze strany rodičů nebo jiných příbuzných. V tomto případě se situace řeší s pomocí Orgánu sociálně-právní ochrany dítěte a s Policií ČR.

Rozumy Pokud je žák v ohrožení života, rodiče (zákonní zástupci) jsou informování až poté, co pedagog kontaktuje lékařskou službu první pomoci (opět s výjimkou problematiky zneužívání a týrání). Škola může použít orientační testy na přítomnost návykových látek (alkoholu pomocí dechové zkoušky, nelegálních návykových látek pomocí zkoušky ze slin) pouze v případě podezření na intoxikaci žáka (ne formou plošného testování) a na základě předem získaného souhlasu rodiče nebo zletilého žáka. Před použitím orientačních testů je vhodné mít zpracován postup při pozitivním výsledku testu i při negativním výsledku testu.

Zákony, paragrafy, pokyny a vyhlášky Úmluva o právech dítěte č. 104/1991 Sb. Školský zákon č.561/2004 Zákon č. 563/20 04 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů Vyhláška č. 116 /20 11 Sb.,o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole č.j / Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů

Zákony, paragrafy, pokyny a vyhlášky Zákon č. 359/1999 Sb., O sociálně právní ochraně dětí Zákon č. 200/1990 Sb., O přestupcích Zákon č. 40/2009 Sb., Trestní zákoník Zákon č. 218/2003 Sb., Zákon o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a soudnictví ve věcech mládeže Zákon č. 167/1998 Sb., Zákon o návykových látkách Závazný pokyn policejního prezidenta č.8/2002, č.64/2001 (vstup Policie ČR do školy)

Zákony, paragrafy, pokyny a vyhlášky Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních č.j / Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti MŠMT – Metodický pokyn č.j / k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení

Zákony, paragrafy, pokyny a vyhlášky Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance, č.j.: /99-22 Strategie prevence kriminality na léta Metodický pokyn MŠMT č.j / k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví Pravidla pro rodiče a děti k bezpečnějšímu užívání internetu č.j.: /

Tvorba krizového plánu – NL (základní postupy)  Zabránit v další činnosti (konzumaci NL)  Odebrat a zajistit látku  Posoudit zdravotní stav  Rozhovor s dítětem  Stručný záznam o dané situaci  Založení záznamu do agendy ŠMP  Informace vedení školy  Informace zákonným zástupcům (mimořádná rodičovská schůzka), OSPODu  Opakovaná situace – OSPOD  Poskytnutí informací o možnostech odborné pomoci  Sankce vycházející ze školního řádu (příp. sankčního řádu)

Tvorba krizového plánu – „Co dělat, když..?“ Nález alkoholu v prostorách školy  Netestovat danou látku  Ihned informovat vedení školy  Danou látku uložit u vedení školy  Provést stručný záznam  Mapovat situaci ve škole

Tvorba krizového plánu – „Co dělat, když..?“ U žáka zadržen alkohol  Netestovat danou látku  Informovat vedení školy  Stručný záznam s vyjádřením žáka (podpis)  Informovat zákonného zástupce (odevzdat mu danou látku), OSPOD (při opakování dané situace)  Podezření na intoxikaci neznámou látkou – přivolat lékaře (látku mu odevzdat)

Tvorba krizového plánu – „Co dělat, když..?“ Žák je podezřelý z držení nelegální NL  Zajištění bezpečnosti (žáka i ostatních)  Zjištění zdravotního stavu, pokud zřejmá intoxikace (záchranná služba)  Kontakt PČR, zákonných zástupců  Izolace žáka do příjezdu PČR  Žádná prohlídka!

Tvorba krizového plánu – „Co dělat, když..?“ Žák se svěří s užíváním návykových látek  Nevyhýbat se rozhovoru (nabídnout radu a podporu)  Obrátit se na relevantní služby  Informování zákonných zástupců (s vědomím žáka)

Tvorba krizového plánu – „Co dělat, když..?“ Rodič hledá ve škole radu, jak řešit problémy s návykovými látkami u svého dítěte  Respektovat specifika každého případu  Poskytnout informace o dostupných službách  Doporučit poradenství  Domluvit se na případných společných krocích

Tvorba krizového plánu – „Co dělat, když..?“ Škola zjistí, že v místě, kde sídlí, lze sehnat návykové látky  Škola nenese právní odpovědnost (mimo své území)  Role v komunitě, morální odpovědnost  Spojení s místními organizacemi (Policie ČR, neziskové organizace,..)  Zvážit, zda informovat rodiče, žáky  Zajistit dobrou informovanost pro pracovníky školy

Na co nikdy nezapomenout…  Posoudit zdravotní stav (1.pomoc, záchranná služba)  Prodiskutovat případ se žákem nebo zajistit intervenci (školní psycholog, výchovný poradce)  Nevyhýbat se rozhovoru (zájem)  Neslibovat, že nebudete nikoho informovat  Informování zákonných zástupců  Informování OSPOD  Informování PČR  Zvážit, zda informovat ostatní členy sboru, ostatní žáky

Tvorba krizového plánu – „Co dělat, když..?“ Odkazy:   Časopis Prevence   „Trestní odpovědnost pedagogů a žáků v praxi“, Jana Mahdalíčková, FAKTA

Děkuji za pozornost Markéta Exnerová Centrum primární prevence Semiramis o.s