Neživá příroda ve vztahu k flóře a vegetaci. Charakter vegetace ČR souvisí s: polohou ději, které proběhly v minulosti geologickou stavbou klimatem členitostí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Půdy v ČR Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Povrch dnešní krajiny povrch ČR je pestrý – střídají se roviny, pánve, kotliny a vysočiny nejvyšší pohoří se rozkládají při státní hranici.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_62_05 Název materiáluČeská vysočina.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor:Mgr. Pavla Jeníková Reg.číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název.
VY_32_INOVACE_Vac_III_02 Povrch ČR Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
PEDOSFÉRA = vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry spolupůsobením: – = věda zabývající se půdou a jejím geografickým rozšířením = věda zabývající se.
Chráněná území ČR Vypracoval Mgr. Pavel Daněk. Chráněná území Chráněná území jsou místa, kde jsou přírodní složky uchovávány v co nejpřirozenějším stavu.
RISKUJ ČESKÁ REPUBLIKA (fyzickogeografická část) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Zábranská. Dostupné z Metodického.
Horská služba ČR NONSTOP SOS
GEOLOGICKÝ VÝVOJ A STAVBA ČR Př_161_Geologie_Geologický vývoj a stavba ČR Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště,
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
VY_32_INOVACE_Vac_III_10 Průmysl ČR Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
VY_32_INOVACE_07-44 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – přírodní poměry.
Vegetační stupně, trofické a hydrické řady na příkladu střední Evropy Sestavil RNDr. Martin Culek, Ph.D. s využitím podkladů RNDr. Ing. M. Kynčla (str.
Zeměpis – 6.ročník Krajina VY_32_INOVACE_ Název školy
EVROPA.
410 RP SCHKO Slavkovský les
Rozmanitost reliéfu v ČR
VY_52_INOVACE_46_Geomorfologické celky ČR
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Základní údaje Název – Česká republika, Česko (spor)
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vznik Země a její vývoj.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
Českomoravská subprovincie
Vzdělávací materiál: Olomoucký kraj Operační systém:
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Sopečná pohoří. Sopečná pohoří Sopečná pohoří- České středohoří Geomorfologický celek o rozloze 1265 km². Vznik v třetihorách sopečnou činností, za.
Povrch ČR.
SLOVENSKO. SLOVENSKO POLOHA V RÁMCI EVROPY1 SLOVENSKO hlavní město Bratislava rozloha cca km2 počet obyvatel cca náboženství římští.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
TÉMA: Národní parky a chráněné krajinné oblasti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
VY_52_INOVACE_41_Geologický vývoj ČR
Základní údaje Název – Česká republika, Česko (spor)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Marie Polanská NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_Krkonošský národní park.
Vybrané kapitoly z pedogeografie a biogeografie
Geologická stavba České republiky
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Strukturní tvary reliéfu
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál pro 8.ročník
Zeměpis – 9.ročník Půdy ČR VY_32_INOVACE_ Název školy
VY_52_INOVACE_40_Projevy geologických jevů
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
ZŠ Brána Nová Paka, Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Z - 8. ročník
Sopečná činnost v ČR Autor: Mgr. Marian Solčanský
Les Porost dřevin v němž je vyvinuto stromové patro a stromy dosahují výšky alespoň 5 m a zápoj korun je 25 % Složitý ekosystém tvořený: Fytocenózou =
Podmíněn především vnitřními činiteli Země pohyby litosferických desek
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
Usazené horniny = sedimenty
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Stepi název step vznikl v ruštině pro travnaté
HORNINY Rastislav Švec.
Ústecký kraj Marková Vendula.
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
Karlovarský kraj Zárubová Eliška.
Transkript prezentace:

Neživá příroda ve vztahu k flóře a vegetaci

Charakter vegetace ČR souvisí s: polohou ději, které proběhly v minulosti geologickou stavbou klimatem členitostí reliéfu

chladný S teplý J oceanický Zkontinentální V

Geologická stavba Český masív- prvohory Západní Karpaty- třetihory vněkarpatské sníženiny středopolské nížiny Vídeňská pánev versus Polabí

Alpínské vrásnění porušeníparoviny Českého masívuporušení paroviny Českého masívu pohraniční horypohraniční hory jezerní pánve (Podkrušnohoří, Třeboňsko)jezerní pánve (Podkrušnohoří, Třeboňsko) sopečná činnost (Doupovské hory, České středohoří)sopečná činnost (Doupovské hory, České středohoří)

Přelom 3-tihor a 4-tohor síť kaňonovitých údolí zvyšování pestrosti reliéfu zvyšování biodiverzity

Pleistocén střídání dob ledových a meziledových mnohonásobné přesuny vegetačních pásem jevy sedimentační, půdotvorné a odnosné vznik sprašového pásma vátých písků ledovcových kotlů reliktů

Pleistocén

Pleistocén severoevropské zalednění horské zalednění ZV migrace druhů

Podnebí

Současnost mírný podnebný pás teplé a suché nížiny, chladné a vlhké hory západní proudění vzduchu místní rozdíly jsou podmíněny: výškovou členitostí postavením horských pásem

mírně teplá oblast –6-7°C; srážky mm teplá oblast –8-9°C; srážky mm chladná oblast –3-5,5°C; srážky mm

Suché oblasti: –SZ Čechy: Poohří, Slánsko –JZ Morava: Znojemsko, Pavlovské vrchy Vlhké oblasti: –Ostravsko

Geologický podklad fyzikální vlastnosti substrátu chemismus substrátu

fyzikální vlastnosti substrátu pevné, kamenitě větrající horniny: horniny starohor, prahor a prvohor, vápence druhohor, vyvřeliny nezpevněné zeminy: kvartérní hlíny, spraše a aluviální štěrky a písky, terciérní jíly a písky (mořské) polopevné horniny: křídové a třetihorní slíny, jílovce permokarbonu horniny přechodné: křídové a permokarbonové pískovce, karpatský flyš

Druhy vázané na skalní podklad

Saxifraga paniculataSaxifraga rosacea

Druhy skal i přechodných hornin

Helianthemum canumFumana procumbens

Alyssum montanum

Druhy vázané na hluboké substráty

Tetragonolobus maritimusSilaum silaus

Serratula tinctoriaStippa capillata

chemické vlastnosti substrátu: BAZICKÉ HORNINY vápence a dolomity: proces krasovění (škrapy, dutiny), Český a Moravský kras, Pavlovské vrchy sladkovodní vápence-travertiny, almy: tzv. bílé stráně-dolní Poohří, Polabí, Moravský Krumlov ultrabazické vyvřeliny, přeměněné horniny: serpentiny (hadce): údolí řek (Mohelno, Povodí Želivky-Sedlický potok) vrcholy (Mnichovské hadce u Mar. Lázní) třetihorní čediče: Lounské středohoří

Druhy vázané na vapnité substráty

Sesleria caeruleaAsplenium viride

Arenaria grandifloraEpipactis atrorubens

Druhy vázané na travertiny

Triglochin palustreSchoenus nigricans

Equisetum variegatumCarex davalliana

Druhy vázané na hadce

Asplenium adulterinumMinuartia smejkalii

Potentilla crantzii subsp. serpentini

Cerastium alsinifolium

chemické vlastnosti substrátu: KYSELÉ HORNINY křemence: vznik sutí kvádrové pískovce české křídy: úzká údolí, skalní věže váté písky: vázané na kyselé bory a doubravy karpatský flyš:

Druhy vázané na kyselé váté písky

Koeleria glaucaTeesdalia nudicaulis

Filago minimaFestuca psammophila

Reliéf členitost reliéfu umocňuje či potlačuje vliv substrátu modifikuje vliv makroklimatu (inverze) říční fenomén ledovcové kotle (Krkonoše, Hrubý Jeseník) exponované skalnaté vrcholy (České středohoří)

Půdy hnědozemě- převládající lesní půdy podzoly - vysoké polohy černozemě - lesostepi; spraše členitý reliéf podmiňuje mozaiku půdních typů

Osídlení a tvářnost krajiny s příchodem člověka zemědělce ( let př. n. l.): –kontinuitní odlesnění –zemědělství, pastva –rozrušení a odnos půdy –plošný odnos a stržová eroze –vznik náhradních stanovišť