HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Domácnost a její potřeby. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
Potřeby lidí 2.hodina.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Potřeby :  Co to jsou potřeby  Základní.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ZAKLADNI.
HOSPODAŘENÍ RodinY 6. ročník.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Rozpočet domácnosti VY_32_INOVACE_ 19 Mzda, pracovní podmínky.
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
OSOBNÍ A RODINNÝ ROZPOČET Praktické cvičení. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
VYTVOŘENÍ RODINNÉHO ROZPOČTU. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Funkce operačního systému (11). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
FINANČNÍ GRAMOTNOST BANKOVNÍ SOUSTAVA, FUNKCE CENTRÁLNÍ BANKY.
HOTOVOSTNÍ OPERACE Nákup a prodej. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ DAŇ Z PŘEVODU NEMOVITOSTÍ.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Stupňová a oblouková míra (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
E K O N O M I K A Nepřímé daně - úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Statky a služby Základní ekonomické pojmy Čím uspokojujeme potřeby? Službami a statky. Co je to statek? Hmotná i nehmotná věc sloužící k uspokojení potřeb.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POŠTOVNÍ POUKÁZKY A JEJICH VYUŽITÍ.
FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKLÁDÁNÍ S PROSTŘEDKY NA BĚŽNÉM ÚČTĚ HOTOVOSTNÍ VKLADY.
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PENÍZE Bezhotovostní peníze.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PENÍZE
MĚNA A BANKOVKY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE BANKOVKY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Úvod do předmětu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE OCHRANNÉ PRVKY BANKOVEK.
PRAKTICKÉ CVIČENÍ U pokladny. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Tangens a kotangens v pravoúhlém trojúhelníku (5).
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Majetek domácnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Funkce sinus (8). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Goniometrické rovnice (1) (17). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Funkce tangens (10). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti, hospodaření.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ II.
Ekonomika – základní pojmy.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Inverzní funkce k funkcím goniometrickým (2)
HTML (II) (3).
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Graf a vlastnosti funkce
MOTIVACE.
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Hospodaření aneb ten dělá to a ten zas tohle… aneb lidské potřeby.
Vztahy mezi goniometrickými funkcemi
hospodaření domácnosti.
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Domácnost a její potřeby

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor: Mgr. Marie Kubátová Předmět: Hospodaření domácnosti

Obsah Domácnost 1 Potřeby domácnosti 2 Volné statky 3 Vzácné statky 4 Úkol 1 5 Lidské potřeby 6 Uspokojování potřeb 7 Hra 8 Něco navíc 9 Zápis 1 Domácnost její potřeby 10

Obsah Zápis 2 Lidské potřeby 11

Jedinec nebo skupina lidí žijících společně a hospodařící se společným majetkem a penězi. Nejtypičtějším příkladem je RODINA. Členové domácnosti vstupují na trh buď jako kupující, nebo jako prodávající. Jaký je rozdíl mezi prodávajícím a kupujícím? Prodávající – ten, kdo zákazníkovi nabízí nějaký výrobek (službu) za peníze. Kupující – ten, kdo kupuje za peníze zboží (službu). Domácnost 1

Potřeba – pocit nedostatku, který se člověk snaží naplnit, uspokojit. Potřeby uspokojuje získáváním statků Rozdělení statků: 1/ volné - poskytuje nám je příroda (vzduch, vítr, voda, sl.energie,atd.) 2/ vzácné – jsou produkty lidské práce, věci a výtvory člověka Potřeby domácnosti 2

Nehmotné volné statky: voda vítr oheň slunce sníh Hmotné volné statky: uhlí želez.ruda dřevo ropa zlato zemní plyn Volné statky 3

Nehmotné vzácné statky: např. zákonyelektřinasoftwarehudbapatent Hmotné vzácné statky: např. autodůmknihaoblečenípotraviny Vzácné statky 4

Roztřiď správně tyto statky: Voda, oblečení, ropa, oheň, auto, zákony, elektřina, dům, vítr, uhlí, sníh, hudba, kniha, slunce, plyn, software, silnice, báseň, dřevo, plyn Volné nehmotné: Voda, oheň, vítr, sníh, slunce Volné hmotné: Ropa, uhlí, dřevo, plyn Vzácné nehmotné: Zákony, elektřina, hudba, software, báseň Vzácné hmotné: Oblečení, auto, dům, kniha, silnice Úkol 1. 5

Rozdělení: 1) Fyziologické - jsou nepostradatelné – spánek, potrava, pití, dýchání, teplo, poloha, bezpečí, sexu a další psychické potřeby (láska, sebeúcta, atp.) 2) Ostatní – postradatelné, více či méně hmotné – např. dům, auto, oblečení,dovolená, atd. nehmotné – přátelé, práce, uznání, vzdělání, atd. Domácí úkol: Sepiš si 10 svých běžných denních potřeb. Rozděl je na fyziologické, hmotné a nehmotné. Lidské potřeby 6

Členové domácnosti uspokojují své potřeby buď a) vzájemnou pomocí a péčí (nehmotné potřeby, psychické potřeby) nebo b) prostřednictvím peněz (hmotné potřeby) Peníze získají: -Vydělají si je prací (mzda) Nebo stát vyplácí -Důchod (nemocní, staří) -Podpora v nezaměstnanosti -Sociální dávky ( rodičovský příspěvek, přídavky na děti,.. Úkol: Zamysli se a zkus ze svých sepsaných potřeb vyškrtnout alespoň tři, bez kterých by ses musel obejít. Uspokojování potřeb 7

Představte si, že došlo k zemětřesení. K vašemu domovu se blíží obrovská vlna tsunami. Máte jen 10 minut na to, abyste si sbalili NEJNUTNĚJŠÍ věci a utekli na vysokou horu poblíž. Co si s sebou vezmete? Hra 8

Pyramida lidských potřeb Něco navíc 9

Domácnost - Jedinec nebo skupina lidí žijících společně a hospodařící se společným majetkem a penězi. Nejtypičtějším příkladem je RODINA. Potřeby domácnosti: Potřeba – pocit nedostatku, který se člověk snaží naplnit, uspokojit. Potřeby uspokojuje získáváním statků Rozdělení statků: 1/ volné - poskytuje nám je příroda (vzduch, vítr, voda, sl.energie,atd.) 2/ vzácné – jsou produkty lidské práce, věci a výtvory člověka Volné nehmotné: Voda, oheň, vítr, sníh, slunce Volné hmotné: Ropa, uhlí, dřevo, plyn Vzácné nehmotné: Zákony, elektřina, hudba, software, báseň Vzácné hmotné: Oblečení, auto, dům, kniha, silnice Zápis 1: Domácnost a její potřeby 10

Rozdělení: 1) Fyziologické - jsou nepostradatelné – spánek, potrava, pití, dýchání, teplo, poloha, bezpečí, sexu a další psychické potřeby (láska, sebeúcta, atp.) 2) Ostatní – postradatelné, více či méně hmotné – např. dům, auto, oblečení,dovolená, atd. nehmotné – přátelé, práce, uznání, vzdělání, atd. Členové domácnosti uspokojují své potřeby buď a) vzájemnou pomocí a péčí (nehmotné potřeby, psychické potřeby) nebo b) prostřednictvím peněz (hmotné potřeby) Peníze získají: -Vydělají si je prací (mzda) Nebo stát vyplácí -Důchod (nemocní, staří) -Podpora v nezaměstnanosti -Sociální dávky ( rodičovský příspěvek, přídavky na děti,.. Zápis 2:Lidské potřeby 11

x %2F&h=0&w=0&sz=1&tbnid=kp1MKvV01bH_cM&tbnh=184&tbnw=273&zoom=1&docid=5_HtFGnKmJD6vM&hl=cs&ei=0YxWUribD8fDswa3vICA Cg&ved=0CAQQsCU 28%2F&h=0&w=0&sz=1&tbnid=kp1MKvV01bH_cM&tbnh=184&tbnw=273&zoom=1&docid=5_HtFGnKmJD6vM&hl=cs&ei=0YxWUribD8fDswa3vICA Cg&ved=0CAQQsCU Použité zdroje

Navrátilová P.ing, Finanční gramotnost, 1.vydání, Computer Media sro.,2012, ISBN: Galerie obrázků MPP Použité zdroje