Praktická výuka přírodovědných předmětů na ZŠ a SŠ CZ.1.07/1.1.30/02.0024 JAK KATIONTY PŘIZNAJÍ BARVU Ing. Jan Hrdlička, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mangan.
Titan Sloučeniny TiO2 (minerál rutil – v přírodě titan v ox. čísle 4)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_99.
Kvantitativní analytická chemie
Typy chemických reakcí
REDOXNÍ DĚJ RZ
REAKCE ANIONTů Praha – město našeho života
D-prvky.
Částicová stavba látek
Analytická chemie Kvalitativní analýza
Název šablony: Inovace v chemii 52/CH22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: ZÁKLADNÍ CHEMICKÉ VÝPOČTY.
Analytická chemie.
I. NÁZVOSLOVÍ.
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Chemické rovnováhy ve vodách
Prvky VI.B skupiny chróm (24 Cr) výskyt: chromit - FeO . Cr2O3
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor materiálu: RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření: září 2012
Redoxní reakce.
REAKCE CHEMIE ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 5
Metody analytické chemie
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Rhenium. Poloha v periodické tabulce VII.B skupina.
Látkové množství, molární hmotnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Názvosloví kyselin a hydroxidů
Molybden.
Biogenní prvky.
Obecný vzorec: M OH, kde M je kation kovu, H+I je vodíkový kation a O-II je kyslíkový anion. Celkový náboj OH skupiny je -1 (OH)-1. Tvorba vzorce:
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
A opět názvosloví. Úkol 1: Rozděl sloučeniny na hydroxidy, kyseliny, soli: HClO 3, NaOH, NaClO 3, H 3 PO 4, HCl, CuCO 3, HIO 4, Ca(OH) 2, Fe(OH) 3, K.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Oxidačně redukční reakce
8.3 Které látky jsou hydroxidy?
Hydroxidy.
Bc. Miroslava Wilczková
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_11_REDOXNÍ REAKCE TÉMA: REDOXNÍ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
SULFIDY. SULFID OLOVNATÝ ● Krystalická látka ● Ocelově šedá barva, intenzivní kovový lesk ● V přírodě se vyskytuje jako minerál GALENIT ● Základní surovina.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák REDOXNÍ REAKCE.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 4. Chemické názvosloví Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník.
Gravimetrie gravimetrie (vážková analýza) - ze známé navážky vzorku izolujeme vhodným postupem stanovovanou složku ve formě čisté sloučeniny známého chemického.
Ověřování základních znalostí z chemie
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Barvy chemie Doc. RNDr. Marie Solárová, Ph.D. Mgr. Martin Mucha, Ph.D.
CHEMICKÉ SLOUČENINY Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Redoxní reakce.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-18
Pyrit FeS2 Sulfidy FeS2 Autor: Mgr.Vlasta Hrušová.
registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MOLYBDEN.
10. Test z anorganické chemie Obecná a anorganická chemie
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách
Obecná a anorganická chemie
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Základy radiochemie (radiobiologie I)
Vážková analýza - gravimetrie
Mgr. Dagmar Muzikářová Gymnázium Elgartova
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Názvosloví sulfidů (sirníků)
Transkript prezentace:

Praktická výuka přírodovědných předmětů na ZŠ a SŠ CZ.1.07/1.1.30/ JAK KATIONTY PŘIZNAJÍ BARVU Ing. Jan Hrdlička, Ph.D.

Bílé světlo – složeno z barev viditelné části záření Pokud některou část spektra vynecháme, tak součet zbylých barev nám dodá barevný vjem.

Fotony mohou předat svoji energii valenčnímu elektronu Pokud jsou fotony zachyceny, chybí barva odpovídající těmto fotonům v bílém světle a my pak vidíme procházející světlo jako barevné.

Kation může zreagovat s vhodným činidlem – pokud má po reakci odlišnou strukturu valenčních elektronů, změní se i vlnové délky světla, které je schopen pohlcovat Někdy má vliv také oxidační stav daného prvku, protože každý kation má jiný počet valenčních elektronů (tmavě zelený roztok Cr 3+ a žlutý Cr VI O 4 2-, hnědozelený Fe 2+ a žlutohnědý Fe 3+ ).

Důkazové reakce - nejčastěji ve zkumavkách Obvyklý postup je opatrné odlití asi 1 ml vzorku do zkumavky a k němu pomocí kapátka nebo opatrným přiléváním je přidáván roztok činidla Při provádění důkazu sledujeme, zda přídavkem činidla dochází v roztoku ke změnám, např. tvorbě sraženiny, nebo změnám barvy roztoku. V některých případech může dojít k tomu, že vzniklá sraženina se dalšími přídavky činidla opět rozpustí nebo je zabarvení roztoku nestálé.

Reakce železa (rozlišení Fe 3+ a Fe 2+ ) V roztoku - rovnováha mezi kationtem železitým Fe 3+ a železnatým Fe 2+ Vliv vzdušného kyslíku Ionty železnaté od železitých lze rozlišit snadno pomocí roztoků hexakyanoželezitanu, resp. hexakyanoželeznatanu. Vzhledem ke stárnutí těchto roztoků a ustavovování rovnováhy mezi Fe 2+ a Fe 3+ lze využít jen čerstvé roztoky

Důkaz Fe 3+ kyanoželeznatanem draselným Fe 3+ + K 4 [Fe(CN) 6 ]  Fe 4 (3+) [Fe (2+) (CN) 6 ] 3. Reakce je průkazná i v přítomnosti dalších kationtů Důkaz Fe 3+ thiokyanatanem draselným Fe 3+ + KSCN  Fe[Fe(SCN) 6 ] Vzniklou barevnou sloučeninu lze vytřepat do organického rozpouštědla, např. éteru nebo amylalkoholu

Důkaz Fe 2+ kyanoželezitanem draselným Fe 2+ + K 3 [Fe(CN) 6 ]  Fe 4 (3+) [Fe (2+) (CN) 6 ] 3 Fe 2+ + [Fe(CN) 6 ] 3- ↔ Fe 3+ + [Fe(CN) 6 ] 4- Důkaz Fe 2+ kyanoželeznatanem draselným Fe 2+ + K 4 [Fe(CN) 6 ]  K 2 Fe (2+) [Fe (2+) (CN) 6 ] Důkaz Fe 2+ dimethylglyoximem v amoniakálním prostředí Kation železnatý Fe 2+ lze dokázat také reakcí s dimethylglyoximem v prostředí hydroxidu amonného.Vzniká červené zabarvení komplexu železnatého iontu s dimethylglyoximem. Struktura červeného komplexu dimethyldioximu se železnatým iontem

Reakce molybdenu MoO (NH 4 ) 2 S ‑‑ > MoSO NH 4 OH MoSO (NH 4 ) 2 S ‑‑ > MoS 2 O NH 4 OH MoS 2 O (NH 4 ) 2 S ‑‑ > MoS 3 O 2- + NH 4 OH MoS 3 O 2- + (NH 4 ) 2 S ‑‑ > MoS NH 4 OH Přídavkem roztoku minerální kyseliny k roztoku se začne vylučovat černá sražena sulfidu molybdenového. MoS 4 2- ‑‑ > MoS 3 + S 2- Důkaz molybdenanu thiokyanatanem Redukcí molybdenu z oxidačního stavu Mo VI vzniká žluté zabarvení, které postupně tmavne až do červeného odstínu. To je připisováno vznikajícímu nižšímu oxidačnímu stavu Mo V, až postupné redukci na Mo III za vzniku K 3 [Mo(SCN) 6 ].

Reakce olova Důkaz olovnatého iontu bromovou vodou Pb OH - ‑‑ > Pb(OH) 2 Pb(OH) 2 + NaOH ‑‑ > Na[Pb(OH) 3 ] Na[Pb(OH) 3 ] + Br 2 ‑‑ > PbO 2 + H 2 O + N aBr + HBr

Reakce kobaltu 2 Co(OH) 2 + H 2 O + ½ O 2 ‑‑ > 2 Co(OH) 3 Důkaz kobaltnatého iontu reakcí s amoniakem [Co(NH 3 ) 6 ] 3+

Reakce niklu (Ni 2+ ) Důkaz nikelnatého iontu oxidací v alkalickém prostředí 2 Ni(OH) 2 + Br OH - ‑‑ > 2 Ni(OH) Br - Důkaz nikelnatého iontu reakcí s amoniakem [Ni(NH 3 ) 6 ] 2+. Barevné hrátky s Ni 2+ Ni 2+  Ni(OH) 2  [Ni(NH 3 ) 6 ] 2+  NiC 8 N 4 O 4 H 14

Reakce hořčíku Důkaz hořečnatého iontu reakcí s jodnanem I 2 + NaOH ‑‑ > NaI + NaIO + H 2 O Ovlivnění rovnováhy reakce

Reakce mědi Katalytický účinek měďnatého iontu Fe S 2 O 3 2- ‑‑ > [Fe(S 2 O 3 ) 2 ] - [Fe(S 2 O 3 ) 2 ] - + Fe 3+ ‑‑ > 2 Fe 2+ + S 4 O 6 2-

ZÁVĚR Důkazové reakce kationtů jsou velmi širokou skupinou chemických reakcí. Díky výrazným barevným změnám jsou tyto reakce vděčné jako demonstrační pokusy. V rámci této přednášky jsou předvedeny některé méně známé důkazové reakce vybraných kationtů spolu s některými reakcemi poskytujícími výrazné barevné produkty. Výše popsané postupy mohou sloužit jako zajímavé demonstrace oxidačně-redukčních i srážecích reakcí.

LITERATURA Oldřich Tomíček: Kvantitativní analysa, Ústřední svaz lékárníků, Praha 1947 Arnošt Okáč: Analytická chemie kvalitativní, Nakladatelství ČSAV, Praha 1956 Kraitr Milan: Příručka pro laboratorní cvičení z analytické chemie, PF Plzeň, Plzeň1965

Děkuji Vám za pozornost Praktická výuka přírodovědných předmětů na ZŠ a SŠ CZ.1.07/1.1.30/