Základy speciální pedagogiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Diagnostika SPU.
Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Výchova mládeže s více vadami
Speciální pedagogika (úvod do studia)
Aplikovaná psychologie
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Pedagogická diagnostika
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Postavení pedagogiky mezi vědami
Dnes ty mně, zítra já tobě!
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Pedagogická diagnostika
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Historie a současnost speciální pedagogiky. Periodizace dějin Podle prof. Sováka (1983) rozlišujeme období: Represivní – odložení, opuštění, zabití Represivní.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
9. Tvorba individuálního plánu
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
KATEDRA SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY Bakalářské STUDIUM
Pedagogické disciplíny
Pedagogická diagnostika
4. Pedagogika sportu v systému věd
Seminář ke speciální pedagogice 1
PhDr. Lenka Gajzlerová Úvodní hodina.
Speciální pedagogika (podzim 2016)
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Pedagogika jako vědecká disciplína
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
Pedie Co mají společné?.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Základy speciální pedagogiky Mgr. Jarmila Celá cela@uni.utb.cz

Základní literatura Edelsberger, L. a kol. Defektologický slovník. Praha: HaH, 2000. Langmeier, J., Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: SZN, 1969. Michalík, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999. Monatová, L. Pedagogika speciální. Brno: MU, 1995. Monatová, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1998. Müller, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. Pipeková, J. (Ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. Přinosilová, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997.

Základní literatura Renotiérová, M. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003. Říčan, P. Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, 1995. Sovák, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1986. Vágnerová, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997. Vágnerová, M. a kol. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. Valenta, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. Vítková, M. (Ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. Vítková, M. Kapitoly z úvodu do speciální pedagogiky. Brno: MU, 1992

Struktura kurzu Vymezení spec. pg., defekt, defektivita Klasifikace speciální pedagogiky Etiologická problematika ve speciální pedagogice Speciálně pedagogická diagnostika, spec. pg. metody, komplexní rehabilitační péče Problematika jednotlivých pedií Vývoj a výchova handicapovaných Specifické rysy osobnosti postiženého dítěte. Osobnostní vývoj dítěte s handicapem. Socializace postižených dětí. Rodina s handicapovaným dítětem. Spolupráce s rodinou. Rodina jako jeden ze zdrojů postižení (odchylky) – CAN. Prevence. Systém spec. pg. péče v ČR. Legislativa.

Speciální pedagogika … …nauka o výchově a vzdělávání handicapovaných jedinců (tělesně, psychicky, sociálně). …zabývá se výchovou a vzděláváním defektních osob. … je věda o zákonitostech speciální výchovy a speciálního vzdělávání jedinců, kteří trpí handicapem a vyžadují proto zvláštní přístup. (Monatová 1998)

Speciální pedagogika – jeden z okruhů vědního oboru pedagogika Vztah k jiným vědním oborům: specializované medicínské obory etika psychologie právo sociologie obecná pedagogika didaktika Rozvoj speciální pedagogiky od 2.pol. 20.stol.

Handicap - zdravotní, sociální znevýhodnění, nevýhoda, nerovnost podmínek zahrnuje: závady oslabení odchylky poruchy vady postižení

Defekt – vada - handicap nepříznivá situace, která vyplývá z OMEZENÉ SCHOPNOSTI (nebo dokonce nezpůsobilosti) jedince uplatnit se stejně dobře jako jiní je PROCESEM, mění se nemusí mít trvalý charakter, ale DLOUHODOBÝ

Základní dělení vad: Orgánové Funkční Vývojová vada Nemoc s trvalými následky Poúrazové stavy Funkční Příčiny nejčastěji v sociálních vztazích (vliv prostředí, výchovy, mezilidské vztahy)

Podle hloubky postižení (stupně postižení): Další dělení vad: Podle druhu: tělesné, zrakové, sluchové, poruchy v oblasti komunikačních schopností, mentální vady, vady v oblasti poruch chování, kombinované/sdružené vady, parciální postižení Podle hloubky postižení (stupně postižení): lehký defekt střední těžký

Defektivita Vzniká v případě, kdy defekt (vada) nabude sociální dimenze, vzniká jako důsledek defektu. Vyvíjí se z neschopnosti postiženého adaptovat se na podmínky zdravých lidí. Je poruchou vztahů ke společnosti. Je dlouhodobá, není neměnná, nemusí být trvalá. Nemusí být přímo úměrná stupni defektu.

Cílem sociální pedagogiky je maximální rozvoj osobnosti postiženého nebo znevýhodněného jedince a dosažení maximálního stupně socializace. (Pipeková 1998)

Klasifikace speciální pedagogiky Somatopedie (z řeč. soma = tělo) – (speciální) pedagogika zabývající se jedinci s tělesnými vadami Oftalmopedie (z řeč. oftalmos = oko) - pedagogika zrakově postižených Surdopedie (z lat. surdus = hluchý) – pedagogika sluchově postižených Logopedie (z řeč. logos = slovo) – pedagogika osob s narušenou komunikační schopností. Psychopedie (z řeč. psyché = duše) – pedagogika mentálně postižených Etopedie (z řeč. éthos = mrav) – pedagogika mravně narušených jedinců, osob s poruchami chování Psychické poruchy – neurózy, reaktivní stavy, psychopatie, psychózy Kombinované vady – postižení dvěma nebo více vadami Parciální postižení – částečné nedostatky: specifické vývojové poruchy učení, LMD, leváctví…

Etiologie nauka o příčinách vad, nemocí, poruch zabývá se diagnostikou, prevencí, prognózou Vývojové vady: vrozené vývojové vady (včetně vad dědičných) získané

Speciálně pedagogická diagnostika Vstupní, průběžná a výstupní (kontrolní) DIAGNÓZA – je základem pro stanovení PROGNÓZY a TERAPIE Anamnéza – výchozí metoda pro spec. pg. osobní rodinná anamnéza životních podmínek/prostředí Další diagnostické metody: pozorování, experiment, rozhovor, dotazník, analýza výsledků činnosti, studium školní aj. dokumentace, měření výkonů…

Terapeutické (nápravné) metody metoda reedukace kompenzace rehabilitace