Kroky ke změně postavení mladých vědců a vědkyň Kulturní a institucionální změna pro genderovou rovnost ve vědě Mgr. Hana Víznerová Národní kontaktní centrum.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
ECVET v Programu celoživotního učení
„Slaďování rodinného a pracovního života v ICT průmyslu“ - představení projektu Barbora Slavíčková.
Citigroup soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR Bc. Jitka Kolářová, Gender Studies o.p.s.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
1 Grantové schéma Vyrovnávání šancí žen a mužů Národní vzdělávací fond.
Genderový audit Mgr. Tomáš Bitrich Společenská odpovědnost firem v Ústeckém kraji CZ.1.07/3.2.06/
KULATÝ STŮL PRO STUDENTY FBI VŠB-TUO “Safety AGENT“ Posilování partnerství v oblasti bezpečnosti průmyslu r.č. CZ.1.07/2.4.00/ , Podnikatelský.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Mechanismy evaluace kulturních služeb
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Mentoring pro začínající vědkyně a vědce Kateřina Cidlinská Národní kontaktní centrum – ženy a věda Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
CZ / /0037 Přímá komunikace mezi fakultami a průmyslem – Brána k výzkumu Žadatel: MEDICOMP s.r.o. Partneři: PřF UK Praha, MFF UK Praha,
MENTORING. Strategické dokumenty  Cestovní mapa EU v oblasti rovnosti mužů a žen : „Trvale nízké zastoupení žen v politice je jedním z deficitů.
Dům zahraničních služeb Vypracovala: Eva Jermanová.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Národní dialog ke klastrovým koncepcím 1 Genderová dimenze znalosti a inovací jako společenská odpovědnost: nová témata, nové přístupy, nové.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Implementace ECVET v České republice. HLAVNÍ ZÁSADY ECVET Nástroj k podporování mobility Využití v počátečním i dalším vzdělávání Podpoření stáží v ČR.
1 Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST října 2008 Mgr. Kateřina Bučková.
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS (OP RLZ 3.2) ( RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. Vysoká.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
KANCELÁŘ CZELO: PARTNER ČESKÉHO VaVaI V BRUSELU ANNA VOSEČKOVÁ.
Účast veřejnosti při naplňování Karpatské úmluvy Setkání se zástupci krajů Barbora Šafářová Ústav pro ekopolitiku, o.p.s.
CZ / /0045 Centrum podpory talentů České vysoké učení technické v Praze Fakulta elektrotechnická Agentura VEREMA, RLC, SofCon, WAGO, BAEL.
Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR Číslo projektu – CZ /0024 Zřízení vzdělávacího střediska zařazeného do sítě Science.
CZ / /0003 Digitalizace – digitální vysílání jako nová technologie a nový trh Hermes o.s. Czech Digital Group, Newton College Jan Vávra,
Brno–město pro rodiny Projekt ANIMA PLUS CZ Inovativní opatření na podporu slučitelnosti rodiny a zaměstnání Mgr. Lenka Zemanová.
OEF/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor evropských fondů.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
CZ / /0020 Podpora týmu NET Genium při rozvoji progresivních informačních technologií Žadatel: NetGenium s.r.o. Partner: ČVUT Kontaktní osoba:
SPARC EUROPE V ČR Lenka Němečková Ústřední knihovna ČVUT.
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Hodnocení kvality VŠ 15. seminář Podpora výuky a učení se na VŠ Jak podpořit kvalitní vysokoškolské.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Prosazování rovnosti žen a mužů na ministerstvu vnitra v rámci projektu „Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV“ Eva Ferrarová Ministerstvo.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Ředitel Název operačního programu: OP VK Název prioritní osy: Počáteční vzdělávání Název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských.
N. Witzanyová Lichtenštejnský palác 16. října 2012; obrázky v prezentaci jsou z webu EK ohledně Evropského výzkumného prostoru
VLÁDNÍ STRATEGIE PRO ROVNOST ŽEN A MUŽŮ V ČR NA LÉTA Radan Šafařík Oddělení rovnosti žen a mužů, Sekce pro lidská práva Úřad vlády ČR.
OPERA Č NÍ PROGRAM VZD Ě LÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
UKONČENÍ ADMINISTRACE Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Tisková konference
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Projekt „Rozvoj místního partnerství a trhu práce“. CZ.1.04/5.1.01/ realizováno O.S. „Rozkvět zahrady jižních Čech – místní akční skupina“ a partnery.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
PREZENTUJÍCÍ Rodinné audity Metodika opatření na podporu slaďování rodinného a pracovního života PhDr. Lada Nováková Mgr. Klára Čmolíková Cozlová.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 12. listopadu 2008Dr. Aleš Vlk Prioritní osa 2 Výzva.
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
5 POTŘEBNÝCH SOUČÁSTÍ místní Agendy 21
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
„Žijeme a pracujeme na Vysočině“ představení projektu
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Hlavní manažér SP Kvalita I
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Kariérní dráhy na ústavu konstruování FSI VUT v Brně
Datum konání: 5. února 2018 Místo konání: Velké Meziříčí, JUPITER club
Model intenzivní podpory
Kariérové poradenství a podnikavost
Transkript prezentace:

Kroky ke změně postavení mladých vědců a vědkyň Kulturní a institucionální změna pro genderovou rovnost ve vědě Mgr. Hana Víznerová Národní kontaktní centrum – ženy a věda Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.

Strukturální, institucionální a kulturní bariéry Genderová dimenze postavení mladých vědců/vědkyň Systémové, komplexní opatření na úrovni: – Institucionální politiky, pravidel a pracovních podmínek ve výzkumných a vysokoškolských institucích – Vědní politiky a legislativy, včetně financování – Kulturní/symbolické – Individuální VÝCHODISKA

Zdroj: Statistická ročenka školství – Výkonové ukazatele 2013 (stav matriky k ); ČSÚ, Ukazatele výzkumu a vývoje. OD STUDIA K VĚDECKÉ PROFESI V ROCE 2012 A 2001

Odpovědnost na straně výzkumných a vysokoškolských institucí Systematický přístup - efektivita a udržitelnost projektů/programů/iniciativ v institucích = individuální podpora jednotlivců/skupin (žen, méně zastoupeného pohlaví, rodičů, mladých vědců a vědkyň) + organizace vědecké práce, pravidla, mechanismy a podmínky + genderově senzitivní kultura a pracovní prostředí „přátelské“ k mužům i ženám, bez předsudků a stereotypů OD INDIVIDUÁLNÍ PODPORY K INSTITUCIONÁLNÍ A KULTURNÍ ZMĚNĚ

Zahrnutí principů rovných příležitostí žen a mužů, genderové rovnosti, nediskriminace a diverzity do politiky, strategie a dokumentů instituce (například „Dlouhodobý záměr“) Závazek instituce The University of Leicester will positively advance equality of opportunity for all current and potential students, staff and its other stakeholders. It will not discriminate unfairly on the basis of sex, pregnancy and maternity, gender, gender reassignment, disability, race, ethnic or national origin, age, sexual orientation, socio economic background, religion and belief, political beliefs, family circumstances including marriage and civil partnership and trade union membership. „Leadership“ = klíč ke kulturní a organizační změně Komunikace uvnitř instituce GENDEROVÁ ROVNOST A DIVERSITA - SOUČÁST STRATEGICKÉHO ROZVOJE A ŘÍZENÍ INSTITUCÍ

Stanovení konkrétních cílů a prioritních oblastí podle potřeb instituce – výzkumná šetření mezi zaměstnanci/zaměstnankyněmi a studujícími Indikátory, aktivity, nástroje Zodpovědné osoby/orgány/pracovní skupiny v instituci Monitoring a reportování Dostupnost informací Příklady: PLÁN GENDEROVÉ ROVNOSTI

Cílová skupina – analýzy potřeb, bariér a rizik – příklad: analýza odchodů mladých vědců/vědkyň (dotazník pro odcházející) questionnaire-chemistry-2014.pdfhttp:// questionnaire-chemistry-2014.pdf Analýza a úpravy vnitřních pravidel, procesů a podmínek pro vědeckou práci (genderově senzitivní) – hodnocení vědecké a pedagogické práce – grantové soutěže – přijímací řízení a kariérní postup – pracovní podmínky a pracovní doba PŘÍKLADY AKTIVIT, NÁSTROJŮ A OPATŘENÍ I.

Pravidla hodnocení /přístup ke grantové podpoře – zohlednění práce na částečný úvazek a kariérní přestávky z důvodu rodičovství (počty publikací, pedagogická vs. výzkumná činnost apod.) – pravidla pro přerušení či odložení řešení grantu z důvodu těhotenství Přijímací řízení a kariérní postup – pro-aktivní přístup – „pool“ kandidátů/kandidátek, databáze „expertů/expertek“ – podpora a motivace k postupu – vyvážené zastoupení žen a mužů v komisích PŘÍKLADY AKTIVIT, NÁSTROJŮ A OPATŘENÍ II.

Pravidla a pracovní podmínky (pracovní doba a formy zaměstnání umožňující slaďování práce a osobního života) x rizika individuální domluvy – práce z domova, flexibilní pracovní doba, sdílené pracovní místo apod. – garance částečných úvazků pro všechny a garance návratu na plný úvazek – dostupnost informací o těchto možnostech – zajištění účasti (vč. pracujících na částečný úvazek) na dalším vzdělávání a důležitých jednáních a pracovních schůzkách (např. čas pracovních porad stanovit v době hodin) PŘÍKLADY AKTIVIT, NÁSTROJŮ A OPATŘENÍ III.

Podpůrná schémata a aktivity – pro mladé vědce a vědkyně pracující na dočasné/ krátkodobé smlouvy finanční podpora kariérní poradenství – pro rodiče zařízení péče o děti návratové programy a granty spolupráce a vzdělávání na MD/RD Mentoring a síťování Kurzy rozvoje osobních a profesních dovedností Individuální kariérní plány PŘÍKLADY AKTIVIT, NÁSTROJŮ A OPATŘENÍ IV.

„Opravit děravé potrubí!“ (Univerzita Zurich) – program na podporu kariérního rozvoje pro mladé vědkyně – poskytuje mladým vědkyním příležitost přemýšlet o své akademické dráze, reflektovat dosavadní profesní zkušenosti a na základě toho si vypracovat strategii pro další profesní rozvoj a stanovit si cíle pro další vzdělávání – pomáhá vědkyním rozšířit si své osobní i vědecké sítě a kontakty – klíčovými aktivitami programu jsou vzdělávání nastavené podle potřeb účastnic programu, práce v odborných skupinách a síťování napříč obory a institucemi – Cacace, M Guidelines for Gender Equality Programmes in Science. Prages. University of Michigan (ADVANCE program). Giving and Getting Career Advice: A Guide for Junior and Senior Faculty. PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE

Zvyšování povědomí, genderové expertízy a kompetencí – vzdělávání osob v řídících a rozhodovacích pozicí, vedoucích pracovních skupin, členů a členek výběrových, hodnotících a nominačních komisí, pracovníků/pracovnic personálního oddělení atd. Kultura pracovního prostředí – kodex chování (vč. sexuálního obtěžování) – informační a osvětové kampaně v rámci instituce PŘÍKLADY AKTIVIT, NÁSTROJŮ A OPATŘENÍ V.

HORIZONT /horizont-2020/ OP Výzkum, vývoj a vzdělávání období ZDROJE FINANCOVÁNÍ PROJEKTŮ/PROGRAMŮ

Linková, M., Víznerová, H Proč a jak na genderovou rovnost ve vědě. Strategie a doporučení. Praha: SOÚ, AV ČR. KLUB NKC: Program National Science Foundation (NSF) ADVANCE, USA: Athena Swan, UK: swan/athena-swan-members/ swan/athena-swan-members/ Evropská komise Structural change in research institutions: enhancing excellence, gender equality and efficiency in research and innovation. Rustad, L. M., Rødland, A. W. (eds.) Talent at stake. Changing the culture of research – gender-sensitive leadership. Cacace, M Guidelines for Gender Equality Programmes in Science. Prages. PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE, ZDROJE INFORMACÍ

NÁRODNÍ KONTAKTNÍ CENTRUM – ŽENY A VĚDA Informační, komunikační, podpůrné, advokační a výzkumné centrum pro otázky genderové rovnosti ve vědě v ČR Spolupráce: – představení programu pro vedení institucí a vědeckých týmů i jednotlivé vědce a vědkyně – kurzy a semináře – zapojení instituce do národních a mezinárodních sítí – výzkum, audit, analýza potřeb zaměstnanců v instituci – konzultace a poradenství pro pracovníky a pracovnice na manažerské, administrativní a personální pozici – praktická doporučení a metodiky – podpora při nastavování vnitřních procesů a implementaci opatření – podpora při získávání finančních zdrojů (Horizont 2020, OPVVV, projekty na podporu rovných příležitostí)

MENTORING – POZVÁNKA NA AKCI Zahajovací večer mentoringového programu pro začínající vědkyně a vědce od 16:30 Galerie Café Louvre, Národní 22, Praha 1 Registrace:

DĚKUJI ZA POZORNOST Mgr. Hana Víznerová Národní kontaktní centrum – ženy a věda Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. Jilská Praha 1 Tel: