Perspektivy uplatnění absolventů na trhu práce Ing. Jiří Braňka Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BUDOUCNOST TRHU PRÁCE Co když už lépe bylo? Ing. Jiří Braňka Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Národní vzdělávací fond
Advertisements

Trh práce v Jihomoravském kraji – dosavadní vývoj
VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ v Plzeňském kraji Plánování lidských zdrojů Svaz průmyslu a dopravy ČR, Západočeská univerzita v Plzni, Česko-německá obchodní.
Sektorové dohody. 2 Co to je Sektorová dohoda? Sektorové dohody = unikátní nástroj sektorových rad umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů.
Požadavky českého trhu práce na technické obory Ing. Jiří Braňka Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání.
Politika zaměstnanosti v Pardubickém kraji
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2d Praha, Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Baví vás práce s lidmi, chcete rozhodovat o nových projektech a řídit jejich realizaci? Chcete-li být.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Ing. Blanka Doležalová, ITP Analýza vlivu automobilového průmyslu na zaměstnanost v PK.
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2a Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2c Praha, Tento projekt je spolufinancován Evropským.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
 Je souhrn všech výrobních a nevýrobních odvětví  Člení se do čtyř sfér  Primárnímateriální výroba  Sekundárnímateriální výroba  Terciálnínemateriální.
Makroekonomická projekce zaměstnanosti a vývoj v odvětvích
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ a MŠ Pustiměř Číslo a název operačního programu: CZ.1.07 OP.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ a MŠ Pustiměř Číslo a název operačního programu: CZ.1.07 OP.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA PRŮMYSL 4
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY - Pevný bod ve světě podnikání KRAJSKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA LIBEREC Od počátečního vzdělávání k dalšímu vzdělávání
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích VŠTE BEZ BARIÉR Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/ Číslo a název oblasti podpory: Oblast.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Budoucnost profesí Sektorové studie Ing. Jiří Braňka Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Národní vzdělávací.
Bakalářský studijní program Elektrotechnika Obor  Aplikovaná a komerční elektronika Oborová katedra  Katedra elektroniky.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Pohled průmyslových firem na kvalitu českého technického vzdělávání Výsledky průzkumu Francouzsko-české obchodní komory v rámci Roku průmyslu a technického.
Budoucnost profesí Budoucnost profesí – pohled za obzor Ing. Jiří Braňka Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání.
Webový portál Budoucnost profesí Ing. Marta Salavová Mgr. Hana Žáčková Národní observatoř zaměstnanosti.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Lednice,  vzdělávání dospělých je velmi důležité (je mu však věnována menší pozornost než v zahraničí)  nabídka je dostatečná, kvalita je.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 EKONOMICKÉ ÚDAJE ZA ROK 2010 produkce, obchod, zaměstnanost Při příležitosti souběžné.
Význam sektoru obchodu v české ekonomice
Obor: Kybernetika a měření Jaké studium zajišťují katedry typ obor stud./rok bakalářské Kybernetika a měření 150 magisterské Kybernetika a měření - RT,
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY VZDĚLÁVÁNÍ PRO PRAXI … PRAXE PRO VZDĚLÁVÁNÍ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY Vladimír.
Okresní hospodářská komora v Chomutově Podnikatelské fórum Rok 2015 – renesance technického vzdělávání 14. –
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
Podpora zaměstnanosti v Jihočeském kraji
Vývoj nezaměstnanosti, segmentace pracovního trhu
Na průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje Úřad práce České republiky - krajská pobočka v Brně.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Hospodářství.
Úřad práce ČR – krajská pobočka v Brně Ing. Josef Bürger Situace na trhu práce v Jihomoravském kraji
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
IPS Informační a poradenské středisko pro volbu povolání a změnu zaměstnání Ing. Ivana Šatrová.
Projekt Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Libereckém kraji PODPORA PŘÍRODOVĚDNÉHO A TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V LIBERECKÉM KRAJI Leoš Křeček.
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
ICT – TEORIE A PRAXE – ŠKOLY A FIRMY Miloš Maryška, Katedra informačních technologií, VŠE Praha
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Ústí nad Labem Současnost a budoucnost dalšího vzdělávání.
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1 Název projektu: Tvorba modulárního systému udělování zápočtů v bakalářském studiu za účelem motivace studenta formou.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Situace na trhu práce Pardubický kraj.
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Škola PRO firmu firma PRO školu Zlín, 4. října 2018
Středoškolské vzdělávání ve Zlínském kraji s vazbou na pracovní trh
Projekt PODPORA TECHNICKÝCH A PŘÍRODOVĚDNÝCH OBORŮ
Setkání kariérových poradců
Setkání kariérových poradců oblasti Ústí nad Labem, Děčín a Litoměřice
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Transkript prezentace:

Perspektivy uplatnění absolventů na trhu práce Ing. Jiří Braňka Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání

Malá země v globální ekonomice

Hlavní faktory růstu ČESKÁ REPUBLIKA: Čtvrtá nejotevřenější ekonomika EU Podíl zaměstnaných v průmyslu jeden z nejvyšších v EU Téměř polovina průmyslové produkce exportována Vysoká citlivost na vývoj světové a zejména německé ekonomiky Vysoký podíl zaměstnanosti v odvětvích, která jsou nejvíce citlivá na vývoj ceny práce … … a která jsou nejčastěji předmětem outsourcingu.

Co bude dál? Demografický vývoj (Počet absolventů škol ale i změny poptávky vlivem stárnoucí populace) Legislativa (pracovní právo, obchodní zákoník, environmentální právo) Vývoj zákaznických trhů Cena práce a energií Sociokulturní faktory (hodnoty a preference nové generace) „Co nám dovolí konkurence“ „Business models“ - Outsourcing a spol.

Regionální mobilita TP

Plzeňský kraj - zaměstnanost

OdvětvíZměna Podíl na zaměstnanosti Stavebnictví 10,1 %8,4 % Maloobchod 11,3 %7,4 % Zdravotnictví 46,6 %7,4 % Veřejná správa a obrana -14,7 %6,6 % Ostatní tržní služby 97,4 %5,9 % Vzdělávání 11,8 %5,5 % Automobilový průmysl 185,3 %4,2 % Pozemní doprava-14,8 %3,9 % Elektrotechnický průmysl 23,6 %3,8 % Kovoprůmysl-20,0 %3,6 %

Hlavní trendy trhu práce

ČESKÝ PRŮMYSL: SESTUP Z VÝŠIN? Odhadovaný pokles zaměstnanosti : 150 tisíc pracovních míst Textilní, oděvní a obuvní průmysl (-31 %) Hutnictví a slévárenství (-29 %) Výroba stavebních hmot a dalších nekovových výrobků (-20 %) Výroba kovových konstrukcí a kovodělných výrobků (-20 %) Všeobecné strojírenství (-19 %) Potravinářství a tabákový průmysl (-13 %) Těžba uhlí a energetických surovin (-13 %) … Automobilový průmysl (-8 %)

Hlavní trendy trhu práce ČESKÝ PRŮMYSL: SESTUP Z VÝŠIN? Odhadovaný pokles zaměstnanosti : 150 tisíc pracovních míst Textilní, oděvní a obuvní průmysl (-31 %) Hutnictví a slévárenství (-29 %) Výroba stavebních hmot a dalších nekovových výrobků (-20 %) Výroba kovových konstrukcí a kovodělných výrobků (-20 %) Všeobecné strojírenství (-19 %) Potravinářství a tabákový průmysl (-13 %) Těžba uhlí a energetických surovin (-13 %) … Automobilový průmysl (-8 %)

Příležitosti trhu práce

NA VZESTUPU ( ): TECHNOLOGICKÉ, PODNIKATELSKÉ A OSOBNÍ SLUŽBY ICT sektor (+37 %) Podnikatelské služby (+28 %) Ostatní tržní služby (+24 %) Zdravotnictví a sociální péče (+18 %) Bankovnictví, finanční služby, pojišťovnictví (+15 %) Ostatní veřejné, sociální a osobní služby (+14 %) Ubytování a stravování (+12 %) Výroba elektrických přístrojů, zdravotnické, optické a automatizační techniky (+8 %) Vzdělávání (+8 %)

Plzeňský kraj - zaměstnanost OdvětvíZměna Podíl na zaměstnanosti Stavebnictví 10,1 %8,4 % Maloobchod 11,3 %7,4 % Zdravotnictví 46,6 %7,4 % Veřejná správa a obrana -14,7 %6,6 % Ostatní tržní služby 97,4 %5,9 % Vzdělávání 11,8 %5,5 % Automobilový průmysl 185,3 %4,2 % Pozemní doprava-14,8 %3,9 % Elektrotechnický průmysl 23,6 %3,8 % Kovoprůmysl-20,0 %3,6 %

2007-8: Absolventi učebních oborů Co trh práce potřebuje? Uchazeči na 1 volné místo

2007-8: Absolventi učebních oborů 2010: Nezaměstnanost absolventů s vyučením až 40 % Co trh práce potřebuje? Uchazeči na 1 volné místo

2007-8: Absolventi učebních oborů 2010: Nezaměstnanost absolventů s vyučením až 40 % Co trh práce potřebuje? Uchazeči na 1 volné místo

„První na ráně“ v době recese (propouštěni 4x častěji) „První na ráně“ v době recese (propouštěni 4x častěji) Je v něčem problém?

„První na ráně“ v době recese (propouštěni 4x častěji) „První na ráně“ v době recese (propouštěni 4x častěji) „Poslední na řadě“ po návratu konjunktury „Poslední na řadě“ po návratu konjunktury (strach z vysokých nákladů na propouštění vede podniky k tomu, (strach z vysokých nákladů na propouštění vede podniky k tomu, že dlouho radši ani nepřijímají) že dlouho radši ani nepřijímají) Je v něčem problém?

„První na ráně“ v době recese (propouštěni 4x častěji) „První na ráně“ v době recese (propouštěni 4x častěji) „Poslední na řadě“ po návratu konjunktury „Poslední na řadě“ po návratu konjunktury (strach z vysokých nákladů na propouštění vede podniky k tomu, (strach z vysokých nákladů na propouštění vede podniky k tomu, že dlouho radši ani nepřijímají) že dlouho radši ani nepřijímají) NEZAMĚSTNANÝCHVOLNÝCH PRACOVNÍCH MÍST 2x více 6x méně Je v něčem problém?

„První na ráně“ v době recese (propouštěni 4x častěji) „První na ráně“ v době recese (propouštěni 4x častěji) „Poslední na řadě“ po návratu konjunktury „Poslední na řadě“ po návratu konjunktury (strach z vysokých nákladů na propouštění vede podniky k tomu, (strach z vysokých nákladů na propouštění vede podniky k tomu, že dlouho radši ani nepřijímají) že dlouho radši ani nepřijímají) NEZAMĚSTNANÝCHVOLNÝCH PRACOVNÍCH MÍST 2x více 6x méně Může – a CHCE – český dělník konkurovat Může – a CHCE – český dělník konkurovat čínskému / tureckému / malajskému?? čínskému / tureckému / malajskému?? Je v něčem problém?

Projekce absolventů SOU v Plzeňském kraji, kteří vstoupí na trh práce, Studijní obor SOUZměna Podíl skupiny Ekonomika, obchod, služby-16 %37 % Strojírenství, slévárenství, hutnictví-38 %26 % Zemědělství, lesnictví-24 % 9 % Stavebnictví-15 % 8 % Zpracování nekovových materiálů-15 %7 % Obory SOU celkem-23 %- Mladých lidí na SŠ ubývá...

Projekce absolventů SOŠ v Plzeňském kraji, kteří vstoupí na trh práce, Studijní obor SOŠZměna Podíl skupiny Ekonomika, obchod, služby-17 %52 % Elektrotechnika-15 %15 % Strojírenství, slévárenství, hutnictví-21 % 7 % Zdravotnictví-19 %6 % Učitelství-11 % 5 % Obory SOŠ celkem-13 %- Mladých lidí na SŠ ubývá...

Chybějící technici se SŠ 2010: Krize nekrize... Montážní dělníci v elektrotechniceMontážní dělníci v elektrotechnice Obsluha strojů v textilním průmysluObsluha strojů v textilním průmyslu Montéři kovových konstrukcíMontéři kovových konstrukcí Obsluha strojů v plastikářstvíObsluha strojů v plastikářství SvářečiSvářeči BrusičiBrusiči Obsluha obráběcích a tvářecích strojůObsluha obráběcích a tvářecích strojů... Stavební řemesla??Stavební řemesla??

(a dále?): Absolventi technických a přírodovědných oborů VŠ (Západ stále častěji outsourcuje i výzkum a vývoj) Co trh práce potřebuje?

(a dále?): Absolventi technických a přírodovědných oborů VŠ Co trh práce potřebuje?

, přírodovědné a technické obory: Situace se zlepšuje. Alespoň v kvantitě. Absolventi VŠ

VŠ a Plzeňský kraj Projekce absolventů magisterského studia v Plzeňském kraji, kteří vstoupí na trh práce,

Stále víc a víc! 2012: vysokoškoláci budou tvořit 46 % příchozích absolventů na trh práce (2007 – 29 %)! Sníží to celkovou nezaměstnanost – vysokoškoláci z principu nacházejí uplatnění snadněji – avšak výkonnost podniků, inovační potenciál a konkurenceschopnost ekonomiky...? Přizpůsobení VŠ studia (stále klesajícímu) kvalitativnímu průměru studentů ohrožuje potenciál škol vychovávat skutečné talenty. Uplatnitelnost absolventů přír. a tech. VŠ v hlavní specializaci klesá (uplatňují se stále častěji mimo obor) – chemici, elektrotechnici až 90 %!

Kvalita: rostoucí problém? Naléhavost zaškolení absolventů přír. a tech. oborů po přijetí do praxe

Kvalita: rostoucí problém? Průměrné známky kvality: Průměrné známky kvality: - Bakalářský stupeň3,3 z 5 - Magisterský stupeň2,6 z 5 - Doktorský stupeň2,3 z 5 Hodnocení bakalářů většinou podprůměrné Hodnocení bakalářů většinou podprůměrné Vnímání bakaláře = nedostudovaný magistr? Vnímání bakaláře = nedostudovaný magistr? Bakalářské studium svůj význam má, je však třeba ho Bakalářské studium svůj význam má, je však třeba ho jinak pojmout! jinak pojmout!

Hodnocení škol „U mnoha škol – i učitelů - je odtrženost od praxe obrovská.“ „Vysoké školy často podávají studentům správné vzdělání nesprávným způsobem“. Školy nedrží tempo s rozvojem technologií a procesů Školy nedrží tempo s rozvojem technologií a procesů V čem by se školy měly zlepšit? V čem by se školy měly zlepšit? - Jazykové znalosti 54 % - Praktické zkušenosti, stáže apod.46 % - Oborové znalosti39 %

Kam jdou nejlepší?

Jak využíváme talenty? „Naší největší výzvou bylo nastavit systém ŘLZ ve firmě tak, abychom na středoškolskou práci získali kvalitní absolventy VŠ“.

Jak využíváme talenty? Trh práce vysáván velkými hráči s malým lokálním Trh práce vysáván velkými hráči s malým lokálním zakotvením, navíc s potenciálně značným rizikem odchodu zakotvením, navíc s potenciálně značným rizikem odchodu Výchova specialistů – velké firmy s pokročilým procesním Výchova specialistů – velké firmy s pokročilým procesním řízením potřebují úzce vymezené kompetence řízením potřebují úzce vymezené kompetence Segment MsP nepřitáhne tolik mladých talentů, inovační Segment MsP nepřitáhne tolik mladých talentů, inovační potenciál je oslabován potenciál je oslabován

Důsledky Mladý a talentovaný absolvent: po několika letech v Mladý a talentovaný absolvent: po několika letech v databázovém centru „ztracen“ pro práci vývojáře databázovém centru „ztracen“ pro práci vývojáře Potenciál perspektivní generace není využíván, rizika pro Potenciál perspektivní generace není využíván, rizika pro dlouhodobou konkurenceschopnost dlouhodobou konkurenceschopnost Uzavírá se kruh započatý vzdělávacím systémem: příliš Uzavírá se kruh započatý vzdělávacím systémem: příliš mnoho zaměstnanců, málo podnikatelů a lidí s vizí mnoho zaměstnanců, málo podnikatelů a lidí s vizí Necháváme tvorbu nových pracovních míst na zahraničním kapitálu?

Závěrem Školství se nezhoršuje, avšak požadavky firem rostouŠkolství se nezhoršuje, avšak požadavky firem rostou Často není problém to, co školy učí, ale jak učíČasto není problém to, co školy učí, ale jak učí Školy: problém zachytit nové trendy v procesech a technologiích (strojírenství/plastikářství)Školy: problém zachytit nové trendy v procesech a technologiích (strojírenství/plastikářství) Jazyky – ne jeden, ale dva!Jazyky – ne jeden, ale dva! Kvalitu VŠ absolventů rozhodujícím způsobem ovlivňuje počáteční a sekundární vzděláváníKvalitu VŠ absolventů rozhodujícím způsobem ovlivňuje počáteční a sekundární vzdělávání Školství chybí vize – na trh práce jen reaguje, nedokáže příležitosti pro pracovní místa vytvářet. Klíčová otázka:Školství chybí vize – na trh práce jen reaguje, nedokáže příležitosti pro pracovní místa vytvářet. Klíčová otázka: JAKÉ ZAMĚSTNAVATELE CHCEME A JAKÉ ZDE MŮŽEME UDRŽET?

Ing. Jiří Braňka Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST...