Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0029 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_05-14 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Syntetická vlákna Ch_072_Plasty a syntetická vlákna_Syntetická vlákna Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Ch_072_Syntetická vlákna Ch_072_Plasty a syntetická vlákna_Syntetická vlákna Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,
P LASTY VZNIKLÉ POLYMERACÍ. CO JE TO POLYMERACE ? je řetězová polyreakce, při které se více monomerů spojuje v polymer n CH 2 =CH- CH=CH 2 → -[CH 2 -CH=CH-CH.
Cukry sacharidy, glycidy. Vlastnosti Nejrozšířenější organické látky Největší podíl organické hmoty na Zemi Zdroj energie – škrob, glykogen Podpůrná funkce.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_28_3_PLASTY A SYNTETICKÁ VLÁKNA Číslo skupiny: 1 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA.
PLASTY. DEFINICE Plasty jsou uměle (synteticky) vyrobené makromolekulární látky, které lze za určitých podmínek tvarovat. Mají vlastnost zvanou PLASTICITA.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_541 Spotřeba potravin a výroba mouky 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská.
VÝROBA CUKRU Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov, Jiráskova 888.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_22-20 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
KAKAO A ČOKOLÁDA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: kakao, čokoláda, výroba, výrobky, dělení čokolády Autor:
Makromolekulární látky  Makromolekulární látky jsou látky složené z velkého počtu atomů vázaných chemickými vazbami do dlouhých řetězců.  Pravidelně.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_06-10 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C9-011 PředmětCHEMIE 9.ROČNÍK.
Název školy: Základní škola Mnichovo Hradiště Autor DUM: Mgr. Veronika Sluková Název: VY_32_INOVACE_55_Spotřební průmysl_Sluková Téma: Spotřební průmysl.
Název projektu: Individuální výukou k lepším výsledkům Příjemce: Základní škola Telč, Masarykova 141, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_578_ Masná výroba Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_16_Plasty Téma: 13A_CH9.roč. Datum.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20-15 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 14.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_565_ Výkup mléka 2 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Energetická hodnota potravin (EH)
Sada číslo 13 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VYS_32_INOVACE_491_Mytí, smáčivost, emulgace NÁZEV ŠKOLY
= syntetické materiály
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Recyklace Vypracoval: Michal Brzobohatý Třída: 2L
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
Některé významné uhlovodíky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Cukry – přírodní sladidla
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-09
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Sacharóza – výroba cukru
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-11
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_ , upravené tuky Ing. Blanka Kožíšková
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-17
VY_32_INOVACE_ , ostatní mléčné výrobky
Autor: Stejskalová Hana
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
EU_52_sada1_17_ZPM_Ruční výroba papíru_Cup
Název projektu: Moderní škola
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_05-14 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng. Věra Čechová Tematický celekSyntetické organické látky Ročník1. Datum tvorby AnotaceZpestření teoretického výkladu nové látky pomocí prezentace Metodický pokyn Určeno k výkladu do hodiny i samostudiu Možnosti využití – samostatné vyhledávání pojmů, práce s internetem, odbornou literaturou Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

SYNTETICKÉ ORGANICKÉ LÁTKY

Plasty Syntetická vlákna Papír Tenzidy Cukr Pesticidy Léčiva

Plasty - makromolekulární látky, které lze určitých podmínek tvarovat PolyethylenPolyvinylchloridPolystyren ] CH 2 - CH 2 [ n CH 2 - CH Cl [] n CH 2 - CH C6H5C6H5 [] n

Polyethylen PE Polyvinylchlorid PVC Polystyren PS - pevný, odolný proti vodě, chemikáliím a mrazu, výborný elektroizolátor - zahřátím měkne a dá se svařovat - folie pro obalovou techniku, vodoinstalatérská zařízení, hadice, různé nádoby, cedníky, aj. - odolný proti chemikáliím, dobrý elektroizolátor - neměkčený = novodur, nádrže, zásobníky, části nábytku - měkčený = novoplast, podlahoviny, fólie, pláštěnky, hračky, hadice, ubrusy, … - tvrdý, pevný, rozpustný v org. rozpouštědlech, dobře se barví - užitkové předměty (košíky, misky, struhadla, podlahové dlaždice, obkladačky - pěnový : tepelný izolátor ve stavebnictví a chladírenství

Syntetická vlákna - makromolekulární látky, které nahrazují přírodní vlákna Příklady: - polyamidová vlákna (silon) - pevnější než vlněná nebo hedvábná vlákna - nedostatečně propouštějí vzduch a vodní páru (kožní problémy) - punčochy, prádlo, koberce, lana -polyesterová vlákna (tesil) - velmi pevná, pružná a trvanlivá - po spojení s vlněnými vlákny vznikají nemačkavé tkaniny - oděvy, závěsy a dekorační látky

Papír – základní surovinou pro výrobu papíru je ………., které obsahuje průměrně asi 45 % …………… Ze ……….. se nejprve vyrábí ……………., která se dále zpracovává na papír. dřevo celulózydřeva buničina Papír byl vynalezen někdy ve 3. tisíciletí př. n. l. v Číně, byl vyráběn z konopí a až v 1. století př. n. l. se začal papír vyrábět z hedvábných a lněných hadrů.Papír tak, jak ho známe dnes, byl vynalezen v Číně asi roku 105 n. l.

Cukr - Nejdůležitějším sladidlem je sacharoza, vyrábí se z řepy cukrovky, která průměrně obsahuje …… % sacharozy. Výroba: řepa – řízky šťáva + vápenné mléko + CO 2 - filtrace – odpaření – odstředění surový (hnědý) cukr - čištění 17

Tenzidy - látky, které jsou schopny zmenšovat povrchové napětí rozpouštědel (hlavně vody), čímž usnadňují odstraňování nečistot - prací a čistící prostředky = detergenty: a) mýdla b) saponáty – špatně biologicky rozložitelné

Pesticidy - chemické látky používané proti rostlinným a živočišným škůdcům kulturních rostlin a hospodářských zvířat herbicidy (protiplevelům) fungicidy (protihoubám a plísním) zoocidy (protiživočišným škůdcům) - insekticidyproti hmyzu)

Léčiva - látky, které se používají k ………..………, ………… a k ……….. chorob předcházení diagnóze léčení Dělení podle účinků: - anestetika - analgetika - hypnotika a sedativa - chemoterapeutika (antibiotika) Droga: 1) látka s léčivým účinkem 2) označení pro omamnou látku - narkotikum

Galerie Microsoft Office Zdroje obrázků: