Rodina Rodina, funkce rodiny, historický vývoj, typy rodin, přirozená struktura rodiny, role matky, otce a dětí, rodičovská zodpovědnost. Práva a povinnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Rodina jako sociální skupina
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Rodina jako sociální skupina
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Obecná a vývojová psychologie dne
Rodina a její funkce.
Rodina.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Rodina v obraze dějin Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Rodina 6. ročník.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03B19_Rodinné_právo AutorIng. Věra Štverková Období vytvořeníDuben.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vývojový cyklus rodiny Mgr. Petra Sobková
Přelom chápání rodiny Vít Jirků.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Digitální učební materiál
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Rodinné právo II Milana Reichlová.
RODINNÉ PRÁVO PREZENTACE.
Rodina Božena Genrtová.
Rodina Petr Machala. Co se vám vybaví při vyslovení slova – rodina?
A KTUÁLNÍ OTÁZKY RODINNÉ POLITIKY ETF – Pastorační a sociální práce, 2014 Mgr. Michael Martinek, Th.D.
Náhradní rodinná péče -NRP
Průvodce Čínou 21. století “Children in Meeting #8″, Zhigang Tang, 2000.
Sociologie pro speciální pedagogy: Rodina
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Rodinné právo Otázky manželství Vztahy mezi rodiči a dětmi Vztahy vznikající při NRP Zákon o rodině Zákon č. 94/1963 Sb. v platném znění.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Výchova k občanství RODINA
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI Část 2. Mgr. Irena Kudláčková.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_209_Náhradní rodinná péče Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Zákon o rodině Vztahy mezi rodiči a dětmi Rodičovská zodpovědnost = souhrn práv a povinností: při péči o nezletilé dítě při zastupování nezletilého dítěte.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Práva a povinnosti mezi manželi
RODINA A MANŽELSTVÍ.
RODINNÉ PRÁVO Zákon o rodině Ročník: 4. Vzdělávací obor:
Rodina, náhradní rodinná péče
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MANŽELSTVÍ, PARTNERSTVÍ, NESEZDANÉ SOUŽITÍ
Rodina, příbuzenství.
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Rodina jako sociální skupina
Je nízká plodnost opravdu problémem?
Rodina jako sociální instituce
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Číslo: VY_32_INOVACE_14_19 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
Rodinná politika Sociální politika II.
19. září Manželství, rodina.
Aktuální otázky rodinné politiky
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
RODINA = sociální instituce a organizace charakteristická jak pro tradiční, tak pro moderní i postmoderní společnost = primární, neformální a malá skupina.
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Rodinné právo Občanská nauka 1. M.
RODINA A MANŽELSTVÍ.
Transkript prezentace:

Rodina Rodina, funkce rodiny, historický vývoj, typy rodin, přirozená struktura rodiny, role matky, otce a dětí, rodičovská zodpovědnost. Práva a povinnosti rodičů a dětí.

Rodina = společenská skupina spojená manželstvím nebo pokrevními vztahy a odpovědností a vzájemnou pomocí = společensky schválená forma soužití osob navzájem spojených svazky partnerství, krve nebo zákona

Funkce rodiny biologicko-reprodukční (rozmnožovací) - udržení života a pokračování rodiny (rodu) početím a porodem nového jedince (další pokračující generace). ekonomicko-zabezpečovací (vyživovací) - zabezpečení členů rodiny po ekonomické stránce. Tato funkce byla důležitá hlavně v minulosti. Rodina zabezpečovala své členy v období, kdy se sami nemohli postarat o své živobytí

Funkce rodiny socializačně-výchovná – rodina = první socializační skupinou tj. ovlivňuje dítě zásadně, rodiče jsou prvními vzory chování, znamená upřímný zájem o dítě, kvalitní péče o ně, jeho výchova, akceptace dítěte, porozumění jeho vývoji, potřebám, požadavkům a rozvoj jeho schopností. Rodiče by měli prosazovat zájmy dítěte a chránit jej před nepříznivými situacemi a učit jej těmto situacím čelit a překonávat je.

Funkce rodiny Emocionální - rodina působí na člověka emocionálně v takové míře jako žádná jiná instituce. Dobré plnění této funkce vyžaduje zralou osobnost rodičů. Je důležitá pro soudržnost rodiny. Event. ještě ochranná (dožití se dospělosti), pečovatelská (péče o členy rodiny) , statusová (život v rodině je spojen s určitým společenským statusem)

Historický vývoj rodiny Pravěk Neolitická revoluce Řecko Řím Středověk Konec středověku Novověk Postmoderní rodina

Pravěk usuzuje se dle dnešních "primitivních" národů živí se lovem a sběrem, často se stěhují → malý počet dětí Žijí spolu skupiny příbuzných osob (asi 40 lidí). Často tzv. skupinové manželství (skupinové děti, tzn. „matka jistá, otec nejistý“) matriarchát (matrilinearita)

Neolitická revoluce (asi 8000 let př n l) rozvoj zemědělství, pastevectví rodina se nestěhuje, děti jsou vítanou pracovní silou pro práci na poli, došlo k velkému přírůstku obyvatel začíná patriarchální model (a patrilinearita).

Řecko je znám klasický model rodiny a běžné monogamní manželství (ale muž míval ještě otrokyně) pojem rodina byl označován jako "oikos" –(zahrnuje celý statek, celé hospodářství včetně služebnictva) otec rozhodoval o sňatku svých dětí (zůstává až do 20 stol.) existovaly rozvody (kvůli nevěře manželky, ženy se mohly rozvést, jen když byly týrány) velice časté odkládání nechtěných dětí ve Spartě nechtěné děti házely ze skály (museli dítě ukázat radě starších → mohlo být rozhodnuto, že je příliš slabé…) již od 7 let byli chlapci v táborech ženy nebyly vzdělávány vůbec

ŘÍM sňatek volný – žena je v péči otce, a manžel nedědí atd. nebo přísný – žena přechází do péče manžela počátky emancipace žen (mohly být švadleny, kadeřnice, kojné…) povinnost uzavírat sňatek ve vyšších vrstvách rozvody byly snadné, sňatky byly často z politických důvodů (ve vyšších vrstvách společnosti) a méně dětí = již zde je vidět jistá krize rodiny poměrně časté byly adopce (také spíše z politických/ekonomických důvodů) – šlo adoptovat i dospělého

Středověk (5. – 15 stol.) křesťanství (svátost manželská = monogamie a nemožnost rozvodu, požadavek na manželskou věrnost, ) objevuje se misogynie – nepřátelství vůči ženám (žena byla příčinou vyhnání z ráje), řada filosofů ale odkazuje i na nutnost přátelství a lásky mezi partnery dítě bylo podřízeno rodičům, velká dětská úmrtnost,

Přelom středověku - 15-16. stol. první nalezince kmotrovství – sociální instituce (kmotr přebíral v případě osiření péči) sňatky ekonomické a stavovské děti od 8 let pracovaly (někdy i odchod od rodiny) rodiny byly většinou vícegenerační (hovoříme o tradiční „stavovské rodině“) – hlavně na venkově. rodina je ekonomická jednotka.

Novověk ekonomické změny → oddělení pracovního a domácího prostředí, práce žen v 19. století se objevují požadavky na volební právo, objevují se stávky žen atd. objevuje se tzv. moderní rodina (rodina eligatární). zrovnoprávnění postavení ženy v rodině, dochází k emancipaci. Dochází k omezení významu příbuzenských vztahů (lidé se více stěhují). Ve zvýšené míře se objevují nukleární rodiny. Matky, ženy se stávají i hlavou, živitelkou rodiny. Toto se odráží i na výchově dětí.

Období krize rodiny – postmoderní rodina (! odhadněte příčiny !) klesá počet dětí v rodině roste věk uzavření prvního sňatku (kolem 27 let u žen a 29 u mužů) roste počet rozvodů vzhledem k počtu sňatků a počet nesezdaných soužití, roste počet matek vychovávajících dítě bez manžela i počet rodin dobrovolně bezdětných roste počet lidí žijících v dalších netradičních formách rodiny

Charakteristiky současné rodiny Neolokalismus – partneři se po sňatku odstěhují od rodičů a založí svou vlastní rodinu. ve velké míře přetrvává patrilinearita – žena po sňatku přijímá příjmení muže, děti mají příjmení po otci. Množství funkcí rodiny převzaly jiné sociální instituce. Oblast zakládání rodiny ztrácí svoji ritualizovanou podobu, Snižuje se stabilita rodiny.

Charakteristiky současné rodiny Mění se celková struktura rodiny( málo dětí, jednočlenné domácnosti) Rozvoj zaznamenává antikoncepce a plánované rodičovství. Prodlužuje se délka života a tím i trvání rodiny po odchodu dětí Proměny v v organizaci rodinného cyklu (pozdější sňatky, pozdější rodičovství). Zvyšují se nároky na čas rodičů strávený v pracovním procesu (méně času na děti) Přibývá dvoukariérových manželství

Typy rodin Dle velikosti – nukleární (malá, základní) x rozšířená Dle struktury rodiny – úplná x neúplná x doplněná (rekonstruovaná) Dle druhu příslušnosti k rodině – orientační (z které pocházíme) x prokreační (kterou založíme)

Typy rodin - rozšíření Podle autority v rodině: Patriarchální x Matriarchální x Rovnostářská Podle způsobu dědění: Patrilineární x Matrilineární   Podle okruhu výběru partnera: Endogamní x Exogamní Podle počtu partnerů: Monogamní x Polygamní (polygynická x polyadrická) Podle pohlaví partnerů: Heterosexuální x Homosexuální  

Přirozená struktura rodiny Rodina = jednotlivci a hlavně vztahy mezi nimi (jak se ovlivňují – každý ovlivňuje každého!) Poznáním jednotlivců ještě nepoznáme rodinu jako systém Rodina je systém a tento systém má podsystémy (subsystémy) Podsystémy – věkový, generační, dle pohlaví, dle povahových vlastností, dle mocenského postavení

Manželský podsystém Základní podsystém, jeho fungování je velmi důležité pro chod rodiny Dělí se na: Partnerský subsystém (řeší vztah žena x muž) Rodičovský podsystém (řeší vztah žena x muž vzhledem k dítěti – důležitá je jednota působení na dítě)

Další podsystémy Podsystém rodič x dítě: řeší se v něm vztah rodič x dítě Sourozenecký podsystém: řeší se v něm vztahy mezi sourozenci Další podsystémy jsou často patologické např.: Rodič x rodičovské dítě (dítě zaujímá v rodině pozici druhého rodiče – ochudí ho to o dětství) V rodině může být mnoho dalších podsystémů (babička x vnouče, otec x dcera, otec x syn – měly by mít menší váhu než manželský a rodičovský podsystém)

Role v rodině = očekávané chování (tradiční x netradiční, správné x hraniční patologické) Záleží, co rodině vyhovuje Role matky Role otce Sourozenecké role Další role (babičky, nevlastního otce, apod.)

Role matky mateřská role vzor pro dceru i syna výchova dětí ochrana, opora citové vazby

Role otce otcovská role vzor pro dceru i syna autorita výchova dětí živitel ochrana rodiny

Sourozenecké role Záleží na pořadí narození: nejmladší – má nejvíce péče, mazlíček rodiny,vzorem starší sourozenec prostřední - je zvyklý se dělit, nejlépe vybaven do života, jako první opouští rodinu nejstarší (viz jedináček) jedináček – veškerá péče směřuje k němu, většinu mu zařídí rodiče, v dospělosti většinou zastávají vedoucí funkce

Vývojový cyklus rodiny Hledání a výběr partnera – očekávání a zamilovanost Manželství (soužití) bez dětí- musí se přizpůsobit, počáteční nadšení Rodina plodící děti – změna rolí, po 2. dítěti často krize Rodina s předškolními dětmi – vstup do školky, žena jde zpět do zaměstnání Rodina se školáky – velký význam vrstevníků, puberta – vzpoura proti rodičovské autoritě

Vývojový cyklus rodiny Rodina vypouštějící děti – rodiče ztrácí objekt péče, syndrom prázdného hnízda, často 2. krize Rodina opuštěná dětmi –, syndrom zavírajících se dveří, „druhá míza“ Rodina starých rodičů – role prarodičů

Práva a povinnosti rodičů Rodičovská zodpovědnost souhrn práv a povinností, které mají rodiče vůči svému dítěti 3 složky: péče o dítě a výchova dítěte zastupování dítěte správa majetku dítěte

Práva a povinnosti rodičů Další rodičovská práva a povinnosti vyživovací povinnost (platí vzájemně, platí i pro rodiče zbavené rodičovské zodpovědnosti) další práva rodičů (právo dát dítě k osvojení, povinnost náhrady škody způsobené nezletilým dítětem)

Práva a povinnosti dětí právo na život a jméno, právo nebýt odděleni od rodičů, právo na vlastní názor a svobodu projevu. právo být živeno (dokud se není schopno samo uživit), právo na soukromí, právo na ochranu cti a pověsti. právo podílet se na životní úrovni svých rodičů

Práva a povinnosti dětí povinnost ctít a respektovat rodiče, pomáhat dle svých schopností, přispívat na úhrady rodiny (pokud je výdělečně činné), přispívat rodičům na jejich životní úroveň ve stáří Více viz Úmluva o právech dítěte

Zdroje: Dunovský, Jiří: Sociální pediatrie: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-254-9 Hartl, Pavel, Hartlová Helena: Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-686-5 Kraus, B. et al. Člověk – prostředí – výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2 Matoušek Oldřich: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON. 2003 ISBN:80-86429-19-9 Matoušek, O., Kroftová, A. (1998). Mládež a delikvence. Praha: Portál. 1998.  ISBN 80-7178-226-2 Sobotková, Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál.2007 ISBN:  80-7367-250-2 Zákon č. 94/1963Sb., o rodině, ve znění pozdějších změn a doplňků. www. MPSV.cz http://www.detskaprava.cz/poznej/vdlprav.htm