Profesionalizace, komercionalizace a managerizace OSS Magdaléna Šťovíčková SOS, FHS UK 2013/2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

III. výroční kongres poskytovatelů sociálních služeb ČR
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Význam genderové optimalizace rozvoje lidských zdrojů Genderový audit v návaznosti na personální audit Reg.č.: CZ.1.04/3.4.04/
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Podmínky úspěšné realizace metodiky nového monitoringu Jiří Winkler, FSS MU Brno Projekt OP LZZ „Aktivní matching: Strategická podpora poradenství.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Národní soustava povolání a Národní soustava kvalifikací v praxi , Pardubice.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Podniková ekonomika Personální činnost.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Řídící struktury, malé a velké organizace
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
Marketingové prostředí obce
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Katedra Řízení Podniku Řízení Lidských Zdrojů
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Postavení pedagogiky mezi vědami
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Trh práce a politika zaměstnanosti
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Struktura podnikatelského plánu
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vybrané manažerské nástroje
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Organizační identita a managerisace OSS Magdaléna Šťovíčková SOS, FHS UK, Praha.
STANDARDIZACE PROFESNÍCH ČINNOSTÍ UČITELE Projekt MŠMT ČR pro rok 2008.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Model struktury strategického managementu
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
Marketingový plán podniku
Nenaplněné cíle a vize majitelů
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Osobní management – modul č.4
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

Profesionalizace, komercionalizace a managerizace OSS Magdaléna Šťovíčková SOS, FHS UK 2013/2014

Text Gordon D. Cumming: French NGOs in the Global Era: Professionalization "Without Borders"? Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, Vol. 19, No. 4 (December 2008), pp

Termín profesionalizace V odborné literatuře se s termínem profesionalizace můžete setkat v různých významech: – Proces, v rámci kterého OSS se stávají podobnými svým systémem a prací státu – Např. Využití technických a managerských dovedností a systému kontroly, kdy OSS fungují jako technické agentury státu – Orientace na trh s aplikací managerských praktik a struktur z tržní sféry (Cumming 2008)

Profesionalizace: různé kontexty Profesionalizace OSS jako zaměstnávání „profesionálů“ ve smyslu placených zaměstnanců např. (Ban et. Al. 2003) – x neplacená práce dobrovolníků Profesionalizace OSS: požadavek expertního, specializovaného vědění a kompetencí pro výkon aktivit, aplikace systematických teoretických principů (Goodall 2000) – X amatérské výkon aktivit Profesionalizace OOS: změna způsobů organizace jednání: specializace/dělba práce, formalizace, pracovní kariéra (byrokratizace)

Profesionalizace: různé kontexty Profesionalizace Amerických OSS (Froelich 1999): – státem řízená profesionalizace, byrokratizace a ztráta autonomie Profesionalizace Britských OSS (Wallace 1997): – standardizace, formalizované projektové plánování, využívání nástrojů strategického plánování, růst evaluace

Specifika Francouzského kontextu OSS Otázka k textu: Je proces profesionalizace stejný ve však zemích? Odlišuje se proces profesionalizace např. ve Francii, kde je přítomna jen slabá liberální Anglo-Americká tradice? – (Cumming 2008: 374)

Teoretický kontext Cíl: vysvětlit proměnu práce Francouzských OSS V.O.: Jak významný je trend profesionalizace OSS ve Francii? V.O.: Jaké faktory ovlivňují podobu a míru profesionalizace? Teorie závislosti na zdrojích

Otázka zobecnění Otázky k textu: Je možné zobecnit zjištění o procesu profesionalizace na všechny Francouzské OSS? Jak tuto situaci výzkumníci řeší? – (Cumming 2008:375)

Otázka kauzality Otázky k textu: Proč je obtížné stanovitelná kauzalita mezi vlivem stát a profesionalizací Francouzských OSS? – (Cumming 2008: 376)

Vývoj profesionalizace Francouzských OSS 1. etapa (post-koloniální): nedostatek profesionalismu Jak se projevoval nedostatek profesionalismu v OSS kategoriích zaměstnanci a struktura, finanční management, operační rámec? – Amaterismus, mladí lidí bez pracovní zkušenosti – Nepřítomnost stálých zaměstnanců – Epizodický charakter dobrovolnictví – Orientace na závazky spíš než na kvalifikovaný nábor – Malá míra specializace zaměstnanců i organizační struktury, nejasná hierarchie pozic – Absence finančních praktik a externí kontroly Jaké byly podle autorů příčiny nedostatku profesionalismus?

Vývoj profesionalizace Francouzských OSS 2.etapa (globální éra): „byrokratická“/technická forma profesionalizace Otázky k textu: – Jak stát ovlivnil profesionalizaci OSS ve Francii v tomto období? (Cumming 2008: ) – Jak se projevila profesionalizace OSS pod vlivem státu v kategoriích zaměstnanci a struktura, finanční management, operační rámec?

Otázky vznikající s profesionalizací OSS Když dobrovolníci a placení zaměstnanci dělají stejnou činnost, vzniká otázka o cílech dobrovolnictví (je placená práce garancí dobré práce?) Když je vyžadováno specializované vědění pro činnost v OSS, vzniká otázka kompetentnosti dobrovolníků a exkluze určitých občanů z dobrovolnické činnosti Specializace, formalizace vede k jiným typů sociálních vztahů, otázka je, zda OSS jsou zdrojem sociálního kapitálu (sítí důvěry) Otázka moci: specifické expertní vědění a dovednosti x občanské zkušenosti Otázka isomorfismu: tlak norem a hodnot profesionálů

text Stefan Toepler: Caveat Venditor? Museum Merchandising, Nonprofit Commercialization, and the Case of the Metropolitan Museum in New York. Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, Vol. 17, No. 2 (June 2006), pp

Komercionalizace Sklon OSS se méně orientovat na zdroje od donorů a více se orientovat na příjmy ze servisu a prodeje zboží, které mohou, ale nemusí souviset s organizačním posláním Přijetí komerčních mechanismů: strategický plán, audit, evaluace Realizace komerčních/tržních modelu a aktivit (Toepler 2006)

Důvody komercionalizace Vztah mezi strukturou příjmů OSS a komercionalizací Změna ve struktuře příjmů organizace v průběhu čtyřech dekád měla vliv na růst počtu komerčních aktivit organizace – (Toepler 2006: 103)

Komercionalizace OSS Komercionalizaci je možno pozorovat v oblasti: hodnot/cílů organizace, organizačního uspořádání a řízení, nástrojů, uvažování o organizaci a aktivitách organizace Otázky k textu: Uveďte příklady komercionalizace z empirické praxe k jednotlivých oblastem. Příklady komerčních aktivit – Katalogy a publikace – Vstupné, členské poplatky – Muzejní obchod – Restaurace, jídelní servis – Parking (Toepler 2006)

Dekomercionalizace Snížení komerčních aktivit v OSS (Toepler 2006) Otázky k textu: – Kdy, jak a proč se projevila dekomercionalizace ve zkoumané organizaci? – Jak můžeme tuto zkušenost ze zahraničí využít pro zkoumání či řízení OSS v ČR?

Různé pohledy/názory na komercionalizaci OSS Komercionalizace Cesta k efektivnosti OSS Nové, inovativní řešení vznikajících sociálních problémů (např. sociální podnik) X Přemístění cílů OSS (Toepler 2006, s.100)

Otázky vznikající s komercionalizací OSS Vztah mezi posláním/cíli OSS a komerčními cíli Je možné a jakým způsobem propojení cílů OSS s komerčními cíli? Jak OSS se mohou bránit přemístění svých cílů vlivem komercionalizace?

Shrnutí: čtyři diskurzy Dobrovolnictví, profesionalismus, managerismus, komercionalismus Profesionalismus: autonomie expertního profesního vědění, racionalizace, standardizace, byrokratická organizační forma Managerismus:„Dominace managerských praktik a idejí“ (Maier, Meyer 2009, s.8) např.: instrumentální racionalita, efektovnost, měřitelnost Komercionalizmus: domanace praktik a idejí trhu, např.: finanční udržitelnost, tržní cíle, modely, praktiky (např. strategické plánování)

Shrnutí: Projevy v OSS Profesionalizace: – specializace/dělba práce, formalizace – placená činnost, pracovní kariéra (byrokratizace) Managerizace: – organizační struktury, která zahrnuje efektivitu, výkonost, proces řízený centrálními normami Komercionalizace: – Komerční aktivity jako jeden z příjmů OSS – Státní podpora využívána pro reklamu – Aktivity: finanční plány, audity, kvantitativní evaluace

Diskuse Benefit profesionalizace, managerizace a komercionalizace pro OSS X Rizika pro OSS: Přemístění poslání OSS  otázka legitimity Různé typy tenzí, např. např. mezi různými cíli, hodnotami, aktéry Hybridizace

Některé aktuální otázky Proč dochází k profesionalizaci, managerizaci, komercionalizaci? K jakým organizačním změnám dochází vlivem profesionalizace, managerizace, komercionalizace? Co reprezentanti OSS rozumí profesionalizací, komercionalizací, managerizací? Proč komercionalizace OSS selhává? Jak organizace řeší napění mezi poslaní OSS a profesionalizací, komercionalizací, managerizací? Jak propojit poslání OSS a např. tržní cíle?