Madrigal Pavel Hulman, kvinta 31.10.2015. Madrigal dva významy: – středověká hudební forma – krátká lyrická báseň tři vlny: – ve 14. stol. – na přelomu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správné odpovědi na otázky z minulé hodiny:
Advertisements

ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Hudební baroko ( století).
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Rozčlenění hudebního vývoje
GIOVANNI GABRIELI. VE ZKRATCE  Narodil se v Benátkách v roce 1557 a zemřel v tomtéž městě 12. srpna 1612  Byl to významná italský skladatel a varhaník.
HUDBA V RENESANCI.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kantáta.
Raná renesance Mgr. Jakub Tomala.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Madrigal a Fuga.
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Vznik vícehlasu Mgr. Jakub Tomala.
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Číslo a název šablony klíčové aktivity
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
BAROKO.
Vrcholná renesance III (církevní vokální hudba 2. pol. 16. stol.)
HUDBA V BAROKU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_351_Hudba v období baroka AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
Vrcholná renesance I Mgr. Jakub Tomala.
Baroko Mgr. Jakub Tomala.
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Rané baroko Mgr. Jakub Tomala.
Vrcholná renesance II Mgr. Jakub Tomala.
Středověk Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Sloh polymelodický Evropa Čechy Pojmy RENESANCE.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh AUTOR: Mgr. Ladislava Hurábová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_04 TEMA: Dějiny hudby - BAROKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Test k ověření znalostí z HV
Gymnázium Židlochovice kvarta
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/06
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Dějiny hudby a její osobnosti
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/06
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ročník
Výtvarné umění Test Poslech POJMY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dějiny hudby a její osobnosti
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

Madrigal Pavel Hulman, kvinta

Madrigal dva významy: – středověká hudební forma – krátká lyrická báseň tři vlny: – ve 14. stol. – na přelomu renesance a baroka – ve 20. stol.

skladatelé madrigalů Giovanni Pierluigi da Palestrina – byl propuštěn ze služeb papežem Pavlem IV. (za sňatek a za světské madrigaly) – sad

14. století jednoduchá dvouhlasá písňová forma s pozdějším madrigalem 16. stol. shodné pouze jméno vznik v Itálii kolem roku 1300 největší rozmach 1300 – 1370 světský text nejvýznamnější představitel: Francesco Landini další autoři: Jacopo da Bologna - Giovanni da Cascia - Vincenzo da Rimini - Maestro Piero - Lorenzo da Firenze - Niccolò da Perugia - Donato da Cascia - Johannes Ciconia

Jacopo da Bologna

Giovanni da Cascia

Vincenzo da Rimini

Niccolò da Perugia

Lorenzo da Firenze

16. století období renesance a baroka co? – 4-6hlasá vokálně instrumentální, světská, komorní skladba kdy? – vzniká v Itálii kolem roku 1530 kdo? – malé skupiny zpěváků s loutnou – skladatelé: Claudio Monteverdi Jacob Arcadelt Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic

„světský protějšek duchovního moteta“ skladby jsou vážné, psané na lyrické téma (často milostné) předchůdci – hudba trubadúrů, truvérů a minnesängerů (od 12.st) – canzonetta, villanella (= sborové písně, lidové, milostné, humorné) – ballata tématika – milostná – zobrazení citových stavů a vášní – skladatel se pokoušel vyjádřit emoce obsažené v každém řádku někdy i jednotlivá slova slavné básně 16. století období renesance a baroka

Claudio Monteverdi ( ) 9 knih madrigalů v díle demonstruje postupný přechod od polyfonního stylu renesance k barokní monodii. 8. kniha - Madrigaly válečné a milostné (Madrigali guerrieri et amorosi) – vydány r – předmluva, v níž teoreticky odůvodňuje nové prvky své hudby – Nářek Ariadny (Lasciatemi morire) – jediná úplně dochovaná část opery Arianna – později vydána v Šesté knize madrigalů (1614) jako pětihlasý madrigal

polyfonie / homofonie / monodie polyfonie = – vícehlas – skladbu vytvářejí dva, tři, čtyři i více samostatných hlasů – žádný z nich přitom není vedoucí, žádný doprovázející homofonie = – druh polyfonie – jeden hlas je melodický vedoucí (cantus firmus) doprovází jej jeden nebo několik hlasů doprovodných – všechny mají společný rytmus a dohromady tvoří akordy monodie = – hudební styl sestávající z jednohlasého zpěvu se skromným doprovodem – vznikl v Itálii kolem r. 1600

Claudio Monteverdi - Madrigals book 2 1. Non si levav'ancor l'alba novella Paolo Costa....Countertenor (cantus) Alessandro Carmignani....Countertenor (quintus) Fabio Fùrnari....Tenor (quintus-altus) Paolo Fanciullacci....Tenor (altus) Marco Scavazza....Baritone (tenor) Marcello Vargetto....Bass (bassus) Eduardo Eguez....Lute Francisco Gato....Lute Carmen Leoni....harpsichord Sabina Colonna....basso di viola

Claudio Monteverdi - Madrigals book 8 Altri canti d'amor, tenero arciero – 6 hlasů – 2 housle – 4 violy PŮVODNÍ PARTITURA – FAKSIMILE - Monteverdi_Madrigals_Book_8.pdfhttp://imslp.nl/imglnks/usimg/c/c2/IMSLP37046-PMLP Monteverdi_Madrigals_Book_8.pdf INTERPRETAČNÍ PARTITURA - PMLP82381-Monteverdi_Madrigali_8_FS_PML.pdfhttp://petrucci.mus.auth.gr/imglnks/usimg/f/f8/IMSLP PMLP82381-Monteverdi_Madrigali_8_FS_PML.pdf AUTOGRAF – PART PRIMO- PMLP82381-Monteverdi_-_Madrigali_gverrieri__et_amorosi__1638__Canto_Primo_.pdfhttp://petrucci.mus.auth.gr/imglnks/usimg/4/48/IMSLP PMLP82381-Monteverdi_-_Madrigali_gverrieri__et_amorosi__1638__Canto_Primo_.pdf PARTITURA – pouhé naznačení taktů - ZVUKOVÁ STOPA -

Monteverdi_-_Madrigali_gverrieri__et_amorosi__1638__Canto_Primo_.pdf

Claudio Monteverdi - Madrigals book 8 Altri canti d'amor, tenero arciero Altri canti d'Amor, tenero arciero, i dolci vezzi, e i sospirati baci; narri gli sdegni e le bramate paci quand'unisce due alme un sol pensiero. Di Marte io canto, furibondo e fiero, iduri incontri, e le battaglie audaci; strider le spade, e bombeggiar le faci, fo nel mio canto bellicoso e fiero. Tu cui tessuta han di cesareo alloro la corona immortal Marte e Bellona, gradisci il verde ancor novo lavoro, che mentre guerre canta e guerre sona, oh gran Fernando, l'orgoglioso choro, del tuo sommo valor canta e ragiona.

Jacob Arcadelt - Il bianco e dolce cigno slavný madrigal o umírající labuti milostný / erotický námět Il bianco e dolce cigno Cantando more, et io Piangendo giungo al fin del viver mio. Strano e diversa sorte Ch'ei more sconsolato, Et io morrò beato. Morte, che nel morire Mi empie di gioia tutto di desire. Se nel morir altro dolor non sento Di mille morte il di sarei contento. Něžná bílá labuť za zpěvu umírá a já v pláči předvídám konec svého žití. Jak rozdílné osudy, ten můj a její, vždyť ona v neštěstí odchází a já šťasten umírám Neboť žádnou bolest od smrti nečekám a umřu-li tisíckrát za den, budu spokojen.

Caravaggio: Loutnista (1595) olej na plátně, 94 × 119 cm, Ermitáž, Sankt Peterburg … ve spodní části noty s dílem Jacoba Arcadelta

20. století návrat k madrigalům z období renesance Bohuslav Martinů Inocente Carreño

Zdroje sedma-svet-madrigalu.html sedma-svet-madrigalu.html

Děkuji za pozornost