Sloh melodicko-harmonický Housle Skladebné druhy Skladatelé úkoly 1 2 3 4 5 6 71234567 Dějiny evropské hudby BAROKO.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Advertisements

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
zpracovaný v rámci projektu
Číslo a název šablony klíčové aktivity
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 15 Prima – kvarta osmiletého studia
Název: Johann Sebastian Bach. Baroko Autor: Mgr. Ivana Písařová
Barokní hudba v Čechách
Hudební baroko ( století).
CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti
Vzdělanost, literatura a hudba v 17. století
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Rozčlenění hudebního vývoje
Kantáta.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
JOHANN SEBASTIAN BACH.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
BAROKO.
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Druhy skladeb a hudební formy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
HUDBA V BAROKU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_351_Hudba v období baroka AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Pozdní baroko Mgr. Jakub Tomala.
Otázky jsou vybrány z DUM č
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Gymnázium Židlochovice Hudební výchova sekunda
Skladatelé Evropa Čechy úkoly Dějiny evropské hudby BAROKO.
6. částBAROKO ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh AUTOR: Mgr. Ladislava Hurábová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_04 TEMA: Dějiny hudby - BAROKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
ANTONIO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Michal Mrňák. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Periodizace dějin evropské hudby - žáci se naučí etapy dějin evropské.
Dějiny hudby a její osobnosti
Gymnázium Židlochovice kvarta
Dějiny evropské hudby BAROKO Skladatelé Evropa Čechy úkoly
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Test k ověření znalostí z HV
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
Škola: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace Název: VY_32_INOVACE_02_HV_J.S.Bach Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Jaký je rozdíl mezi vokální a instrumentální polyfonií?
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Eliška Smýkalova VĚK: 10 Škola: 3 ZŠ, Šumperk.
Prezentace Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor
Výtvarné umění Test Poslech POJMY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Hudba Test Poslech POJMY
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Hudební renesance v Čechách
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Průhonice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
Renesancia a Barok.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Dějiny hudby a její osobnosti
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

Sloh melodicko-harmonický Housle Skladebné druhy Skladatelé úkoly Dějiny evropské hudby BAROKO

BAROKO 1580–1750 Francie — nejsilnější absolutní monarchie, Ludvík Rakousko — mnohonárodnostní absolutistický stát, vláda Habsburků Itálie — kulturní centra: Řím, Neapol, Benátky, Bologna bitva na Bílé hoře 1620 → 30-letá válka umění — ohromující dopad na člověka  barroco = tíha, hojnost, nepravidelnost, (pošetilý, směšný)  kulturu ovlivňují: dvory panovníků a šlechta, církevní aristokracie a jezuité  plnost překypující výzdoby, okázalost a velkolepost

HUDBA, 1550–1750 melodicko-harmonický = rovnoprávnost složky horizontální (melodické) a vertikální (harmonické – akordické souzvuky)  odlišení hudby vokální a instrumentální  basso continuo = generálbas v kompoziční technice – melodie doprovázena akordy  prosazení tónin dur a moll  vznik opery – florentská camerata

hlava šnek, količník – 4 kolíčky krk 4 struny, malý pražec hmatník – eben tělo horní deska – smrk spodní deska, luby – javor otvory f, duše kobylka, struník podbradek  lak, velikost HOUSLE, VIOLINO – vznik v 17. století v Itálii

HISTORIE 4 5 SMYČECVIOLA sopraninová, sopránová, altová,tenorová, basová

LYRA, fidula VIOLA DA GAMBA viola da braccio viola d'amore 6 7 Antoine Forqueray: "La Couperin", Petr Wagner - viola da gamba - YouTube Lyre (6th century) – YouTube fidula oval - YouTube

HOUSLAŘSKÉ RODY Amati, 1550–1740, Cremona Antonio Giacomo Stradivari, 1644–1737 Tomáš Edlinger, 1662–1729 Karel Pilař, 1899–1985, Hradec Králové Přemysl Otakar Špidlen, 1920–

HOUSLISTÉ  Nicolo Paganini,  Václav Hudeček  Gabriela Demeterová  Jaroslav Svěcený  Pavel Šporcl

Úkol č. 1: kolikrát zaznělo v ukázce OSTINATO?  stálé opakování melodického nebo rytmického motivu či fráze 1. Glass, KOYAANISQATSI – YouTube Glass, KOYAANISQATSI – YouTube 2. Bach, PASSACAGLIA and Fugue in C minor, BWV 582 – YouTube Bach, PASSACAGLIA and Fugue in C minor, BWV 582 – YouTube 3. Deep Purple, CHILD IN TIME – YouTube Deep Purple, CHILD IN TIME – YouTube 4. A WHITER SHADE OF PALE - Procol Harum - YouTube A WHITER SHADE OF PALE - Procol Harum - YouTube b) a) c)

SKLADEBNÉ DRUHY instrumentální vokálně-instrumentální komorní orchestrální sonáta triová sonáta fuga q60w-AXk koncert sólový koncert concerto grosso suita opera oratorium pašije kantáta WWRlgT4&feature=related BASSO CONTINUO: harmonický doprovod sólovému hlasu hraný akordickým nástrojem – loutna, cembalo, varhany

Úkol č. 2: vytleskej rytmický trojhlas a urči skladebný druh. d)

Úkol č. 3: doprovoď skladbu na rytmické nástroje a urči skladebný druh. A orchestr B skupina sólových nástrojů Georg Friedrich Händel: Menuet, Hudba k ohňostroji  buben  dřívka, bloky  prstový činel  triangl tamburina e) A A A B B

Úkol č. 4: po vyslechnutí ukázky doplň skladebný druh.  sólový nástroj, sólový nástroj s doprovodem + basso continuo  dva sólové nástroje a doprovod + basso continuo  téma zaznívá dle určitých pravidel postupně ve všech hlasech expozice – provedení – závěr  skladba pro sólový nástroj a orchestr 3 věty: rychlá – pomalá – rychlá  skladba pro skupinu sólových nástrojů a orchestr  skladba, kterou tvoří tance (allemande, gigue, menuet, gavota), ouvertura a netaneční věty (aria).

Úkol č. 5: po vyslechnutí ukázky doplň skladebný druh.  světský obsah, dramatický projev spojený se zpěvem a nástrojovým doprovodem části: sólové, sborové, instrumentální, balet, předehra  cyklická skladba, komponovaná na duchovní text pro sbor, sóla a orchestr  skladba, v níž je zhudebněn biblický příběh o Kristově umučení, prováděna obvykle na velký pátek  komorní skladba pro sólo, sbor, orchestr a vypravěče

Úkol č. 6: doplň skladebné druhy instrumentální vokálně-instrumentální komorní orchestrální sonáta triová sonáta fuga koncert sólový koncert concerto grosso suita opera oratorium pašije kantáta

EVROPA Claudio Monteverdi, 1567–1643 Johann Sebastian Bach, 1685–1750 Georg Friedrich Händel, 1685–1759 Antonio Vivaldi, 1678–1741 Henry Purcell, 1659–1695

Úkol č. 7: doplň jména skladatelů Johann Sebastian Bach Antonio Vivaldi Georg Friedrich Händel 1685– – –1759

ČECHY Adam Václav Michna z Otradovic, 1600–1676 Pavel Josef Vejvanovský, 1639–1693 Jan Dismas Zelenka, 1679–1745 Bohuslav Matěj Černohorský, 1684–1742 Šimon Brixi, 1693–1735

Citace obrázku 1. FRINCK51. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2. NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. 3. NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4. GRUBER. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 5. NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ViolaBassGdulkaKemence.jpg 6. SAINT-POL. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 7. NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 8. GALLICA. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 9. THE YORCK PROJECT: MEISTERWERKE DER MALEREI. DVD-ROM, ISBN DISTRIBUTED BY DIRECTMEDIA PUBLISHING GMBH.. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HAUSSMANN. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Notový materiál: a) – e) Letní škola hudební výchovy. Kurzy pro učitele hudební výchovy. Rychnov nad Kněžnou Akreditace MŠMTV – č. 20/96 Použité hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření díla.