Proč podporovat sociální podniky formou zakázek Petra Francová Workshop Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek 27.3.2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Sociální ekonomika a podnikání Petra Francová Výroční konference IOP Ostrava
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Projekt č. 310 Evropská konkurenceschopnost pražské podnikatelské samosprávy Střední podnikatelský stav Ing. Martina Holíková ,
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
JUDR. LENKA DEVEROVÁ Červenec 2013 MAS OPS nebo sdružení (spolek)
Podpora sociálního podnikání prostřednictvím společensky odpovědného zadávání veřejných zakázek Petra Francová Zlín
Sociální podnikání v ČR Prosinec Sociální podnikání Inovativní přístup k podnikání s pozitivním dopadem na společnost Společensky prospěšné podnikání.
Sociální podnikání v ČR Bc. Jitka Čechová
Sociální podnikání v ČR Olomouc Mgr. Šárka Dořičáková
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Komora sociálních podniků Ing. Vojtěch Miler Hlavní principy sociálního podnikání obcí a MAS.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Jak se pozná sociální podnik
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Partnerství u projektů financovaných z Globálních grantů Sociální inkluze v kontextu přípravy na nové programovací období – zkušenosti, problémy a překážky.
OP LZZ vybrané priority pro regionalisty Velká část OP LZZ obsahuje podporu v oblastech, které známe z OP RLZ: adaptabilita, aktivní politika zaměstnanosti,
Aktivity v rámci projektu „Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadu Plzeňského kraje” Seminář pro věcně příslušné zaměstnance a zastupitele PK Strategie.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
MAS Šluknovsko MAS Šluknovsko Hlavní motto SPL : „Šluknovsko návštěvníkům i sobě !“
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
Tento text upravíte v menu: Zobrazit / Záhlaví a zápatí1 Zkušenosti s dobrovolnou transparentností zadávání veřejných zakázek Mgr. Jan Farský starosta.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Zapojení se do "evropských" procesů a diskusí o sociálním začleňování Sociální inkluze ve světle současného vývoje a nového programovacího období Seminář.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Sociální podnikání v JMK a KV Katedra Enviromentálních studií
PPSD Personální a poradenské družstvo Ing. Vojtěch Miler předseda družstva Hlavní principy sociálního podnikání obcí a MAS Informační seminář MAS Region.
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání Česká města a příklady ze zahraničí Praha
Veřejné zakázky jako nástroj zvyšování zaměstnanosti v obci Výjezdní zasedání Svazu měst a obcí v Chanově, Most,
Trendy a možnosti v oblasti sociálního podnikání Petra Francová Seminář ASZ Praha
PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE VE SPOLEČENSKY ODPOVĚDNÉM ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V ČR Petra Francová Plzeň
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Komunitní a akční plánování v praxi Co je to zapojování veřejnosti.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Podpora meziobecní spolupráce Prezentace výsledků dotazníkového šetření ORP Poděbrady.
Systém sociálních služeb a sociální práce - stávající stav a návrhy změn Seminář APSS ČR, 15. – , Chotoviny Mgr. David Pospíšil ředitel Odboru.
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
Setkání starostů u kulatého stolu Hoštejn Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B Tento.
Trutnovská zeleň, o.p.s. Mgr. Terezie Mertlíková ředitelka.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
Projekt Sdružení místních samospráv ČR „MAS jako nástroj spolupráce pro efektivní chod úřadů“
Sociální zemědělství Venkov 2016 Litoměřice
Alena Zieglerová (ASZ), František Jirásek (Město Most)
Tisková konference Informační kampaně státu kvalitně a efektivně: „Metodické kuchařky“ pro veřejné zakázky na komunikaci a marketing 2. března 2017.
Regionální seminář „sociální podnikání“ v Opavě
Angažovanci Petr Holý - ORR.
Společensky odpovědného podnikání
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Sociální podnikání a lokální ekonomika Mgr. Alena Zieglerová
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Sociální zemědělství Venkov 2016 Litoměřice
Festival lokální ekonomiky 2016
Terezie Mertlíková, ředitelka
Kariérové poradenství a podnikavost
monitorovacích indikátorů a kvality realizace SPL MAS
Transkript prezentace:

Proč podporovat sociální podniky formou zakázek Petra Francová Workshop Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek

P3 přináší a prosazuje nové přístupy v podnikání s pozitivním dopadem na společnost.

Koncept trojího prospěchu

Co děláme vedeme a koordinujeme činnost Tematické sítě pro sociální ekonomiku TESSEA organizujeme semináře na zakládání sociálních podniků poskytujeme poradenství a konzultace v oblasti sociálního podnikání realizujeme projekty na podporu a propagaci sociálního podnikání spolupracujeme s MPSV spolupracujeme s ČSOB

Projekt TESSEA získává mezinárodní zkušenosti přenos dobré praxe z Polska, Itálie a Velké Británie Adresář sociálních podniků zpravodaj a web Klub sociálních podnikatelů 14 osvětových seminářů v regionech o společensky odpovědném zadávání veřejných zakázek návrh na zapracování integračních sociálních podniků do zákona o zaměstnanosti

Projekt Podnikání jinak propagace sociálního podnikání prostřednictvím videí a rozhovorů dokumentární filmy o sociální ekonomice v ČR, Belgii a Rakousku a 16 medailonků o sociálních podnikatelích přenos dobré praxe z Rakouska a Belgie existuje síť ambasadorů v 8 regionech publikace Příklady dobré praxe manuál Jak založit sociální podnik

Statistika a legislativa

Statistika 175 sociálních podniků k % integračních sociálních podniků (z toho 80% zaměstnává osoby se ZP, 21% dlouhodobě nezaměstnané, 14% Romy, 11% mladé znevýhodněné) Právní formy: 45% s.r.o., 24% o.p.s., 16% o.s., 8% OSVČ, 5% družstva a 1% a.s. Oblast podnikání: 24% restaurace a kavárny, 22% údržba zeleně a úklid, 21% výroba a prodej potravin Geografické rozdělení: 22% Praha, 12% MS kraj, 11% Ústecký kraj

Jaká právní forma? jednotlivec – fyzická osoba společnost s ručením omezeným družstvo – nově od sociální družstvo jiné typy obchodních společností obecně prospěšná společnost vzniklá do ústav od spolek od , dříve občanské sdružení ?? nově lze i nadace

Legislativa Sociální podnik zatím není v legislativě vymezen P3 zpracovalo legislativní analýzu a návrhy, projednáno s MPSV návrh na zapracování integračních sociálních podniků do zákona o zaměstnanosti široký konzultační proces s TESSEA a Klubem sociálních podnikatelů návrh byl konzultován s experty z MPSV a z Generálního ředitelství UP

Legislativní návrh P3 3 varianty: 1.samostatný zákon o sociálním podniku 2.zapracování „společensky prospěšného zaměstnavatele“ do zákona o zaměstnanosti jako forma cíleného programu v § metodické opatření poskládané z existujících nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti jako pilot ve 3 krajích.

Propojení sociálního podnikání a veřejných zakázek sociální podniky potřebují zakázky, ne dotace můžou být dodavateli i subdodavateli sociální podniky vznikají i s podporou obcí – nejčastěji jde o technické služby jiné služby, které může využívat veřejná správa – např. zahradnictví, úklid, catering

Co je společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek

Cíle dobrého zadávání veřejných zakázek Současná praxe: získání zboží a služeb za co nejnižší sumu vložených prostředků při dodržení kvality. Budoucí parametry dobrého zadávání: co nejvyšší zhodnocení vložených prostředků celková úspora veřejných prostředků (spojené nádoby) zvýšení kvality života společnosti bez navyšování daní posílení ekonomiky a průmyslu směrem k udržitelnému rozvoji, s kladným dopadem na hospodářský růst

Sociální podnik Veřejný sektor Dotace Zakázky Trh Komerční podnik Podpory Zaměstnatelnost Sociální inkluze Celoživotní vzdělávání Konkurenceschopnost Regionální rozvoj Garantováno principy sociálního podnikání Často v rozporu se zájmem vlastníků na tvorbě zisku a s know-how firmy. outsourcing Pozice sociálního podniku na trzích tvořených poptávkou veřejného sektoru

Co patří do společensky odpovědného zadávání veřejných zakázek podpora zaměstnanosti dodržování standardů pracovního prostředí podpora sociálního začleňování včetně znevýhodněných podpora sociálních podniků podpora malých a středních podniků podpora etického a fairtradového obchodu…

Zkušenosti z Velké Británie a Itálie

Praktické zkušenosti z Velké Británie Velká Británie je průkopníkem, věnuje se tématu cca 10 let Úroveň vlády, regionů i obcí Veřejná správa má metodiky a školení Existuje řada průvodců pro veřejnou správu i pro sociální podniky - příklad: Průvodce zadávání veřejných zakázek sociálním podnikům pro oblast zdravotnictví

Britská praxe ve veřejných zakázkách existují oficiální seznamy preferovaných dodavatelů na základě testů – je těžké dostat se na seznam rámcová smlouva – na opakované služby s 1 i více potenciálními dodavateli předběžné oznámení – vyhlásí se záměr vypsat opakovanou zakázku se zdůvodněním proč předkvalifikační dotazník – složitý, cca 80 stran, otázka Co je sociální přidanou hodnotou vaší organizace? pozvánka účastnit se tendru

Zákon o sociální přidané hodnotě 1/3 zavazuje veřejné zadavatele k uplatňování společensky odpovědného zadávání veřejných zakázek: “Zadavatel je povinen posoudit, (a) jaký přínos může předmět veřejné zakázky mít z hlediska ekonomického, sociálního a environmentálního v relevantní oblasti, a (b) jaký vliv může mít proces zadávání veřejné zakázky na udržitelnost tohoto přínosu.“

Zákon o sociální přidané hodnotě 2/3 „Zadavatel musí posoudit, zda provést konzultace.“ Sociální hodnota = přínos pro místní obyvatele nad rámec nakupovaného zboží a služeb. Platí od pro vládní zakázky, zdravotnictví (NHS) a velké zakázky obcí pro smlouvy na služby, zboží a služby

Zákon o sociální přidané hodnotě 3/3 Není předepsáno, jak se to má dělat a zatím je málo zkušeností. Otázka jak sociální přidanou hodnotu měřit a porovnávat. Pomůže to sociálním podnikům a NNO - existují pro ně manuály.

Zkušenosti magistrátu Liverpoolu Magistrát v Liverpoolu společensky odpovědné nakupování podporuje. Školení pro úředníky – zadavatele. Zve potenciální dodavatele a zjišťuje jak nejlépe vypsat zakázky. Vypisuje menší zakázky vhodné pro sociální podniky a MSP. Hodnotí poměr ceny a kvality 50 : 50, někdy až 30 : 70. Ve výběrových komisích jsou i zástupci klientů s vlastním bodováním (sociální služby, nájemníci…).

Zajímavá praxe Nelze dát místní dodavatele jako podmínku, lze ale dát jiné podmínky: čerstvá zelenina do školní jídelny – dovoz ze vzdálenosti max. 2 hodin. nízká stopa CO2 – podmínka počet ujetých km pro doručení služby

Různé modely, jak žádají sociální podniky vznikají konsorcia NNO za účelem ucházení se o zakázky někdy žádá nejsilnější organizace a ostatní jsou subdodavateli sociální podniky jsou rovnou v zakázce uvedeny jako subdodavatelé

VOLA konsorcium NNO pro profesní vzdělávání mladých 16+ nemají při zakázkách žádné zvýhodnění sdružují 150 organizací, z nichž se 70 již účastnilo zakázek velký důraz na kvalitu poskytovaných služeb – sami si kontrolují kvalitu práce svých členů při vypsání tendru osloví členy a domlouvají spolupráci nový trend – platby na základě výsledků – NNO zálohují platby ze svých peněz a jsou placeny až podle výsledků → problémy s cash-flow

Příklad na provozování vězení vězení jsou provozována soukromými společnostmi tendr na provozování vězení velká soukromá firma se domluví s NNO, které budou pracovat s vězni sociální začleňování, vzdělávání a integrace

Britská doporučení pro úředníky zapracovat do plánu rozvoje obce nebo do komunitního plánu využívání veřejných zakázek k dosahování sociálních cílů dát to do vyhlášky o zadávání veřejných zakázek sociální požadavky včas zapracovat do zadávacích podmínek zkonzultovat vše s právníkem vyplatí se to u větších zakázek

Zkušenosti z již proběhlých seminářů

Složité téma je obtížné z pozvánky pochopit, o co se jedná a jsou obavy z veřejných zakázek spojujeme dvě obtížná témata dohromady původně byly semináře určené jen veřejné správě, nakonec jsme je otevřeli všem ti, kdo přišli, většinou odcházeli spokojeni

Zkušenosti českých sociálních podniků Většinou byly negativní. Důvody: Požadován zbytečně vysoký obrat a délka činnosti vzhledem k předmětu zakázky. Jediné hodnotící kritérium bývá cena – vítězná nabídka často podsekne cenu (vícepráce, nelegální práce …). Název „sociální podnik“ vyvolává nedůvěru a obavu ze špatné kvality.

Další české zkušenosti Špatně definovaný předmět činnosti – nevědí co chtějí. Opatření – organizovat předběžná oznámení a diskuzi s potenciálními dodavateli. Příliš velké zakázky nevhodné pro malé podniky. Opatření – uzavírat rámcové smlouvy, soutěžit společně (konsorcia, subdodavatelé). Pro malé obce je obtížné vypisovat zakázky. Opatření – domluva více obcí na společném výběrovém řízení. Je to pro ně bezpečnější a práci pro malé firmy lze rozložit v čase, aby na sebe činnosti navazovaly.

Co pomáhá osobní zájem někoho na úřadě dát práci znevýhodněným – lze např. využít kritérium zvýhodňující zaměstnavatele s více než 50% osob se ZP jedná se o politické rozhodnutí – získat podporu politika dát požadavek do předmětu zakázky, aby ho musel splnit každý přidat kvalitativní kritérium

Doporučení dát společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek do strategie regionálního rozvoje a do komunitního plánu dát to do vyhlášky o zadávání veřejných zakázek konkrétního úřadu nastavit potřebné rozhodovací procesy horizontálně delegovat rozhodování, do kterých zakázek ho zapracovat, na jednání komise při přípravě ročního plánu za účasti zástupce sociálního odboru

Jiné české zkušenosti

Kritéria fairtrade ve veřejných zakázkách v ČR Nejčastěji jde o nákup fairtradové kávy a oděvů. Lze dát do: hodnotících kritérií – otázka stanovení váhy vymezení technických podmínek předmětu plnění – bezpečnější a jednodušší, je ale třeba respektovat všechny srovnatelné standardizace a certifikace, které budou prokazovat respektování kritérií fairtrade. Konkrétní příklady hodnotících kritérií a technické specifikace naleznete v příručce Fairtradové veřejné zakázky.

Zelené nakupování v ČR 1/2 berou se ohledy na životní prostředí environmentální kritéria se využívají déle než sociální v ČR to prosazuje MŽP Pravidla uplatňování environmentálních požadavků při zadávání veřejných zakázek platnost od

Zelené nakupování v ČR 2/2 zatím metodiky a vzorové zadávací dokumentace pro udržitelné zadávání veřejných zakázek nábytku a výpočetní techniky existují také různé příručky NNO, např. Zelená kancelář

Webové stránky – Podmínka zaměstnávání 10% dlouhodobě nezaměstnaných osob ve veřejných zakázkách - publikace a manuál k odpovědnému zadávání – Fairtradové veřejné zakázky

Přihlašte se on-line

Děkuji za pozornost P3 - People, Planet, Profit, o.p.s. Malátova 16, Praha 5 - Smíchov nebo