Viktor Dyk KRYSAŘ Jíchová Aneta Jíchová Aneta SEPTIMA SEPTIMA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Advertisements

Martina Buršová 9.B Viktor Dyk. Životopis Český básník, prozaik, dramatik, publicista a politik, překladatel z němčiny a francouzštiny. Narození-1877.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Neruda Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Karel Jaromír Erben Kytice O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
SVĚTOVÉ LIDOVÉ POHÁDKY PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Rozmarné léto Vladislav Vančura Jiří Korec Gymnázium Plasy Septima 2009/2010.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Analytické myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Karla Čapka.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření VY_32_Inovace_D_9_04_20 Ročník 9 Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Dějepis.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa JAROSLAV SEIFERT – Píseň o … (tajenku převeď do mn. č.) OPAK K DOMA 2. ST.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_23   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
Jan Werich Monika Kupková.
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.5_karel_jaromir_erben Název:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Čapek – 2. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.10_Michal Viewegh NÁZEV:
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.04_KAREL ČAPEK NÁZEV:
„Kdo hledá, bývá očekáván. Kdo čeká, je jen nalezen.“
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Karel Čapek NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
BOŽENA NĚMCOVÁ.
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Autor: Mgr. Nováková Jana
Alois Jirásek Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Spisovatelé a ilustrátoři
VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Člověk a jeho svět 3. ročník
Jan Neruda Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
Tereza Boučková (*1957). Tereza Boučková (*1957)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Miluj svého muže.
Viktor Dyk (1877 – 1931) KRYSAŘ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_06 Česká moderna
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 JAROSLAV VRCHLICKÝ
Viktor Dyk Nikolas Vicari.
TÉMA: RUCHOVCI – SVATOPLUK ČECH AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Polytechnika v dětské literatuře
Typy promluv.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
VY_12_INOVACE_Jir_I_13 Karel Čapek Název projektu: OP VK
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Čapek – 1. část Název : VY_32_inovace_10 Český jazyk a literatura.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_19 avantgarda
Generace buřičů.
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Transkript prezentace:

Viktor Dyk KRYSAŘ Jíchová Aneta Jíchová Aneta SEPTIMA SEPTIMA

Viktor Dyk ( )  básník, prozaik a dramatik, kulturní a politický publicista,divadelní a literární kritik  překladatel francouzštiny a němčiny  představitel generace anarchistických buřičů  narodil se v Pšovce u Mělníka  žil v Mělníku →Praha  studoval gymnázium v Žitné ulici → práva - studium však nedostudoval  novinář a spisovatel  od r časopis Lumír → Samostatnost  r.1907 – otevřeno Vinohradské divadlo  r zastavení činnosti strany Samostatnosti → překlad her pro Vinohradské divadlo  od r.1918 – redaktor Národních listů

 v Lidových novinách otiskoval alegorickou prózu na pokračování Tajemná dobrodružství Alexeje Iványče Kozulinova → vyšetřován → zatčen  odpůrce tzv.hradní politiky a jejich tvůrců: T.G.Masaryka a Edvarda Beneše  časopis Vlajka  r se oženil se Zdenkou Háskovou  podnikal zahraniční cesty  zemřel r.1931 při koupání v Jaderském moři

Díla  Poezie: Noci chiméry Domy Devátá vlna Devátá vlna Zápas Jiřího Macků Zápas Jiřího Macků Giuseppe Moro Giuseppe Moro Satiry a sarkasmy Satiry a sarkasmy Pohádky z naší vesnice Pohádky z naší vesnice Prohrané kampaně Prohrané kampaně A porta inferi Síla života A porta inferi Síla života Marnosti Marnosti Buřiči Buřiči Milá sedmi loupežníků Milá sedmi loupežníků Pan poslanec Pan poslanec Podél cesty Podél cesty Zpěvy v bouři Zpěvy v bouři

 Próza: Krysař Zmoudření Dona Quijote Zmoudření Dona Quijote Příhody Příhody Tajemná dobrodružství Alexeje Iványče Kozulinova Tajemná dobrodružství Alexeje Iványče Kozulinova Posel Ondřej a drak Válečná tetralogie Posel Ondřej a drak Válečná tetralogie Konec Hackenschmidův Konec Hackenschmidův Prosinec Prosinec Píseň o vrbě Tichý dům Zlý vítr Píseň o vrbě Tichý dům Zlý vítr Holoubek Kuzma Holoubek Kuzma Soykovy děti Soykovy děti Prsty Habakukovy Prsty Habakukovy Můj přítel Čehona Můj přítel Čehona

 Divadelní hry: Tragikomedie - Pomsta - Pomsta - Odchod - Odchod Epizoda Epizoda Premiéra Premiéra Smuteční hostina Veliký mág Smuteční hostina Veliký mág Zvěrstva Zvěrstva Revoluční trilogie Revoluční trilogie - Ranní ropucha - Ranní ropucha - Poražení - Poražení - Figaro - Figaro

,, Krysař ‘‘  novoklasicistní novela  vychází se staré německé pověsti  nejprve vycházela pod názvem Pravdivý příběh  pod názvem Krysař vychází poprvé v r.1915 v edici Zlatokvět  podruhé vychází v r.1923  námět Krysaře vychází ze saského, staroněmeckého motivu  Dykovo vrcholné dílo

Hlavní postavy  Krysař - muž, který vyhání krysy hrou na píšťalu píšťalu -miluje Agnes -miluje Agnes  Agnes - dívka, která se zamilovala do Krysaře Krysaře  Kristián - snoubenec Agnes  Sepp Jörgen - rybář

Děj  Hammeln – něm.městečko, které je zamořeno krysami → pozvání Krysaře → kouzelná píšťala → krysy omámil a město zbavil hlodavců.  Ve městě ho však nikdo neměl rád, kromě Agnes. Agnes byla mladá a nezkušená a měla snoubence Kristiána. Agnes se do Krysaře zamiluje → láska.  Město se nakonec rozhodne, že Krysaři nezaplatí. Jde do hospůdky a seznámí se se s Magistrem Faustem → přemlouvá ho ke smoluvě s ďáblem. Krysař nabídku odmítá a odchází.  Láska k Agnes ho donutí vrátit se zpět. Agnes mu ale oznámí, že čeká Kristiánovo dítě → utíká od Agnes  Agnes bez něho nemůže žít → vydá se na horu Koppel a rozhodne se spáchat sebevraždu → Sedmihradsko

 jakmile se to Krysař dozví, je zklamaný světem, lidmi i láskou → vezme píšťalu a zapíská → lidé nechají práce a následují ho. Všichni lidé, včetně Krysaře ukončí svůj život skokem do propasti.  V městečku zůstane jediný člověk, Sepp Jorgen. Rybář, kterému se vždy všichni posmívali, že všechno chápe až druhý den. Vydá se tedy na horu až následující den. Najednou uslyší křik dítěte a to ho donutí vrátit se pro něj a najít mu matku → tím si zachrání život.

Znaky směru v knize  prvky dekadence a symboliky  objevuje se tady psychologické vykreslení postav → vnitřní monology  symboly (píšťala) – užívají se pro zachycení vazeb mezi vnější realitou a vnitřním světem  prvky romantismu – láska Krysaře a Agnes

Jazyk  spisovný a srozumitelný jazyk  archaismy  krátké věty, tázací věty – komunikace se čtenářem  přímé řeči  místy přeházený slovosled  vyprávěcí styl

Struktura díla  kniha je rozdělena do 26 kapitol a je věnována příteli Viktora Dyka, Jaroslavu Kamprovi  kapitoly na sebe volně navazují  jednoduchý děj

Hlavní myšlenka  tématem je sváz reality s ideálem  příběh o protikladu dobra a zla  autor v díle vykresluje snadnou manipulaci s obyvateli  tragické vyznění

Zdroje    ŠTEMBERKOVÁ, Marie. Ilustrované dějiny - literatura v českých zemích. Ilustrovali Lubomír Anlauf, Milada Housková, Jiřina Lockerová, Pavel Major, Petr Ptáček, Tomáš Řízek. 1.vyd.Havlíčkův Brod:Fragment, s. ISBN