Barvy Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Počítačová grafika.
Úvod do tématu.  Odvětví informatiky -> používáme PC k tvorbě uměleckých grafických materiálů  Vytváříme ji buď zcela digitálně, nebo s využitím nasnímaných.
Digitální obraz a animace Univerzita 3. věku TŘINEC 2004.
Úprava fotografie na počítači
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
Optické klamy a teorie barevného vidění
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
Digitální učební materiál
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673 Projekt CZ.1.07/1.5.00/ EU peníze pro Obchodní akademii Náchod Číslo-název šablony a klíčové aktivity.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Barva Jak vybrat barvy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Rozlišujeme dva základní
VY_32_INOVACE_E3-02 POČÍTAČOVÝ TISK AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU: POČÍTAČOVÝ TISK Časová náročnost:
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Editace - globální úpravy - tonalita obrazu
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY Ing. Petr Bouchala Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
Podle principu tisku se dělí na:
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Barva Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Tato prezentace byla vytvořena
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Vliv osvětlení a jasu na člověka
PZORA 1. přednáška.
Barevné modely Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Počítačová grafika.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní pojmy Grafiky
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Počítačová grafika.
V hledáčku k ompozice Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Corel DRAW Úloha 3 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_inf3_web16 Označení materiálu web16_barvy.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_18.  přidáním barevného odstínu vznikne tmavší barva, tento způsob používají například tiskárny.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Tiskárny.
Výstupní zařízení počítače - tiskárny
Teplé a studené barvy Název školy
TVORBA PROPAGAČNÍCH PROSTŘEDKŮ
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Barevné modely Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Inf Barevné ladění dokumentů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
BARVA.
Barvy Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Barvy v počítačové grafice
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Barva VY_32_INOVACE_45_900 Projekt.
Transkript prezentace:

Barvy Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97

jejich správný výběr nejvíce záleží na osobním a pocitovém vnímání Subtraktivní, aditivní Základní a míchané Teplé a studené Příbuzné a kontrastní Analogické, monochromatické, pastelové, neutrální Barvy lze objektivně dělit několika způsoby

Prostuduj kapitoly 2.3 Barevné modely 2.1 Základní pravidla designu a kresby na počítači, část světlo, barvy Barva je vždy hra světel, kdy oko citlivé na tři základní barvy zprostředkuje mozku výsledný barevný obraz zkombinovaný z těchto barev

Subtraktivní mísení barev CMY Cyan+Magenta=Blue Magenta+Yellow=Red Yellow+Cyan=Green Cyan+Magenta+Yellow=black (Key) Světlo je částečně pohlcováno a částečně odráženo podložkou Použití: tiskárny

Proč potřebujeme při tisku černou barvu Nahradí neutrální šedou, která vznikne soutiskem třech barev CMY Spotřebujeme méně barvy v jedné vrstvě Tiskneme kvalitněji

Aditivní mísení barev RGB Použití: obrazovka, projektor, skener Red+Green=Yellow Green+Blue=Cyan Blue+Red=Magenta Red+Green+Blue=White Světlo je vyzařováno svým zdrojem

V obou případech vznikají mícháním sekundární (druhotné) barvy, které jsou základními barvami v druhém systému. RGB (Red +Green+ Blue). CMY (Cyan + Magenta + Yellow = Black) Teoreticky by měla při použití všech barev CMY vzniknout barva černá, tato metoda se používá při tisku (noviny, fotografie..) a kvůli ryze praktickým důvodům se přidává barva černá (CMYK) - úspora barev, rozmazávání tisku, prosvítající papír aj. Na monitoru vidíme barevnost v systému RGB a pokud bychom chtěli tisknout výsledný tisk bude již v CMYK. Papír světlo určitých vlnových délek odráží a jiné absorbuje a monitor barvy sčítá.

Další možnosti dělení barev Teplé barvy jsou červená,oranžová, žlutočervená,žlutá, zelenožlutá, zelená. Jejich společným znakem je, že obsahují žlutou. Tradičně se spojují s ohněm asluncem, protože vyvolávají dojem tepla. Studené barvy jsou modrozelená, modrá, fialověmodrá, fialová, červenofialová. Všechny obsahují modrou. Jejich charakter určuje voda. Syté barvy jsou neředěné černou, šedou nebo bílou. Kontrastní (doplňkové) barvy jsou jakékoliv dvě barvy, které jsou na protilehlých stranách barevného kola. Dochází u nich k pocitu kontrastu. Dáme-li je vedle sebe, zmnoží viděnou sytost obou. Harmonické barvy jsou jakékoliv tři barvy, které mohou být na barevném kole spojeny rovnostranným trojúhelníkem. Tyto barvy mezi sebou dobře ladí. Příbuzné barvy leží na barevném kole vedle sebe. Mají podobný účinek, tedy zcela opačnou vlastnost, než mají barvy kontrastní. Pastelové barvy jsou odstíny, které jsou velmi rozředěné bílou nebo šedou. Velmi obtížně se reprodukují. Monochromatické barvy se skládají z různých sytostí a hodnot jasu jedné barvy, působí mdle a nevýrazně. Chytře využitý kontrast je může udělat velmi zajímavými

Každou barvu může doplnit její analogická barva, která s ní ladí. Vždy se jedná o barvy, které jsou umístěny vedle sebe na ose barevného spektra. Další možností je barva komplementární, která leží na druhé straně barevného kruhu. Tyto kombinace dávají pestřejší vzhled. Barevný kruh Obsahuje 12 barev, které vznikají vzájemným mícháním

Problémy ve vnímání barev mohou souviset jednak s omezeným barvocitem člověka nebo se zkreslenou zobrazovací schopností na straně vizualizačního zařízení. Špatné seřízení barev u monitoru nebo na televizní obrazovce dokáže znehodnotit přenášenou informaci. Stejný efekt mohou mít špatně kalibrované barvy na tiskárně Navíc barvy na těchto zařízeních nejsou ze strany výrobců většinou nijak kalibrovány.

Při volbě barev je vhodné počítat s tzv. „xeroxovým efektem“. Při převodu do černobílé podoby (kopírování, posílání faxem) mohou dva odlišné barevné tóny (často se jedná o červenou a modrou barvu) vytvořit stejný odstín šedé barvy. Tím se snižuje čitelnost. Při tvorbě návrhu je proto vhodné brát v úvahu možnost černobílé podoby a pečlivě volit barvy. Ukázky xeroxového efektu

Dalším rizikovým faktorem při vnímání barev je tzv. simultální (vzájemný) kontrast. Princip tohoto kontrastu je založený na tom, že lidské oko má tendenci vnímat větší míru kontrastu pro opačné barvy. Bod zobrazený světlou barvu se bude zdát mnohem sytější na světlém pozadí. Můžeme mu tedy přikládat větší důležitost. Simultání kontrast

Další optickým klamem, který může ovlivňovat vnímání barev, je zkreslení sytosti barvy v závislosti na velikosti barevné plochy. Pokud jsou stejnou barvou (stejným tónem, jasem i sytostí) zakresleny dvě různě velké plochy, pak se bude zdát zbarvení větší plochy mnohem sytější než barva plochy menší.

Uvedeným potížím s vnímáním barev se dá zabránit následujícími způsoby: Dodržování všech pravidel spojených s používáním barev Střídmým používání barev a barevných kombinací Černým tiskem s využitím šrafování a rastrových vzorků

Tvorba dobré tiskoviny začíná rozvržením celkové koncepce účel, formát, rozsah, barevnost Naše nevědomé vnímání v reklamě rozhoduje Nejdříve zaujme barva potom forma, nakonec obsah sdělení Výběr jedné barvy je většinou to nejjednodušší. Problém nastane až když ji chceme doplnit jinou aby spolu vzájemně ladili a doplňovali se Necitlivé užití barvy dokáže zničit jinak dobrý design Kombinace barev mohou vyvolávat asociace Změna světlosti barvy může podpořit směr orientace nebo navodit pohyb

Čitelnost snižují nevhodně zvolené kombinace barev: Červená a modrá barva (dochází ke stereoskopickému efektu) žluté písmo, bílé pozadí, purpurové písmo, černé pozadí, modré písmo, černé pozadí.

Kontrolní úkoly Navrhni jednostranný leták A3 pro užití v MHD Zápis dětí do MŠ Nově otevřený plavecký stadion s welnes Upoutávka na koncert