Barvy Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97
jejich správný výběr nejvíce záleží na osobním a pocitovém vnímání Subtraktivní, aditivní Základní a míchané Teplé a studené Příbuzné a kontrastní Analogické, monochromatické, pastelové, neutrální Barvy lze objektivně dělit několika způsoby
Prostuduj kapitoly 2.3 Barevné modely 2.1 Základní pravidla designu a kresby na počítači, část světlo, barvy Barva je vždy hra světel, kdy oko citlivé na tři základní barvy zprostředkuje mozku výsledný barevný obraz zkombinovaný z těchto barev
Subtraktivní mísení barev CMY Cyan+Magenta=Blue Magenta+Yellow=Red Yellow+Cyan=Green Cyan+Magenta+Yellow=black (Key) Světlo je částečně pohlcováno a částečně odráženo podložkou Použití: tiskárny
Proč potřebujeme při tisku černou barvu Nahradí neutrální šedou, která vznikne soutiskem třech barev CMY Spotřebujeme méně barvy v jedné vrstvě Tiskneme kvalitněji
Aditivní mísení barev RGB Použití: obrazovka, projektor, skener Red+Green=Yellow Green+Blue=Cyan Blue+Red=Magenta Red+Green+Blue=White Světlo je vyzařováno svým zdrojem
V obou případech vznikají mícháním sekundární (druhotné) barvy, které jsou základními barvami v druhém systému. RGB (Red +Green+ Blue). CMY (Cyan + Magenta + Yellow = Black) Teoreticky by měla při použití všech barev CMY vzniknout barva černá, tato metoda se používá při tisku (noviny, fotografie..) a kvůli ryze praktickým důvodům se přidává barva černá (CMYK) - úspora barev, rozmazávání tisku, prosvítající papír aj. Na monitoru vidíme barevnost v systému RGB a pokud bychom chtěli tisknout výsledný tisk bude již v CMYK. Papír světlo určitých vlnových délek odráží a jiné absorbuje a monitor barvy sčítá.
Další možnosti dělení barev Teplé barvy jsou červená,oranžová, žlutočervená,žlutá, zelenožlutá, zelená. Jejich společným znakem je, že obsahují žlutou. Tradičně se spojují s ohněm asluncem, protože vyvolávají dojem tepla. Studené barvy jsou modrozelená, modrá, fialověmodrá, fialová, červenofialová. Všechny obsahují modrou. Jejich charakter určuje voda. Syté barvy jsou neředěné černou, šedou nebo bílou. Kontrastní (doplňkové) barvy jsou jakékoliv dvě barvy, které jsou na protilehlých stranách barevného kola. Dochází u nich k pocitu kontrastu. Dáme-li je vedle sebe, zmnoží viděnou sytost obou. Harmonické barvy jsou jakékoliv tři barvy, které mohou být na barevném kole spojeny rovnostranným trojúhelníkem. Tyto barvy mezi sebou dobře ladí. Příbuzné barvy leží na barevném kole vedle sebe. Mají podobný účinek, tedy zcela opačnou vlastnost, než mají barvy kontrastní. Pastelové barvy jsou odstíny, které jsou velmi rozředěné bílou nebo šedou. Velmi obtížně se reprodukují. Monochromatické barvy se skládají z různých sytostí a hodnot jasu jedné barvy, působí mdle a nevýrazně. Chytře využitý kontrast je může udělat velmi zajímavými
Každou barvu může doplnit její analogická barva, která s ní ladí. Vždy se jedná o barvy, které jsou umístěny vedle sebe na ose barevného spektra. Další možností je barva komplementární, která leží na druhé straně barevného kruhu. Tyto kombinace dávají pestřejší vzhled. Barevný kruh Obsahuje 12 barev, které vznikají vzájemným mícháním
Problémy ve vnímání barev mohou souviset jednak s omezeným barvocitem člověka nebo se zkreslenou zobrazovací schopností na straně vizualizačního zařízení. Špatné seřízení barev u monitoru nebo na televizní obrazovce dokáže znehodnotit přenášenou informaci. Stejný efekt mohou mít špatně kalibrované barvy na tiskárně Navíc barvy na těchto zařízeních nejsou ze strany výrobců většinou nijak kalibrovány.
Při volbě barev je vhodné počítat s tzv. „xeroxovým efektem“. Při převodu do černobílé podoby (kopírování, posílání faxem) mohou dva odlišné barevné tóny (často se jedná o červenou a modrou barvu) vytvořit stejný odstín šedé barvy. Tím se snižuje čitelnost. Při tvorbě návrhu je proto vhodné brát v úvahu možnost černobílé podoby a pečlivě volit barvy. Ukázky xeroxového efektu
Dalším rizikovým faktorem při vnímání barev je tzv. simultální (vzájemný) kontrast. Princip tohoto kontrastu je založený na tom, že lidské oko má tendenci vnímat větší míru kontrastu pro opačné barvy. Bod zobrazený světlou barvu se bude zdát mnohem sytější na světlém pozadí. Můžeme mu tedy přikládat větší důležitost. Simultání kontrast
Další optickým klamem, který může ovlivňovat vnímání barev, je zkreslení sytosti barvy v závislosti na velikosti barevné plochy. Pokud jsou stejnou barvou (stejným tónem, jasem i sytostí) zakresleny dvě různě velké plochy, pak se bude zdát zbarvení větší plochy mnohem sytější než barva plochy menší.
Uvedeným potížím s vnímáním barev se dá zabránit následujícími způsoby: Dodržování všech pravidel spojených s používáním barev Střídmým používání barev a barevných kombinací Černým tiskem s využitím šrafování a rastrových vzorků
Tvorba dobré tiskoviny začíná rozvržením celkové koncepce účel, formát, rozsah, barevnost Naše nevědomé vnímání v reklamě rozhoduje Nejdříve zaujme barva potom forma, nakonec obsah sdělení Výběr jedné barvy je většinou to nejjednodušší. Problém nastane až když ji chceme doplnit jinou aby spolu vzájemně ladili a doplňovali se Necitlivé užití barvy dokáže zničit jinak dobrý design Kombinace barev mohou vyvolávat asociace Změna světlosti barvy může podpořit směr orientace nebo navodit pohyb
Čitelnost snižují nevhodně zvolené kombinace barev: Červená a modrá barva (dochází ke stereoskopickému efektu) žluté písmo, bílé pozadí, purpurové písmo, černé pozadí, modré písmo, černé pozadí.
Kontrolní úkoly Navrhni jednostranný leták A3 pro užití v MHD Zápis dětí do MŠ Nově otevřený plavecký stadion s welnes Upoutávka na koncert