Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 2. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková
1. PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ – Mateřské školy – Speciální mateřské školy – Přípravné třídy pro děti se sociálním znevýhodněním DRUHY VZDĚLÁVÁNÍ
Pro děti 3 – 6 let Docházka nepovinná, rozhodují o ni rodiče ( První dva roky se platí školné, poslední rok je zdarma ) Doporučuje se, aby dítě absolvovalo předškolní výchovu poslední rok v MŠ před nástupem do ZŠ. Nenásilnou formou si zde dítě osvojuje vědomosti a návyky důležité pro nástup do školy.
RVP pro předškolní vzdělávání 5 základních oblastí Dítě a jeho tělo (pohyb, zdraví, bezpečí) Dítě a jeho psychika (jazyk, řeč, poznávací schopnosti, myšlení, učení, předvídavost, fantazie, sebepojetí, city a vůle) Dítě a ten druhý (vztahy, komunikace) Dítě a společnost (lidská společnost, kultura, umění) Dítě a svět (přírodní, kulturní i technické životní prostředí, změna, vývoj, globální a civilizační problémy)
Struktura v MŠ Jednotlivé třídy cca po 25 dětech a) homogenní (stejný věk) b) heterogenní (různý věk)
VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ SE SPECIÁLNÍMI POTŘEBAMI Postižené děti dochází do běžné MŠ a integrují se mezi dětí zdravé Speciální třídy v běžné MŠ Speciální mateřské školy
2. ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ RVP ZV – zpracoval Výzkumný ústav v Praze (2004). Každá škola si povinně na jeho základě zpracovává svůj ŠVP Pro děti 6 – 15 let Povinná školní docházka 9 letá školní docházka – rozdělena na 1. a 2. stupeň
První stupeň (1.-5.třída) základní vzdělávácí dovednosti a návyky důraz kladen na mateřský jazyk a matematiku, od 3.tř.cizí jazyk Prvouka, vlastivěda a přírodověda – základní poznatky o přírodě společnosti Tělesná, hudební a dramatická výchova přispívají k všestr. harmon.rozvoji jedince Kvalifikovaný učitel (PF – Mgr., obor Učitelství pro 1.st.ZŠ) učí všechny předměty a je zároveň třídním učitelem.
Druhý stupeň (6.-9.třída) prohlubuje a rozvíjí vědomosti a dovednosti z 1.st. Soustava společenskovědních a přírodovědných předmětů Většina předmětů je povinná, další jsou volitelné nebo nepovinné. Cílem základního vzdělávání je, aby se žáci naučili učit a získali předpoklady k celoživotnímu vzdělávání.
Kvalifikace učitele (PF, či jiná fakulta připravující učitele ve dvouoborových aprobací např.ČJ-Hv) Tyto předměty učitel vyučuje v různých třídách 2.stupně a v některé třídě je třídním učitelem. Základní školy zřízuje obec, církev a náboženské organizace nebo soukromé osoby.
Do základního vzdělávání zařazujeme: a) VÍCELETÁ GYMNÁZIA – určeny pro nadané děti 6-ti leté (po ukončení 7.ročníku ZŠ) 8-mi leté (po ukončení 5.ročníku ZŠ) b) KONZERVATOŘE – určeny pohybově a hudebně nadaným dětem 8-leté (po ukončení 5. ročníku ZŠ)
3. STŘEDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Střední školy poskytují všeobecné a odborné vzdělávání Soustavně připravují mládež pro výkon povolání Připravují k dalšímu studiu na vyšších odborných školách či vysokých školách
Střední školy dělí se na 3 typy: Gymnázia střední odborné školy a konzervatoře střední odborná učiliště
a) Gymnázia zakončené maturitou 4letá gymnázia navazující na ZŠ víceletá gymnázia (8letá a 6letá) b) Střední odborné školy jsou nejméně 4leté a jsou zakončeny maturitou. příprava žáků na výkon odborných činností (technických, zemědělských, ekonomických, zdravotnických, padagogických, uměleckých atp.) po maturitě může absolvent pokračovat v dalším studiu
Konzervatoře zde se připravují interpreti v oblasti hudebního, dramatického a tenečního umění Vzdělávání je zakončeno absolutoriem Vyšší úroveň maturitního vzdělání poskytují lycea ( technická, zdravotní, pedagogická).
c) Střední odborná učiliště střední odborné vzdělávání ukončené závěrečnou zkouškou (výuční list) střední odborná učiliště (3-letá, 2-letá) - SOU, OU Absolventi 3-letých učebních oborů mohou dále studovat nástavbové studium, které je ukončeno maturitní zkouškou.
Maturitní zkouška 2 části 1) společná část skládá se ze 3 zkoušek a) český jazyk (písemná a ústní část) b) cizí jazyk(písemná a ústní část) c) volitelná zkouška (např.matematika, zsv) (písemně)
2) profilová část skládá se ze 3 zkoušek Buďto: vypracování maturitní práce a její obhajoba Nebo: ústní zkouška písemná zkouška praktická zkouška Možná je i kombinace dvou nebo více uvedených forem. Závisí na řediteli školy.
Mezi střední a vysokou školou existují ještě: VYŠŠÍ ODBORNÉ ŠKOLY (VOŠ) Jsou určeny absolventům středních škol, kteří vykonali maturitní zkoušku a nechtějí pokračovat ve studiu na VŠ Studium je 2 leté až 3 a půl leté, je ukončeno absolutoriem a studenti získávají titul DiS, psaný za jménem (znamená diplomovaný specialista)
3. VYSOKOŠKOLSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ Studium na VŠ začíná zápisem – imatrikulací a končí získáním titulu – promocí.
STUDIJNÍ PROGRAMY a) nižší úroveň – bakalářské - 3leté studium. Absolvent získá titul Bc.- psaný před jménem. b) vyšší úroveň – magisterské - 4leté nebo 5leté studium – možno studovat po bakalářském studiu nebo samostatně. Absolvent získá titul podle zaměření školy buď Mgr.nebo Ing. - psaný před jménem. c) nejvyšší úroveň – doktorské – Navazuje na ukončené magisterské vysokoškolské vzdělání. Trvá 3 roky. Po ukončení studenti získávají akademicko-vědecký titul „doktor“ - PhD. (psaný za jménem). d) programy celoživotního vzdělávání
DĚLENÍ VŠ Univerzitní – všechny typy studijních programů Univerzita – v čele univerzity je rektor. Univerzita se člení na fakulty – v čele fakulty je děkan. Neuniverzitní - kladou důraz na aplikaci teorie do praxe. Zaměřují se zpravidla na jeden obor. Např.Vysoká škola psychosociálních studií....
podle zřizovatele školy dělíme na: veřejné – UK (1348 – Karel IV.) Univerzita Palackého v Olomouci, Jihočeská univerzita v Č.Budějovicích, UJEP v Ústí nad Labem, Univerzita v Hradci Králové a Západočeská univerzita v Plzni soukromé – UJAK – platí se školné státní – školy vojenské a policejní – Univerzita obrany v Brně, Policejní akademie ČR v Praze.
FORMY VZDĚLÁVÁNÍ Žáci středních a vysokých škol mohou studovat: denní/prezenční večerní distanční kombinované
Zaměření VŠ a) Společensko – vědní filozofická fakulta matematicko – fyzikální fakulta lékařská fakulta právnická fakulta pedagogická fakulta teologická fakulta
2) Umělecké zaměření AMU – Akademie múzických umění DAMU – Divadelní akademie múzických umění FAMU – Filmová akademie múzických umění VŠUP – Vysoká škola umělecko - průmyslová
Univerzity v České republice Univerzita Karlova (1348) – Praha Univerzita F. Palackého – Olomouc Univerzita T. G. Masaryka – Brno Univerzita J. E. Purkyně – Ústí nad Labem Západočeská univerzita – Č.Budějovice ČVUT – strojní, stavební, geologické
Informační zdroje: h ttp://
cps.ujak.cz/l