Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
Advertisements

Slovesa a mluvnické kategorie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Procvičujeme tvary sloves
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Slovesné kategorie Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Slovesné tvary Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
opakování a procvičování
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesa.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
Opakujeme Slovesa.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Tvarosloví – slovesa 1 Střední odborná škola Otrokovice
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
85.1 Slovesný způsob Mlč! mlčel bych….. Mlčme! mlčel bys… mlčím…
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_520_Slovesa AUTOR: Mgr. Michaela Rychnovská ROČNÍK, DATUM:
TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: 6,7,8,9 Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro.
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
OB 21 – VVP – HUM – CJL – PAV – M – MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Základní škola Unhošť Jazyk a jazyková komunikace
  Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor : Mgr. Jitka Kolářová
SLOVESNÝ ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
S L O V E S A Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
19 mluvnické kategorie sloves
VY_32_INOVACE_Sib_I_14 Slovesa
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Digitální učební materiál
Slovesný způsob podmiňovací
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Transkript prezentace:

Slovesné kategorie praktické opakování

1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os. ONI – nesou DĚLAJÍ TISKNE PIŠME BUDEŠ PSÁT JSTE OHLÁŠENI PŘIŠEL BYCH pomoc

2. ZPŮSOB ČTĚTE ZAVOLAL BYCH ČTU POSLOUCHEJME NEOBTĚŽOVALI BYCHOM A SPÁT ! ŽÁDNÝ = INFINITIV pomoc OZNAMOVACÍ (prosté oznámení skutečnosti) OZNAMOVACÍ (prosté oznámení skutečnosti) PODMIŇOVACÍ (podmíněná skutečnost) PODMIŇOVACÍ (podmíněná skutečnost) ROZKAZOVACÍ (vyjádření rozkazu) ROZKAZOVACÍ (vyjádření rozkazu)

1.os.č.m. 2.os.č.mn. 2b) Způsob podmiňovací 1.os. nesl bych1. os. nesli bychom 2. os. nesl bys2. os. nesli byste 3. os. nesl by3. os. nesli by 3.os. č.j. Dejte sloveso do správného tvaru Dejte sloveso do správného tvaru 2.os.č.j. 1.os. č.j. 3.os.č.m. pomoc 1.os. byl bych nesl1. os. byli bychom nesli 2. os. byl bys nesl2. os. byli byste nesli 3. os. byl by nesl3. os. byli by nesli

3. čas plavala jsi nakoupíme čteme byl prodán uvidí budeš plavat pomoc PŘÍTOMNÝ ČAS vyjádření přítomnosti u sloves NEDOKONAVÝCH MINULÝ ČAS vyjádření minulosti Sloveso BÝT + PŘÍČESTÍ MIN. psal jsem, psal jsi…. BUDOUCÍ ČAS vyjádření budoucnosti Sloveso BÝT (budu) + INFINITIV NEDOKONAVÝCH SLOVES !!! U DOKONAVÝCH běžným tvarem přít. Času (zítra donesu úkol)

4. ROD bude napsán byl zaplacen lyžoval jsem utrhl se (knoflík) vrátíme se budeme čekat pomoc ROD ČINNÝ podmět je původcem děje ROD TRPNÝ podmět není původcem děje JÁ (podmět) tedy jsem původcem děje MY (podmět) tedy jsme původcem děje MY (podmět) tedy jsme původcem děje Např.dopis (podmět) sám se nenapíše Není původcem děje Např. účet (podmět) sám se nezaplatil Není původcem děje Knoflík sám se neutrhl Není původcem děje

5. VID byl bych psal seďte zatoulal jsem se naučím se budu pracovat byl jsem zkoušen pomoc DOKONAVÝ - ohraničený děj „děj probíhá a bude ukončen“ !!! nevyjadřuje přítomnost (přečtu, uslyším, pochopím…) NEDOKONAVÝ - neohraničený děj „děj probíhá a není jasné zda a kdy bude ukončen“ !!! vyjadřuje přítomnost (čtu, slyším, chápu…)