Skupinová psychoterapie s chronicky duševně nemocnými pacientkami Mgr. David Unger PL Havlíčkův Brod.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova Název materiálu VY_32_INOVACE_20_ Volba povolání Autor Motejlková Věra.
Advertisements

Mgr. Břetislav Košťál, DiS. ambasador projektu "Na vlastní kůži" Deinstitucionalizace a reforma péče o duševní zdraví v ČR Konference Na vlastní kůži 19.4.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Psychiatrické nemocnice a jejich role MUDr. Jaromír Mašek Psychiatrická nemocnice Havlíčkův Brod
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Pracovní skupina Portál elektronického zdravotnictví NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy, MUDr. Pavel VEPŘEK předseda pracovní skupiny.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Katedra podnikové strategie Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základy automatického řízení 1
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Věcné učení VY_32_INOVACE_06_11_smysly člověka (sluch 2)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Bůh je moje jistota..
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012
Autor : Mgr. Ludmila Jakubcová Jazyk : Čeština
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
Mezinárodní hotelnictví
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Financování přímých NIV
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
MINIMATURITY
Úvodní a seznamovací hry
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zkušenosti s programem DNS v Lázeňské léčebně Mánes Karlovy Vary
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Synergie manažerského týmu
Uživatelská příručka DuoTrainin
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Kvalita a bezpečí jako hlavní principy k úspěšné a efektivní akreditaci Gabriela Franková.
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Návykové látky Alkohol
Když vás potká vyhoření
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Každý den jsme trochu starší…
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Skupinová psychoterapie s chronicky duševně nemocnými pacientkami Mgr. David Unger PL Havlíčkův Brod

Časový a místní rámec terapie primariát 13, odd. 13A, PL HB – ženské doléčovací odd. pro onemocnění s chronickým průběhem primariát 13, odd. 13A, PL HB – ženské doléčovací odd. pro onemocnění s chronickým průběhem duben 2007 – březen 2008 duben 2007 – březen x týdně skupinové sezení 1x týdně skupinové sezení celkem 40 skupinových sezení za 11 měsíců celkem 40 skupinových sezení za 11 měsíců otevřená skupina otevřená skupina celkem se zúčastnilo 30 pacientek celkem se zúčastnilo 30 pacientek průměrný počet účastnic na sezení: 6 průměrný počet účastnic na sezení: 6Koterapeutky: Bc. Petra Pavlíková, DiS., 26 let, dipl. zdravotní sestra pro psychiatrii a studentka psychologie UPOL (období září - listopad 2007)‏ Bc. Petra Pavlíková, DiS., 26 let, dipl. zdravotní sestra pro psychiatrii a studentka psychologie UPOL (období září - listopad 2007)‏ MUDr. Dita Kalnická, lékařka, psychoterapeutka (období leden - březen 2008)‏ MUDr. Dita Kalnická, lékařka, psychoterapeutka (období leden - březen 2008)‏

Složení pacientek na odd. 13A Psychotická onemocnění s chronickým průběhem vyžadující dlouhodobou hospitalizaci Psychotická onemocnění s chronickým průběhem vyžadující dlouhodobou hospitalizaci Psychotická onemocnění s chronickým průběhem vyžadující opakovanou hospitalizaci Psychotická onemocnění s chronickým průběhem vyžadující opakovanou hospitalizaci Organické poruchy Organické poruchy Poruchy osobnosti těžšího stupně Poruchy osobnosti těžšího stupně Demence (neindikováno)‏ Demence (neindikováno)‏

Zdroje z humanistických přístupů práce s kontaktem, terapeut jako jeho facilitátor a moderátor T: „Můžete to říct přímo paní Janě?“ T: „Slyšela jste, co vám říkala? Slyšela jste, že si nemyslí, že to nezvládáte?“ práce s kontaktem, terapeut jako jeho facilitátor a moderátor T: „Můžete to říct přímo paní Janě?“ T: „Slyšela jste, co vám říkala? Slyšela jste, že si nemyslí, že to nezvládáte?“ využití skupinového procesu – spíše po obsahové stránce, vynoření tématu z úvodního „kolečka“ využití skupinového procesu – spíše po obsahové stránce, vynoření tématu z úvodního „kolečka“ zaměření na tady-a-teď: „Co cítíte právě teď?“ „Jak se na to díváte právě v tomto okamžiku?“ zaměření na tady-a-teď: „Co cítíte právě teď?“ „Jak se na to díváte právě v tomto okamžiku?“ práce s prožitky v rámci možností – mnohdy podstatně lepší schopnosti verbalizovat emoce než u neurotické populace: práce s prožitky v rámci možností – mnohdy podstatně lepší schopnosti verbalizovat emoce než u neurotické populace: T: „Jak se cítíte právě teď, paní Evo?“ E: „Cítím radost, jsem nadšená.“ T: „Jak se cítíte právě teď, paní Evo?“ E: „Cítím radost, jsem nadšená.“

Další prvky edukace – např. „četli jsme o inflaci, pane psycholog, co je to inflace?“ edukace – např. „četli jsme o inflaci, pane psycholog, co je to inflace?“ kognitivní trénink kognitivní trénink arteterapie – kreslení, malování nebo lepení arteterapie – kreslení, malování nebo lepení muzikoterapie 1. „Písničky na přání“ - ostatní zpívají, terapeut doprovází na hudební nástroj muzikoterapie 1. „Písničky na přání“ - ostatní zpívají, terapeut doprovází na hudební nástroj 2. Společný hudební výtvor (muzikoterapeutická sada) 2. Společný hudební výtvor (muzikoterapeutická sada) skupinové techniky, činnosti a hry – např. puzzle, „město, řeka, zvíře, věc“, technika psaní dopisu aj. skupinové techniky, činnosti a hry – např. puzzle, „město, řeka, zvíře, věc“, technika psaní dopisu aj. relaxační techniky relaxační techniky neverbální techniky neverbální techniky

Obvyklá struktura skupinového sezení 1.Uvítání, představení nových členů 2.„Kolečko“ aktuálních pocitů „Jak se dnes cítíte/máte?“ 3.Co se stalo u vás uplynulý týden? 4.Variace na zmíněná témata, co ostatní na to, podnícení kontaktu, zpětné vazby, diskuse 5.Skupinová hra nebo technika / diskuse na určité téma 6.Zhodnocení dnešní techniky (jak dopadla hra; co jsme vytvořili, vzájemná pochvala)‏ 7.Jak se cítíte právě teď? Jak se během setkání vaše pocity změnily? 8.Písnička, potlesk a rozloučení

Přínos psychoterapie Zájem ze strany personálu Zájem ze strany personálu Již pouhá komunikace s pacienty je na takovém oddělení pro ně nesmírným přínosem Již pouhá komunikace s pacienty je na takovém oddělení pro ně nesmírným přínosem Zážitek setkání a kontaktu Zážitek setkání a kontaktu Radost z úspěchu Radost z úspěchu Přijetí v kolektivu Přijetí v kolektivu Vzájemná podpora Vzájemná podpora Bezpečné a strukturované prostředí Bezpečné a strukturované prostředí „Tahounky“ (zaléčené, propustitelné) podporují „stažené“ (dlouhodobě hospitalizované) „Tahounky“ (zaléčené, propustitelné) podporují „stažené“ (dlouhodobě hospitalizované) Integrace a zakotvení symptomů Integrace a zakotvení symptomů

Práce se symptomy 1.Princip koherence – symptom je součástí skupinové komunikace, patří do skupiny, je to relevantní téma, o kterém se může mluvit 2.Princip korespondence – symptom je akceptován jako reálná součást vnímání a myšlení pacienta to vše dává pacientovi pocit většího bezpečí a přijetí to vše dává pacientovi pocit většího bezpečí a přijetí nejedná se přitom o posilování nebo vyvracení bludu nejedná se přitom o posilování nebo vyvracení bludu „Ano, slyším, že si to myslíte / že to tak vnímáte.“ „Musí to být nepříjemné s tímto pocitem žít.“ „Ano, slyším, že si to myslíte / že to tak vnímáte.“ „Musí to být nepříjemné s tímto pocitem žít.“ „Nemusíme mít všichni stejný názor. Co si o tom myslíte ostatní?“ – diskuse na skupině zároveň může odvést pozornost „Nemusíme mít všichni stejný názor. Co si o tom myslíte ostatní?“ – diskuse na skupině zároveň může odvést pozornost Snaha o ověřování bludu ve skupině: „Myslí si to také ostatní?“ Snaha o ověřování bludu ve skupině: „Myslí si to také ostatní?“ V případě neúspěchu odvedení pozornosti V případě neúspěchu odvedení pozornosti

Zpětná vazba od členek skupiny „Ta skupina mě nakopává.“ (40-letá pac., 2. pobyt trvající 13 let, dg. F20.0)‏ „Ta skupina mě nakopává.“ (40-letá pac., 2. pobyt trvající 13 let, dg. F20.0)‏ „Já se na ni vždycky těším.“ (51-letá pac., 6. pobyt trvající 3 roky, dg. F20.0)‏ „Já se na ni vždycky těším.“ (51-letá pac., 6. pobyt trvající 3 roky, dg. F20.0)‏ „Pane psycholog, kdy k nám zase přijdete na schůzi?“ (45-letá pac., 8. pobyt trvající 16 let, dg. F20.0) „Pane psycholog, kdy k nám zase přijdete na schůzi?“ (45-letá pac., 8. pobyt trvající 16 let, dg. F20.0) „Cítím radost, jsem spokojená a nadšená.“ (56-letá pac., 7. pobyt trvající 8 měsíců, dg. F25.0, manický typ)‏ „Cítím radost, jsem spokojená a nadšená.“ (56-letá pac., 7. pobyt trvající 8 měsíců, dg. F25.0, manický typ)‏ „Přijdete zase? Přeji vám, abyste se měl moc dobře.“ (20-letá pac., 5. pobyt trvající 11 měsíců, dg. F20.0) „Přijdete zase? Přeji vám, abyste se měl moc dobře.“ (20-letá pac., 5. pobyt trvající 11 měsíců, dg. F20.0) „Nudím se, je tu nuda. Už sem nebudu chodit.“ (51-letá pac., 3. pobyt trvající 3 roky, dg. F20.5)‏ „Nudím se, je tu nuda. Už sem nebudu chodit.“ (51-letá pac., 3. pobyt trvající 3 roky, dg. F20.5)‏ „Nejsem na ty řeči s babkama.“ (35-letá pac., 34. pobyt, dg. psychotická porucha u smíšené poruchy osobnosti)‏ „Nejsem na ty řeči s babkama.“ (35-letá pac., 34. pobyt, dg. psychotická porucha u smíšené poruchy osobnosti)‏

Kazuistika Paní Irena, 40 let, 2. pobyt v PL trvající 13 let, 1. pobyt v 21 letech, dg. paranoidní schizofrenie Paní Irena, 40 let, 2. pobyt v PL trvající 13 let, 1. pobyt v 21 letech, dg. paranoidní schizofrenie Po dobu trvání skupiny téměř stejná medikace: haloperidol (22,5mg), metotrimeprazin (9tbl.), klonazepam (1,5mg), biperiden (2mg, po měsíci skupiny přidán 1mg)‏ Po dobu trvání skupiny téměř stejná medikace: haloperidol (22,5mg), metotrimeprazin (9tbl.), klonazepam (1,5mg), biperiden (2mg, po měsíci skupiny přidán 1mg)‏ Na počátku stažená, stranou kolektivu, stereotypní opakování bludné symptomatiky nebo vět typu „to nezvládnu/nedokážu“ Na počátku stažená, stranou kolektivu, stereotypní opakování bludné symptomatiky nebo vět typu „to nezvládnu/nedokážu“ Žádný úsměv, žádný kontakt, žádná komunikace vyjma bludné symptomatiky Žádný úsměv, žádný kontakt, žádná komunikace vyjma bludné symptomatiky Terapeutická strategie: odklon od psychotické produkce, její zakotvení v realitě, pomalá práce na kontaktu a na vytvoření bezpečného prostředí Terapeutická strategie: odklon od psychotické produkce, její zakotvení v realitě, pomalá práce na kontaktu a na vytvoření bezpečného prostředí

Popis komunikace ve skupině (1)‏ Irena: „Pane doktore, mám se moc špatně, všem tu jen ubližuju.“ Irena: „Pane doktore, mám se moc špatně, všem tu jen ubližuju.“ T: „Slyším, že si myslíte, že tu jen ubližujete, Ireno. Myslíte, že si to myslí i někdo ze skupiny?“ T: „Slyším, že si myslíte, že tu jen ubližujete, Ireno. Myslíte, že si to myslí i někdo ze skupiny?“ Irena: „Ano, všichni.“ Irena: „Ano, všichni.“ T: „Myslíte, že vás tu nikdo za nic nemá rád?“ T: „Myslíte, že vás tu nikdo za nic nemá rád?“ Irena: „Určitě ne, všem tu jen škodím. Já za to ale nemůžu, můj stav se pořád zhoršuje. Nejde mi myslet ani cítit. Nevím proč.“ Irena: „Určitě ne, všem tu jen škodím. Já za to ale nemůžu, můj stav se pořád zhoršuje. Nejde mi myslet ani cítit. Nevím proč.“ T: „Zkuste se zeptat, třeba paní Anny, co si o vás myslí.“ T: „Zkuste se zeptat, třeba paní Anny, co si o vás myslí.“ Irena: (chvíli mlčí) „Já to nedokážu.“ Irena: (chvíli mlčí) „Já to nedokážu.“ T: „Zkuste to, Ireno.“ T: „Zkuste to, Ireno.“

Popis komunikace ve skupině (2)‏ Irena (ke všem): „Mně moc mrzí, že jsem taková.“ Irena (ke všem): „Mně moc mrzí, že jsem taková.“ Anna (ke mně): „Ale to přece není pravda. Já jsem jednou šla do koupelny, pane doktore, a ona mě pustila dřív, protože mě bolí nohy.“ Anna (ke mně): „Ale to přece není pravda. Já jsem jednou šla do koupelny, pane doktore, a ona mě pustila dřív, protože mě bolí nohy.“ T: „Můžete to říct přímo paní Ireně?“ T: „Můžete to říct přímo paní Ireně?“ Anna: „Já ti moc děkuju, Ireno, žes mě pustila do koupelny, pamatuješ? Seš hodná, není to pravda, že ubližuješ.“ Anna: „Já ti moc děkuju, Ireno, žes mě pustila do koupelny, pamatuješ? Seš hodná, není to pravda, že ubližuješ.“ T (k Ireně): „Slyšela jste to, co vám říkala paní Anna?“ T (k Ireně): „Slyšela jste to, co vám říkala paní Anna?“ Irena: „Ano, děkuju vám moc.“ Irena: „Ano, děkuju vám moc.“ Kontakt proběhl, Irena dál mlčí. Během tohoto sezení už nemá potřebu si stěžovat. Příští sezení opakuje znovu podobnou stížnost. Kontakt proběhl, Irena dál mlčí. Během tohoto sezení už nemá potřebu si stěžovat. Příští sezení opakuje znovu podobnou stížnost.

Výsledek (1)‏ Po téměř roce skupinového programu paní Irena mluví o svých bludech cca „jen“ každé druhé sezení, je schopna se od nich odklonit Po téměř roce skupinového programu paní Irena mluví o svých bludech cca „jen“ každé druhé sezení, je schopna se od nich odklonit Rozdíl je v tom, že je již nepersonifikuje na mě nebo členy skupiny (dříve se to stávalo)‏ Rozdíl je v tom, že je již nepersonifikuje na mě nebo členy skupiny (dříve se to stávalo)‏ Dokáže více než v polovině případů přijmout pochvalu nebo jinou pozitivní zpětnou vazbu od spoluúčastnic (de facto od nejbližších lidí v životě) Dokáže více než v polovině případů přijmout pochvalu nebo jinou pozitivní zpětnou vazbu od spoluúčastnic (de facto od nejbližších lidí v životě) Stále častěji usměje se a poděkuje – v tuto chvíli se jedná o zcela jiný výraz, před tím tento výraz zcela scházel Stále častěji usměje se a poděkuje – v tuto chvíli se jedná o zcela jiný výraz, před tím tento výraz zcela scházel Sama říká, že „skupina ji vždycky nakopává“. Sama říká, že „skupina ji vždycky nakopává“.

Výsledek (2)‏ Na začátku si sice téměř vždy stěžuje, „že se má pořád moc špatně“. Na začátku si sice téměř vždy stěžuje, „že se má pořád moc špatně“. Na konci skupiny říká, že „je to lepší“. Na konci skupiny říká, že „je to lepší“. Potřebuje bezpečné hranice, cítí se ohrožená, pokud se nakloním blíže, ustupuje. Potřebuje bezpečné hranice, cítí se ohrožená, pokud se nakloním blíže, ustupuje. Více se sbližuje se spolupacientkou Annou, rovněž dlouhodobě hospitalizovanou, chce s ní být vždy při práci ve dvojicích. Více se sbližuje se spolupacientkou Annou, rovněž dlouhodobě hospitalizovanou, chce s ní být vždy při práci ve dvojicích. V parku mě při setkání pozdraví, krátce se usměje, ale hned se zase stáhne. Usměje se jen tehdy, pokud ji potkám sám. V parku mě při setkání pozdraví, krátce se usměje, ale hned se zase stáhne. Usměje se jen tehdy, pokud ji potkám sám.

Pokračování projektu Restrukturalizace doléčovacích oddělení pro chronické pacientky v PL HB v květnu 2008 Restrukturalizace doléčovacích oddělení pro chronické pacientky v PL HB v květnu 2008 Od října 2008 pokračuje stejný projekt na novém odd. 3A (primariát 7A), kde jsou sdruženy pacientky s psychotickými poruchami s chronickým průběhem Od října 2008 pokračuje stejný projekt na novém odd. 3A (primariát 7A), kde jsou sdruženy pacientky s psychotickými poruchami s chronickým průběhem Dříve byly hospitalizovány na více odděleních Dříve byly hospitalizovány na více odděleních Skupin se účastní ošetřující lékař a zdravotní sestra Skupin se účastní ošetřující lékař a zdravotní sestra Paní Irena se po překladu na toto oddělení odmítla skupiny zúčastnit s tím, že se na to necítí a že na minulém oddělení to bylo lepší a líbilo se jí to více Paní Irena se po překladu na toto oddělení odmítla skupiny zúčastnit s tím, že se na to necítí a že na minulém oddělení to bylo lepší a líbilo se jí to více Ujišťuji ji, že je na skupině kdykoli vítána Ujišťuji ji, že je na skupině kdykoli vítána

Otázky pro nás Má skupinová psychoterapie s těmito pacientkami vůbec smysl? Má skupinová psychoterapie s těmito pacientkami vůbec smysl? Má být součástí terapeutické práce na doléčovacích odděleních léčeben? Má být součástí terapeutické práce na doléčovacích odděleních léčeben? Do jaké míry lze do ní zapojit i zdravotní sestry a ošetřovatele? Do jaké míry lze do ní zapojit i zdravotní sestry a ošetřovatele?

Literatura Prouty, Garry, Van Werde, Dion, & Pörtner, Marlis (2005): Preterapie. Navázání a udržení kontaktu s obtížně komunikujícími klienty. Praha: Portál Prouty, Garry, Van Werde, Dion, & Pörtner, Marlis (2005): Preterapie. Navázání a udržení kontaktu s obtížně komunikujícími klienty. Praha: Portál Zinker, Joseph (2004): Tvůrčí proces v gestalt terapii. Brno: ERA. Zinker, Joseph (2004): Tvůrčí proces v gestalt terapii. Brno: ERA. Mentzos, Stavros (2005): Dynamika duševní nemoci. Praha: Portál. Mentzos, Stavros (2005): Dynamika duševní nemoci. Praha: Portál. Walsh, Danny (2005): Skupinové hry a činnosti pro seniory. Praha: Portál Walsh, Danny (2005): Skupinové hry a činnosti pro seniory. Praha: Portál Bakalář, Eduard (2004): Dospělí si mohou stále hrát. Praha: Alfa. Bakalář, Eduard (2004): Dospělí si mohou stále hrát. Praha: Alfa.

Děkuji: PhDr. Barbaře Koláčkové (PL KM) za vzor terapeutické práce a vztahu k pacientům PhDr. Barbaře Koláčkové (PL KM) za vzor terapeutické práce a vztahu k pacientům PhDr. Jaroslavu Veselému za nápad PhDr. Jaroslavu Veselému za nápad MUDr. Ditě Kalnické a Bc. Petře Pavlíkové za aktivitu, zájem a spolupráci při vedení skupin MUDr. Ditě Kalnické a Bc. Petře Pavlíkové za aktivitu, zájem a spolupráci při vedení skupin prim. MUDr. Josefu Lukášovi za podporu prim. MUDr. Josefu Lukášovi za podporu a Vám všem za pozornost a Vám všem za pozornost