Podnikatelská etika 7 Corporate Social Responsibility.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Rada kvality ČR Sdružení pro oceňování kvality Kvalita ve veřejné správě a její oceňování Pavel Ryšánek člen Rady kvality ČR, ředitel Národního informačního.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 7: Environmentální management v MSP.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
MPO Odbor podnikatelského prostředí a vnitřního obchodu Aktualizovaný Národní akční plán společenské odpovědnosti organizací v České republice Ing. Hana.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
1. WORKSHOP.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Jsou venkovské školy horší než městské?
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
Dokument KAP MSK - obsah
Zdravé město J I L E M N I C E Fórum, 11. dubna 2013.
Reporting dle Směrnice OECD Filip Gregor
Úřad práce České republiky
Josef Středula, předseda ČMKOS
Členská schůze MAS Nepomuk,
Corporate Social Responsibility
VYHODNOCENÍ PŘEDCHOZÍCH VÝZEV
Výrobní faktory v organizaci
Společenská odpovědnost ve školství
Zákon o sociálním podnikání
Základní informace o poskytovateli
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
Eva Tomášková Základní ekonomické pojmy Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností 2. přednáška.
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Corporate Social Responsibility (CSR)
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Slaďování pracovního, rodinného a soukromého života: Výzva současnosti
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
Praha – 31. květen 2011 Petr Šobotník – Prezident KAČR
Komora sociálních podniků
SITUACE NA TRHU PRÁCE JIŘÍ KOLÁŘ,
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
E-Goverment Zdeněk Hanák.
Život bez střeva , Praha.
Sociální podnikání Sociální firma.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
- ČESKY SEVER Sociální podnik a OPZ •.
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Současné aktivity v oblasti České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj a Světové podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj.
Tematické setkání KAP Olomouckého kraje
Společenská odpovědnost firem – platforma slučitelnosti rodiny a zaměstnání Dana Bernardová Workshop pro zaměstnavatele na podporu rozvoje dobré praxe.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Transkript prezentace:

Podnikatelská etika 7 Corporate Social Responsibility

Společenská odpovědnost podniku Zakořenění ekonomicky, sociálně i ekologicky odpovědných principů do firemních strategií. Základem této žádané změny je oproštění se od stávající společenské role podniku, výstižně reprezentované slovy „profit only“ (pouze zisk), k novému širšímu pohledu na fungování podniku s ohledem na tzv. triple – bottom – line, kdy firma nesleduje pouze vlastní ekonomický prospěch, ale i sociální a environmentální aspekty svého působení.

CSR Anglická zkratka CSR je ve většině odborných textů vysvětlována jako zkratka pojmosloví Corporate Social Responsibility. Existují však ještě další dvě možnosti anglického slovního vyjádření akronymu CSR: – Corporate Stakeholders Responsibility – Corporate Sustainable Responsibility

Definice CSR Definice CSR Světové obchodní rady pro udržitelný rozvoj (The World Business Council for Sustainable Development) zahrnuje tyto tři různé možnosti výkladu prostředního písmene S ve zkratce CSR: „CSR je závazek podnikání přispívat k trvale udržitelnému rozvoji (sustainability), k práci se zaměstnanci, jejich rodinami, místní komunitou (stakeholders) a společnosti obecně (social) za účelem zlepšení kvality života.“

Definice CSR My budeme používat anglická zkratka CSR odpovídající anglickému sousloví Corporate Social Responsibility, v překladu společenská odpovědnost firmy/organizace/podniku. Podle International Business Leaders Forum (IBLF) znamená CSR: otevřené a transparentní podnikání založené na etických hodnotách a respektu k zaměstnancům, komunitám a životnímu prostředí. Přináší dlouhodobé hodnoty vlastníkům i celé společnosti.

Definice CSR Evropská unie definovala společensky odpovědné chování firem jako: „dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí se stakeholders.“ CSR je: dobrovolným aktem, nad rámec zákona v sociální, environmentální a ekonomické oblasti podnikání, mající za následek kultivaci a zlepšení životních, pracovních a environmentálních podmínek zainteresovaných skupin.

PŘEDPOKLADY CSR A. CSR předpokládá, že podniky budou jednat eticky a odpovědně, nad rámec zákonných norem. B. Fungující, přínosný a úspěšný koncept CSR vyžaduje strategický přístup. C. Úspěšný koncept CSR předpokládá soulad se stěžejní činností podnikání a je aplikován holisticky ve všech firemních aktivitách. D. Úspěšný koncept CSR vyžaduje soulad s firemní kulturou.

A. Předpoklad etického a zodpovědného jednání V ekonomické rovině například uplatňování principů dobré správy společnosti (Corporate Governance), aktivní antikorupční politika firmy, vytváření korektních dlouhodobých vztahů s obchodními partnery a zákazníky. V sociální oblasti se jedná o bezpečnost a zdraví zaměstnanců nad rámec zákona, vzdělávání zaměstnanců, antidiskriminační opatření při přijímání, odměňování a propouštění zaměstnanců. Environmentální oblast konceptu CSR spočívá v plnění standardů ISO1400, zmenšování negativních vlivů na životní prostředí

B. strategický přístup 1 Předpokladem úspěšnosti společenské odpovědnosti firmy je strategické zpracování programu CSR a jeho implementace na strategické úrovni. Proces zpracování strategie v oblasti CSR předpokládá několik nezbytných kroků:

B. Strategický přístup 2 Definování vizí, poslání, firemních hodnot a etických kodexů. Analýza zainteresovaných skupin (stakeholders) podniku. Analýza potřeb a požadavků zainteresovaných skupin a jejich možností (sfér) vlivu na podnik, jejich potřebnosti a přínosu. Definování konkrétních společensky odpovědných aktivit a projektů pro jednotlivé stakeholders, dle jejich konkrétních potřeb a požadavků s ohledem na jejich potřebnost a přínos.

B. Strategický přístup 3 Časový a finanční plán aktivit jednotlivých zájmových skupin a jmenování odpovědné a kontaktní osoby. Integrace konceptu CSR do podnikových procesů. Realizace projektů konkrétní CSR strategie. Kontrola konceptu CSR se zohledněním změn výchozího stavu. Report o výsledcích CSR strategie.

C. soulad se stěžejní činností podnikání Odpovědné chování se považuje za integrální součást všech aktivit vyvíjených podnikem. Nelze proto chápat odpovědnost za jakousi nástavbu, která nemá žádný dopad na samotnou podnikatelskou činnost a je pouze „úlitbou veřejnosti“.

D. soulad s firemní kulturou Koncept CSR by měl vycházet ze základních firemních hodnot. Pro úspěšné zavedení, realizaci a přijetí CSR přístupu je zcela nezbytná podpora top managementu. Vzhledem k tomu, že top manažeři formulují vizi, poslání, hodnoty a strategii organizace a vytváří firemní kulturu, je vrcholový management stěžejním primárním článkem integrace CSR do podnikových procesů.

Carrollův model pojetí odpovědnosti firem Dobrovolná odpovědnostEtická odpovědnostZákonná odpovědnostEkonomická odpovědnost 14

Oblasti CSR Zisk Profit Prostředí Planet Lidé People 15

Ekonomická oblast-1 Vytvoření etického kodexu popř. jiného podnikového dokumentu, který upravuje podnikatelské chování firmy (Code of Conduct) Transparentnost jednání a chování organizace (Transparency) Uplatňování principů dobrého řízení (Corporate Governance) Podnikání s uplatněním protikorupční politiky (Anticorruption Policy)

Ekonomická oblast-2 Vedení dialogu s akcionáři (Shareholders Dialogue) Vymezení pravidel chování k zákazníkům (např. kvalitní a bezpečné produkty a služby) Vymezení pravidel chování k dodavatelům (korektní jednání s dodavateli, např. včasné placení faktur) Odpovědné řízení dodavatelského řetězce (Responsible Supply Chain)

Ekonomická oblast-3 Vymezení pravidel chování k investorům. Společensky odpovědné investování (Socially Responsible Investment) Ochrana duševního vlastnictví Etický a sociální marketing, etické a ekologické značky na výrobcích (labelling)

Sociální oblast-1 Firemní filantropie, sponzorství a firemní dobrovolnictví. Vedení dialogu se stakeholdery (Stakeholder Dialogue) Podpora rozvoje lidského kapitálu firmy. Dodržování pracovních standardů, ochrana zdraví a zajištění bezpečnosti zaměstnanců.

Sociální oblast-2 Vyváženost pracovního a osobního života zaměstnanců (Work-life Balance). Prosazování rovných příležitostí (dle všech diskriminačních hledisek) a rozmanitosti zaměstnanců (etnické minority, znevýhodnění lidé, starší lidé) a různorodost pracoviště. Zajištění rekvalifikace propuštěných zaměstnanců pro jejich další uplatnění. Poskytování jistoty zaměstnání.

Sociální oblast-3 Angažovanost v komunitě. (Community engagement) Rozvoj komunity, ekonomická obnova a rozvoj (zaměstnanost/vzdělanost), kvalita života (sport/kultura/bezpečnost) a místní infrastruktury. Dodržování lidských práv. Zákaz práce dětí.

Environmentální oblast Zajištění ekologické výroby, ekologických produktů a ekologických služeb (standardy řady ISO a EMAS*). Ekologická firemní politika (úspora energií a vody, použití ekologických produktů recyklování, ekologická přeprava). Aktivity vedoucí k ochraně přírodních zdrojů a ke zmenšování dopadů na životní prostředí. *(Systém ekologického řízení a auditu - zkratka z angličtiny Eco-Management and Audit Scheme)

CSR podle EU Trh Pracovní prostředí Místní komunita Životní prostředí 23

CSR podle EU-2 Původní sociální oblast CSR je nově rozdělena na dvě samostatné oblasti a to na interní pracovní prostředí, kam řadí: zapojování zaměstnanců do procesu rozhodování, nefinanční benefity, vzdělávání a rozvoj zaměstnanců, vyváženost pracovního a osobního života (flexibilní formy práce), 24

CSR podle EU-3 rozmanitost na pracovišti (ženy, etnické minority, handicapovaní a starší lidé), zdraví a bezpečnost zaměstnanců, podpora propuštěných zaměstnanců, opatření vůči všem formám diskriminace. 25

CSR podle EU-4 místní komunita, kam se řadí: firemní dárcovství (finanční i materiální), firemní dobrovolnictví, poradenství, předávání know how, podpora sociální integrace, vzdělávání občanů, podpora kvality života občanů (sport/kultura), obchodní spolupráce s místními dodavateli, spolupráce se školami, využití sdíleného marketingu (firma a neziskový projekt). 26

Přínos implementace CSR-1 CSR SNIŽUJE: náklady rizika podnikání (náklady na risk management) potenciální dohled státu a jeho zákonná opatření transakční náklady (čas, práce a ostatní zdroje vynaložené za účelem uzavření smluv a na řízení firem) 27

Přínos implementace CSR-2 CSR zvyšuje: zisk obrat produktivitu hospodárnost kvalitu produktů a služeb přístup k dodatečnému kapitálu (investoři, finanční instituce) image, renomé, důvěryhodnost firmy a obchodní značku 28

Přínos implementace CSR-3 loajalitu zákazníků ochranu důvěrných informací schopnost získat a udržet kvalitní zaměstnance konkurenceschopnost hodnotu podniku pro akcionáře pravděpodobnost expanze na zahraniční trhy zkvalitňuje a upevňuje společenské a obchodní vztahy celospolečenský užitek bezpečnost práce 29

Business Leaders Forum Business Leaders Forum (BLF) sdružuje přední české společensky odpovědné firmy. Založeno 1992 Sekce pro studenty: přednášky, stáže, informace o CSR, témata bakalářských a diplomových prací 30