Prezentace k řešení projektu FRVŠ 1013/2011/F5/b - "Příprava nového kurzu Technika odborné práce" Řešitel: Doc. R. Chlup, PhD. (ÚFaR FFUK) Spoluřešitelé: Mgr. L. Kropáčová (ÚFaR), J. Matějková (KPSY) Zpracovala L. Kropáčová Únor 2012
Obsah prezentace 1. Stav před řešením projektu 2. Stanovené cíle 3. Průběh řešení 4. Výstupy projektu 5. Použití finančních prostředků 6. Využitelnost výstupů 7. Perspektiva
1. Stav před rešením projektu (před rokem 2011) Informační výuka na FF UK: ● chybí centrální koordinace a koncepce, ● kurzy typu „Úvod do studia“ neobsahují všechny aspekty IV, ● „Bakalářský seminář“ s prvky IV je až na konci studia, ● nedostatek kurzů zahrnujících praktická cvičení na PC, ● slabý důraz na IV ze strany centrální i oborových knihoven, ● absence specializovaných pracovníků v knihovnách.
2. Stanovené cíle ● Zvýšit informační gramotnost studentů prvních ročníků formou výuky kurzu „Technika odborné práce“. ● Připravit metodické a výukové podklady. ● Vypsat pilotní kurz pro studenty vybraných oborů. ● Zveřejnit podklady v SIS UK. ● Umístit materiály ve výukovém prostředí Moodle.
3. Průběh řešení I. fáze plnění projektu ● Vytvoření strategie, revize plánů, zohlednění nových skutečností, ● Rozdělení kompetencí: R. Chlup - garant projektu, odborné konuzultace, L. Kropáčová - koncepce kurzu, osnova a sylabus, umístění v SIS UK, založení kurzu v Moodlu, dohled nad čerpáním financí, závěrečná zpráva a prezentace, J. Matějková - organizace přípravy studijních materiálů, revize a korektury, průběžné čerpání financí, testovací výuka, koncepce webu INGRAM.
II. fáze plnění projektu ● Koncepce kurzu převzata z diplomové práce spoluřešitelky projektu L. Kropáčové: Třístupňový model kurzu informační gramotnosti pro studenty Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (UISK FF UK, 2010). ● Studijní materiály nově vytvářeny v případě specifických témat pro studium na FF UK a zčásti získány v hotové podobě z UTB ve Zlíně na základě smlouvy o díle.
Typy studijních materiálů ke kurzu ● multimediální prezentace v PREZI jako opora výuky, ● tutoriály a PDF manuály (227 s.) určené pro samostudium, ● pět sad testovacích otázek (celkem 98 ot.) k zafixování učiva z témat nastudovaných samostatně a k zápočtovému testu, ● studijní pomůcky pro praktická cvičení v počítačové učebně, ● infografiky jako propagace elektronických zdrojů. ● Celkem zhotoveno 49 studijních podkladů (seznam v příloze).
III. fáze plnění projektu ● Vytvoření webu INGRAM na portálu Elektra (alternativní řešení mezioborového využití výstupů projektu). ● Přesunutí pilotního kurzu na LS 2011/2012 (z důvodu MD). ● Výroba propagačních materiálů pro účastníky kurzu. ● Testovací výuka s využitím vytvořených studijních podkladů v rámci probíhajícího kurzu na Katedře psychologie. ● Příprava pilotního kurzu – podklady v SIS UK a Moodle.
4. Výstupy projektu 4.1. vypsaný kurz v SIS UK Jednosemestrální výběrový kurz „Technika odborné práce“ pro studenty společenskovědních oborů bakalářských programů bude vyučován na ÚFaR FF UK v LS 2011/2012.
Náhled informací o kurzu v SIS UK:
4.2 Vytvoření kurzu v Moodle
Náhled na podporu kurzu v Moodlu:
4.3 Ingram na portálu Elektra
Náhled na stránky Ingramu:
Náhled výsledků online testu na stránkách Ingramu:
4.4 Webové stránky projektu (
5. Použití finančních prostředků ● Odměny řešitelům v rámci stanovených kompetencí: 5000 Kč. ● Stipendia pro zpracovatele studijních podkladů z řad doktorandů, zaměstnanců knihoven a studentu INSK: ● Ostatní osobní náklady: balíček hotových studijních materiálů z UTB (Zlín), vytvoření a správa sekce Ingram: Kč. ● Služby: tisk a laminace propagačních materiálů pro studenty (infografiky, záložky, návody a pracovní listy): Kč. ● Ostatní náklady: spotřební materiál, přenosný dataprojektor a promítací plátno, software na posílení PC v učebně, studijní literatura: Kč. ● Naplánované, udělené a vyčerpané finanční prostředky na řešení projektu celkem: Kč (čerpání v příloze).
6. Využitelnost výstupů ● Prostřednictvím kombinace výkladu, samostudia a praktických cvičení umožňují připravené materiály výuku cca 50 studentů jedním lektorem v průběhu jednoho semestru. ● Materiály v sekci Ingram jsou dostupné z webu Knihovny FF UK a mohou být využity dalšími vyučujícími v úvodních kurzech. ● Uživatelům pomohou studijní materiály a návody v orientaci při vyhledávání a zpracovávání odborných informací.
7. Perspektiva ● Výuka v obou semestrech v paralelních kurzech několika lektory. ● Rozpracování studijních materiálů pro další skupiny oborů vyučovaných na FF UK (např. historické, filologické). ● Limitem uvedených aktivit jsou finanční prostředky na jejich realizaci a prostorové možnosti PC učeben. ● Závěr: Nutná podpora informačního vzdělávání ze strany vedení fakulty a také v knihovnách FF UK.