Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Java – úvod.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
4IT101 Základy programování
Advertisements

Školení MS Word 2007 pro začátečníky RNDr. Milan Zmátlo MěÚ Třebíč, říjen 2011 Vzdělávání v eGON centru Třebíč Tento.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Informatika pro 5. ročník Úvod do světa počítačů - Hardware.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Programování v jazyce C++ Dědičnost a polymorfismus.
Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ / / Číslo materiáluVY_32_INOVACE_225 AutorMgr. Romana Rybiařová.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
PJV15 1 Vnořené ( nested ) a vnitřní ( inner ) členy Třídy či interfejsy mohou být členy tříd či interfejsů. Je-li X obalem Y a Y obalem Z, pak Z získá.
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Řetězce v jazyce C ● řetězec je posloupnost znaků ● řetězcové konstanty se v C vkládají mezi uvozovky, např. "Ahoj Hugo!" ● v paměti je řetězec uložen.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 10: Tvorba vlastních funkcí Bc. Radek Libovický.
Software =je v informatice sada všech počítačových programů používaných v počítači, které provádějí nějakou činnost. - Software je protiklad k hardwaru,
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Senzory pro EZS.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová-Lutyně
Postup instalace produktu
Programování II 1. cvičení Alena Buchalcevová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Internet.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Inf Počítač a lidé s handicapem
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Batové dávky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vojtěch Mrózek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Inf Operační systémy a jejich funkce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ORGANIZACE DAT V POČÍTAČI
Obrázky Ram Rom Nástupci ROM Počítačová pamět Obrázky Paměti Ram rom
Přetěžování Datové typy.
Kurz algoritmizace a programování v jazyce C
Programování v jazyce C++
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Struktury.
Zkušenosti s nasazením J2EE aplikací na AS GlassFish
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_17_M9_Hanak TÉMA: Koule OBSAH: Povrch
Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
SOFTWARE OSOBNÍHO POČÍTAČE
Inf Ovládání operačního systému
Programovací jazyky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Webová aplikace MS2014+ Ing. Josef Šetek
Datové typy v jazyce C Datové typy void skalární aritmetické
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
Inf Vývojový diagram.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Makro v Excelu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
PEXESO.
Cvičení 4 Dědičnost objektů.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Bibliografické odkazy a citace změny oproti starší verzi normy ISO ČSN 690 Mgr. Zdeňka Firstová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Remote login.
Základní statistické pojmy
Název školy: Autor: Název: Číslo projektu: Název projektu:
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Datové typy v jazyce C Datové typy void skalární aritmetické
PSANÍ ÚŘEDNÍHO DOPISU KROK ZA KROKEM
Informatika – Základní operace s buňkami
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Java – úvod

Java – základní charakteristiky Java je objektově orientovaný programovací jazyk, ale také platforma Aplikace napsaná v Javě, může běžet na každé platformě, pro níž je vyvinut virtuální stroj

Platformy Javy – výčet Java SE (Standard Edition) –Desktopové aplikace –Applety JavaCard –Programování čipových karet Java ME (Micro Edition) –Především v mobilních telefonech –Zatím převážně hry, ale množí se aplikace spolupracující se servery –Midlety Java EE (Enterprise Edition) –Nadstavba nad Java SE –Velké distribuované aplikace –Podporuje vícevrstvou architekturu –Servlety, JSP, EJB Java EE Java SE Java ME JC

Soubor se zdrojovým kódem, má koncovku java. Překladač javac Soubor s bytekódem, má koncovku class. Java Virtual Maschine Pro všechny platformy stejné Pro každou platformu jiná JVM Přenositelnost mezi platformami

Co potřebujete nainstalovat na svůj počítač Javu Greenfoot BlueJ

Java – kde ji získat Na stránkách java.sun.com, získáte Javu pro Windows, Solaris a Linux. Potřebujete JDK 6 update 16 Na stejných stránkách je ke stažení i dokumentace a tutoriál.

Java - instalace Spustíte instalaci, můžete nastavit umístění instalace. Javu je možné nainstalovat bez ukázek a zdrojových kódů standardních tříd. Aby fungovaly všechny aplikace Javy (javac, javadoc, jar, atd.), je třeba nastavit přidat do proměnné prostředí Path cestu do podadresáře bin javovské instalace

Greenfoot vývojové výukové prostředí pro Javu napsáno v Javě pro fungování je třeba mít nainstalováno JDK

Greenfoot – kde ho získat momentálně ve verzi pro Windows je ke stažení v souboru s koncovkou exe tj. včetně instalátoru existuje i multiplatformní verze v jar archivu

BlueJ vývojové výukové prostředí pro Javu napsáno v Javě pro fungování je třeba mít nainstalováno JDK

BlueJ - kde ho získat pro Windows je ke stažení v souboru s koncovkou exe tj. včetně instalátoru existuje i multiplatformní verze v jar archivu

Objektové vlastnosti Všechny objektové vlastnosti budou postupně objasňovány během celého kurzu Přehled objektových vlastností –používání abstrakce –definování tříd objektů –existence objektů (instancí) –zapouzdření a ukrývání implementace –komunikace objektů (volání metod) –polymorfismus –dědičnost

Základní principy OOP Všechno je objekt (opravdu všechno včetně vlastností, dějů, událostí, …) Objektově orientovaný program je v nějakém programovacím jazyce zapsaný popis tříd, jejich instancí (objektů) a zpráv, které si mezi sebou tyto objekty posílají

Objekty Abstrakce z reality Spojení dat (údajů, proměnných, datových atributů) a činností, které je možné s těmito daty provádět (metod)

Třída Třída je obecný popis, ve kterém se deklarují (určí) data, která budou popisovat stav objektu, a metody, které popisují činnost jaké je možné s objekty provádět.

Pes jméno rasa štěkej žer hoňKočku Dášeňka foxteriér Rek Německý ovčák Asta kólie Alík neurčena Skutečné objekty v realitě Instance v paměti počítače Třída obecný popis v programu

Třída Pes Pes jméno rasa štěkej žer hoň kočku datové atributy instance, každá vytvořená instance je bude mít naplněny vlastními daty metody instance, pro každou vytvořenou instanci je budeme moci spustit, postup bude u všech instancí stejný, ale budou pracovat s datovými atributy konkrétní instance

Volání metod (posílání zpráv) Analogie s mobilním telefonem –Mohu poslat SMS jen tomu, na koho mám číslo –Mohu posílat různé zprávy –Reakce různých lidí na stejnou zprávu mohou být různé

Vytvoření instance Instance se vytvářejí pomocí specifické metody, která se nazývá konstruktor Při spouštění konstruktoru si musíme uložit referenci na vznikající instanci

public class Jmeno { Datové atributy Statické proměnné Statický inicializační blok Statické metody Konstruktory Metody Vnitřní třídy Statické vnitřní třídy } Třída

Datové atributy instance Datové atributy: –vyjadřují základní charakteristiky instance třídy, –uchovávají informace mezi jednotlivými voláními metod. Každý datový atribut musí mít určený typ a jméno (identifikátor) Určení jména a typu se označuje jako deklarace. Nastavení počáteční hodnoty se nazývá inicializace.

Datové atributy - deklarace a inicializace modifikátory typ identifikátor = hodnota; public class Kruh { private int prumer; private int xPozice; private int yPozice; private String barva; ………zde následují další části deklarace třídy…………… } prumer = 30; xPozice = 20; yPozice = 60; barva = "modra";

Identifikátor Je tvořen posloupností písmen, číslic a podtržítka, začíná písmenem. Java rozlišuje malá a velká písmena: cislo a Cislo jsou dva různé identifikátory. Používá se pro pojmenování: –tříd, –datových atributů, –metod, –lokálních proměnných, –parametrů metod, –..... Identifikátor by měl vystihovat obsah toho, co pojmenovává. Pro pojmenování metod se obvykle používají slovesa (s předmětem), pro ostatní podstatná jména (včetně přívlastku). Identifikátor nesmí obsahovat klíčové slovo Javy

Pravidla pro používání malých a velkých písmen v identifikátorech (jménech) 1.Velké písmeno na začátku, všechna počáteční písmena nového slova velká –třídy –rozhraní 2.Malé písmeno na začátku, všechna počáteční písmena nového slova velká –proměnné třídy a instance –pomocné proměnné metod –formální parametry metod –jména metod 3.Všechna písmena velká, jednotlivá slova oddělena _ –pojmenované konstanty

Klíčová slova abstractcontinuefornewswitch assertdefaultifpackagesynchronized booleandogotoprivatethis breakdoubleimplementsprotectedthrow byteelseimportpublicthrows caseenuminstanceofreturntransient catchextendsintshorttry charfinalinterfacestaticvoid classfinallylongstrictfpvolatile constfloatnativesuperwhile

Metody instance Metody: –představují dovednosti, činnosti, které může objekt provádět, –umožňují rozdělit kód do jednotlivých částí, Metody jsou deklarovány ve třídě. Metoda se skládá z –hlavičky (podpisu) metody –těla metody, které je tvořeno pomocí příkazů deklarací lokálních proměnných.

mujPes.stekej(); String RasaMehoPsa = mujPes.getRasa(); Volání metody instance odkaz na vytvořenou instanci (identifikátor)

Deklarace metody public String getRasa ( ) { return rasa; } Typ návratové hodnoty Jméno metody Parametry metody Klíčové slovo pro vrácení výsledku a ukončení metody Vracená hodnota Modifikátor přístupu

Deklarace metody public void zmenVelikost (int novyPrumer) { vymaz(); prumer = novyPrumer; kresli(); } Typ void určuje, že metoda nic nevrací Jméno metody formální parametr metody

Hlavička (podpis) metody hlavička má několik částí –modifikátor přístupu –další (nepovinné) modifikátory –typ návratové hodnoty –jméno (identifikátor) –kulaté závorky (mohou zde být formální parametry metody) –vyhazované výjimky(nepovinná část)

Použité zdroje a literatura Developer Resources for Java Technology [online]. c2010 [cit ]. Dostupné z WWW: PAVLÍČKOVÁ, Jarmila; PAVLÍČEK, Luboš. Úvod do Javy. Praha : Nakladatelství Oeconomica, s. ISBN

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Ing. Jarmila Pavlíčková Předmět: seminář Java Datum: 28. března 2010