RWEStrana 1 Zemní plyn v dopravě - řešení pro čistá města Staňte se jedničkou v CNG společně s námi OSA – SDP ČR , Monínec 9/22/2016
RWEStrana 2 Obsah: >Představení RWE Energo; >Nabídka spolupráce; >Úspory provozu na CNG; >Příklady z praxe; >Vývoj ceny CNG; >Spotřební daň.
RWEStrana 3 RWE Energo >Jednička na trhu se stlačeným zemním plynem; >Provozování největšího počtu veřejných CNG stanic; >Největší roční prodeje CNG.
RWEStrana 4 RWE Energo RWE je systémovým partnerem pro problematiku CNG, zejména v oblasti: >Vybudování CNG stanice na klíč; >Bezpečné a spolehlivé dodávky CNG; >Individuální ceny CNG pro velkoodběratele; >Finanční podpory pořizování CNG autobusů; >Poradenství – předpisy, normy, legislativa, bezpečnostní pokyny; >Zajištění náhradního plnění CNG ad.
RWEStrana 5 Nabídka spolupráce s RWE Energo >Výstavba plnicí stanice podle potřeby a zadání dopravního podniku. Outsourcing - prodej CNG pro dopravní podnik a pro ostatní zákazníky; >Kvalita CNG garantována podle příslušných norem - nezáleží, zda mazané či nemazané kompresory, technologie od renomovaných výrobců, vysoký výstupní tlak 300 bar i více = možnost vybavení menšími kompresory; >Projekci, výstavbu, provoz plnicí stanice a vlastní dodávku CNG zajišťuje RWE Energo na základě smluvně dohodnutých podmínek; >Dlouhodobé zkušenosti firmy se silným zázemím ve skupině RWE.
RWEStrana 6 Nabídka spolupráce s RWE Energo >Dopravce nakupuje konečný produkt – pohonnou hmotu CNG. Cena je stanovena v závislosti na cenách nafty + velkoobchodní sleva tak, aby byly u busů zajištěny průměrné úspory nákladů na PHM ve výši min. 3 Kč/km; >Dle dohody možnost dotace RWE na pořízení CNG autobusu v částce až Kč. Celkem z RWE dotováno 199 busů – 39,8 mil. Kč.
RWEStrana 7 Úspory při využití CNG autobusu v MHD a linkové dopravě ukazatele těžký městský provoz MHD Citelis, Tedom lehčí linkový provoz SOR průměrná spotř. nafty (l/100 km)4228 průměrná spotř. CNG (m3/100 km)5034 roční projezd (km) vedlejší náklady CNG busu (kč/rok) prům. VO cena nafty bez DPH (Kč/l)26,5 prům. VO cena CNG bez DPH (Kč/m3)15,5 roční spotřeba nafty (l/rok) roční náklady naftového busu (Kč/rok) roční náklady CNG busu (Kč/rok) celkové roční náklady CNG busu (Kč/rok) úspora na 1 CNG bus za rok (Kč/rok) náklady na 1 km naftového busu (Kč/km)11,137,42 náklady na 1 km CNG busu (Kč/km)7,8125,208 úspora CNG busu (Kč/km)3,3182,212 neviditelné úspory - cca 4 % nafty ze systému (Kč/rok) dotace od plyn. společnosti (Kč/bus) max. navýšení pořizovací ceny oproti naftovému busu úspora CNG busu za 12 let (Kč)
RWEStrana 8 Shrnutí úspor >Autobus v městském provozu (MHD) při projezdu cca km za rok uspoří přes 180 tisíc Kč, za 12 let pak více než 2 mil. Kč; >Lehký autobus v linkovém meziměstském provozu ušetří více než 117 tisíc Kč za 1 rok, resp. 1,2 mil. Kč za 12 let; >V tabulce uvedené tzv. neviditelné úspory znamenají, že zemní plyn nelze odnést domů v kanystru. CNG umožňuje zamezit úniku cca 4 % nafty ze systému; >U provozu naftového autobusu je navíc potřeba brát v potaz náklady na dosažení stejné úrovně emisí Euro či EEV, které jsou u CNG autobusu standardem. Jedná se zejména o filtry, Ad Blue, dražší motor v provedení EEV apod.
RWEStrana 9 Shrnutí úspor >Vlastní spotřebu CNG lze dále vylepšit instalací vhodné převodovky, spojky aj. technologických celků vč. důsledného uplatnění logistiky provozu; >Dojezd - kompozitní nádrže na zemní plyn pro autobusy jsou umístěny na střeše a podle jejich počtu je dán i dojezd autobusu na jedno naplnění, který činí od 400 do 700 km; >Další výhodou je i snížená hladina hluku (10-15 dB), což je přínosné především v městských aglomeracích.
RWEStrana 10 Příklad z praxe – DP města Pardubic >Celkem 20 CNG autobusů a 55 naftových autobusů; >Celkový nájezd s CNG 1,5 mil. km, každý CNG bus najel 80 tisíc km/rok. 9/22/2016 autobusy na motorovou naftu na zemní plynpoznámka ujeté km % podíl CNG na celk. vozokm spotřeba paliva l kg40 % podíl CNG na celk. spotřebě spotřeba na 100 km42,3235,02 17 % úspora spotřeby paliva na 100 km palivové náklady Kč , ,-23 % podíl CNG na celk. nákladech jednotkový náklad na palivo 27,4812,7554 % úspora na ceně paliva jednotkový náklad na vozokm 11,634,46 62 % úspora nákladů na ujetý vozokm „přepočtená úspora“ za rok 2012 – Kč
RWEStrana 11 9/22/2016 autobusy na motorovou naftu na zemní plynpoznámka ujeté km % podíl CNG na celk. vozokm spotřeba paliva l kg38 % podíl CNG na celk. spotřebě spotřeba na 100 km42,5735,50 17 % úspora spotřeby paliva na 100 km palivové náklady Kč , ,-23 % podíl CNG na celk. nákladech jednotkový náklad na palivo 26,3712,8351 % úspora na ceně paliva jednotkový náklad na vozokm 11,094,56 59 % úspora nákladů na ujetý vozokm „přepočtená úspora“ za rok 2013 – Kč Příklad z praxe – DP města Pardubic >Celkem 20 CNG autobusů a 55 naftových autobusů; >Celkový nájezd s CNG 1,4 mil. km.
RWEStrana 12 Příklad z praxe – DP Karlovy Vary >Průměrná roční úspora 120 až Kč/bus; >Rok 2012: s CNG úspora 2,45 Kč/km -Najeto na naftu – km, náklad na 1 km – 11,19 Kč; -Najeto na CNG – km, náklad na 1 km – 8,74 Kč. >Rok 2013: s CNG úspora 2,88 Kč/km -Najeto na naftu – km, náklad na 1 km – 10,86 Kč; -Najeto na CNG – km, náklad na 1 km – 7,98 Kč.
RWEStrana 13 Příklad z praxe – FTL Prostějov >Rok na CNG najeto v MHD 705 tisíc kilometrů, v linkové a příměstské dopravě 1,03 milionů kilometrů; Úspora CNG oproti naftě: >v MHD - celkem 2,326 milionů Kč; >v linkové a příměstské - dokonce 3,275 milionů Kč. >Závěr: CNG v MHD šetří 3,30 Kč na každém ujetém kilometru a u linkové a příměstské dopravy je to 3,18 Kč na každý ujetý kilometr. 9/22/2016
RWEStrana 14 Vývoj ceny CNG
RWEStrana 15 Daň na zemní plyn pro pohony motorů 2007 – 2011 sazba 0 Kč/t (0 Kč/m 3 ); 2012 – 2014 sazba 500 Kč/t (0,36 Kč/m 3 ); 2015 – 2017 sazba Kč/t (0,7 Kč/m 3 ); 2018 – 2019 sazba Kč/t (1,4 Kč/m 3 ); od 2020 – sazba Kč/t (2,36 Kč/m 3 ), resp. minimální úroveň dle EU. SD benzin – 12,84 Kč/litr SD nafta – 10,95 Kč/litr 1m 3 CNG = 1 litr benzinu
RWEStrana 16 Ing. Markéta Veselá Schauhuberová RWE Energo M Děkuji za pozornost